Nya anslutningskablar från skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh

Nya anslutningskablar från skivspelare

Inläggav emil_fh » 2012-05-31 23:57

Har en gammal Dual 505 skivspelare stående, ny pickup och nål och rem, fungerar bra, mycket roligt att lyssna på vinyl, låter ju riktigt bra, speciellt på stråkar och dylikt, cymbaler låter lite dämpade dock. Upplever också lite "hum" vid högre volym.

Tänker mig att det kan bero på att sladdarna från skivspelaren till RIAA:t är gamla och slitna, dålig kontakt i DIN-anslutningen som är kopplad där emellan också.

Därmed tänkte jag att jag borde försöka mig på att byta dessa kablar mot nya för att se om det blir skillnad, då utan DIN, bara RCA direkt.

Kan rg62 vara ett bra alternativ här? Förstår att låg kapacitans är viktigt vid sådan svag signal för att undvika att just högfrekventa ljud faller bort.

Sedan är jord-kopplad till skärmarna på de kablar som sitter nu, RIAA har jordskruv dock, kan det vara någon fördel att koppla en extra sladd från jord här till denna skruv, och kanske till och med köra oskärmade RCA kablar?

Någon som har erfarenhet av liknande?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-01 01:15

Kolla hur kabeln sitter ansluten till tonarmen.
Du bör inte ansluta en styv kabel som påverkar verkets fjädring/upphängning.
Börja med att enbart byta till phonokontakter.
Klipp kabeln någon cm utanför kontakten, så att du får fräscha kabeländar att löda.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2012-06-01 01:28

Hm, kabeln sitter ansluten till en anslutningsbox på undersidan av den upphängda plattan. kan fungera att endast klippa av, men då blir kabeln för kort!

Ska ny kabel lödas direkt till den gamla, skarva, så undrar jag hur väl det fungerar med skärmen osv, skulle gärna slippa gammal sladd, förslag på mjuk, tunn kabel med låg kapacitans, för längd på ca 50cm mottages!

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-06-01 05:08

Kolla svalander.se
100% Digital

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-01 10:03

emil_fh skrev:... kan fungera att endast klippa av, men då blir kabeln för kort!

Om kabeln inte är för kort i dag, ska väl inte 2cm kortare kabel göra någon skillnad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Nya anslutningskablar från skivspelare

Inläggav PerStromgren » 2012-06-01 10:49

emil_fh skrev:Sedan är jord-kopplad till skärmarna på de kablar som sitter nu, RIAA har jordskruv dock, kan det vara någon fördel att koppla en extra sladd från jord här till denna skruv, och kanske till och med köra oskärmade RCA kablar?

Separat jordkabel ger ofta bra resultat. Det innebär inte att du bör använda oskärmade kablar, dock.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2012-06-01 12:20

Ragnwald skrev:
emil_fh skrev:... kan fungera att endast klippa av, men då blir kabeln för kort!

Om kabeln inte är för kort i dag, ska väl inte 2cm kortare kabel göra någon skillnad.

Har en DIN-adapter halvägs på kabeln idag, så för att undvika att använda denna så blir resterande kabel lite väl kort!

Här är en schematisk bild över kopplingsschema:

Bild

Gällande jordkabel, så blir det samma som skärm för RCA-kablar (i mitten på ovanstående schema), skulle det ändå göra nytta?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-01 17:25

Du kan inte montera den där anslutningsplattan stumt i lådan i stället?
Då kan du löda dit vilken kabel som helst du önskar.

Om inte tonarmståtarna räcker till, kan du dra nya. Finns hos Svalander och kostar inte mycket, om du väljer rätt modell.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 17:32

Ragnwald skrev:Du kan inte montera den där anslutningsplattan stumt i lådan i stället?
Då kan du löda dit vilken kabel som helst du önskar.

Om inte tonarmståtarna räcker till, kan du dra nya. Finns hos Svalander och kostar inte mycket, om du väljer rätt modell.

Javisst. Jag har kollat i min spelare, tidigare. Bara att löda bort den gamla kabeln och kleta dit en ny på plattan dvs. övergången från den tunna kabeln i tonarmen till tvåledaren med skärm som är själva anslutningssladden. Men jag ifrågasätter att byta kabel ändå. Min spelare är bortåt 30 år och kabeln visar inga som helst tecken på åldersproblem, men ett par nya phonokontakter skulle inte skada för plasten har spruckit så dom håller på att rasa isär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-01 18:14

Hade en liten pratstund med Josef Svalander på Sweetspot om hur man lämpligen ansluter tonarmar/skivspelare till RIAA-steget. Lite förvillande när det i regel finns tre jordar! Två signalplus, två signalminus/jord och så en jordtåt till. De tre jordarna går alla ihop till samma punkt i RIAA-steget. Känns då som man har två jordtåtar för mycket...

Efter en stund hade vi gått igenom några olika varianter. Den där extra jordledaren bör gå från tonarmsrörets jordpunkt till RIAA:ans jordskruv. De övriga ledarna kan ju bestå av två koaxialer anslutna till resp. kanal.

Nu vill jag personligen ha obrutna ledare från pickup till RIAA och då blir det lite knepigare. Då sitter man med fyra ledare utan skärm + jordkabeln. Hur skärmar man då? Kan man dra skärmstrumpa över de fyra ledarna och använda den som jord till jordskruven? Blir förstås knepigt vid phonokontakerna. Kanske man ska dra en skärm över resp. kanals ledare och låta jordkabeln ligga separat? Då har förstås en tvåledare med skärm per kanal. Hur ansluter jag då skärmen?

Fast i mitt fall kanske det inte är så noga, kommer att ha extremt kort kabel mellan tonarmsbas och RIAA-steget, eftersom steget ligger i skivspelaren. Kanske inte ens behövs skärm? Tittar man på tangentialtonarmar, har de i regel oskärmat kablage från pickup ut till phonokontakterna. Antar att det fungerar utan problem?

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-06-01 21:17

Jag har faktiskt gjort något liknande på en 505:a jag hade för länge sedan. Fast av annan anledning.
Tonarmståtarna var tillräckligt långa för att kunna ansluta dom till en RCA-panel på baksidan, detta för att kunna använda valfri kabel därifrån till ingången på försteget. Körde även med separat jordkabel.
Spelaren var utrustad med rca-sladdar från början och jag ville kunna använda DIN-kontakt mot försteget utan någon glappande adapter! Vad jag minns fungerade det ypperligt. Det var dock lite pryttligt att få till DIN-stereokontakten med RG62, men det gick! Jag vill minnas att det fanns en DIN-kontakt på ELFA helt i metall som var bra.
mvh
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2012-06-03 17:17

Tack för synpunkter, efter era tips har jag kommit fram till att det borde fungera att:

Löda relativt tunna böjliga kablar från anslutningsplattan till 2 RCA-honor, och en jordskruv fast placerade i yttre chassit på skivspelare. Jord kommer då gå gemensamt till jordskruv och (ytterledare, minus, skärm) på RCA-honorna. Med så korta kablar som möjligt. Sedan koppla valfria kablar mellan skivspelaren och RIAA, ett par hembyggda RG62,ca 20cm borde väl fungera bra.

Gäller att få bra lödningar bara.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-03 19:29

Bra kontakter och bra lödningar, är viktigast.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-03 20:15

emil_fh skrev:Tack för synpunkter, efter era tips har jag kommit fram till att det borde fungera att:

Löda relativt tunna böjliga kablar från anslutningsplattan till 2 RCA-honor, och en jordskruv fast placerade i yttre chassit på skivspelare. Jord kommer då gå gemensamt till jordskruv och (ytterledare, minus, skärm) på RCA-honorna. Med så korta kablar som möjligt. Sedan koppla valfria kablar mellan skivspelaren och RIAA, ett par hembyggda RG62,ca 20cm borde väl fungera bra.

Gäller att få bra lödningar bara.

Med så korta kablar skulle du kunna skippa några av kontakterna. Alltså en fast kabel från skivspelaren till RIAA-steget. Ju färre kontaktövergångar desto bättre. Frågan är om det ens behöver vara skärmat, är inte så på tangetialarmar som t.ex. Opus 3 Cantus.

Återgå till Generellt om hifi