XLS-basar - nu med slavbas.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-03 22:25

boom skrev:
Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.

Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.

28 mm p-p

Nej, Kalejdokom har rätt. Hans uppgifter stämmer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 22:27

Ok, nu har jag mätt och mekat lite mer. Det visar sig att avstämningen utan extra vikt på slaven ligger på 19Hz. Med ett shelving 12 dB/okt LP-filter som dämpar från ca 40Hz och uppåt får jag en fin respons som faller lagom under 40Hz.

När jag sedan letat upp och dödat en rumsmod vid ca 60Hz låter det riktigt bra! Nu har jag trimmat nivån mot topparna i mina fronthögtalare lite provisoriskt och jag är riktigt nöjd! Nu med endast en sub inkopplad - när jag är klar blir det alltså fyra XLS-subbar som får dela på allt under 80Hz 8).

Tack, särskilt till AndersD för kreativa tankar längs vägen. Återkommer med en byggtråd när jag startar moddandet av mina "k-märkta" Scan-speaks :) .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 22:42

IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.

Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-03 23:05

Kalejdokom skrev:Ja, varför inte :roll: :oops: ...

Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?

Svårigheten är väl hur mycket isotermiserad lådan är. Formlerna ovan förutsätter att lådan inte har någon isotermisering alls. Om den är fullständigt isotermiserad (vilket bara går att uppnå teoretiskt) så är skenbara lådvolymen 1,4 gånger den verkliga. Som tur är gör det bara resonansfrekvensen 0,85 ggr den icke isotermiserade pga rottecknet, så man kan höfta graden av isotermisering och ändå hamna hyfsat rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 08:43

Jag har lite Isover i lådan. Vet inte hur mycket det påverkar, men det gick ju rätt så bra att mäta upp avstämningen - jag fick en tydlig dip vid 19Hz när jag mätte med dB-mätare och ökade signalen från 10Hz och uppåt i steg om 1Hz.

När jag bygger riktiga lådor ska jag även testa att mäta över ett motstånd, så som AndersD beskriver.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-04 15:41

boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Om du menade något annat så nej, 56 mm p-p. Som kalijdokom skrev. Det var det jag menade med att "hans uppgifter stämmer".

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-04 15:49

Kalejdokom skrev:Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?

Verklig stämmer alltid med faktisk. ;)

Däremot kan överensstämmelsen med den beräknade vara lite si och så...

Hur väl det stämmer beror på hur bra modell man har och hur väl man lyckats uppskatta eller mäta upp parametrarna.

Vh, iö

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-04 17:21

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Om du menade något annat så nej, 56 mm p-p. Som kalijdokom skrev. Det var det jag menade med att "hans uppgifter stämmer".

Vh, iö

Överbevis mig då för jag tror inte en sekund på det .

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-04 20:15

boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Vh, iö

står ju i databladet bara läsa innantill..

Tittar man på databladet för 26W/4558T00 så står det xmax +/-12,5mm och xmech +/-28mm
På databladet för slaven står det xmech +/-28mm

men det är ju bra då. finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?

Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:37

Kraniet skrev:Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)

Ser bättre ut och låter bättre :).

Lite nervöst är det dock inför att sätta sågen i nästa par högtalare. Kanske kommer det inte alls att se bättre ut - hoppas dock att det kommer att låta bättre, även efter den moddningen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:39

Kraniet skrev:finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?

Slaven rör sig väl inte mer än den behöver? Jag hoppas att den ska slippa röra sig +/-28 mm...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-04 20:45

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev: XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm

28 mm p-p

Puss-puss?

Var ser jag slavarnas samtliga parametrar?
Senast redigerad av Ragnwald 2012-06-04 20:45, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:45

Läste följande någonstans:

"The mass of the passive is capable of shaking the cabinet if care is not taken in the design. Do not attempt to use heavy weight passives with lightweight cabinets on tall stands!"

Detta är något jag redan noterat - att lådan tenderar att wobbla när man kör testtoner på högre volym. Jag planerar ju att placera mina Scanspeak-toppar ovanpå dessa basar. Frågan är om jag måste förankra dem på något sätt eller om dom kommer vandra iväg om dom står fritt på basarna?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:47

Ragnwald skrev:Var ser jag slavarnas samtliga parametrar?

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-0-00-00.pdf

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-04 20:48

Du ska naturligtvis ha två slavar i varje låda.
Men det kanske du redan kalkulerat med.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 20:49

Nej, varför det?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-04 21:14

Kraniet skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:
boom skrev:
Kalejdokom skrev:

28 mm p-p

Vh, iö

P-P Öhman

Puss-puss?

Vh, iö

står ju i databladet bara läsa innantill..

Tittar man på databladet för 26W/4558T00 så står det xmax +/-12,5mm och xmech +/-28mm
På databladet för slaven står det xmech +/-28mm

men det är ju bra då. finns det inga nackdelar med att slaven rör sig så mycket?

Måste förresten säga att högtalarna ser bättre ut med XLS-basen :)

Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-04 21:45

Jag har inga ambitioner att överbevisa något, men här är Peerless application note för XLS-10 i tre olika lådor, samtliga i 20 liter:

Sluten
Basreflex
Slavbas

http://www.tymphany.com/files/resources ... xlssub.pdf

På sidan 7 och framåt resoneras kring slavbasens för- och nackdelar och hur man bör lägga avstämningen för att undvika överstyrning av slavbasen. Dessutom tar man upp behovet av subsonic filter och LP-filtret mot sidosystemen. Jag tycker detta resonemang är fullt tillräckligt för att förstå systemets möjligheter och begränsningar. Som jag sagt tidigare, är det inget problem för mig att använda aktiva filter och PEQ för att få till en bra lösning på de problem som finns med slavbas.

Dessutom är jag tveksam till att jag någonsin kommer driva dessa basar till 105dB @ 25Hz...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-04 23:20

Kalejdokom:
Jag tycker inte du behöver bevisa någonting. Kör på, jag tror detta kommer bli toppen!

Din slav motsvarar en rätt så rejäl port kapacitetsmässigt och jag är övertygad om att det kan bli väldigt bra med slav om man är beredd att ge det lite tid och kanske testa lite olika avstämningar.

Vart kommer egentligen tumregeln om dubbla slavar från? Är det en missuppfattning som bygger på ett antagande att slaven har samma Xmax som woofern?
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 05:40

AndersD skrev:Kalejdokom:
Jag tycker inte du behöver bevisa någonting. Kör på, jag tror detta kommer bli toppen!

Din slav motsvarar en rätt så rejäl port kapacitetsmässigt och jag är övertygad om att det kan bli väldigt bra med slav om man är beredd att ge det lite tid och kanske testa lite olika avstämningar.

Vart kommer egentligen tumregeln om dubbla slavar från? Är det en missuppfattning som bygger på ett antagande att slaven har samma Xmax som woofern?

När man använder 2 slavar så tar man ut den interna kraft som bildas.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-06-05 06:32

boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .
Jag har mätt på lite långslagiga slavar och dom slår långt så överbevis mig att ss slaven slår längre än mina AE slavar gör .

x-mech är som du påpekar 56 mm peak-to-peak för den vanliga XLS-basen eller för scan-speak-basen. Vilket råkar sammanfalla med 28 mm peak eller 56 mm peak-to-peak för slaven.

Jag ifrågasätter din uppgift att spidern tar i. Enligt mina egna tester på liknande element kommer det nämligen att vara kantupphängningen som stoppar rörelsen på slaven. Det innebär att slaven kommer att fungera precis som det är tänkt upp till 56mm slaglängd.

Med andra ord: uppgifterna i scan-speaks datablad är fullständigt korrekta.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 17:02

jonasp skrev:
boom skrev:Överbevis mig fortfarande för jag tror inte ett skit på det databladet .

x-mech är som du påpekar 56 mm peak-to-peak för den vanliga XLS-basen eller för scan-speak-basen. Vilket råkar sammanfalla med 28 mm peak eller 56 mm peak-to-peak för slaven.

Jag ifrågasätter din uppgift att spidern tar i. Enligt mina egna tester på liknande element kommer det nämligen att vara kantupphängningen som stoppar rörelsen på slaven. Det innebär att slaven kommer att fungera precis som det är tänkt upp till 56mm slaglängd.

Med andra ord: uppgifterna i scan-speaks datablad är fullständigt korrekta.

Har du någon mail adress till SS så kan man fråga och få frågan utredd.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-06-05 17:04

Mailadressen till scan speak hittar du på deras hemsida.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-05 18:26

boom skrev:Har du någon mail adress till SS så kan man fråga och få frågan utredd.

Och hur lyder frågan? Vad är det som skall redas ut?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-05 19:10

boom skrev:Har du någon mail adress till SS så kan man fråga och få frågan utredd.
Vad väntar du dig? Informationen finns i databladet, tror du SS ska berätta att de ger ut felaktiga datablad?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 19:43

Hur har du mätt upp det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 19:46

Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

På ett likartat sätt som en som mätte på nht 1259.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-05 19:58

Är det ett svar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-05 20:05

boom skrev:
Svante skrev:

Hur har du mätt upp det?

På ett likartat sätt som en som mätte på nht 1259.

Ok, kan du beskriva mer? Mätte du på slaven när den spelade toner eller musik? Mätte du genom att trycka på slaven och känna när det tog stopp? Mätte du genom att mäta dist?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-05 20:09

MagnusÖstberg skrev:Är det ett svar?

På ungefär samma sätt som du brukar svara på.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum