Sorgligt men sant

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Parced

Sorgligt men sant

Inläggav Parced » 2012-06-02 00:41

Har just sålt huset för flytt till Stockholm. Kommer sakna mitt Ino-designade dedikerade musik- och biorum.

Hade känts lite bättre om rummet hade fått en ny intresserad förvaltare, men de nya ägarna kommer riva rummet och återställa det till gillestuga.

Sorgligt men sant. :(

Eftersom det blir svårt att få plats med och kunna utnyttja anläggningen i en lägenhet så det är bara att göra sig av med grejorna. i28+pX6+CR80+2x1080+6xa2+...

Kommer sakna att kunna spela riktigt starkt och gräva fram de riktigt låga tonerna...
Nån som gjort motsvarande nedgraderingsresa och kan ge lite tröst...? :)

Vad gör man med 18 längder svartgrå akustikgardin...eldar upp?

MVH//PC

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2012-06-02 01:10

Tråkigt :(

Men.. Du har ett pm! 8)

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Re: Sorgligt men sant

Inläggav misanplass » 2012-06-02 09:03

Parced skrev:Vad gör man med 18 längder svartgrå akustikgardin...eldar upp?

edit: kolla PM
Senast redigerad av misanplass 2012-06-02 21:16, redigerad totalt 1 gång.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-02 10:20

Behåll i28 - kör dom fullregister !

(och det säger jag som kör i34es som fullregister i en lägenhet i Stockholm...)
Best Regards
Bamsefar

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-02 11:36

Det går att spela musik i en lägenhet också. Jag gör det dagligen, funkar ganska bra ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Zed

Re: Sorgligt men sant

Inläggav Zed » 2012-06-02 11:47

Parced skrev:Har just sålt huset för flytt till Stockholm. Kommer sakna mitt Ino-designade dedikerade musik- och biorum.

Hade känts lite bättre om rummet hade fått en ny intresserad förvaltare, men de nya ägarna kommer riva rummet och återställa det till gillestuga.

Sorgligt men sant. :(

Eftersom det blir svårt att få plats med och kunna utnyttja anläggningen i en lägenhet så det är bara att göra sig av med grejorna. i28+pX6+CR80+2x1080+6xa2+...

Kommer sakna att kunna spela riktigt starkt och gräva fram de riktigt låga tonerna...
Nån som gjort motsvarande nedgraderingsresa och kan ge lite tröst...? :)

Vad gör man med 18 längder svartgrå akustikgardin...eldar upp?

MVH//PC

tåkigt, men jag kan tänka mig köpa lite akustikgardin , kanske nån a2a också ,måste bara förhandla med regeringen först 8)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2012-06-02 11:48

Behåll allt och bygg platsbyggda infra x-6. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-06-02 11:50

Vill försiktigt påminna om att säljes- OCH köpesannonser gärna skötes annorstädes.
Eller i medlemspresentationen.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-02 13:24

blixten_no1 skrev:Behåll allt och bygg platsbyggda infra x-6. :)

Det där var ju helrätt tänkt ! 17on i mig !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-02 15:33

+1

Om du undrar om de räcker till kan jag ordna lyssning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-06-02 23:01

Behåll grejjorna. Basarna kan du ställa på linje bakom i28orna. Lägg duk över och ställe på en blomma eller någon prydnassak. Trevligt.
i28 låter väldigt bra på låg volym också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2012-06-02 23:26

varför måste dom vara platsbyggda?

Mina 8 är vanliga lådor, fungerar perfekt.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Parced

Inläggav Parced » 2012-06-03 02:06

Tack för uppmuntran...har just sett M:I 4 och sen lyssnat på lite tung gung på på behagligt hög volym...kommer sakna det. Det värsta är att jag känner att jag inte hunnit utnyttja rummet tillräckligt mycket medans jag hade chansen...svider...

@Bamsefar: Hmmm...i28 fullregister...intressant tanke...ska se vad frugan o hennes inredningsarkitekt säger om pianolack i vardagsrummet...

Vad gäller pX6 i vardagsrummet, platsbyggda infra eller vanliga, så är det att stretcha WAFen i det förhållandevis liilla vardagsrummet. Kommer bli nedröstad direkt vid nästa ledningsgruppsmöte. :oops: :)

@MagnusÖstberg: Tack, lägger det på minnet. Är lite inne på att behålla a2:orna och skruva ut elementen ur prof X lådorna och låta de bida sin tid för kommande projekt. Nästa lägenhet kommer ha bättre plats. Då skall jag ha ett eget bio/musikrum igen.

MVH//PC

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-06-03 11:07

Parced skrev:Kommer bli nedröstad direkt vid nästa ledningsgruppsmöte. :oops: :)

Har du inte veto :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-03 12:34

Parced skrev:Kommer bli nedröstad direkt vid nästa ledningsgruppsmöte. :oops: :)

Det där känner jag bara till alltför väl :oops: :roll:
Best Regards
Bamsefar

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-03 18:15

Parced skrev:Tack för uppmuntran...har just sett M:I 4 och sen lyssnat på lite tung gung på på behagligt hög volym...kommer sakna det. Det värsta är att jag känner att jag inte hunnit utnyttja rummet tillräckligt mycket medans jag hade chansen...svider...

@Bamsefar: Hmmm...i28 fullregister...intressant tanke...ska se vad frugan o hennes inredningsarkitekt säger om pianolack i vardagsrummet...

Vad gäller pX6 i vardagsrummet, platsbyggda infra eller vanliga, så är det att stretcha WAFen i det förhållandevis liilla vardagsrummet. Kommer bli nedröstad direkt vid nästa ledningsgruppsmöte. :oops: :)

@MagnusÖstberg: Tack, lägger det på minnet. Är lite inne på att behålla a2:orna och skruva ut elementen ur prof X lådorna och låta de bida sin tid för kommande projekt. Nästa lägenhet kommer ha bättre plats. Då skall jag ha ett eget bio/musikrum igen.

MVH//PC

Se flytten som något positivt !
Du kan endera välja att ha kvar de grejor du har, eller du kan sälja dem ( skyhögt andrahandsvärde ) och köpa snyggare grejor som är konstruerade att låta hyfsat bra i ett vanligt rum utan en massa dämpplattor överallt.

Resultatet kanske inte blir riktigt lika bra som förut- men snyggare, och din fru blir ju nöjd också. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-03 18:39

Vad som är snyggt är subjektivt.

Det enda ditt inlägg egentligen gav Richard är väl att du fick fram att du tycker att det är sjukt högt (omotiverat) andrahandsvärde på fula Ino-prylar?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-03 20:00

Säljtråd.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2012-06-03 23:06

Se flytten som något positivt !

+1
Du kan endera välja att ha kvar de grejor du har, eller du kan sälja dem ( skyhögt andrahandsvärde ) och köpa snyggare grejor som är konstruerade att låta hyfsat bra i ett vanligt rum utan en massa dämpplattor överallt.

Resultatet kanske inte blir riktigt lika bra som förut- men snyggare, och din fru blir ju nöjd också.

Konstigt skrivet........
Min fru skulle inte vilja vara utan vare sig ino-lyssningsrummet eller ino-loungehögtalarna... Men den insikten har kommit lite långsamt efterhand...
Om du inte kan få in grejerna i den nya lyan så behåll dom för framtida bruk och skaffa ett par piP som substitut under tiden. Det är för bra/unika grejer att bara göra sig av med.
Tycker att infra X6 är en bra ide, med i28 elementen i en r28 låda så kan det bli smutt.........

/Jonas

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-03 23:18

Ragnwald skrev:Säljtråd.
Här skall inget säljas!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-06-04 14:43

ajajaj, en fru som anlitar en inredningsarkitekt för en flytt... Jag vill inte vara taskig på något sätt, men det är trevligt att vara särbos också!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-06-04 14:48

Min sponsrade köp av Y-4.
\\Sky

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-06-04 15:14

Jonas skrev:+1

Resultatet kanske inte blir riktigt lika bra som förut- men snyggare, och din fru blir ju nöjd också.

Konstigt skrivet........

Skribenten kanske har stor erfarenhet av en mängd fruar. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-04 17:11

Bamsefar skrev:

Det där var ju helrätt tänkt ! 17on i mig !!!

Fast igentligen så räckre det med Infra-X2 - dvs enbart TVÅ basmoduler - du tappar max kapacitet i ljudtryck, men det räcker grymt långt i alla fall. Det är trots allt liknande det jag gör - köra Infra-Y2 alltså.
Best Regards
Bamsefar

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-04 19:50

MagnusÖstberg skrev:Vad som är snyggt är subjektivt.

Det enda ditt inlägg egentligen gav Richard är väl att du fick fram att du tycker att det är sjukt högt (omotiverat) andrahandsvärde på fula Ino-prylar?

Du läser in saker jag aldrig skrivit. Om du är läskunnig så ser du att jag tycker Inos grejor har ett högt andrahandsvärde ( stor efterfrågan ) vilket är bra för de som säljer sina grejor, man förlorar nästan inget.

Det var därför synnerligen enkelt för mig att sälja mina piP, om de är påstått överhypade är något som du Magnus påstår, inte jag.

Anledningen till att piParna såldes var att jag hittat två olika högtalare som lät klart bättre i mitt rum.

Sedan tycker ibland ( inte alltid ) äkta hälftar att det är fruktansvärt fult med stora ACO- skivor överallt i ett vardagsrum- läget är kanske ett annat i en hemmabiogrotta i ett hus.

Sanningen är också den att det finns en del högtalare som låter bättre än Inos för mindre pengar om förutsättningen är ett helt odämpat, normalt bostadsrum utan ACO- skivor eller heltäckningsmattor överallt.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-06-05 00:18

Richard skrev:

Sanningen är också den att det finns en del högtalare som låter bättre än Inos för mindre pengar om förutsättningen är ett helt odämpat, normalt bostadsrum utan ACO- skivor eller heltäckningsmattor överallt.

Den subjektiva sanningen, måhända. De flesta högtalare mår bra av mer dämpade rum än vad nordisk minimalism förespråkar. Anledningen till att just INO sammankopplas med rumsåtgärder är att konstruktören talar så mycket om saken. Det gör ju inte alla...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-06-05 07:48

Sen finns det ju möjlighet att byta modell också...

Gick själv från i28 och Prof X-4 till pi60s.
Främst för att lyssningsavståndet i mitt nya hus inte medgav att i28 kommer till sin fulla rätt.

Fungerar ypperligt med pi60s.

Däremot så måste jag ju erkänna att jag är sugen på basmoduler igen...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-06-05 08:48

Richard skrev:Sanningen är också den att det finns en del högtalare som låter bättre än Inos för mindre pengar om förutsättningen är ett helt odämpat, normalt bostadsrum utan ACO- skivor eller heltäckningsmattor överallt.

Sanningen är den att Ino Audio's högtalare låter massivt bättre än i praktiken alla andra högtalare i vilket rum som helst - det finns så mycket skräpthögtalare som säljs så man blir ju skogstokig !!!

Så det beror helt och klart på vilket perspektiv man ser det från, och vilken kostnadsram som gäller. För 4 kkr är det grymt svårt att hitta något bättre än piP - möjligt men grymt svårt. Så innan du kommer dragande med dina sanningar, så får du allt ta och säga VILKA du anser alltid är bättre, enligt din subjektiva "metod" till utvärdering !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-06-05 09:27

För 4000:- är det grymt svårt att ens få tag på nya pIP kan väl tilläggas.
Men för 10000:- som pIP kostar i samma utförande som alla andra, hur ligger det till då?

sen kan vi lägga till 1-1,5kkr för resa t/r stockholm för ino
o 100-300:- för de flesta andra.

Vi kan ju inte jämföra äpplen o päron.
Färdiga köpehögtalare, inget löddaklydda nu.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-05 14:20

Kimpost skrev:
Richard skrev:

Den subjektiva sanningen, måhända. De flesta högtalare mår bra av mer dämpade rum än vad nordisk minimalism förespråkar. Anledningen till att just INO sammankopplas med rumsåtgärder är att konstruktören talar så mycket om saken. Det gör ju inte alla...

PiP låter inte speciellt bra utan ACO skivorna. Det finns några få högtalare som låter bättre och kan spela högre i ett normalt rum, under 10000:-.

De två exemplen jag hört ( och jämfört noga med sida vid sida med piP ) är xtz 99.26mkII samt monitor audio rx6. De krossar piP på alla punkter, även med dämpskivor bakom. En ännu bättre högtalare är dynaudio 3.4 som enligt min mening är bättre än pi60, men den är ju dyrare också.

Sedan finns det många högtalare som låter mycket sämre än piP- det fanns ju en anledning till att jag köpte dem för jag ville ha det bästa för pengarna. Nu finns det alltså två modeller som låter bättre i samma prisklass av de
tiotal olika modeller jag jämfört med under året.

Detta är min subjektiva bedömning och ingen objektiv sanning. Uppmanar alla att lyssna fritt i butiker och låna hem litet olika grejor.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino