Högtalar placering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grannilsson

Högtalar placering

Inläggav grannilsson » 2003-11-21 11:32

hallå !

många köper högtalare för dyra pengar men glömmer att det är minst lika viktigt att tänka på lyssningsrummet.
Har man redan tänkt ut en placering för sina högtalare kan man faktiskt ha gjort ett av det viktigaste beslut beträffande dess optimala prestationsförmåga. :(

(Detta är ett av dom mest underförstådda konsekvenserna och missförstådda vad gäller högtalarnas optimala prestationsförmåga.

Alla högtalare påverkas av rummet, vilkas måste växelverka(samspela) på bästa sätt.
Man måste därför angripa problemen med rummet, och ge den samma vikt och omsorg som man har valt sin HiFi utrustning.

Hur klokt man än tycker att man valt sin utrustning, kan den alldrig
ersättas av de skadliga effekter som fås av dåligt positionerade högtalare.

Placerings vägledning:
De tre viktigaste vägledningar som borde följas är

1. Undvik att ha din lyssnings position inom en radie av 1 Meter från Centrum av rummet sett, och att du sitter längre ifrån högtalarna än vad de är isär.

2.Försök att ha din lyssnings position 0,5-1,2 m ut från bakväggen (alltså motsatt den vägg högtalarna är placerade emot)

3.Placera högtalarna mot den längsta väggen (om rummet är rektangulärt) särskilt om den kortaste väggen är < 3,6 Meter.
Om ditt lyssningsrum, t.ex är 5x2,5 Meter kommer högtalarna att låta klart bäst (mest naturligt) om de placeras emot 5 Meter väggen

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Högtalar placering

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 15:04

Hej Göran!

1:an kan jag hålla med om för "vanlig" Svensson, men inte alltid. Men med många basmoduler smart placerade kan man uppnå mycket bra basåtegrining även i mitten av ett lyssningsrum. Som tumregel är det nog en rätt så bra rekommendation att undvika mitten av ett rum som lyssningsplats.

2:an kan jag hålla med om när det gäöller stereolyssning. Ofta blir det dock ganska svårt att få till ljudfältet från surroundhögtalare, även om man har 1,2 m till väggen bakom lyssningsplats.

3:an tycker jag är ett kontroversiellt uttalande. Om man har ett rum som är 3,6 meter eller kortare på någon ledd, så är det mer av "pest eller kolera" att välja mellan. Om man lyssnar "på längden" så får man problem med tidiga reflexer från sidoväggarna som grötar sönder ljudbilden. Om man istället lyssnar "på tvärsen" som du föreslår, kommer ofelbart en kraftig basresonans att uppstå i basregistret (runt 50 Hz i ett 3,6 m rum). Just vid detta frekvensområde ligger mycket av basåtergivningen som finns på utgiven musik. "Bumlig bas" är väl den närmsta liknelsen man kan komma när det gäller detta. Lösningen som då många verkar propagera för är att använda små högtalare som har svagare basåtergivning i nämnda frekvensregister (och därunder). Det ser jag som en dålig kurering av problemet. Jag tycker det är bättre att isåfall lyssna "på längden" och reducera sidoväggsreflexerna med exempelvis bokhyllor eller väggdraperier eller ännu bättre med dedikerade absorbenter. Den fundamentala basresonansen i ett vanligt vardagsrum hamnar omkring 30 Hz (5 - 6 m långt rum) vilket är mycket mindre psykoakustiskt störande. Då låter det istället som om ljudet har fått extra "tryck" i basen som många s k audiofiler snarare tycks uppskatta.

Hälsningar Johan

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-21 15:36

Jag misstänker att jag kommer att behöva en absorbent till iallafall ett hörn i ett som ovan beskrivet rum :D Nån som har byggbeskrivning? Får se om jag kan få bort det mesta 60-70hz hänget med fler bokhyllor först dock.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 15:41

Ganska sannolikt så blir den basabsorbenten ändå för liten. Allra mest ger det om du laborerar med högtalarplaceringen och lyssningspositionen först. Men med många basabsorbenter så... :P

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-11-21 15:52

Johan Skrev:

3:an tycker jag är ett kontroversiellt uttalande. Om man har ett rum som är 3,6 meter eller kortare på någon ledd, så är det mer av "pest eller kolera" att välja mellan.

Hej Johan !

Jag skrev inte att rummet är 3,6 meter eller kortare (Faktiskt) :lol:
utan jag skrev
3.Placera högtalarna mot den längsta väggen (om rummet är rektangulärt) särskilt om den kortaste väggen är < 3,6 Meter.

Vilket innebär att den längsta väggen är längre :wink:

/Göran

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-21 15:57

Lite mer bokhyllor så får jag se sen. Högtalarplaceringen tror jag fan är optimal alltså. Jag har möblerat om och riktat in för många ggr redan. :D Jag behöver garanterat två absorbenter i hörnorna till den inre delen av rummet. Så får man se sen.

Byggbeskrivning!! :) :D 8O 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 15:58

Goran skrev:Johan Skrev:

3:an tycker jag är ett kontroversiellt uttalande. Om man har ett rum som är 3,6 meter eller kortare på någon ledd, så är det mer av "pest eller kolera" att välja mellan.

Hej Johan !

Jag skrev inte att rummet är 3,6 meter eller kortare (Faktiskt) :lol:
utan jag skrev

Vilket innebär att den längsta väggen är längre :wink:

/Göran

Ja det är ju precis det jag menar, att en vägg kan vara längre. Jag skrev ju: "3,6 meter eller kortare på någon ledd" vilket betyder att det kan vara kortare på någon ledd, men att den andra ledden förstås kan vara längre.

För du menar väl att om den kortaste väggen är 3,6 m (eller mindre) att du då tycker att man då ska ställa högtalarna längs den längsta väggen? (och så att säga (som man brukar säga) "lyssna på tvären")

Det är en sådan uppställning som jag anser inte brukar vara så lyckad i basåtergivningssammanhang.

Om jag har förstått dig rätt vill säga... :wink:

Edit: Ytterligare spcificering av rumsmåtten.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-21 16:16

Kan man helt ersätta basabsorbenter med multipla basmoduler i problematiska rum?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 16:20

Jag har gjort så! Nu har ju Isidor räknat en hel del och jag har mätt en hel del, så han och jag kanske inte är helt överens... :wink: :roll: När det kommer till kritan så tar jag fram miken och kollar hur det blev!

(fast jag anser inte att mitt rum skulle vara ovanligt problematiskt, det är ett ganska normalkasst vardagsrum)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-21 16:22

Johan,

exempel är mitt rum? :D 8)

Du föreslog en lyssning på längden vilket jag helt förstår skulle minska basproblemen @ 47 Hz. Å andra sidan blir möbleringen därefter och det är estetiska saker att ta hänsyn till, i alla fall för mig men kanske inte för andra. 8)

Å andra sidan 50-Hz problemet (eller 47 Hz i mitt fall) kan minskas med EQ och man kan vinna i distorsion eftersom elementen ej behöver jobba lika mycket om man minskar nivån i basen. Därmed inte sagt att man ska minska med små högtalare (som jag iofs har nu...men det kommer bättre basar) som rullar av tidigare. Basen kan mycket väl gå ner till 20 Hz, men på en rimlig nivå och där 47 Hz resonansen minskats.

T

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-21 16:33

Johan_Lindroos>> Ungefär hur många moduler bör jag satsa på (lit sådär allmänt sett)? Du har väl fyra, eller?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-21 16:34

Johan,

Det kan finnas massor av skäl varför mätningar och beräkningar inte ger precis samma resultat. I ditt fall har jag inte sett några mätdata så jag vet inte riktigt vari skillnaderna består. Du får gärna leverera dessa så vi kan jämföra. Man måste dock känna till att den beräkningsmetod som jag använder (spegelkällor) inte tar hänsyn till att verkliga begränsningsytor är reaktiva och detta kan ställa till det en hel del i praktiken. Generellt sett ger dock metoden resultat som överensstämmer rimligt väl med verkligheten (definierad av klanderfria mätningar).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 16:37

Jag har en lösning till dig i ditt rum med fyra stycken basmoduler. Då kan du sitta som du gör nu och kan slänga bort* parametriska EQ:n. Jag hann bara inte berätta det för dig under partajet, eller om det möjligtvis berodde på att man blev lite packad på slutet :wink: . I mitt lyssningsrum hade jag en respons i basen som låg inom +/- 5 dB (svept sinus) för frekvenser under ca 80 Hz. Kurvan var helt rak utan konstiga resonanser (förutom vid 15 Hz: öppen dörr: Helmholtz!, samt vid ca 65 Hz: golv/takresonans (5 dB topp)

Möblering:
* Basmoduler där du har nuvarande högtalare.
* En basmodul vid bakre vänstra hörnet på golvet eller allra helst uppe vid takhörnet
* En basmodul vid bakre högra hörnet på golvet eller allra helst uppe vid takhörnet
Drivs förslagsvis i mono allihop och delningsfrekvens 80 Hz, samt minst 8-tums element.

*Eller ge den till behövande!

Edit: nivåvärde inskrivet.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2003-11-21 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 16:40

Isidor, exakt. Jag är ju lite slö på att mäta eftersom det är så himla tråkigt (jag lyssnar hellre på musik eller kollar på Farmen 8O :lol: ). Sedan kan vi spinna vidare inom rumsakustikens väsen.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-21 16:51

Jag kunde inte hålla mig... Jag möblerade om lite grann för att prova en idé, och 60hz tonen är snäppet bättre och freq-svepet mjukare än innan... Hoppas nu bara jag får godkännt av lindvall oxo ;)
[/list]

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 17:06

Se där! :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-21 17:46

Johan,

min plan är ju 4 x 10 tum så småningom. Jag experimenterar med detta fram tills nästa lyssningsträff. :D

T

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-11-21 19:29

Jag håller med Johan. Det låter oftast bättre att placera högtalarna längs kortsidan av en "skokartong".

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-11-21 19:36

Callisto skrev:

Jag håller med Johan. Det låter oftast bättre att placera högtalarna längs kortsidan av en "skokartong".

Jag håller inte med bara så där, utan man måste först få en definition på vilka mått "skokartongen" har.

jag har helt andra erfarenheter.

/Göran

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-21 19:45

Jag har oxo andra erfarenheter.. Föredrar att placera högtalarna på långsidan. Hade på tok för mycket häng på kortväggen. Som det är nu har jag hyfsat bra karaktär på basen, även om det fortfarande hänger en del kring 60hz. Sen har jag bokhyllor längst kortväggarna. Ska trixa in ett par på en ena långväggen oxo sen.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-21 22:18

Hej

Har alla riktiga rum till stereon? Jag sitter på övervåningen i huset och har snetak, kortvägg och två fönster år ena sida men trappa ner och en liten hall på andra sidan. Hur räknar jag på rummet då? för att räkna ut vart höjning,sänkning kommer att inverka på frekvensgången?

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-23 00:22

Hur känsligt är det att placera basmodulerna på olika avstånd till lyssningsplatsen?

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2003-11-23 14:14

Man kan väl ha punkter som det pratas om vägledning om hur placeringen av grejerna kan genomföras. Det behöver inte betyda att det kommer funka.

Själv har jag grejerna i ett ganska stort rum. Typ 3.9x5.5m (eller liknande). Skulle önska att det funkade att ha högtaleri på kortändan. Men gång efter gång inklusive runtsläpande med alla grejer, högtalare, stereobänk, förstärkare och övrig elektronik har jag konstaterat. Tungt jobb som tagit lång tid. Har testat med detta vid minst 3 olika tillfällen och övningarna har tagit som minst 9 timmar per gång. Det funkar inte alls att ha grejerna på kortsidan i mitt rum, låter riktigt med kattstit tyvärr :x
Har i samma veva kört runt hela systemet och testat alla väggar i hela rummet, provat olika väggavstånd, invinklingar och ja allt känns det som. Slutsatsen har enhälligt varit vid samtliga test, kortsidan med vägg, funkar bäst.

Så det är på långsidan som gällt (~3 år) med fortsatt laboration med högtalarflyttar och andra tweak för att få till det bästa möjliga.

Idag är jag mycket nöjd med den återgivning som finns, tyvärr blir det inte långvarig då flytt vankas här med början innan jul. Lite rädd är jag allt, kommer det funka i den nya lägenheten? Går drastiskt ner i stolek på rum :o men å andra sidan blir totalytan för lägenheten klart större. Lutar åt separat musikrum för tillfället.

Nu har jag har inga större akustikhjälpmedel i mitt rum än. Inte heller mätutrusning utan litar till min hörsel alena.

Kör Italiensk tvåvägare med skandinavisk rörvärme, subbar och sånt håller jag mig borta från.

Mvh Matix

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-23 19:26

Hej!

Johan:

Jag har ett rum där jag har lite knepiga mått, men genrellt sätt ändå ett ganska normalt rum. Rummet är väldigt kvadratiskt, men inte helt. Till taket är det 240 cm. Mellan bak och framväggen är det 440 cm. Mellan sidoväggarna är det 360 cm och 420 cm, då bakväggens ena hörn har en liten "buckla ut för sig själv", vilket gör att rummet inte är helt fyrkantigt. Dessutom finns det en dörröppning (utan dörr! :wink: ) bredvid framväggen på höger sida i förhållande till lyssningspositionen är dörröppningen.
120 cm från bakväggen på höger sida i förhållande till lyssningspositionen (hoppas du fattar vad jag menar!) har jag en dörröppning till (utan dörr igen! :mrgreen: ) in till min lilla lägenhetskokvrå! I varje fall så har ju just nu placerat högtalarna bakom den vägg som är kortast på bredden, dvs ca 360 cm.
Högtalarna står ca 100 cm ut från bakväggen (räknat från högtalarmembranen). 50 och 80 cm från sidoväggarna.
Lyssningspositionen är dock kanske lite för mycket i mitten och jag funderar på att sätta högtalarna på andra hållet i rummet istället för att se om mina basresonanser blir mindre då. I så fall kommer högtalarna stå så att väggen bakom dem är nu varande bakvägg och den är 420 cm bred istället vilket gör att förhållandet till sidoväggarna blir lite större (bättre?) här. Se så kommer nog lyssningspostionen blir lite mindre närmare mitten här.
Vilket tror du är bäst??
Jag fick tips av dig på hififorum.nu, för du har väl också kallat dig för knoppen tidigare? att placera tubetraps bakom lyssningspositionen (jag tyvärr bara 2 st än så länge) och det gav mig också klart effektivast resultat, men resonanserna jag har vid 38-40hz är inte trevliga, inte heller dem mellan 65-80 hz heller. Där är de värst i mitt rum. Jag har bara en testskiva att laborera med, men det funkar rättså bra men en sådan också.
Men som sagt, vad tror du, borde jag vända på lyssningspositionen och flytta högtalarna till väggen mitt emot istället eller köra vidare på nuvarande placering och införskaffa fler tubetraps på sikt och försöka dämpa bort resonanserna helt.
Ett annat fenomen som dyker upp mitt i rummet är att frevenserna vid 50-65 hz låter lite för klent. Vad beror det på? Kanske svårt att svara på men basresonanser är bra förvirrande..... :cry:

mvh,

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-11-24 15:43

hifirocker skrev:

Jag har ett rum där jag har lite knepiga mått, men genrellt sätt ändå ett ganska normalt rum. Rummet är väldigt kvadratiskt, men inte helt. Till taket är det 240 cm. Mellan bak och framväggen är det 440 cm. Mellan sidoväggarna är det 360 cm och 420 cm, då bakväggens ena hörn har en liten "buckla ut för sig själv", vilket gör att rummet inte är helt fyrkantigt. Dessutom finns det en dörröppning (utan dörr! ) bredvid framväggen på höger sida i förhållande till lyssningspositionen är dörröppningen. m.m

Hej hifirocker !

Har du bara problem med basregistret ? eftersom du säger att avståndet till sidoväggarna är 50-80 cm bara ?, vilket brukar i dom allra flesta fall orsaka kraftiga reflektioner från sidoväggarna
(om du ej har dämpat detta) vilket resulterar i färgningar i röstområdet (mellanregister resonanser).

hur som helst

Om man har helt kvadratiska rum kan man prova med att inte ha likställiga förhållandet till hörnen på rummet (om utrymme finns)
t.ex 1,5 meter till ena hörnet och 2,0 till det andra på så vis undviker man även att hamna mitt i centrum på rummet som är änn viktigare att undvika när det gäller kvadratiska rum.

/Göran

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-24 23:55

Har du bara problem med basregistret ? eftersom du säger att avståndet till sidoväggarna är 50-80 cm bara ?, vilket brukar i dom allra flesta fall orsaka kraftiga reflektioner från sidoväggarna
(om du ej har dämpat detta) vilket resulterar i färgningar i röstområdet (mellanregister resonanser).

hur som helst

Om man har helt kvadratiska rum kan man prova med att inte ha likställiga förhållandet till hörnen på rummet (om utrymme finns)
t.ex 1,5 meter till ena hörnet och 2,0 till det andra på så vis undviker man även att hamna mitt i centrum på rummet som är änn viktigare att undvika när det gäller kvadratiska rum.

Göran: Det är möjligt att sidoreflexer ställer till det i mellanregistret men jag har mycket bra placering av röster, de ligger mitt i ljudbilden och låter naturligt tycker jag. Men jag vet inte riktigt inom vilket mellanregisterfrekvensensområde röster och sång låter mest. Troligtvis mellan 350-900hz. Jag tycker i alla fall att frekvensgången är hyffsat rak här när jag lyssnar på min testskiva.

Men sidoreflexer påverkar kanske inte hur rak eller ojämn frekvensgången blir? :roll:
I basen däremot har jag problem, idag flyttade jag om högtalarna till andra änden av rummet och jag försöker just nu utvärdera om det blev något bättre eller mest annorlunda :wink: .
Resonanserna i basen finns kvar, men ändrades till lite andra frekvenser, fast runt 38-45hz är det ordenligt otrevligt och det krävs ordentlig dämpning här för att komma till bukt med det problemet.
min vänstra högtalare står 95 cm från hörnet och min högra högtalare står 125 cm från hörnet. Om man mäter rakt från väggen bakom högtalarna står de 95 cm ut om man mäter från högtalarmembranen.
Lyssningspositionen är ca 1 m ut från väggen bakväggen. Det är
2 m mellan högtalarna och den vänstra högtalaren står 80 cm från sidoväggen och höger högtalare står 120 cm från sidoväggen.

mvh,

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-11-25 00:43

hur nära själva hörnet skall elementet i basmodulen vara?
är det viktigt att det befinner sig innom den dära sfären
som ingvar beskriver i sin artikel?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-25 10:35

hifirocker,

Små rum är problematiska eftersom antalet moder är få vid låga frekvenser. Frekvensgången blir därför alltid mer eller mindre ojämn. När man även, som i ditt fall, har en närmast kvadratisk form på rummet koncentreras moderna till smala frekvensband och frekvensgången blir ännu ojämnare. Du har endast en mod mellan ca 40 Hz och 70 Hz, vilket leder till en djup dal omkring 50-60 Hz hur du än väljer högtalar- och lyssningsposition. Omkring 40 Hz och 80 Hz får du också kraftiga toppar hur du än gör. Du har egentligen bara två alternativ om du vill bli av med den ojämna frekvensgången i lågfrekvensområdet:

1. Reaktiva absorbenter avstämda till ca 40 respektive 80 Hz. Dessa kan vara av membran- eller helmholtztyp men blir hur som helst utrymmeskrävande (storleksordningen kubikmeter).

2. Equalizer av parametrisk typ eller digital rumskorrektion.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-25 11:28

Isidor:

OK.... :cry:
Då blir det till att införskaffa fler absorbenter.
Tror du Svanå miljöteknik kan hjälpa mig här eller kan jag själv göra absorbenter som dämpar extra bra just vid 40 och 80 hz?
Om, i så fall hur och av vad?
Tack för hjälpen!

mvh,

Återgå till Generellt om hifi