Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-09 13:28

Alexi skrev:
IngOehman skrev: Någonstans har jag läst att NAD 208 blev illa sågad i Stereophile. :o

Är det någon som vet om det stämmer, och isåfall var (om någonstans) man kan hitta testen?
Jag gissar att det som vanligt är någon som blandat ihop den med 218, som testades av Robert J. Reina Vol.22 No.8 August, 1999:
http://www.stereophile.com/amplificatio ... index.html

NAD 208 testades i februarinumret 1995. 8) Tyvärr finns artikeln inte på nätet, men kan beställas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 13:28

Morello skrev:Vad är det för slutsteg ni talar om? 8)

Ja, det undrar jag också.

Fortfarande.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-09 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-08-09 13:53

Nja, NAD208 sågades inte men den den ansågs subjektivt låta sämre än en McCormack DNA 0.5 som testades samtidigt.
Testen gjordes av Thomas.J.Norton som också gjorde mätningarna.

Naden ansågs som ytterst baskapabel och kraftfull.

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-09 13:56

woland skrev:Nja, NAD208 sågades inte men den den ansågs subjektivt låta sämre än en McCormack DNA 0.5 som testades samtidigt.
Testen gjordes av Thomas.J.Norton som också gjorde mätningarna.

Naden ansågs som ytterst baskapabel och kraftfull.

Mvh

Vet du vad Thomas Northon skrev om mätningarna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-09 14:00

IngOehman

En OT-fråga.
Kör du en webcam som avatar. Jag tycker att du ser lite gladare ut i dag mot igår. :lol: 8)
Senast redigerad av Flint 2005-08-09 14:01, redigerad totalt 1 gång.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-08-09 14:00

Var länge sedan jag läste testet, men vad jag minns så fanns det nog inga tekniska invändningar mot mätresultaten.
Får ta en titt på det ikväll om jag hinner.

Har för mig att det poängterades vilket kraftverk Naden var.

Mvh

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-09 15:02

Flint skrev:IngOehman

En OT-fråga.
Kör du en webcam som avatar. Jag tycker att du ser lite gladare ut i dag mot igår. :lol: 8)

Han ser alltid gladare ut i dag än igår, så det går bra med stillbild.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-09 15:06

OM det skulle vara så att NAD 208 fick viss kritik i test i Stereophile (kan inte minnas att jag läst testen) så är det väl ganska förståligt. Jag har iofs begränsad erfarenhet av slutsteget i fråga, och det var ett bra tag sedan jag lyssnade på det (inte så konstigt kanske, med tanke på hur gammalt det är). Men mitt minne säger att det var ett kraftfullt och visst, baskapabelt, slutsteg - men också att det hade ett något platt och grått ljud. Sedan ska man nog inte glömma att det mig veterligen bara är hos LTS i Sverige som 208an har denna kultstatus, vad detta nu kan bero på. Man kanske helt enkelt inte gillar "korrekt återgivning" utomlands?

(Mina erfarenheter av den av LTS rekommenderade dvd-spelaren från Pioneer är däremot betydligt färskare. Den har i mitt tycke inte särskilt mycket att sätta emot de bästa cd-spelarna i samma prisklass. Den saknar ett visst "driv" och skärpa i basen enligt min mening. Lustigt nog har jag upptäckt att det finns en hel del recensenter på världens ledande hifitidningar och även "privattyckare" här på hemmaplan som håller med mig.)

:)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-09 15:20

Mata inte trollen :roll:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-09 15:29

från blue på hf skrev:Vilka av mina frågor som DU tycker är mest intressanta är självklart upp till dig. Just frågan varför Öhman inte själv, eller med någon annans hjälp, satsar på en internationell lansering av sina felfria högtalare är jag MYCKET intresserad av att få ett vettigt svar på. Men eftersom jag ännu inte har fått någon reaktion från Öhman på något av mina inlägg så finner jag det föga sannolikt att just denna fråga skulle vara något som lockar honom att bryta tystnaden.

Sanoj: kan inte du göra en sån där fin sökbild här oxå.

Vissa frågor verkar upprepas in absurdum. Särskilt välrepresenterade verkar de vara som ska "sticka hål på" "the man, the myth, the ledgend"

Jag kan nästan garantera att du inte kan komma på en enda relevant fråga som inte redan är ställd av Rhenrics under de senaste två/tre månaderna.

(Fasen, nu måste jag jobba, återkommer)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-09 15:43

lasselite skrev:Sanoj: kan inte du göra en sån där fin sökbild här oxå.

Typ:

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-09 15:50

:wink: Huvudet på spiken!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-09 15:56

Typ :D

blue på hf skrev:ÅSIKTSFRIHET! Finns inte detta på ett forum kan det rimligen inte längre kallas ett forum.

Jajajajajaja jag ska sluta korsreferera.

Men vilken åsikt har du inte fått uttrycka här? Skitsnack! ärligt talat. Att man blir emotsagd av många betyder varken att man har fel eller att man inte får säga det man sagt (inom rimliga, men vida gränser).

Men försök att debattera lika konsekvent för NAD och EKK på hf som du kan göra för xxx och XXX (fyll i med egna favoriter) här, så får du se vilket forum du har kvar ditt medlemskap längst på.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 15:58

En OT-fråga.

Nejdå, det är ett psykologiskt trick! :o

Jag har antagit en maximalt irrationell och flertydig min på bilden - så att läsaren skall kunna projicera respektive inläggs emotionella innehåll på den, på ett så verkningsfullt sätt som möjligt. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-09 15:59

Jo! en grej till

Rhenrics: Inget illa ment. För; Slutet gott, allting gott :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 16:01

n3mmr skrev:

En OT-fråga.

Han ser alltid gladare ut i dag än igår, så det går bra med stillbild.

Gladare för var dag som går?

Ser fram emot morgondagen! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-09 16:02

Flertydig? Heter det så? Mångtydig eller polyemotionell :wink: skulle jag nog använda.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-09 16:04

"The man, the myth, the concept"... Jo precis, huvudet på spiken! :lol: Idoler kan man tydligen ha, av olika slag...

Istället för att i tröttsam teknologhumoranda lägga ut en bild av inringad sökfunktion hade det kanske varit trevligt med en länk till tråden med svaret på just den frågan som jag är intresserad av? (Har givetvis provat söka, men fick då fram rejält många trådar och jag har ännu inte haft tid att gärva genom allt). Men vad fasen, hjälpsam, varför ska man vara det, eller?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 16:14

Du tror inte möjligen det skulle vara lättare att få hjälp med en annan attityd?

Ett grundtips: Om du vill ha någons hjälp - börja inte med att vara arrogant och otrevlig mot personen ifråga.

Vh, iö

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2005-08-09 16:17

tänkte egentligen skriva något roligt men jag struntade i det.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-09 16:23

Trevlig, kunnig, tillgänglig. Vad kan man mer begära?

Om en idol är någon som man har som förebild, så visst. Alla dar i veckan.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-09 16:38

Blue:
"Lustigt nog har jag upptäckt att det finns en hel del recensenter på världens ledande hifitidningar och även "privattyckare" här på hemmaplan som håller med mig.) "

Då har du säkert noterat att även flera "privattyckare" på faktiskt.se håller med dig. Eller hur? Och att de fortfarande är vid liv. Konstigt?
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-09 16:40

Öhman: "Du tror inte möjligen det skulle vara lättare att få hjälp med en annan attityd? Ett grundtips: Om du vill ha någons hjälp - börja inte med att vara arrogant och otrevlig mot personen ifråga."

Hej Öhman! Trevligt (och nu är jag ärlig!) att se en reaktion från din sida. Ditt grundtips ovan, kan jag absolut köpa! Men... kanske är det ett tips som ganska många här, inklusive du själv, också borde ha tagit till sig i den här debatten, långt innan just jag kom in i tråden.

Då hade nog inte tråden blivit så jobbig som den har blivit.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-09 16:50

IngOehman skrev:

En OT-fråga.

Nejdå, det är ett psykologiskt trick! :o

Jag har antagit en maximalt irrationell och flertydig min på bilden - så att läsaren skall kunna projicera respektive inläggs emotionella innehåll på den, på ett så verkningsfullt sätt som möjligt. :wink:

Vh, iö

Jaha så det är därför jag har för mig att du tänker när du läser mina inlägg och Pm :wink: "inte han den galningen också", för du himmlar mycket med ögonen när jag ser din avatar :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 16:55

Blue skrev:Öhman: "Du tror inte möjligen det skulle vara lättare att få hjälp med en annan attityd? Ett grundtips: Om du vill ha någons hjälp - börja inte med att vara arrogant och otrevlig mot personen ifråga."

Hej Öhman! Trevligt (och nu är jag ärlig!) att se en reaktion från din sida. Ditt grundtips ovan, kan jag absolut köpa!

Det är en glädje att kunna reagera lite för dig. :wink:

Men... kanske är det ett tips som ganska många här, inklusive du själv, också borde ha tagit till sig i den här debatten, långt innan just jag kom in i tråden.

Då hade nog inte tråden blivit så jobbig som den har blivit.

Vem har jag varit otrevlig mot som jag vill ha hjälp av?

För att inte säga - vem har jag någonsin varit otrevlig mot oprovocerat?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-09 17:08

Eftersom jag aldrig kan hålla mig till ämnet så vill jag klargöra en sak angående Öhmans avatar.

Jag tycker att han ser ut som om han sitter på en isglass och lyssnar på svensk dansbandsmusik i dåliga högtalare samtidigt som en suspekt person med tvivelaktig karaktär håller på och tatuerar ett motiv av potatismos på Öhmans ena rygg utan att han bett om lov. Eller nått i den stilen...

Jag kan troligtvis nästan säga att detta är ett korrekt antagande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 17:26

Ja, det stämmer nästan, det var dansbandsmusik ur ett par franska skithögtalare som spelades, men det var inte en glass jag satt på, utan en kylbox.

Och det tatuerades inte potatismos på min ena rygg (halva), utan det var bara ett födelsemärke som skars bort av en förbipasserande norsk läkare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-09 17:36

Öhman: Eftersom jag inte känner dig personligen kan jag omöjligen svara på exakt vilka personer du har varit otrevlig mot genom åren (säkert några stycken, det har nog de flesta av oss varit, ganska så mänskligt). Och jag har verkligen ingen anledning att tro att du som person skulle vara otrevlig.

Nu talar jag bara om denna enskilda tråd, och här tycker jag inte att du har varit särskilt trevlig mot Mayro. Jag kan heller inte riktigt se att det skulle vara ett fall av "provocerat otrevlig". Att man tillsammans med mängder av lovordande ger dina högtalare viss kritik är i mitt tycke sannerligen inget skäl att, som jag ser det, bli aggressivt påhoppad av både dig och en hel hög andra LTSare.

PS. Kanske är jag precis så dum som somliga tycks tro, för jag har trots en halvtimmes letande genom forumet inte hittat svaret på den i mitt tycke mycket intressanta frågan varför du inte vill se en bred lansering av dina högtalare.

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 17:49

Varför skulle jag vilja ha det? Det låter bara som en massa tråkigt jobb.

Vh, iö

- - - - -

PS. Läs restaurangliknelsen om det kan vara till hjälp för dig att inse vad Mayro skrev. Om han hade menat något annat än det han skrev hade han nog berättat det för mig vid det här laget.

Att inte kalla det en provokation att sitta och hymla för att sedan sätta kniven i ryggen på någon man blivit välkomnad till, så vet inte jag vilka krav på en provokation du ställer. Jag menar, om det är ett missförstånd så hade Mayro kunna klargöra det.

Han har fått åtskilliga inviter att ta kontakt för att förklara sig.

Så har inte skett. Istället har han avregistrerat sig från Faktiskt för att slippa stå för sitt beteende!

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-09 18:18

Blue!

På under en minut hittade jag på denna tråd en förklaring till varför det inte är tal om någon världslansering!

Från sidan 3:

3. Jag kommer gärna och hälsar på dig, men det vore mycket kuligare att lyssna på ditt system, än att ta med mina grejjor till dig. Jag är ju inte alls intresserad av att sälja högtalare och är således helt ointresserad av att exponera dem såsom jag tror att du kanske vill hjälpa mig med?
. Jag vill INTE blir exponerad, min hobbyverksamhet är redan idag för jobbig och jag gör vad jag kan för att minska verksamheten. En hobby måste vara kul. Det får inte bli ett jobbigt arbete.
. Däremot kommer jag och Johan hemskt gärna och hälsar på dig! Som sagt - du är en trevlig snubbe. Tack för inbjudan!

Det finns jätte spännade "hifi personer" som man kan följa och se hur deras ståndpunkter och insikter har förändrats under flera år. Då inser man att det kanske tar tid att förstå saker och ting samt att allt inte är så lätt. :roll:

Mvh, en som skriver som en kratta! :oops:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi