Anläggningar/valuta för pengarna...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Anläggningar/valuta för pengarna...

Inläggav zapanasta » 2012-05-29 10:56

Ja tycker ni att era stereosystem ger er valuta för pengarna?

Jag tycker då absolut mina Vardagsrum/datorsystem gör det..

Har inte lagt ut många kronor utan gått mina egna vägar, med lite i sammanhanget (på faktiskt i alla fall) udda högtalare...
Är samtidigt helt övertygad om att ex systemet i vardagsrummet skulle spöa andra långt dyrare grejer...

Hur kan jag veta det då? Jo därför att jag gillar att jämföra och sen har jag hört en hel del numera ochså :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-29 11:00

På första frågan svarar jag definitivt.

Resten känns mer som trollbete däremot.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-29 11:08

Nattlorden skrev:På första frågan svarar jag definitivt.

Resten känns mer som trollbete däremot.

Trollbete? :)

Haha,nä men är övertygad om det faktiskt,men det är fritt valt för var och en att tycka och tro vad man vill om den saken... :) .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-29 11:40

Mest status för pengarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-05-29 11:56

Ja min anläggning ger valuta för pengarna...men det är kanske en mer mångfacetterad fråga än man kan tro vid första funderingen.

Vad svaret blir bör vara en viktning av ett antal faktorer.
Först, hur stor upplevelse får jag med den här anläggningen kontra en som kostar x kronor mindre. I upplevelsen så räknar jag in alla faktorer, dels ljud och musikupplevelsen men också den estetiska upplevelsen och även den diffusa välbehagskänslan av att ha en dyr/ovanlig/"billig men bra" osv. anläggning, vad man nu föredrar. Här skiljer sig nog folk åt väldigt mycket.

Nästa faktor att väga in är vad pengar har för värde för en själv. Hur mycket får en förbättring kosta? Är det värt otroligt mycket pengar att få lite bättre ljud? Eller måste det vara en mycket konkret förbättring för att det ska vara lönt att bekosta? Eller kanske räcker det med känslan av att det nog blir bättre (esoterisk förbättring?) för att det ska vara värt att ta fram penningpungen.

Sen kan man också resonera kring vad man kunde ha gjort för pengarna istället. Är det värt att lägga 100 000 kronor på kabellyftare för en esoterisk förbättring när man istället kunde köpt en bättre begagnad sportbil? Här uppkommer frågan hur högt man värderar sin hifiupplevelse kontra andra upplevelser.

Förmodligen finns ett otal faktorer till man kan väga in, men detta var vad jag kom på på direkten.
För min egen del så försöker jag att "ligga jämt" i hur jag väljer att lägga pengarna mellan mina intressen så att jag hela tiden känner att jag inte prioriterar ner något för mycket. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag lägger ner lika mycket pengar på intressena dock. Angående om huruvida jag upplever valuta för pengarna när det rör hifi-anläggningen så har jag ännu inte känt att jag inte fått valuta för pengarna, även om jag säkert skulle kunna få lika bra ljud för mindre pengar. Så följdaktligen väger både det estetiska och välbehaget av att ha något som inte alla andra har ganska tungt hos mig :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-29 13:49

För min egen del så är min ekonomi inte den bästa,ett par högtalare för 15-20 tusen skulle jag aldrig kunna köpa.. (Ja inte ens ett par för 5000)

Därför har jag hittat andra vägar och lyckats få till det för småslantar,men faktiskt så är jag inte det minsta avundsjuk på dyrare grejer....

Har lyssnat på anläggningar där framförallt högtalarna kostar mkt mer än mina,och det låter inte bättre än det jag har...

Fast å andra sidan har jag i stället en rolig resa och lär mig en massa blandannat att dyrt inte alls behöver vara bäst,hade jag haft pengar och kunnat köpa det jag pekat på så hade jag nog inte lärt mig nånting.. :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-29 14:46

zapanasta skrev:
Fast å andra sidan har jag i stället en rolig resa och lär mig en massa blandannat att dyrt inte alls behöver vara bäst,hade jag haft pengar och kunnat köpa det jag pekat på så hade jag nog inte lärt mig nånting.. :)

Så är det ju, en ökad insats ger ju enbart en bättre förutsättning för välljud, ingen garanti.

Det fina med kunskap är att man bättre förstår var insatserna bör sättas in, man klarar att krama mer välljud ur små medel.

Högtalarsidan tycker jag är intressantast att förstå så mycket som möjligt av.

Man kan nå fina resultat per krona med en del äldre men välbyggda konstruktioner med bra ingående komponenter men som kanske inte är tweakade för maximal neutralitet från början.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-29 15:49

jag är för det mesta nöjd med hur det låter hemma, men ibland så låter musiken överjävligt dåligt, i dom lägena vill jag kasta ut allt och bara lyssna via lurar, jag tycker lurar klarar det allt vanligare skitljudet bättre än högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-29 16:30

Jag tycker att min anläggning är kopiöst prisvärd. Ett par PKK (min version av PK-lådan) och ett 2x50W slutsteg byggt på LM3886 och datorn som signalkälla. Högt och slutsteg har jag gett max två lappar för eftersom mycket är återvunna komponenter som nätdelen mm. Jag kan knappast få mer välljud för pengarna än så här.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-29 16:36

Goldfinger skrev:
zapanasta skrev:

Så är det ju, en ökad insats ger ju enbart en bättre förutsättning för välljud, ingen garanti.

Det fina med kunskap är att man bättre förstår var insatserna bör sättas in, man klarar att krama mer välljud ur små medel.

Högtalarsidan tycker jag är intressantast att förstå så mycket som möjligt av.

Man kan nå fina resultat per krona med en del äldre men välbyggda konstruktioner med bra ingående komponenter men som kanske inte är tweakade för maximal neutralitet från början.

Har en kompis som hade ett par högtalare som kostade 43k nya,jag köpte ett par luxor 8071 för 50kronor och renoverade dom för ca 300kr.

Klart bättre högtalare tyckte jag,och systemet jag har nu låter bättre än ett par luxor 8071 i en direkt jämförelse :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-29 16:52

Ljudet i vardagsrummet har nog inte kostat mig mer än 3-4k totalt med rubbet inräknat..

Då har man full gas ner till 20hz och ljudtrycksförmåga som får hela hyreslängan att vibrera om jag vill,låter mkt bra i övrigt ochså ska tilläggas :)
Bild

Datorsystemet inklusive förstärkare landar nog på runt en 5hundring på sin höjd,bra drag ner till 35hz och låter mkt bra i övriga register :)
Bild
Senast redigerad av zapanasta 2012-05-29 16:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-29 16:53

ALLA mina musikanläggningar har gett kopiöst valuta för pengarna.

De allra billigaste har helt klart gett mig mest värde för pengarna !!
Ty de har givit mig möjligheten att lyssna på musik, vilket alltid varit värt en hel del för mig.
Ingen musik -> musik = stort värde.

När jag sen adderat mer pengar har väl ofta något blivit bättre, men aldrig lika mycket valuta för pengarna som att öht få något att lyssna på.

Kanske lite trevligare mellanregister, eller en aningens tydligare placering av instrumenten eller något annat undgängligt har jag fått för tusenlapparna. : :wink:

Sen har jag ibland byggt högtalare, den resan är på sätt och vis värd sina egna pengar. :D

Det har nog aldrig kostat mer än 10' totalt. Jag orkar inte tänka efter så hårt här, eller försöka räkna. Men i den häraden ligger det väl.

Just nu agerar dator musikuppspelare, en begagnad Denon preamp för någon hundring tar hand om signalen, agerar ingångsväljare och volymkontroll och skickar signalen vidare till hembyggda filter och förstärkare baserade på någon LM-krets.
Filter och förstärkare är inbyggda i mina senaste högtalare, som har 5" Tangband för bas upp till 100Hz och sen Tangband 4" bredbandare.
Kostnad för högtalarparet, inkl elektronik, ligger väl på ca 2.500-3000:- + några timmars jobb.
Jag kan säkert få rejält med spö och dryga kommentarer från s.k. audiofiler, om vi jämförde. (Jag kan säkert bjuda på någon drygt nedlåtande kommentar över mitt eget system också, jag är inte så känslig). Men jag sitter rätt nöjd ändå.

Allra mest önskar jag att jag fick chansen att lyssna mer.
Men dela v-rum, med långt ifrån optimalt uppställda högtalare, för att den där j*a bollibompaTVn ska få huvudplatsen, samt en alltför bullrig musikdator, och barn som inte får störas på sena kvällar.
Ja, det innebär givetvis att största problemet inte är själva anläggningen.
8)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-29 17:44

Zapanasta är det Boston A60 du har till datorn?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-29 18:12

Goldfinger skrev:Zapanasta är det Boston A60 du har till datorn?

A40,högtalarna ser större ut på bild än i verkligheten av nån anledning...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-29 19:19

Liten dator/skärm ... , kanske ... :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-29 22:26

Hoppas inte folk missförstår mig,man gör vad man vill för sina pengar och känns det bra att köpa dyra grejer så får man väl göra det såklart och för det mesta blir det ju säkert bra :)

Alla vill ju givetvis inte krångla som jag gör med evinnerliga tester och diverse moddningar osv,men jag tycker det är jättekul och har ju som sagt kommit på att man kan få förbluffande bra ljud med gratisgrejer nästan :) :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-29 23:13

Tja? Det beror ju på. Det är det närmaste irl upplevelse jag kommit, och jag har investerat utan att vara missnöjd.
Verklighetsupplevelsen av två fioler spelandes dubbelkoncert av Bach i skolans aula häromdagen med mig ensam som publik kommer jag dock aldrig att uppnå.
Den upplösningen förmår ingen kedja av inspelning/uppspelning att återge.
Anläggningen är väl ett gott substitut för hyfsade pengar och jag tvivlar på att mer pengar investerade gör det så mycket bättre att det är värt det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-05-30 10:01

Valuta för pengarna.
Jo, när jag växlar på Forex t ex. Sist fick jag Forint för pengarna.
Tänk om det skulle strömma valuta ut ur högtalarna när man spelade musik, hmmm, kan ni bygga sådana högtalare, Peter och IÖ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-30 14:47

Verklighetsupplevelsen av två fioler spelandes dubbelkoncert av Bach i skolans aula häromdagen med mig ensam som publik kommer jag dock aldrig att uppnå.

du skulle haft möjlighet att spela in händelsen, och spelat upp hemma, du skulle du få veta hur bra anläggningen är, tror jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
distad

Re: Anläggningar/valuta för pengarna...

Inläggav distad » 2012-05-30 18:28

zapanasta skrev:Ja tycker ni att era stereosystem ger er valuta för pengarna?

Har inte lagt ut många kronor utan gått mina egna vägar, med lite i sammanhanget (på faktiskt i alla fall) udda högtalare...
Är samtidigt helt övertygad om att ex systemet i vardagsrummet skulle spöa andra långt dyrare grejer...

Hur kan jag veta det då? Jo därför att jag gillar att jämföra och sen har jag hört en hel del numera ochså :)

Absolut är svaret på din fråga, det jag sitter med nu är det mest prisvärda system som jag har haft sedan denna hobby började 1990, särskilt högtalarna (moddade Snell Type C/V) är överlägset de mest prisvärda burkarna som jag har haft.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Anläggningar/valuta för pengarna...

Inläggav Strmbrg » 2012-05-30 19:26

zapanasta skrev:Ja tycker ni att era stereosystem ger er valuta för pengarna?

Bra att du känner dig nöjd.

Jag är också nöjd, såpass nöjd att jag litegrann tappat intresset för anläggningen som sådan.

Däremot gillar jag INTE att jämföra.
Det gör mig mest bara förvirrad (men det är nog en högst personlig brist).
Att jämföra får mig att fokusera på anläggningen istället för på intressant musik.
Och det vill jag inte. Men det är nog även det, högst personligt.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-30 19:27

celef skrev:

du skulle haft möjlighet att spela in händelsen, och spelat upp hemma, du skulle du få veta hur bra anläggningen är, tror jag

Jag skulle nog behövt lite assist av Bertil Alfving för att få till det.:-)
Jag är glad att jag har tillgång till dessa upplevelser emellanåt, stråkinstrument är helt fantastiska.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2012-05-30 19:52

Även jag är såpass nöjd att intresset fokuseras på musiken och suget efter mera gör att jag hellre utökar den lilla spretiga samlingen :D

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-05-30 20:10

Jag lyssnar mycket mer på musik än vad jag är här och häckar.
Är inte heller intresserad av att byta ut någon stereokomponent.

Med andra ord anser jag att jag får mycket valuta för pengarna.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-06-01 11:24

Är också väldigt nöjd med anläggningen och ljudet den levererar.
En tusenlapp för förstärkaren, femhundra för dvd-spelaren, mina 8071:or fick jag av en kompis. Monsterkabel inköpt grusomt billigt, gratis högtalarkabel som kommer att användas så fort jag satt i nya terminaler i högtalarna. :P

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-01 12:40

Jag tycker det är intressant att det mestadels är de som inte lagt hutlösa summor pengar på sin anläggning som svarat i tråden. Hoppas ingen tar illa upp.

