resolution skrev:Ingen här tycks i varje fall ha några konkreta åsikter om det.
Svar alltså på Flints senaste inlägg.
Tråkigt att behöva ta om allt en gång till. Läs gamla inlägg och trådar och bilda dig en egen uppfattning.
Moderator: Redaktörer
resolution skrev:Ingen här tycks i varje fall ha några konkreta åsikter om det.
Svar alltså på Flints senaste inlägg.
resolution skrev:Flint, den perfekta förstärkaren har inget att göra med om man har andra preferenser än den absolut neutrala.
resolution skrev:Flint, den perfekta förstärkaren har inget att göra med om man har andra preferenser än den absolut neutrala.
Hur kollar du att något är absolut neutralt? Absolut neutralt är bara en tankeprodukt och rent önsketänkande.
En sådan frågeställning är väl ett praktexempel på att hårdra något in absurdum.
Annars finge man väl utesluta förmedlaren och lyssna till originalet?
resolution skrev:Den perfekta förstärkaren finns förmodligen inte. Men hur går man tillväga då för att få tag i närmast möjliga.
Av respekt för det konstnärliga innehållet i skapad musik, återgiven via CD, så har jag ambitionen att försöka uppnå detta med den perfekta förstärkaren ur ett neutralitetsperspektiv.
Jag har av erfarenhet lärt mig då jag konstruerat olika högtalare, och upplevt nesan av att ha bedragit mig själv om hur ett specifikt musikmaterial skall låta. För att med endast en mindre åtgärd fått en helt annan upplevelse av återgivningen med samma musik. Samma förhållande torde föreligga vad gäller förstärkarkonstruktioner.
resolution skrev:Räcker det med att testa den? För att det skall bli bra?
Annat om man tar fram en konstruktion som fungerar ypperligt vid en specifik last. Det vore ju bra om man då kunde upprepa lasten. Men då blev man väl hänvisad till samma högtalare också?
Eller avsåg du en fast last, alltså ett icke förstärkares arbetssätt.
Eller vad förstod jag inte?
Flint skrev:resolution skrev:Flint, den perfekta förstärkaren har inget att göra med om man har andra preferenser än den absolut neutrala.
Hur kollar du att något är absolut neutralt? Absolut neutralt är bara en tankeprodukt och rent önsketänkande.
En sådan frågeställning är väl ett praktexempel på att hårdra något in absurdum.
Annars finge man väl utesluta förmedlaren och lyssna till originalet?
Nej, det är nog tvärs om inser man efter hand. Ingen mening att ha mål som inte går att kolla att man har nått. Svårt att liksom komma fram.
Du frågade om teknik. Mina egna önskemål är ungefär så här.
20-20k inom några dB.
Under 10% thd i basen och under 1% uppåt i frekvens
2x5W
Ingen motkoppling
Hållbar funktion
Och ja, svaret är seriöst.
phon skrev:Flint skrev:
Du frågade om teknik. Mina egna önskemål är ungefär så här.
20-20k inom några dB.
Under 10% thd i basen och under 1% uppåt i frekvens
2x5W
Ingen motkoppling
Hållbar funktion
Jag har 2x6w i min hörlursförstärkare.
Vad kör du med till högtalarna då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster