Balanserade kablar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Balanserade kablar

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 11:14

Tänkte sätta ihop ett par balanserade kablar. Har hittat kontakter på Elfa men skulle behöva tips om vad man ska använda för kabel. Funkar det med att fläta ren kopparkabel typ EKK? De ska vara 4-5 m långa.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2005-08-07 15:15

Då du nämner EKK misstänker jag att du är ute efter en kabel med solida ledare (annars finns ju SUPRA EFF-I). Elfa säljer två partvinnade kablar med solida ledare och skärm: Belden 7703NH och Belden 3079A (violett, ej grå som det står i Elfa). Kör själv med 7703'an.

P.S. Dessa kablar är styva och bör inte böjas allt för många gånger, men har man en anläggning som står stilla så går det ju bra.

//Michael

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 17:01

Mich skrev:Då du nämner EKK misstänker jag att du är ute efter en kabel med solida ledare (annars finns ju SUPRA EFF-I). Elfa säljer två partvinnade kablar med solida ledare och skärm: Belden 7703NH och Belden 3079A (violett, ej grå som det står i Elfa). Kör själv med 7703'an.

P.S. Dessa kablar är styva och bör inte böjas allt för många gånger, men har man en anläggning som står stilla så går det ju bra.

//Michael

Tackar för tipsen Mich. Supran är lite för dyr, men de andra verkar intressanta!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-07 17:31

Pratar vi inte om signalkabel? I så fall är EKK mer än olämplig. Elfa har dock en lämplig balanserad kabel från Gotham. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 18:12

Morello skrev:Pratar vi inte om signalkabel? I så fall är EKK mer än olämplig. Elfa har dock en lämplig balanserad kabel från Gotham. 8)

Ok, tackar för tipset! Ska kolla även denna. Tänkte att det kunde vara kul att bygga kabeln från "råa" kablar istället för att köpa färdiga. Så att man får fläta. :D

Vad är det som gör EKK olämplig?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-07 18:16

EKK är en grov kabel utan skärm och fungerar utmärt som högtalarkabel samt i andra starkströmsapplikationer, men en signalkabel bör inte, utan skall vara skärmad i en seriös anläggning. 8)

Kolla Gothams 110 ohmskabel tex. Den är både billig och bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-07 19:03

Morello skrev:EKK är en grov kabel utan skärm och fungerar utmärt som högtalarkabel samt i andra starkströmsapplikationer, ...

Men om man är elöverkänslig (eller normalkänslig?) så kanske
kabeln skall vara skärmad även i starkströmsapplikationer?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 20:44

E skrev:
Morello skrev:EKK är en grov kabel utan skärm och fungerar utmärt som högtalarkabel samt i andra starkströmsapplikationer, ...

Men om man är elöverkänslig (eller normalkänslig?) så kanske
kabeln skall vara skärmad även i starkströmsapplikationer?

Mvh E*

Nu var det visserligen några år sen jag läste TET, men är det inte så att skärmen bara hindrar elektromagnetisk strålning att ta sig in, inte ut. Har för mig att det hade nåt med fältekvationerna (Maxwell) och att totala flödet in i en sluten yta, t ex en sfär, måste vara detsamma som det som kommer ut, eftersom det annars skulle bli ett nettoinflöde i sfärens mitt. Samma som Maxwells bur alltså.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-08-08 11:49

Om du bor i närheten av Stockholm så har jag ett steropar Gotham XLR-kablar med fina kontakter som jag ska sälja. De är 6 meter långa om jag inte minns helt fel.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Återgå till DIY-forum