Moderator: Redaktörer

.
.

Kalejdokom skrev:Anders, jag delar i stort dina funderingar och det är väl ungefär så det lär bli. Jag har dock ett litet bekymmer, som håller kvar tankarna om fullfrekvens för 15W+diskanten. Det handlar om att ge övriga familjen möjlighet att (på egen hand) med enklaste medel få igång "stereon" utan att dra igång hela racket med processorer och slutsteg till subbas.
Jag menar att 15W+diskant skulle kunna funka rätt bra på egen hand (det är ju en A4 Monitor!) utan 18W och subbas. Men det kanske är lätt ordnat med två olika preset's i processorn. Lite att grunna på om kvällarna...
För även om jag väljer 3-vägs och att köra 18W slutet så borde det väl funka att behålla basreflex för 15W?
PS filtret mellan 15W och diskant är och förblir passivt.

AndersD skrev:Jag hade inte varit rädd för att ha 15W i basreflexlåda i en ren trevägskonstruktion.
 .
.
 . Jag tänker fräsa ner dem så långt jag vågar, så att endast ca 3 mm sticker ut under lådorna. Jag vill ha möjlighet att separera toppar och basar framöver - utan att behöva skruva isär dom eller få fula hål e.d. på ovansidan av subbarna. Blir det för vingligt med SD-kuddar får jag väl byta till något mer solitt material. Vill dock ha hyfsad friktion mellan lådorna, så vanliga filttassar går bort.
. Jag tänker fräsa ner dem så långt jag vågar, så att endast ca 3 mm sticker ut under lådorna. Jag vill ha möjlighet att separera toppar och basar framöver - utan att behöva skruva isär dom eller få fula hål e.d. på ovansidan av subbarna. Blir det för vingligt med SD-kuddar får jag väl byta till något mer solitt material. Vill dock ha hyfsad friktion mellan lådorna, så vanliga filttassar går bort.

:
:

Kalejdokom skrev:De försänkta dämpkuddarna ger precis lagom distans mot golvet (läs mot kommande basmodul)

. Jag har alltså ägnat två veckokvällar tidigare åt lackering, så nu ser det ut så här (jag antar att brun färg inte ryms inom sRGB's färgrymd; hur jag än försöker bli mina högtalare alltid orange på bild
. Jag har alltså ägnat två veckokvällar tidigare åt lackering, så nu ser det ut så här (jag antar att brun färg inte ryms inom sRGB's färgrymd; hur jag än försöker bli mina högtalare alltid orange på bild   ):
):

:
:

. Jag har tidigare fascinerats över hur linjära och välljudande dessa Revelator-element är, men det här är nästan för bra. Här mäter jag med rosa brus på en meters avstånd, mitt framför baffeln. Det enda jag gjort i min DCX2496 är att ställa in delning på 300Hz (18dB Butterworth), dämpat 18W med 2,6dB samt inverterat polariteten på 15W+diskant.
. Jag har tidigare fascinerats över hur linjära och välljudande dessa Revelator-element är, men det här är nästan för bra. Här mäter jag med rosa brus på en meters avstånd, mitt framför baffeln. Det enda jag gjort i min DCX2496 är att ställa in delning på 300Hz (18dB Butterworth), dämpat 18W med 2,6dB samt inverterat polariteten på 15W+diskant.

:
:

Kalejdokom skrev:Jag är inte helt hundra än på utseende och materialval.
 Varför kan jag aldrig göra en fyrkantig låda! Snart har jag kladdat ett helt block fullt av blyertsskisser och trigonometriska formler, bara för att jag inte kan släppa tankarna på alla vinklar.
 Varför kan jag aldrig göra en fyrkantig låda! Snart har jag kladdat ett helt block fullt av blyertsskisser och trigonometriska formler, bara för att jag inte kan släppa tankarna på alla vinklar.
 .
 .

Kalejdokom skrev: ....Varför kan jag aldrig göra en fyrkantig låda! Snart har jag kladdat ett helt block fullt av blyertsskisser och trigonometriska formler, bara för att jag inte kan släppa tankarna på alla vinklar....

. Invändig stomme i 19mm MDF, klädd med 18mm stavlimmad furu. Total höjd blir ca 1100mm:
. Invändig stomme i 19mm MDF, klädd med 18mm stavlimmad furu. Total höjd blir ca 1100mm:

.
.

. Får se hur det går med det här projektet innan jag lovar för mycket...
. Får se hur det går med det här projektet innan jag lovar för mycket...
 . Och att fräsa i ett sommartyst villaområde då det enda som hörs är koltrastens solosång, ja det tär på stresståligheten. Snart kommer väl någon granne med högaffeln beredd under kavajen
. Och att fräsa i ett sommartyst villaområde då det enda som hörs är koltrastens solosång, ja det tär på stresståligheten. Snart kommer väl någon granne med högaffeln beredd under kavajen   .
.

:
:

.
.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 529 gäster