Varför finns inte den perfekta förstärkaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-01 12:00

resolution skrev:Vad är det som avgör att en förstärkare låter bra, eller riktigt konstruktionsmässigt?

Massor av saker.
grundtopologi, t.ex. klass A, AB osv
graden av grundförstärkning vs motkoppling.
valet av komponenter.
en seriöst gjord design så inga steg bottnar internt i signalkedjan.
vald tomgångsström
nätdelen
skärmning
+ en massa annat, stort som smått.

Det är lite svårt att svara på dina frågor då det är aningens oklart vad du är ute efter.
Att konstruera en förstärkare som mäter så gott som perfekt är inte svårt.
Behöver inte ens vara speciellt dyrt.
Många skulle ändå inte tycka om ljudet från den.

Men det korta enkla svaret är att "den perfekta förstärkaren" finns inte. I så fall skulle det snart bara finnas den på marknaden.

Som redan skrivits är "perfekt" även saker som kostnad, utseende, vilken plats den tar, om den klarar småbarns pill osv osv.
Dvs väldigt individuellt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-01 12:07

aisopos skrev:...Men det korta enkla svaret är att "den perfekta förstärkaren" finns inte. I så fall skulle det snart bara finnas den på marknaden. ...

Det vore ju himla trist. Antagligen därför den slutade säljas så snabbt. Branschen var helt enkelt tvungen att värna sin överlevnad. Ändå är varje ny generation förstärkare (och annat), i reklamen, både det bästa som hänt OCH framtidssäkert. Jo, jo, i höst står vi där med en ny katalog i handen igen och tillverkarna har återigen, påstår de, överträffat sig själva.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 22:27

Så länge det finns fler än en hifiintresserad person kvar på denna planet kommer det inte att finnas en förstärkare som är bäst. Tillverkarna kan känna sig lugna.

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-01 22:32

Eller också tas en perfekt förstärkaren fram, och andra färgande förstärkare till dem som så önskar.

Fortfarande ytterligheter och ot.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-01 23:15

Finns ingen helt perfekt förstärkare.
Handlar om goda och dåliga kompromisser.

Så det är inte konstigt alls, att vi kan uppfatta smärre skillnader.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-01 23:15

resolution skrev:Eller också tas en perfekt förstärkaren fram, och andra färgande förstärkare till dem som så önskar.

Hur skulle du väga effekt mot färgning?

Säg att du för samma pengar som för en 50W förstärkare får en förstärkare på 200W men att den har en anings färgning av det lite lite mjuka slaget? Skulle det vara intressant? Eller om den är på 500W, med en anings insmickrande färgning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-01 23:43

Den perfekta förstärkaren följer ekvationen:

y=k*x

y=output
x=input
k= ett tal; t.ex. 20 eller 22,56 eller 1 eller 100. Detta tal anger förstärkningsfaktorn som man också kan kalla för överföringsfunktionen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-01 23:44

resolution skrev:Eller också tas en perfekt förstärkaren fram, och andra färgande förstärkare till dem som så önskar.

Jag börjar snart tro att du mest trollar.

Kan du hitta den perfekta produkten i något annat, som är mer komplext än ett gruskorn?

Den perfekta cykeln, bilen. Det perfekta vinet, glaset. Den perfekta sängen, blomman, partnern. osv.

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-01 23:54

Paa, jag har inget behov av höga effekter. Uppfattar snarare det som så att de bästa oftast har lägre effekt.
Senast redigerad av resolution 2012-06-02 00:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 23:58

resolution
Du verkar inte vilja höra andras uppfattningar. Då är det nog bäst att inte heller fråga efter dom.

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-02 00:09

Flint ingen verkar ha läst min frågeställning,
varför misslyckas tillverkarna med att ta fram en perfekt! förstärkare?
Tycker du att svaren har varit relevanta sett ur den frågeställningen.

Jag avsäger mig ytterligare deltagande i denna tjafstråd.
Välkomna att göra inlägg annorstädes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-02 00:10

resolution skrev:Paa, jag har inget behov av höga effekter. Uppfattar snarare det som så att de bästa oftast har lägre effekt.

Källa på det! Vad menar du med "lägre effekt"?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-02 00:59

resolution skrev:Flint ingen verkar ha läst min frågeställning,

Jag tycker samtliga svar har varit relevanta ur din frågeställning. Om du läser mitt tidigare svar så får du ett svar på vad en perfekt förstärkare innebär ur en viss fysikalisk synvinkel beroende på uppsatta randvillkor. Om du sedan gillar en sådan förstärkare och tycker den är perfekt är en helt annan sak precis lika mycket som om du inte skulle gilla en sådan förstärkare. Det som för ett ändamål är perfekt behöver inte vara perfekt för ett annat ändamål. Vill man uppnå perfektion genom synergieffekt med annan produkt eller inte? Det ger helt skilda villkor för perfektion och helt skilda produkter. Det som en journalist anser vara perfekt kan en annan journalist anse vara imperfekt. Du lägger in din egen värdering att du skall anse produkten vara perfekt och du anser också att då är det med nöd tvunget att samtliga journalister också anser förstärkaren vara perfekt eftersom du anser och kräver att samtliga journalister är tvingade att ha samma kravspec som din egen personliga. Så har jag uppfattat dina önskemål som du på detta forum söker gehör för. Du verkar tro på en slags objektiv sanning som just du anammar och om andra inte anammar din objektiva sanning så faller korthuset, nämligen din idé om perfektion.

Du skriver att journalister testar per prisklass och att det skulle vara på grund av att smeka tillverkarna medhårs. Där har du fel. Konsumenten vill i allmänhet veta vilken produkt som är bäst i den prisklass som konsumenten kan tänkas handla för. Konsumenten som vill handla en förstärkare för 10 000 kr är ointresserad av att veta hur förstärkare för 1 miljon kronor presterar i förhållande till förstärkare för 10 000 kr. Det påverkar nämligen inte konsumentens köp vilket ju är resultatet. Resultatet definieras som bytestransaktionen mellan köpare och säljare där köparen byter pengar mot en förstärkare och säljaren byter förstärkare mot pengar. För att en transaktion skall uppstå så är det med nöd tvunget att båda parter ömsesidigt värderar motpartens bytesobjekt som mer attraktivt än sitt eget bytesobjekt. Där har du den objektiva formeln för definitionen på ett köp. Svårare än så är det inte. Sedan är det till så att till syvende och sist skriver tidningarna för läsarna d v s för deras läsekrets. Om du tror något annat så tror du fel.

Vad gäller din frågeställning så kan jag säga att ur tillverkarens synvinkel så innebär den perfekta förstärkaren en så hög vinst efter skatt som möjligt ur företagsekonomiskt perspektiv. Det är kanske inte det svaret du förväntar dig men alla andra svar är lögn och förbannad dikt. På något annat sätt är det inte. Det är bara att gilla läget.

Ur tillverkningssynpunkt är den perfekta förstärkaren dessutom den som tillverkaren har tillverkat som ligger innanför uppsatta toleranser. De förstärkare som ligger utanför toleransen är inte perfekta och klarar inte kvalitetskontrollen.

Perfektion är ett flerdimensionellt begrepp där en och endast en dimension utgörs av dina egna personliga inskränkta parametrar angående perfektion.

Ur kundens synvinkel är den perfekta förstärkaren den som kunden är nöjd med. Det är bara att gilla läget oavsett vad journalister, forummedlemmar och samtliga andra levande varelser på denna planet kan tycka. Svårare än så är det inte. Facit: Väx upp och mogna tillräckligt mycket för att på egen hand kunna ta ett beslut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-02 06:45

Se där. Tack för personanalysen.
Jag ber om ursäkt om jag har berört era känslor negativt med mina omoget, icke insiktsfulla skriverier. Dags för kontemplation således.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-02 07:59

petersteindl skrev:
resolution skrev:Flint ingen verkar ha läst min frågeställning,

Jag tycker samtliga svar har varit relevanta ur din frågeställning. Om du läser mitt tidigare svar så får du ett svar på vad en perfekt förstärkare innebär ur en viss fysikalisk synvinkel beroende på uppsatta randvillkor. Om du sedan gillar en sådan förstärkare och tycker den är perfekt är en helt annan sak precis lika mycket som om du inte skulle gilla en sådan förstärkare. Det som för ett ändamål är perfekt behöver inte vara perfekt för ett annat ändamål. Vill man uppnå perfektion genom synergieffekt med annan produkt eller inte? Det ger helt skilda villkor för perfektion och helt skilda produkter. Det som en journalist anser vara perfekt kan en annan journalist anse vara imperfekt. Du lägger in din egen värdering att du skall anse produkten vara perfekt och du anser också att då är det med nöd tvunget att samtliga journalister också anser förstärkaren vara perfekt eftersom du anser och kräver att samtliga journalister är tvingade att ha samma kravspec som din egen personliga. Så har jag uppfattat dina önskemål som du på detta forum söker gehör för. Du verkar tro på en slags objektiv sanning som just du anammar och om andra inte anammar din objektiva sanning så faller korthuset, nämligen din idé om perfektion.

Du skriver att journalister testar per prisklass och att det skulle vara på grund av att smeka tillverkarna medhårs. Där har du fel.

Konsumenten vill i allmänhet veta vilken produkt som är bäst i den prisklass som konsumenten kan tänkas handla för. Konsumenten som vill handla en förstärkare för 10 000 kr är ointresserad av att veta hur förstärkare för 1 miljon kronor presterar i förhållande till förstärkare för 10 000 kr.

Där har du fel. Det vill konsumenten visst veta. I allra högsta grad! Själv-
klart kan det finnas undantag, men de flesta är intresserad av att se hela
perspektivet.

Så resolution har i allra högsta grad en poäng när han efterlyser en gemen-
sam skala.

petersteindl skrev:Det påverkar nämligen inte konsumentens köp vilket ju är resultatet. Resultatet definieras som bytestransaktionen mellan köpare och säljare där köparen byter pengar mot en förstärkare och säljaren byter förstärkare mot pengar. För att en transaktion skall uppstå så är det med nöd tvunget att båda parter ömsesidigt värderar motpartens bytesobjekt som mer attraktivt än sitt eget bytesobjekt. Där har du den objektiva formeln för definitionen på ett köp. Svårare än så är det inte. Sedan är det till så att till syvende och sist skriver tidningarna för läsarna d v s för deras läsekrets. Om du tror något annat så tror du fel.

Håller inte med.

Sanningen är mycket mera komplex än så där.

petersteindl skrev:Vad gäller din frågeställning så kan jag säga att ur tillverkarens synvinkel så innebär den perfekta förstärkaren en så hög vinst efter skatt som möjligt ur företagsekonomiskt perspektiv. Det är kanske inte det svaret du förväntar dig men alla andra svar är lögn och förbannad dikt. På något annat sätt är det inte. Det är bara att gilla läget.

Det stämmer inte heller. Inte för alla tillverkare.

Människor driver företag. Människor är olika. Alla är inte som du beskriver
det. Om endast aktiebolag där aktieägarna inte är delaktiga i företagets
verksamhet räknas, ligger ditt påstående närmare sanningen dock.

petersteindl skrev:Ur tillverkningssynpunkt är den perfekta förstärkaren dessutom den som tillverkaren har tillverkat som ligger innanför uppsatta toleranser. De förstärkare som ligger utanför toleransen är inte perfekta och klarar inte kvalitetskontrollen.

Perfektion är ett flerdimensionellt begrepp där en och endast en dimension utgörs av dina egna personliga inskränkta parametrar angående perfektion.

Ur kundens synvinkel är den perfekta förstärkaren den som kunden är nöjd med. Det är bara att gilla läget oavsett vad journalister, forummedlemmar och samtliga andra levande varelser på denna planet kan tycka. Svårare än så är det inte. Facit: Väx upp och mogna tillräckligt mycket för att på egen hand kunna ta ett beslut.

Orden nöjd och perfekt är olika, för att det finns behov av olika ord för olika
saker. Att vara nöjd betyder ingalunda att man uppfattar en sak som perfekt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 08:27

petersteindl
+1

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-06-02 09:28

Flint skrev:petersteindl
+1

Är det därför du leker med en NAD 3020?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 09:36

shifts skrev:
Flint skrev:petersteindl
+1

Är det därför du leker med en NAD 3020?

Både ja och nej. NAD 3020 är inte perfekt på något sätt men har vissa intressanta tekniska lösningar. Mitt lekande med olika tekniska teorier och praktiska kopplingar beror mer på nyfikenhet än på att försöka bevisa en i förväg bestämd ideologi. Min enda agenda är att själv ha kul med min hobby.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-06-02 10:04

Ok, tack för ärligt svar. Tyckte det Peter skrev gick stick i stäv med sådana
övningar nämligen och att dina elektronikexperiment visar på en större
komplexitet än det han beskrev.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-02 10:07

resolution skrev:Paa, jag har inget behov av höga effekter. Uppfattar snarare det som så att de bästa oftast har lägre effekt.

Jag har en, som jag tycker perfekt förstärkare. Den är på 60W.
Den kör jag köksstereon med.
Senast redigerad av paa 2012-06-02 10:09, redigerad totalt 2 gånger.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 10:07

shifts skrev:Ok, tack för ärligt svar. Tyckte det Peter skrev gick stick i stäv med sådana
övningar nämligen och att dina elektronikexperiment visar på en större
komplexitet än det han beskrev.

Jag läste hans inlägg som att begreppet "perfekt" tolkas olika beroende på vem man frågar. En åsikt jag givetvis delar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 10:17

paa skrev:

Jag har en, som jag tycker perfekt förstärkare. Den är på 60W.
Den kör jag kökstereon med.

Det låter som om du skulle kunna gilla mitt experiment med LM3886 och NAD3020:s bandbreddsfilter. Jag är själv imponerad av vad steget kan spela och det håller i sig som det verkar. Har en period med klassisk musik just nu och den brukar bli kort när något inte stämmer. Nu reagerar jag tvärs emot och upptäcker nya kvaliteter i mina CD-skivor. Musiken låter befriad och ledig och bara finns där. Den kanske passar din köksradiolyssning den med. :)
Senast redigerad av Flint 2012-06-02 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-02 10:33

Vet inte. Jag har två gamla 3020 som tyvärr börjat surra och brumma alldeles förfärligt. Men jämfört med det jag kör med nu, så saknar jag dom inte speciellt mycket.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 10:34

paa skrev:Vet inte. Jag har två gamla 3020 som tyvärr börjat surra och brumma alldeles förfärligt. Men jämfört med det jag kör med nu, så saknar jag dom inte speciellt mycket.

Vad är det för steg? Det nuvarande?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-02 10:42

Flint skrev:
paa skrev:Vet inte. Jag har två gamla 3020 som tyvärr börjat surra och brumma alldeles förfärligt. Men jämfört med det jag kör med nu, så saknar jag dom inte speciellt mycket.

Vad är det för steg? Det nuvarande?

Det som jag kör köksstereon med heter Sentec PA9 drivet av ett M-Audio Fast Track Pro ljudkort. Låter finfint, och det är ju där man lyssnar mest.
Annars har jag en AV-receiver plus en massa vintage-skrot från t.ex NAD och Quad.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 10:50

Ja, det bevisar ju att "perfekt" är beroende på/av situationen. Som köksbakgrundmusiklyssningsförmedlare kan ett något svagare steg fortfarande vara perfekt. "Perfekt" måste ju även följas av "i vilket syfte".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-02 11:19

Jag som trodde att den perfekta köksstereon var en väl instampad Linn-anläggning placerad i vardagsrummet ... ? 8O :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-02 11:44

Och jag trodde att det var ett par fritteradade pip och en stekt NAD208 förenade med välhängd och mörad EKK. :roll:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-02 11:51

petersteindl skrev:...Vad gäller din frågeställning så kan jag säga att ur tillverkarens synvinkel så innebär den perfekta förstärkaren en så hög vinst efter skatt som möjligt ur företagsekonomiskt perspektiv. Det är kanske inte det svaret du förväntar dig men alla andra svar är lögn och förbannad dikt. På något annat sätt är det inte. Det är bara att gilla läget. ...

Och jag som trodde att det, här och där, finns företag som drivs av entusiaster som prioriterar bästa ljud och inte gör så utstuderade företagsekonomiska kalkyler (även om jag hoppas att de är tillräckligt bra för att, om de lyckas, finnas kvar på marknaden). Kanske därför som begagnad "hi-end" blir så ruskigt prisvärt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-02 12:25

Varför finns inte den perfekta förstärkaren? Jag tror att anledningarna är två:

1. Det råder inte konsensus kring a) hur kravspecen ser ut för den perfekta förstärkaren och framförallt inte kring b) acceptansprocedurer och acceptanskriterier för dessa krav.
2. Allt som ska vara köpbart innebär ingenjörsmässiga och kostnadsmässiga avvägningar.

Punkt 1 ger att vi inte skulle känna igen den perfekta förstärkaren, ens om den fanns!

Om du, resolution, skulle ge dig på att försöka göra en lista över de krav du anser beskriver den perfekta förstärkaren, kommer du förmodligen att upptäcka att det är besvärligt att beskriva hur man ska testa dessa, dvs beskriva acceptansprocedur och dito kriterium för kraven.

Utanpå allt detta kommer då det tyckande som ofta dominerar recensioner av förstärkare.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum