HiFi i Shanghai, tips önskas.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea

HiFi i Shanghai, tips önskas.

Inläggav idea » 2012-05-29 10:54

Min grabb som jobbar i Shanghai söker tips på HiFi-affärer där alternativt bra hemsidor med Kina-HiFi.
Han är ute efter något som ser snyggt/spännande ut och låter bra. Både högtalare och elektronik.
Han jobbar där i drygt ett år till och vill köpa något att lyssna på där och sedan ta hem till sverige.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-30 07:48

Är tanken att det ska köpas bra västerländska produkter till lågt pris eller att det ska handlas heltigenom kinesiska produkter?

Hur är det egentligen med Kina-hifin, läggs det inte mycket krut på yta/utsidan eftersom just arbetet är billigt att få utfört? Hur mycket krut läggs på innanmätet? Ser ut som att det används komponenter från välkända västerländska företag när det ska vara "fint". (Visserligen producerar kanske de västerländska företagen alltmera av sina komponenter i Kina...) Några Kinesiska produkter finns ju även i vår del av världen. Heltigenom Kinesiska högtalare är nog inget jag skulle fundera på i första taget. Finns väl dock en hel del som produceras för ickekinesiska företag, Quad ESL-2905 t.ex. Antar att de inte är speciellt billigare i Kina än i övriga världen, om de nu inte gått ut via fabrikens personalutgång... Hur är det med de mera kända fabrikaten som tillverkas i Kina, är de billiga att köpa i Kina? Rotel, Emotiva, är namn som dyker upp. Det finns ju mängder med produkter som konstrueras i Europa eller Nordamerika och sedan tillverkas i Kina. Det kanske t.o.m. är merparten av de dyrare hifi-prylarna som säljs här, som är tillverkade i Kina?

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2012-05-30 09:48

Tack för responsen, kanske mer nya frågor än svar men tä nkvärda frågor.
Syftet är att skaffa en bra anläggning gärna med spännande-spektakulär design (han jobbar i modebranschen) att sedan ta med hem.
Generellt kan sägas att inhemska produkter är mycket billiga i Kina och importerade är dyrare eller har samma pris som i Sverige. Tex kan man i Shanghai käka lunch på en gatuservering för 30 SEK för två personer och sedan gå och dricka en vanlig kaffe för det dubbla eller mer.
Jag var nere i SHanghai för en tid sedan och hälsade på men då hittade vi inga HiFi-affärer vilket i och för sig inte var så förvånande med tanke på att staden är gigantisk. Det fanns en del märkesbutiker typ Sony men priserna är som sagt inte särskilt mycket lägre där än hemma.

Jag har sett en del hemsidor med "Kina-HiFi" typ esoteriska rör-förstärkare mm men hittar ingen just nu.
Eftersom det mesta inom branscen tillverkas i Kina så borde det gå att få tag på någon hemsida där man kan få kontakt och i bästa fall få lyssna lite på grejorna innan man köper.
Alla tips välkomnas.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-05-30 20:14

Spontant som jag kommer på nu som är kina-hifi.
Aurum Cantus gör högtalare. Shengya gör förstärkare. Xindak gör snören. Om det är senaste modet i utseende skall kanske vara osagt! Men erkänt bra är de iaf, som jag uppfattar det.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-30 20:29

Magnus77 skrev: Xindak gör snören. .

Xindak gör mer än så, tex monoblock, nätlister,försteg osv osv.
Skulle vara lite intressant att se vad dom kostar där borta faktiskt.
Nätlisterna dom har är riktigt söta.

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-30 20:30

Glömde ju länken.
http://www.xindak.com/en-us/
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-05-30 21:26

Shengya hade jag kollat på. Samma som vincent. Den integrerade 236an jag hade var trevlig..bara designen som diffar.
Jag har även haft Angel(engelska)förstärkare med kt88or och någon annan röris.allt beställt ifån hongkong via ebaj..

Användarvisningsbild
brodde

Kontakt i Shanghai

Inläggav brodde » 2012-06-15 06:35

Jag bor i Shanghai och har tittat runt en del, dock utan att hitta några direkta fynd... för dyrt eller för skräpigt är det ofta. Och det samma gäller fler områden än HiFi i Kina.

Hursomhelst, översta våningen på Grand Gateway Mall har en hel del märkesbutiker, kan var värt att kolla upp.

Modern electronic city är en ruffig marknad som har ett par handlare som erbjuder förstärkare och annat i en salig röra, har dock inte tittat närmare på dem...

Man kan handla märkesprylar billigt på http://www.taobao.com/ , men svårt om man inte kan kinesiska, ta hälp av någon kinesisk kollega.

Hursomhelst, det ska finnas fler ställen och jag och en polare har planerat att lägga en heldag på att lokalisera fler ställen. PM gärna dins sons kontaktuppgifter så kan han väl hänga på!

(Dock åker jag hem till Sverige för semester imorgon, så någon gång i Augusti blir det nog)

/Erik

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2012-06-15 08:41

Tack för infon, mycket bra. Jag kollar med honom och jag tror att augusti även passar honom.
Idea what a great ID

Återgå till Generellt om hifi