Hur mycket pengar man vill lägga på sin stereoanläggning är ju upp till var och en och hänger på en massa faktorer men i slutändan blir det ju någon form av kompromiss gällande hur mycket man är villig att lägga på detta vs hur mycket pengar man behöver till andra saker.

Ur mitt perspektiv har jag egentligen inga problem att lägga mycket pengar på min anläggning om jag vet att de investerade pengarna leder till det jag eftersöker, dvs bättre ljud. För mig får det gärna se bra ut och ge en känsla av lyx men i slutändan är det musiken jag lyssnar på och kapaciteten anläggningen/rummet står för som är viktigast.

Eftersom Hifi och musik och numera även hemmabio varit ett av mina största intressen sedan barnsben tycker jag det känns vettigt för mig att spendera pengar inom detta området. Detat eftersom att en dyrare och bättre anläggning ger mig mer välmående än att ha dessa pengar på något konto.

Tittar jag över en hel livstid så är det inte så hög driftskostnad på ett Hifi-intresse jämfört med mycket annat.

Låt säga att man kan avvara 400kr/mån. Då innebär det att man efter 10år skulle kunna ha en anläggning med totalt inköpsvärde av nästan 50tkr. med allt detta sagt så tycker jag att en anläggning för mig är värd sitt pris oavsett om den är billig eller dyr, om den är korrekt diimensionerad och utplacerad dvs.
Senast redigerad av mangs 2012-06-01 12:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-01 12:44

Ja det räcker med att man tycker musik är viktigare än en fin bil så är det ju lätt att tänka sig det bytet av fokus. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-01 12:52

Jag tycker att man ska spendera så mycket man kan och vill på - alldeles oavsett hur det låter - så länge det är roligt överhuvudtaget! Det är ju för farao en hobby med hifi, inte bara musiklyssnande.

Ingen skulle säga till en modellbåtsbyggare "Tycker du din senaste modell gav valuta för pengarna?" - man kan få mycket stor glädje av en lite enkel modellbåt likaväl som av en gigantisk svindyr - om man älskar sin hobby!

Jag tycker vi ska vara stolta över att det är en rolig och intressant hobby, inte ta på nån slags tagelskjorta och behöva motivera varenda krona med "ökat välljud" eller köra med en massa krystade ursäkter typ "jag är ju så musikintresserad så jag måste ha en jättebra anläggning". Fuck dat! :)

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-06-01 13:14

Jag har spenderat några hundra tusen på stereogrejer men far inte illa av det. Det verkar mer vara omgivningen som gör det, men det skiter jag i.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-06-01 14:10

Det är ganska enkelt att få ett engagerande och neutralt ljud för några tusenlappar. T.o.m. om man köper nytt. Problemet uppstår om man dessutom vill kunna spela både starkt och med djupbas. Det verkar som om kostnaderna löper iväg exponentiellt när man vill vinna några extra dB, eller Hz.

I vardagsrummet har vi en begagnad Denonreciever och ett par små Q-Acoustics för tillsammans drygt 3.000 kr. Till detta kopplar vi en laptop, eller använder recieverns inbyggda radio. Och det låter jättebra, men litet tunt i basen och det går inte att spela särskilt starkt.

I musik/biorummet har jag diverse begagnat (och litet nyköpt) för drygt det 10-faldiga (drygt 30 Kkr) i pengar. Det låter väldigt neutralt och fint och dessutom har jag vunnit 1,5 oktav i basen och drygt 10 dB i ljudtryck.

Och skulle jag vilja ha ytterligare 3 Hz och 3 dB skulle jag nog få hosta upp minst lika mycket till!

Jag tycker att jag har hamnat på en nivå där jag får oerhört mycket välljud för rimliga pengar både i vardagsrummet och i musikrummet. Men om jag varit beredd att lägga mer på anläggningen, (=inte haft andra familjemedlemmar med andra prioriteringar) så hade jag definitivt gjort detta. Det skulle exempelvis varit kul att testa några infralådor i hörnen, ett lämpligt slutsteg till detta, samt ett starkare (minst 500 W) slutsteg till huvudhögtalarna. :twisted:

Hälsn. Michael

Nästa

Återgå till Generellt om hifi