Dual 1210 demonteringshjälp.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
276

Dual 1210 demonteringshjälp.

Inläggav 276 » 2012-06-15 22:07

Hej. Jag är en ny medlem på forumet men är inte ny vad det gäller vintage stereo. Jag har en "centrum" skivspelare med en Dual 1210. Den går för sakta & nu har även stop-mekanismen börjat krångla. Den går inte riktigt tillbaka. Alltså tajm för en rundsmörjning. Är det nån som vet hur jag får bort skivtallriken? Det finns två skruvar men om jag lossar dom så kommer jag ändå inte åt mekanismen. Jag tror det finns en låsning i mitten på skivtallriken men jag vågar inte vara för våldsam. Finns det nån som vet så "please tell me how!!?" Mvh Anders[/img]Bild

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-06-15 23:21

Hej jag undrar om det ljust inte är som på ett Garrard verk att
man för den runda brickan åt sidan ur gummi mattan och sedan
lirkar man upp den med en spetstång.

mvh Lasse-

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-06-16 08:28

Halloj!

Manualen inklusive instruktioner till det du efterfrågar finns på Vinylengine.com (Gratis registrering krävs).

Tyvärr bara på tyska, hann inte läsa ordentligt men som jag förstod så är mitttappen lös och går att dra rakt upp och sen fanns det original ett litet verktyg man stoppade ner i mitten och sen kunnde skruva upp..

Annars är det som som ett av mina luxorverk där metallbrickan närmast är limmad och pillas bort och sen när man ner där det sitter en mutter med spår på vardera sidan som går att skruva upp med specialverktyg eller en smal radiotång(lättare att få grepp än med en spetstång)

Lycka till!

/Olle

Ps. om du inte kan tyska, google translate är bra, men fungerar bättre till engelska än svenska!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
276

Inläggav 276 » 2012-06-16 15:20

Tack för alla snabba svar. Efter en närmare inspektion med ficklampa & läsglasögon så visade det sig att det var en låsring som höll fast tallriken. :o
Nu har Dualen fått smörj & vågar inte annat än att hålla tempo! :wink:

Mvh Anders

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-06-16 16:16

*gilla*

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2012-06-18 09:49

276 skrev:Tack för alla snabba svar. Efter en närmare inspektion med ficklampa & läsglasögon så visade det sig att det var en låsring som höll fast tallriken. :o
Nu har Dualen fått smörj & vågar inte annat än att hålla tempo! :wink:

Mvh Anders
Man ska ta bort allt gammalt fett för den är som frusen ost innan man smörjer eller fettar in mekaniken.

Återgå till Vintage-hifi