Whats up med the Ino Diskant

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-06-11 20:10

Här en tråd om en snubbe med liknande problem. Det slutade med genelec.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29611&highlight=genelec :P

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-11 20:20

han verkar riktigt kräsen den där snubben
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-11 20:22

Ja, men det är ju samma person som startat den här tråden!

Om man inte gillar diskantnivån är det väl bara att löda in en dämpled av lämlig storlek, typ -3dB, på diskanten. Eller är Ino's filter så himla heliga att man inte "får" göra så :roll: ?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-11 20:28

A-men-asså.. Finns det inte några tonkontroller? Inte alls rumsrent i gourmetkretsar men enkelt :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-11 22:06

_Fredrik_ skrev:
sprudel skrev:Vill någon lägga upp en bra bild på filter till i6 som är korrekt monterat så att Fredrik kan kolla?
Jag har en ide till:
Kontrollera högtalarkabeln så att du inte har brott på den, eller glappkontakt. Det kan ge väldigt konstiga fenomen. Jga har råkat ut för detta med brott/glapp på EKK vid bananen in i steget och det yttrade sig exakt som du beskriver.
Jag är nästan övertygad att något är felaktigt i setupen om man går på din beskrivning av upplevelsen.
Kolla signalkablaget också.
Har jag aldrig hört talas om, jag trodde glapp och liknande visade sig väldigt tydligt. Men det är vet att kolla över.

Varför inte komma förbi med dem helt enkelt, så kollar vi att allt är som
det ska. Bara att ringa (070 - 523 32 32) så bokar vi en tid. Välkommen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-06-11 23:06

IngOehman skrev:
_Fredrik_ skrev:
sprudel skrev:Vill någon lägga upp en bra bild på filter till i6 som är korrekt monterat så att Fredrik kan kolla?
Jag har en ide till:
Kontrollera högtalarkabeln så att du inte har brott på den, eller glappkontakt. Det kan ge väldigt konstiga fenomen. Jga har råkat ut för detta med brott/glapp på EKK vid bananen in i steget och det yttrade sig exakt som du beskriver.
Jag är nästan övertygad att något är felaktigt i setupen om man går på din beskrivning av upplevelsen.
Kolla signalkablaget också.
Har jag aldrig hört talas om, jag trodde glapp och liknande visade sig väldigt tydligt. Men det är vet att kolla över.

Varför inte komma förbi med dem helt enkelt, så kollar vi att allt är som
det ska. Bara att ringa (070 - 523 32 32) så bokar vi en tid. Välkommen.

Vh, iö
Det tackar jag för. Ska rensa i sladdar och slappna av lite, jag blir hifineurotisk ibland och det enda som hjälper är avhållsamhet.

Tack till alla som postat

jag lovar att återkomma i trådis senare.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-06-12 16:09

Jag har jobbat mycket med piP, 8040 & 8050. Jag upplever Genelec som relativt hårda i registret 2-3kHz i jämförelse med piP.

Kan det vara så att det påverkar hur du/man upplever det övre mellanregistret i förhållande till diskanten?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-06-12 20:27

henrikwiklund skrev:Jag har jobbat mycket med piP, 8040 & 8050. Jag upplever Genelec som relativt hårda i registret 2-3kHz i jämförelse med piP.

Kan det vara så att det påverkar hur du/man upplever det övre mellanregistret i förhållande till diskanten?
Precis så tror jag det är. Men tror du inte att Genelec är raka i sin tonkurva? Jag tycker att Genelec har nåt som är behagligt över sig, man kan höra när saker är fel i inspelningen, men det låter inte påträngande som det gör med Ino. Men jag tror det är det tydliga mellanregistret hos Genelec som jag tröttnat på. Jag skulle gärna testa att mixa/jobba lite med inohögtalare.

henrikwiklund, du upplever inget av det jag beskriver?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-12 21:14

Jobbig diskant kan ju komma av/från andra enheter än högtalarna. Har man en högtalare som rullar av i diskanten så blir ju denna per definition mer förlåtande för problem tidigare i kedjan.

Jag har inte lyssnat så hemskt mycket på Ino (mest piP, lite pi60) men någon diskant med "eget liv" har jag inte noterat. Tvärtom, det har varit ganska/mycket sömlöst.

Det finns många här som anser att tex cd-spelare och förstärkare nästan är betydelselösa - men det gör inte jag. Vad har du för grejor förutom högtalarna?

Citat IÖ:
"Varför inte komma förbi med dem helt enkelt, så kollar vi att allt är som
det ska. Bara att ringa (070 - 523 32 32) så bokar vi en tid. Välkommen."

Snyggt, så jobbar en seriös firma.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-06-12 23:20

Jag uppskattar IÖs förslag mycket, hade jag varit mer övertygad om detta inte rörde sig om hjärnspöken, hade jag bokat en tid direkt.

Utrustningen består av Squeezebox Classic, digitalt till receivern (Rotel RSX 1067) som gör resten innan högtalarna.

Tror det var Sprudel som tipsade om dålig kontakt på kablar, det är ju en härlig härva där bakom, högtalarkablaget har verkligen gift sig med nätkablarna. En enda stor röra, som orsakade kortis i mitt slutsteg. Kan detta har nån påverkan?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-13 01:17

Har du samma kabelhärvor i din mastringsstudio?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-06-13 09:00

Ragnwald skrev:Har du samma kabelhärvor i din mastringsstudio?
Nä där är det nog betydligt värre.

Mastringsstudio kan man vä inte kalla det direkt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-13 14:37

ta nu och åk ut till iö, ta med kameran och gör ett härligt bildreportage, jag lovar att det skulle uppskattas
Bikinitider

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-06-19 01:51

_Fredrik_ skrev:
henrikwiklund skrev:Jag har jobbat mycket med piP, 8040 & 8050. Jag upplever Genelec som relativt hårda i registret 2-3kHz i jämförelse med piP.

Precis så tror jag det är. Men tror du inte att Genelec är raka i sin tonkurva? Jag tycker att Genelec har nåt som är behagligt över sig, man kan höra när saker är fel i inspelningen, men det låter inte påträngande som det gör med Ino. Men jag tror det är det tydliga mellanregistret hos Genelec som jag tröttnat på. Jag skulle gärna testa att mixa/jobba lite med inohögtalare.

henrikwiklund, du upplever inget av det jag beskriver?

Jag har slutat prata om raka tonkurvor sen jag insett att varenda högtalar- studiomonitortillverkare skryter med detta. Det funkar inte längre. Ingen högtalare är nog rakare än det rum där den placeras.

Iaf. Jag upplever verkligen inte att pip har en framträdande eller vass diskant. Upplever nog genelecs som hårdare över hela registret men jag använder iofs genelec mer i närfält och pip på ca 2-3 meter.

Be någon som kan pip lyssna och avgöra eller boka tid med ingvar direkt om du vill vara helt säker.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-10-17 20:23

Helvete va bra de låter ändå och va psykotisk man kan bli i övergången mellan olika högtalare. Har tröttnat totalt på hifi, känns det som, ingen dum känsla alls.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-17 20:31

Grattis. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-10-17 20:33

Ragnwald skrev:Grattis. :)
Tack sir.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-17 21:04

_Fredrik_ skrev:Helvete va bra de låter ändå och va psykotisk man kan bli i övergången mellan olika högtalare. Har tröttnat totalt på hifi, känns det som, ingen dum känsla alls.

behövde diskanten bara brännas in lite? läste om en snubbe som hade värstinggrejjer som inte var helt inbrända
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-10-17 21:13

celef skrev:
_Fredrik_ skrev:Helvete va bra de låter ändå och va psykotisk man kan bli i övergången mellan olika högtalare. Har tröttnat totalt på hifi, känns det som, ingen dum känsla alls.

behövde diskanten bara brännas in lite? läste om en snubbe som hade värstinggrejjer som inte var helt inbrända
Jo så var det nog. Jag kanske har guldöra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-10-17 22:43

_Fredrik_ skrev:
celef skrev:

Jo så var det nog. Jag kanske har guldöra.

Du har nog bränt in din hörsel :) Jag har också noterat att INO har en egen diskantkaraktär som absolut inte är oangenäm men en signatur eller sameness har den. Det är inte så underligt att de flesta här påstår motsatsen men det är nog svårt att inte bli hemmablind när det gäller högtalare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-17 22:59

Men Patrik, det vet väl alla. Placebo är DIY-görandets bästa verktyg.

Du har väl sjålv aldrig lyckats med en högtalare som någon annan än du själv gillat?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-18 07:10

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Richard
Inaktiverad

Re: Whats up med the Ino Diskant

Inläggav Richard » 2012-10-22 16:19

_Fredrik_ skrev:Tycker den känns lite överbetonad på nåt sätt. Bli inte arga nu. Men ska det verkligen vara så? Den hörs ju alltid, inget man kan koppla bort. Den känns verkligen som om den är totalt distfri som subjektivisten alltid säger, men likt förbannat segar den där ovan, utan att hålla ihop med mellanregistret. Inte så homogent. Men det kanske man får ta om har Ino, eller?

Alltså vissa inspelningar, film, tv eller musik låter fantastiskt, men nåt säger mig att det är nåt som inte står bra till och så frågar jag.

Ja jag har testat med att dämpa som fan bakom, inte med äkta skivor, med feta kuddar av olika slag och dom borde rå på diskanten iaf?

Hur gör vi?

Känner igen detta. Dåliga inspelningar med förhöjd diskant låter illa i raka högtalare.
Då är det bra om det finns justeringsmöjligheter.
Du jämför med genelec 8040 som är en aktiv modell för 19000:- med goda element och en låda i extremt stabil aluminium. Självklart låter genelec bättre.
Den är både mekaniskt mera stabil, har mera kostsamma element och är dessutom aktiva.
Jämförelsen är inte rättvis.
På genelec kan du justera diskantnivån så den blir som du tycker är bäst.
Senast redigerad av Richard 2012-10-22 17:01, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-22 16:34

Richard skrev:...
Känner igen detta. Dåliga inspelningar med förhöjd diskant låter illa i raka högtalare.
...

Man kanske behöver definiera "diskant" för att kunna sätta fingret på vad som är problemet. Många 2-vägare delas lågt - kanske tom under 2kHz - och spelar hela vägen upp...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-23 08:11

Richard skrev:
_Fredrik_ skrev:Tycker den känns lite överbetonad på nåt sätt. Bli inte arga nu. Men ska det verkligen vara så? Den hörs ju alltid, inget man kan koppla bort. Den känns verkligen som om den är totalt distfri som subjektivisten alltid säger, men likt förbannat segar den där ovan, utan att hålla ihop med mellanregistret. Inte så homogent. Men det kanske man får ta om har Ino, eller?

Alltså vissa inspelningar, film, tv eller musik låter fantastiskt, men nåt säger mig att det är nåt som inte står bra till och så frågar jag.

Ja jag har testat med att dämpa som fan bakom, inte med äkta skivor, med feta kuddar av olika slag och dom borde rå på diskanten iaf?

Hur gör vi?

Då är det bra om det finns justeringsmöjligheter.
Du jämför med genelec 8040 som är en aktiv modell för 19000:- med goda element och en låda i extremt stabil aluminium. Självklart låter genelec bättre.
Den är både mekaniskt mera stabil, har mera kostsamma element och är dessutom aktiva.
Jämförelsen är inte rättvis.
På genelec kan du justera diskantnivån så den blir som du tycker är bäst.

Smutt generalisering :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-10-24 22:23

De är bättre för de är aktiva, ju. 8)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-24 22:34

DVD-ai skrev:Ja jag har testat med att dämpa som fan bakom, inte med äkta skivor, med feta kuddar av olika slag och dom borde rå på diskanten iaf?

Såg detta först nu. Kuddar har normalt för styv yta och reflekterar diskant. De dämpar lägre ner.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-10-25 00:02

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Ja jag har testat med att dämpa som fan bakom, inte med äkta skivor, med feta kuddar av olika slag och dom borde rå på diskanten iaf?

Såg detta först nu. Kuddar har normalt för styv yta och reflekterar diskant. De dämpar lägre ner.
Fast det "normala" kuddar ger tillbaks i diskantform är väl försumbart?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-25 00:14

MagnusÖstberg skrev:

De flesta "moderna" kuddar har ett hölje som "andas" och innesluter polyestervadd... ett utmärkt dämpmaterial. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-25 08:13

MagnusÖstberg skrev:

Haha :D

Varför kommentera detta nu...?! :lol:

Men jag får väll svara å da.. 8)

det var fluffiga kuddar med någon slags "hår imitation" på, så jag tror nog dom var tämligen effektiva som absorbenter :P
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino