Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Begreppet Kompromisslöst är för (åtminstone) mig, lika svårgreppbart som Exakt eller Oändligt.
paa skrev:Strmbrg skrev:Begreppet Kompromisslöst är för (åtminstone) mig, lika svårgreppbart som Exakt eller Oändligt.
Men i en tråd om optimalt så är väl kompromisslöst OT?
shifts skrev:Strmbrg skrev:Vågar man slå ett slag för "Tillräckligt bra" i denna tråd?
Det är upp till Per, men nej, varför det? Starta en sådan tillräckligt-bra-tråd istället.
PerStromgren skrev:Hörru, Strömmis, styr inte bort från flest-hästkrafter-tanken nu och inför en massa folosofi!
Vad jag skulle vilja se är hur det ser ut när en akusitiker får i princip fria händer för att skapa så hi fi det går, utan att i onödan behöva kolla budget eller snygghet.
De flesta av oss har ju en massa randvillkor; jag själv kan inte tänka mig att bortse ifrån hur det ser ut, t.ex. Och inte har jag lust att lägga 100k eller mer på att fixa lyssning heller.
Men jag skulle vilja se hur det ser ut när sådan fåniga krav inte gäller! Fattaru?
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:Hörru, Strömmis, styr inte bort från flest-hästkrafter-tanken nu och inför en massa folosofi!
Vad jag skulle vilja se är hur det ser ut när en akusitiker får i princip fria händer för att skapa så hi fi det går, utan att i onödan behöva kolla budget eller snygghet.
De flesta av oss har ju en massa randvillkor; jag själv kan inte tänka mig att bortse ifrån hur det ser ut, t.ex. Och inte har jag lust att lägga 100k eller mer på att fixa lyssning heller.
Men jag skulle vilja se hur det ser ut när sådan fåniga krav inte gäller! Fattaru?
Självklart fattar'ja.
Men jag fattar nog inte riktigt huruvida ett slikt rum existerar eller ej.
Bamsefar skrev:Det råder ju ingen som helst tvekan om att det finns t.ex. bättre storlekar på rum för återgivning av tal och musik, och antagligen filmer. Det är kanske där vi kan börja, dvs kan vi finns några gyllene mått som man kan anta - för tills dess att någon byggt rummet är det grova antaganden - är bättre än andra.
Sedan kommer det alltid komma ned till detaljer som ytskickt, antal fönster (om du ens behöver fönster...), inbyggda eller fristående högtalare, fast eller nedhissbar filmduk osv.
Men om vi börjar med att försöka hitta måtten på ett gyllen rum så har vi i alla fall startat någonstans.
Bamsefar skrev:Det är kanske där vi kan börja, dvs kan vi finns några gyllene mått som man kan anta - för tills dess att någon byggt rummet är det grova antaganden - är bättre än andra.
RogerGustavsson skrev:IÖ brukar inte vilja ge några gyllene mått mer än att rummet helst ska ha vissa minimimått. Bredd 4.5 m eller met har jag sett honom skriva. Takhöjd och längd har jag inte sett siffror för.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:IÖ brukar inte vilja ge några gyllene mått mer än att rummet helst ska ha vissa minimimått. Bredd 4.5 m eller met har jag sett honom skriva. Takhöjd och längd har jag inte sett siffror för.
Tycker jag han gör rätt i att inte skriva ut. Trots allt har han ju en verksamhet inom området, berättar han om allt vi undrar så får han snart inga jobb längre.
Svenn3SaataN skrev:Fast å andra sidan så säger han hela tiden att han har fullt upp och inte hinner med allting. Om han då får mindre akustikjobb så blir där mer tid över till utveckling etc.
PerStromgren skrev:Finns det inga rum som IÖ inte varit inblandad i?
Hur är det med inspelningsstudior runt om i riket? Är inte dessa byggda för lyssning primärt?
snip
lennartj skrev:Ett klassiskt förhållande mellan höjd, bredd och längd är ju 1 : 1,25 : 1,6 för att få så jämn fördelning av rumsmoder som möjligt, om man har parallella väggar. Har man möjlighet att bygga utan parallella väggar är det sannolikt bättre.
Jag blev inte ett dugg impad i Ingoehmans "berömda" källare.
Ljudåtergivningen är visserligen bättre än "bra" i alla tänkbara avseenden, men enastående - nej.
Hur är det med inspelningsstudior runt om i riket? Är inte dessa byggda för lyssning primärt?

Användare som besöker denna kategori: nusihb och 23 gäster