Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Fast de flesta brukar faktiskt snarare beskriva en Ino-dimensionerad
diskant som lite återhållen. Alltså om man jämför med konventionella
högtalare.
Genelec 8040/8050. Dom låter aldrig nånsin som om en egen diskant som spelar för sig själv, den håller ihop med mellanregister på ett bättre sätt. Dom har dock andra problem.sprudel skrev:IngOehman skrev:
högtalare.
Medhåll! Jag funderar på vilka högtalare Fredrik jämför med?
Det kan vara så att min senaste högtalarreferens är skum och det kan vara så att det är inspelningarna jag reagerar på. Jag tror inte det är rummet, visst har det lite för lång efterklang, men ganska jämt i hela registret, skulle jag säga.IngOehman skrev:Tror snarare det är modern "inspelningsteknik" som du reagerar på.![]()
(Med tanke på det du skrev om t ex film, som ju inte är drabbad av
sådan misshandel alls i samma grad. I filmer vill man ju att ljudet skall
uppfattas som naturligt. Tyvärr är det inte alltid målet när musik som
tänkts för mycket dåliga anläggningar produceras.)
högtalare.
Vh, iö
- - - - -
PS. Att dämpa bakom högtalarna hjälper inte alls mot dålig diskant
från inspelningar. Och är det rummet som är problemet så är det inte
väggen bakom högtalaren som påverkar diskantåtergivningen. Då är
det helt andra rumsakustiska åtgärder du behöver ta itu med.
Exakt vilka är svårt att veta eftersom det beror på vad det är som
ställer till det. Det enda man kan veta skapligt säkert är att det inte
är väggen bakom högtalarna som är problemet.
_Fredrik_ skrev:Genelec 8040/8050. Dom låter aldrig nånsin som om en egen diskant som spelar för sig själv, den håller ihop med mellanregister på ett bättre sätt. Dom har dock andra problem.sprudel skrev:IngOehman skrev:
högtalare.
Aerob skrev:_Fredrik_ skrev:Genelec 8040/8050. Dom låter aldrig nånsin som om en egen diskant som spelar för sig själv, den håller ihop med mellanregister på ett bättre sätt. Dom har dock andra problem.sprudel skrev:IngOehman skrev:
högtalare.
Du frippe, är du hundra på att allt är som det ska med delningsfiltret? Jag är inne på min tredje uppsättning med Ino, och kan verkligen inte känna igen mig i din beskrivning.
_Fredrik_ skrev:Tycker den känns lite överbetonad på nåt sätt. Bli inte arga nu. Men ska det verkligen vara så? Den hörs ju alltid, inget man kan koppla bort. Den känns verkligen som om den är totalt distfri som subjektivisten alltid säger, men likt förbannat segar den där ovan, utan att hålla ihop med mellanregistret. Inte så homogent.
Delningsfiltret? Jag har inte monterat själv och utgår från att dom är monterade rätt. Litar verkligen på den gjort det.Aerob skrev:_Fredrik_ skrev:Genelec 8040/8050. Dom låter aldrig nånsin som om en egen diskant som spelar för sig själv, den håller ihop med mellanregister på ett bättre sätt. Dom har dock andra problem.sprudel skrev:IngOehman skrev:
högtalare.
Du frippe, är du hundra på att allt är som det ska med delningsfiltret? Jag är inne på min tredje uppsättning med Ino, och kan verkligen inte känna igen mig i din beskrivning.
_Fredrik_ skrev:
Celef 20 cm är korrekt.
Ragnwald skrev:_Fredrik_ skrev:
Jag har inte monterat själv och utgår från att dom är monterade rätt. Litar verkligen på den gjort det.
Ska man vara försiktig med.
Är diskanterna anslutna i motfas?
_Fredrik_ skrev:Delningsfiltret? Jag har inte monterat själv och utgår från att dom är monterade rätt. Litar verkligen på den gjort det.
Ska poängtera att min beskrivning ska tas med en nypa salt, det är inga stora grejer vi pratar om.
Celef 20 cm är korrekt.
stefanolo skrev: Min uppfattning om i6-diskanten ( i alla fall med den nyare(?) filtervariant som sitter i mina i6:or)
_Fredrik_ skrev:stefanolo skrev: Min uppfattning om i6-diskanten ( i alla fall med den nyare(?) filtervariant som sitter i mina i6:or)
Berätta gärna mer om detta.
Har jag aldrig hört talas om, jag trodde glapp och liknande visade sig väldigt tydligt. Men det är vet att kolla över.sprudel skrev:Vill någon lägga upp en bra bild på filter till i6 som är korrekt monterat så att Fredrik kan kolla?
Jag har en ide till:
Kontrollera högtalarkabeln så att du inte har brott på den, eller glappkontakt. Det kan ge väldigt konstiga fenomen. Jga har råkat ut för detta med brott/glapp på EKK vid bananen in i steget och det yttrade sig exakt som du beskriver.
Jag är nästan övertygad att något är felaktigt i setupen om man går på din beskrivning av upplevelsen.
Kolla signalkablaget också.
KarlXII skrev:Tror ni kan utesluta filtret i det här fallet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster