Tips på vettig digitalkabel...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Plankton

Tips på vettig digitalkabel...

Inläggav Plankton » 2003-11-20 20:40

Behöver inhandla en digitalkabel och skulle kunna behöva lite tips på Ev. kandidater att hänga upp i anläggningen...

Skriv gärna en liten motivering och pris om kabeln ni rekomenderar.

//Plankton

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-20 20:43

Vågar väl inte föreslå Harmonic Tech med tanke på den allmänna "kabelnivån" på forumet, så.... Supra? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-20 22:05

Kör optiskt. Det skulle jag göra, och kommer att göra så fort bara DIY-forumets DAC blir klar.

Användarvisningsbild
Plankton

Inläggav Plankton » 2003-11-20 22:09

Inte någon större fan av supra... :oops:

har däremot tjuvkikat lite på Acoustic Zen Silver Byte...
har dock inte fått prova den ännu...
någon som testat :?:

Nattlorden: vilken model i HT´s sortiment rekomenderar du..??
och vart får man bra priser på deras kablar?

//Plankton

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-20 22:34

Acoustic Zen går precis lika bra... samma designprincip. Cyber-link Copper bör räcka gott - kör den själv.

Vet inte var du hittar det bästa priset däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-21 00:04

kan du löda så e RG59 ett bra val finns på tex elfa kostar inte många kronor.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-11-21 00:22

Har en Tara Labs RSC Digital 75:a till salu om du är intresserad.

Nypris ligger runt 3.000:- , hade tänkt mig runt 1.500 för den, PM:a om du är intresserad.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-11-21 00:40

Säger som Magnus, köp RG59. Finns på rulle eller färdig med rca-kontakter, har sett en sådan förut på till exempel Onoff för runt 50 kr.

Användarvisningsbild
Plankton

Inläggav Plankton » 2003-11-21 14:29

Låter kul det där med att snickra ihop egen kabel... :)
men då mina lödkunskaper inte är dom bästa så är det nog bäst att låta bli :?

Ryst: har redan snackat med dig ang. Digital 75:an... lite för dyr utan varken karton lr kvitto.

//Plankton

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-11-21 16:37

Aha, det var du :D
nog kan jag förhandla om priset, men inte 500spänn för att karton/kvitto sknas.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-21 16:47

Vad du än gör, ingen optisk, dessa låter inte bra jämfört med koaxiala. Finns hur mycket folk som helst som kan skriva under på detta.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-21 17:06

Jag rekommenderar RG59/U :D Det är en industristandardkabel, varför man kan ltie på att den uppfyller specen. Har själv mätt den karaktäristiska impedansen och den var konstant upp till många hundra MHz 8) Detta indikerar att imaginärdelen i karaktäristiska impedansen är mycket liten, vilket implicerar låg dielektrisk förlust.
Att kabeln verkligen håller 75 ohm är viktigt eftersom det annars kommer att uppstå stående vågor i kabeln, med "spöksignaler" som följd. 8O

Rydberg,

Varför skulle optisk transmission vara undermålig :?: Tvärtom kan det ju vara bra för att minimera antalet jord-loopar i systemet. :!:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-21 17:09

Tillägg:

Är det fråga om transmission enligt AES/EBU-standard skall karaktäristiska impedansen vara 110 ohm 8) Har inget tips på sådan kabel. Tror att ELFA har något alternativ.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-21 17:47

Varför skulle optisk transmission vara undermålig Tvärtom kan det ju vara bra för att minimera antalet jord-loopar i systemet.
Det är sant men de låter inte bra. Om det är sedan är tidskillnader i kabel det beror på eller omvanlig elektrisk/optisk optisk/elektrisk vet jag ärligt talat inte. Enligt mina refarenheter och alla som jag frågat så är koaxial att fördra, varför inte RG59/U, den verkar ju vettig och är dessutom inte så dyr.

Det där med karakterisktiskt impedans och reflexer har vi redan avhandlat så det behöver vi inte gå in på. Elfa har, om inte jag missminner mig, en AES/EBU-kabel (balanserad digitalkabel) med karaktäristiska impedansen 110 ohm (vilket mycket riktigt standarde förskriver)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-22 02:11

För ovanlighetens 8) skull så håller jag på Rydberg: Coax är 99 fall av 100 bättre än Toslink... Ett av skälen är bandbred...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-22 02:33

Monsieur Bamse !
Ett gott uttalande, tycker undertecknad.

dA mÖb vs dA mAu

Användarvisningsbild
Plankton

Inläggav Plankton » 2003-11-22 20:01

Tack för alla svaren :)

hade faktiskt siktat på en Coax. kabel...

Däremot undrar jag vad det är för skillnad på en 75 Ohm´s kabel och en som är på 110 Ohm :?: :?:

kan man tex ha en kabel som är på 110 Ohm även om man inte kör den på balanserad in/ut - gång :?:

//Plankton

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-22 20:11

Plankton> Det kan du inte ha utan att få problem med reflexer i kabeln. Utgångssteget i den vanliga spdif intefacet är just 75 ohm. Enligt formeln för reflexer kommer dessa bara att försvinna då kabels karakterisktiska impedans är den samma som utgångsstget, i detta fall 75 ohm. I labratoriervärlden är 50 ohm standard.

Om jag inte har helt fel kommer snart Morello med formeln för reflexer i kablar 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-22 20:33

Rydberg: "Vad du än gör, ingen optisk, dessa låter inte bra jämfört med koaxiala. Finns hur mycket folk som helst som kan skriva under på detta."

Jag bryr mig inte om antalet som kan skriva under på det, mer om vilka som kan skriva under på det och framför allt, hur man har kommit farm till sin ståndpunkt.
Själv skulle jag klart föredra att separara enheterna galvansikt. En annan fördel är att en optisk kabel inte påverkas av diverse yttre störningar.

bamsefar: Hur mycket bandbredd behövs? Toslink klarar i alla fall upp till 6 Mbps, kanske mer. Borde ju räcka bra för dom ca 1,4Mbps som skall överföras.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-22 21:10

Vid själva överföringen är väl optisk att föredra, problemet blir i maskinerna där ingångs/utgångarna ofta inte är särkilt påkostade......viket leder till att koax för det mesta blir bättre 8)

edit: Vill man vara säker finns det väldigt välskärmade 75Ohms kablar på tex elfa som dock är ca 3-4 ggr dyrare än RG59 fast de e ju ändå billigt.......Inos kablar kan också vara ett alternativ dom ska vara väldigt fint skärmade för att inte ta upp störningar.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-23 15:58

M_H> Det har inte varit svårt att lyssna sig fram till att coaxialkabel i det flesta fall låter klart bättre. Om du inte tycker det eller om du prioritera att "separara enheterna galvansikt" istället för att uppnå bästa ljud så är det ju upp till dig, jag bryr mig inte då det är inte är jag som ska leva med det.

Till killen som vill ha råd kan jag ju bara säga vilket jag skulle göra och motiveringen är att det låter bättre. Om det sedan består av omvandlingen elektrisk->optisk och optisk-> elektrisk eller själva kablen i sig vet jag inte.

Bamse> Kul att vi kan var överens nån gång iallafall :D trevlig!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-23 21:23

Max_Headroom: Om det ändå var så enkelt att man enbart skulle ta hänsyn till den datamängd som används. Dessvärre är den signalen (snarare signalerna, en "korkad" blandning av analoga och digitala) som sänds i en S/PDIF överföring knappast optimal. Det handlar således inte bara om att "få plats" med alla bitar - utan även att hantera klockningen och framförallt så behövs det bra flanker i signalen för att få det hela att inte "jittra sönder".

När man alltså bryter ned det på detta sätt så inser man att TOSLINK kontakterna som sådana är under all kritik - inte så konstigt igetnligen eftersom de som uppfann den inte tänkte till innan...

Således, är det galvanisk isolering man vill åt så borde man använda AT &T ST (bygger för övrigt på AES/EBU standarden).

Coaxkabel kan använda två kända kontakter: RCA och BNC. Rent tekniskt är det BNC man vill ha, det är helt enkelt svårt att få till en coax kabel med RCA kontakter som verkligen är 75 Ohm. Canare har en RCA kontakt som fungerar, jag tror att det finns en till och WBT annonserade nyligen att deras nya RCA kontakter skall vara 75 Ohm. Dessvärre misstänker jag lödningen som källa till problemet så man borde hitta någon kontakt som man helt enkelt klämmer på plats - och den enda där bör vara Canare:s.

Btw 110 Ohms digital kabel skall ENBART användas vid elektrisk överföring enligt AES/EBU standard (kännetecknas av att det används XLR kontakter i båda ändarna).

Rydberg: Visst är det kul, fast vi delar nog mera än vi vill medge :? :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-23 21:39

Rydberg: Visst är det kul, fast vi delar nog mera än vi vill medge
Jo så är det antagligen, forumdebatter har en förmåga att bli väldigt svartvita, vanligtvis står man närmare varandra än det verkar.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-02 00:53

:) Jag kan inte göra annat äm instämma i att en coaxkabel är bättre än optisk dito. Helst balanserad dessutom, men detta är ju möjligt bara om nämda apparater är gjorda för detta.
Bravo

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-10-10 23:02

:) Elfa har en 110 ohms kabel från Gotham Cables
NN

Återgå till Köpråd