Kompensera för felkonstruktioner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Intressant ämne?

Inte alls
5
26%
Kanske, om jag bara förstod vad du menar
2
11%
Jag ser inte sambanden
2
11%
Mycket intressant
6
32%
Tja, vad skall man säga?..
4
21%

Antal röster : 19

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Kompensera för felkonstruktioner?

Inläggav Strmbrg » 2012-06-16 06:29

Jag börjar med det som fick mig att fundera på detta, nämligen Bristol Fighter:
Bild

Usual concerns about downforce, with its implicit drag, simply don’t apply. There are no wings, spoilers or other aerodynamic appendages. The whole bodyshell is effectively one big wing but designed to eliminate lift at speed, hence one of the aerospace-trained engineers at Bristol’s factory near Filton airport telling Toby it was ‘the worst wing we ever made’. The upshot is acceleration above 120mph that would give even a 599’s driver something to think about.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... ghter.html

Hyfsat omedelbart, efter att ha läst detta, fick jag associationer till felkompensation - mer generellt:
Bristol har (om det citerade stämmer) alltså UNDVIKIT att bilen lyfter i höga hastigheter, och behöver därför INTE montera luftmotståndsökande vingar som skall MOTVERKA lyftkraften.

Annorlunda uttryckt, så har man nått målet UTAN omvägar och UTAN (onödigt stora) energiförluster.

För att landa i Hifi, så kan man ju fundera lite över ovanstående och föra över filosofin på högtalare, och hur de verkar i ett rum:
Om en spoiler eller en vinge på en bil kan betraktas som en energislukande felkompensation - hur skall man då betrakta dämpning av ett lyssningsrum?

Nej tack! Låt oss skippa försvarstal, metod-antagonism och slikt.
Det är resonemang och funderingar jag vill åt, inte tjafs och polarisering.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-06-16 07:36

Jag förstår hur du gör din parallell. Eftersom alla rum är olika så haltar den något, ingen högtalare kan ju ha intänkt kompensation/anpassning för alla rum.
Det skiljer ju i storlek, lyssningsplats i förhållande till högtalareplacering, möblemangets påverkan osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-16 07:52

sprudel skrev:Jag förstår hur du gör din parallell. Eftersom alla rum är olika så haltar den något, ingen högtalare kan ju ha intänkt kompensation/anpassning för alla rum.
Det skiljer ju i storlek, lyssningsplats i förhållande till högtalareplacering, möblemangets påverkan osv.

Då väntar vi på tillverkaren som inventerar ditt rum först och sedan specialbygger högtalaren?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-16 10:25

Om målsättningen är att det skall bli så mycket ljud som möjligt ur ett par högtalare i ett givet rum skall all dämpning bort, och alla ytor kläs med kakel. Man bör rationalisera bort alla mjuka ytor och endast tillåta pinnstolar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
norman

Re: Kompensera för felkonstruktioner?

Inläggav norman » 2012-06-16 10:39

Strmbrg skrev:Hyfsat omedelbart, efter att ha läst detta, fick jag associationer till felkompensation - mer generellt:
Bristol har (om det citerade stämmer) alltså UNDVIKIT att bilen lyfter i höga hastigheter, och behöver därför INTE montera luftmotståndsökande vingar som skall MOTVERKA lyftkraften.

Annorlunda uttryckt, så har man nått målet UTAN omvägar och UTAN (onödigt stora) energiförluster.

Nu byggs väl dom flesta seriösa sportbilar med en kaross och undersida som motverkar lift (eller skapar kraft nedåt*).
Sen kan man utöver det sätta på vingar som gör kraften nedåt ännu större vilket ger att man har ännu bättre grepp i kurvorna.

Blir väl lite som rum, om man har ett hyffsat bra rum från början så är kanske behovet av dämpning mindre än om man har ett "jobbigt" rum, men man kan för det mesta alltid göra det ännu bättre med smart placering av ytterligare dämpning.

*Och skapas en kraft nedåt ökar det luftmotståndet, så man kan inte trolla bort det ökade luftmotståndet bara för att man skapar kraften på annat sätt än en separat vinge. (fast en kraft uppåt som på vanliga bilar ökar förstås också luftmotståndet, så vill man ha en bil som bara skall gå snabbt rakt fram skall man helst inte ha någon kraft åt något håll)

Edit: Fast, poängen med bristols text är nog att om man har en kaross som skapar lyftkraft uppåt och kompenserar det med vingar som skapar kraft nedåt är det ju inte helt optimalt...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-16 11:14

Högtalare och rum är en enhet.

Kan man inte bygga bilmotorer som är så bra att dom klarar sig utan chassi och kaross?

Om motorn motsvarar högtalarna, och chassit och karossen motsvarar rummet, så ser man väl inte så många motorer som klarar sig på egen hand på vägarna utan chassi och kaross?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-16 12:04

Strmbrg skrev:Bristol har (om det citerade stämmer) alltså UNDVIKIT att bilen lyfter i höga hastigheter, och behöver därför INTE montera luftmotståndsökande vingar som skall MOTVERKA lyftkraften.

Själva "vingen" som ska ge trycket mot backen misstänker jag innebär en ökning av luftmotståndet i sig, åtminstone jämfört med en vingprofil som ger mindre tryck mot backen. Flyget använder ju variabel vingprofil för att variera lyftkrafter. Hög lyftkraft kostar hastighet, högre luftmotstånd.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-16 12:14

MagnusÖstberg skrev:Om målsättningen är att det skall bli så mycket ljud som möjligt ur ett par högtalare i ett givet rum skall all dämpning bort, och alla ytor kläs med kakel. Man bör rationalisera bort alla mjuka ytor och endast tillåta pinnstolar.

Det är ungefär så man bygger en efterklangskammare. Man minimerar absorptionen och då ökar efterklangstiden. Allt enligt Sabines formler. Fixar man dessutom så att förloppet blir frekvenslinjärt där man även eliminerat samtliga rumsmoder så kan man använda rummet för högtalarmätning om man på ett enkelt sätt vill få en mätkurva på total utstrålad energi.

Mer allmänt vad gäller Strmbrgs frågeställning: Utgår man ifrån att högtalarna skall användas i vardagsrum, så kan man ju titta på om det finns gemensamma nämnare för låt oss säga 70 % av vardagsrummen och för 80 % av vardagsrummen och för 90 % av vardagsrummen. Finns det sådana gemensamma nämnare så kan man ju inkorporera dessa då man konstruerar sina högtalare.

För att gå ett steg längre så kan man även inkludera recipienten. Då fås en enhet av Högtalare - Rum - Hörsel. Hörseln är given. De gemensamma nämnarna i rummet är då givet enligt ovanstående betraktelse.

Återstår då högtalaren att dimensioneras med dessa förutsättningar. Vad finns det för gemensamma nämnare i rum? Jag vågar påstå att minst 90 % av alla rum har ett golv :) Jag vågar dessutom påstå att 90 % av alla rum har väggar. Dessutom vågar jag påstå att 90 % av alla rum har ett tak. Då kan man ju anpassa högtalarna för rum med golv, väggar och tak :)

Om det skulle visa sig att bostadsrum har en efterklangstid som kan beskrivas så att 70 % av rummet ryms inom beskrivningen, eller 80 % eller 90 % så uppnås även här givna parametrar. Det är ju bara att göra beskrivningen lite snävare så ändras procentsatsen, men då kan man ta hänsyn till detta då man konstruerar högtalare.

Man kanske också får specificera högtalarplacering och placering av lyssnaren. Då kan man titta på om det finns gemensamma nämnare för var lyssnarna normalt är placerade i bostadsrummen. Finns det någon gemensam nämnare? Jag vågar påstå att det gör det. Till stor procentuell del finns en soffa längs med en vägg. För detta case inträffar en del akustiska fenomen. Lyssnarens öron hamnar på ungefär 40 - 50 cm från bakre vägg. Det betyder att det med största sannolikhet innebär en utsläckning i frekvensområdet kring 200 Hz. Detta är inte så lätt att tampas med, men det finns lösningar. Ja, ungefär så kan man hålla på och katalogisera rum och lyssnare då man konstruerar högtalare och framför allt högtalarsystem.

Sedan kan man dela in rum i rum med 4 väggar och i rum med fler än 4 väggar t.ex. L-formade vardagsrum.

The noble art of tuning kan vara ett bra redskap.

Att konstruera en högtalare som lyssnaren kommer att uppfatta som att det låter identiskt lika oberoende av rummets beskaffenhet oavsett om rummet är ett ekofritt rum eller en efterklangskammare med oändlig efterklang och oberoende av högtalarens placering och oberoende av lyssnarens placering ser jag som svårt 8) Det gäller i så fall att aktionspotentialerna i nervsystem och hjärna är fullkomligt identiskt så att det inte existerar en endaste nervimpuls som skiljer fån olika situationer oavsett situation vad situationen än vara må.

Man skulle mycket väl kunna konstruera sådana högtalare. Man får göra dem små, ungefär i storlek av hörselgången och man får ha ett kort lyssningsavstånd t.ex. 3-4 cm från trumhinnorna :) Sedan får man anpassa inspelningar därefter. Det finns sådana högtalare och man kallar dessa högtalare för hörlurar och inspelningsmetoden kallas för konsthuvudinspelningar.

Skall man däremot ha lyssningsavstånd på några meter så förändras förutsättningarna och då får man gå till början på detta inlägg och se om det finns gemensamma nämnare hos rum och lyssnare osv.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-16 12:15

Dämpning i ett rum gör att ljudnivån sjunker. Då vrider man upp volymkontrollen så har man motverkat den sänkningen, men har kvar kvalitetsökningen som förhoppningevis var det avsedda med dämpningen.

I bilfallet får man trycka mer på gasen i stället.

I båda fallen går det bra om det finns effektresurser att ta av. Min känsla är att det är lättare att få tillräcklig effekt för alla behov i audiosammanhang.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-06-16 13:14

Veyron måst aktivera sitt highspeed mode för att komma upp i fart, den stänger en del luftintag och fäller inte upp vingarna, highspeed mode kopplas ur direkt du rör bromsen eller vrider för mycket på ratten, så där väljer man mellan högsta hastighet och en mer instabil bil med potentiellt överhettade bromsar som inte kan svänga särskilt bra eller en stabil bil som faktiskt inte går snabbare än många av sina konkurrenter av samma typ.
Sedan kan man diskutera vad man ska kalla den designen, den går inte att använda vid normal användning av en supersportbil, men den gör det möjligt att ta rekord med bilen under väldigt speciella förhållanden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-16 13:51

MrQaffe skrev:Sedan kan man diskutera vad man ska kalla den designen, den går inte att använda vid normal användning av en supersportbil, men den gör det möjligt att ta rekord med bilen under väldigt speciella förhållanden.

Går de hastigheterna att ha till något annat än att ta rekord? 24 timmar på Le Mans hade den nog rasat ihop av...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-16 14:50

Nattlorden skrev:
MrQaffe skrev:Sedan kan man diskutera vad man ska kalla den designen, den går inte att använda vid normal användning av en supersportbil, men den gör det möjligt att ta rekord med bilen under väldigt speciella förhållanden.

Går de hastigheterna att ha till något annat än att ta rekord? 24 timmar på Le Mans hade den nog rasat ihop av...

Snackat lite med en kille som har en Toyota supra på runt 900Hk och närmare 1000nm, frågade han om han körde strippen med den men nepp var svaret.

Vafan har du då en sådan bil till?!? 8O

Jaga motorcyklar är rätt skoj fick jag då till svar :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-16 14:58

Det påminner mig om mannen som hade problem med att hans hund jagade motorcyklar. Hans arbetskollega tyckte det var väl inget konstigt, det gör väl alla hundar. Jo, svarade mannen, men min gräver ned dem i trädgården...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-16 15:20

Undrar om Strmbrg ville snacka bilar eller hifi och högtalare?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-06-16 15:37

petersteindl skrev:Undrar om Strmbrg ville snacka bilar eller hifi och högtalare?

Jaja petitesser, men eftersom du har ett finger med i nån högtalare då kan du gärna få spekulera i vad en impedanskompensation är, är det för att fixa ett fel som inte borde ha konstruerats in i högtalaren från början?

Så... nu är vi inne på hifispåret igen :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-16 15:48

MrQaffe skrev:
petersteindl skrev:Undrar om Strmbrg ville snacka bilar eller hifi och högtalare?

Jaja petitesser, men eftersom du har ett finger med i nån högtalare då kan du gärna få spekulera i vad en impedanskompensation är, är det för att fixa ett fel som inte borde ha konstruerats in i högtalaren från början?

Var menar du att impedanskompensationen skulle sitta? I själva högtalaren eller utanför? Tillhör det slutsteget eller högtalaren?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-16 16:54

Men dämpning finns ju inte bara i rummet utan även i högtalaren. Och om vi ska ta bilanalogin, accar en 2 tons bil med 200 hästar lika snabbt som en en-tons bil med 100?

Det fins ju de som menar att dämpning i en högtalare äter energi, energi som man gärna vill ha för att hålla dynamiken intakt. Vissa hornkonstruktioner är ju tex sådana, de har ju dessutom fördelen av att (oftast) vara lättdrivna.

För länge sedan såg jag en fransk (?) högtalare som var byggd helt utan dämpning, dessutom i ett lätt trämaterial men uppstagad intern med någon form av fackverkskonstruktion. Nog lät den dynamiskt, men bra?

Någon som minns den högtalaren?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-16 17:01

Det finns de som hävdar så mycket konstigt Bill50x.

Världen är galen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-16 17:46

Strmbrg skrev:Om en spoiler eller en vinge på en bil kan betraktas som en energislukande felkompensation - hur skall man då betrakta dämpning av ett lyssningsrum?
:)

Bygg rummet utan väggar, så slipper man stående vågorna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-16 19:26

MagnusÖstberg skrev:Det finns de som hävdar så mycket konstigt Bill50x.

Världen är galen.

Hälften av mänskligheten är galen - frågan är vilken hälft... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-16 19:26

MagnusÖstberg skrev:Det finns de som hävdar så mycket konstigt Bill50x.

Världen är galen.

Hälften av mänskligheten är galen - frågan är vilken hälft... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-16 19:27

Räcker hälften?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-16 20:42

bilar och hifi är för alltid ihoplänkade på faktiskt, det tycker jag är bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-16 21:02

Bill50x skrev:För länge sedan såg jag en fransk (?) högtalare som var byggd helt utan dämpning, dessutom i ett lätt trämaterial men uppstagad intern med någon form av fackverkskonstruktion. Nog lät den dynamiskt, men bra?

Jo, minns den men inte namnet. Opera eller något ditåt? Var väl en bredbandshistoria eller möjligen ett koaxialt element? Någon tog en bild i en höljet på en mässa har jag för mig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-16 21:19

Bill50x skrev:Men dämpning finns ju inte bara i rummet utan även i högtalaren. Och om vi ska ta bilanalogin, accar en 2 tons bil med 200 hästar lika snabbt som en en-tons bil med 100?

I princip ja. Det inses lätt genom att ta två entonsbilar och ställa dem bredvid varandra. De accelerarar rimligen lika fort som en entons bil. Sätt ihop de två bilarna med en stång så har man en tvåtons bil. (Visserligen har den åtta hjul och två motorer, men ändå.)

Bill50x skrev:Det fins ju de som menar att dämpning i en högtalare äter energi, energi som man gärna vill ha för att hålla dynamiken intakt. Vissa hornkonstruktioner är ju tex sådana, de har ju dessutom fördelen av att (oftast) vara lättdrivna.

Här var det flera saker att reda ut.

1. Ljudstyrka och dynamik är två helt olika saker. Om dämpningen skulle sänka ljudnivån med 6 dB så skulle både starka och svaga ljud sänkas lika mycket. Dynamiken skulle alltså vara bibehållen.

2. Dämpning påverkar framför allt nivån kring resonanser. Genom att ta bort dämpning vinner man nivå vid vissa specifika frekvenser. En viss mängd dämpning ger rak tonkurva, med mindre dämpning får man ökad ljudstyrka vid resonanser, dvs tonkurvan blir toppig.

3. Om dämpningen ger en plan tonkurva men lite lägre verkningsgrad kompenseras detta lätt genom att vrida upp volymen. Detta är ett problem bara om man inte har tillräckligt hög tillgänglig effekt, eller om inte högtalaren tål den önskade effekten. Den här typen av problem är viktig framför allt i små, apparater med lite tillgänglig effekt, tex mobiltelefoner, eller när man behöver en extrem ljudnivå, tex PA-system. För hemhifi av hygglig kvalitet är det ett ickeproblem.

Bill50x skrev:
För länge sedan såg jag en fransk (?) högtalare som var byggd helt utan dämpning, dessutom i ett lätt trämaterial men uppstagad intern med någon form av fackverkskonstruktion. Nog lät den dynamiskt, men bra?

Ja, ditt frågetecken där stämmer väl överens med det jag skrev om man byter "dynamiskt" mot "starkt". Det låter på din beskrivning som att det var ett resonant system.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-06-16 22:08

Jag ville snacka hifi, och speciellt högtalare.

Jag har varit lite avvaktande med att snacka specifika högtalarprinciper dock.
Men, ur ett filosofiskt perspektiv, så tycker jag att det rent generellt är intressant detta med VAR i en resonemangs- och funktionskedja man så att säga dyker ner och sätter igång att projektera.
Backar man lite i tankegångarna så kan det kanske finnas andra grundlösningar, som INTE tarvar lika mycket korrektionsåtgärder senare i kedjan.
För övrigt finns det ju exempelvis förstärkare, som tarvar (påstås tarva) specifika högtalarkablar (dvs kring-åtgärder) för att fungera som det är tänkt. Den smarta förstärkarkonstruktionen kanske kan sägas vara en som INTE förutsätter en specifik kabeltyp?
Den specialkabelkrävande bör väl då betraktas som komplett först då rätt kabel är ansluten.

Antingen kan ju konstruktionen vara sådan på grund av medvetna val, eller så kan det MÖJLIGEN handla om efterkomna korrigeringar på grund av att man tänkt fel. Men det senare känns lite väl långsökt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-06-16 22:18

Bill50x skrev:Men dämpning finns ju inte bara i rummet utan även i högtalaren. Och om vi ska ta bilanalogin, accar en 2 tons bil med 200 hästar lika snabbt som en en-tons bil med 100?

Det fins ju de som menar att dämpning i en högtalare äter energi, energi som man gärna vill ha för att hålla dynamiken intakt. Vissa hornkonstruktioner är ju tex sådana, de har ju dessutom fördelen av att (oftast) vara lättdrivna.

/ B

Eulalia, eller Ophelia eller nåt sånt... Stor bredbandare var det väl? En piezodiskant i mitten? Eller rör jag ihop det nu?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-06-16 23:13

Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-06-17 03:49

petersteindl skrev:
MrQaffe skrev:

Var menar du att impedanskompensationen skulle sitta? I själva högtalaren eller utanför? Tillhör det slutsteget eller högtalaren?

Jag tänkte mest på att man kanske kunde undvika att behöva korrektionskretsar, att man för att återknyta till förstaposten lyckats konstruera nått som inte behöver korrigeras med extradelar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-17 10:36

Felkonstruktion är en bedömningsfråga. Det finns ingen entydig definition på "rätt konstruerad" som täcker precis allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi