Jbl tlx 18

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-06-18 20:45

nu är tlx 18 sålda. nu finns ett par rätt stora SSR vad nu det är för någe??
/krister

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-18 20:58

Renobo skrev:nu är tlx 18 sålda. nu finns ett par rätt stora SSR vad nu det är för någe??
/krister

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=ssr
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-06-19 09:39

Fjonkalicious skrev:
Renobo skrev:nu är tlx 18 sålda. nu finns ett par rätt stora SSR vad nu det är för någe??
/krister

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=ssr

Ja, här finns verkligen allt man vill veta! Förmodligen rätt bra prylar då.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-06-19 20:47

Vinylcalle skrev:Vill ni genomföra något lyssningstest eller liknande kan jag ställa upp med Rehifi:s lokaler samt det utbud av hifi vi har inne för tillfället.

- Milde himmel. Nu skall vi inte bli för seriösa här. Det är meningslöst med tanke på vad för slags högtalare vi språkar om. Det var någon innan som, om avståndet var det rätta, ta med sig sina L36? Det enligt mig skulle vara tämligen meningslöst eftersom kundgrupperna designen vänder sig till är helt olika. När man snackar om högtalare i TLX8-klassen behövs inga lyssningstest eftersom den som gör en gladast direkt vinner. Jag har ett par ti250. Jag undrar om de rockar förbi TLX8?

Men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att JBL TLX8 samt Pioneer Prologue 9 är två snorbra konstruktioner. De låg helt rätt i tid, de som gjorde designförslaget prickade helt rätt på kundgrupp samt att de båda ger mer än vad andra högtalare i samma prisklass kunde erbjuda av vad som efterfrågades av konsumenten.

Så tro nu inte för all del att jag anser att Prologue 9 och TLX8 är gudaskänkta från himmelen, ty det är de inte. Däremot är de två synnerligen bra exempel på jävligt bra konstruktioner som stått sig och blivit överträffade av få. Det är det inte många som lyckats med. Absolut framtida klassiker. Prologue 9 i synnerhet.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-19 22:46

Ratata: Först och främst, jag har läst förr vad du skrivit och vi har setts IRL. Men det du skriver här är förvånansvärt motsägelsefullt(jämfört med tidigare inlägg). På något vis förstår jag vad du vill säga, men det läser man noggrant så blir man väldigt förvirrad. :lol:

Jag tycker inte på något vis att L36 skulle vara fel att jämföra med. En liten nätt 3-vägare med en 8 tummare i basen. Inte dom heller några "hifi"-högtalare av rang, men väldigt spelglada och med förvånansvärt bra punch.

Så varför skulle man inte kunna jämföras?

Skälet varför jag föreslog det var, precis som med alla andra hifi-träffar jag varit på, en ursäkt för att träffas. Ha det lite trevligt, lyssna lite, vara lite onödigt subjektiva. Det finns inget seriöst bakom men likväl så är det väl kul att kunna påvisa just det du säger genom att vi lyssnar på dom.

Det är ju inte omöjligt att vi tycker likadant?

Tycker det är lite för lite vintage-träffar och detta är väl en god ursäkt som någon? Ung. som när vi käkade en burgare i Malmö?

mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-06-20 06:22

Fjonkalicious skrev:.... En liten nätt 3-vägare med en 8 tummare i basen. ....

10 tummare.
För övrigt håller jag med dig i det mesta.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-06-20 08:55

Detta kanske inte hör hemma här men eftersom det handlar om en av högtalarmodellerna som är med i tråden, TLX-8.

På Tradera såldes ett par hela såna för 260 spänn.
men en som la ut likadana i delar fick 1299 för alla delarna 8O

Man slutar aldrig att förundras av priserna på Tradera. :roll:

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-06-20 16:47

thombjon skrev:Detta kanske inte hör hemma här men eftersom det handlar om en av högtalarmodellerna som är med i tråden, TLX-8.

På Tradera såldes ett par hela såna för 260 spänn.
men en som la ut likadana i delar fick 1299 för alla delarna 8O

Man slutar aldrig att förundras av priserna på Tradera. :roll:

Här finns helt klart en öppning för eget företagande /K 8)

När jag gick i 6an köpte jag tidningen Poster (någon?) Den kostade 12.- sedanjag sålde enskilda posters för 3.- st. Tjänade säker 20.- per nummer!

/KB

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-06-23 16:08

Roligt nog stod det ett par jbl tlx8 på stället där jag firade midsommar. Fanns inte riktigt någon tid för ett seriöst utvärderande. Men nog lät de bättre än jag mindes dem. Kanske var det något fel på de som jag hade hemma?
Senast redigerad av landa 2012-06-23 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-06-23 21:43

Fjonkalicious skrev:Ratata: Först och främst, jag har läst förr vad du skrivit och vi har setts IRL. Men det du skriver här är förvånansvärt motsägelsefullt...

:D

- Jamenhvahaffaan? Vad begär du av någon som sängliggandes yrar tyngd av hög feber? Jag kan ju säga att mitt inlägg vid skrivtillfället genomsyrades av fullständigt oantastlig logik.

Så här efteråt, på benen igen, kan jag bara säga att jag var en idiot som tar bort anledningar till att träffas för att spela musik, dricka o äta gott.

MEN DET TÄNKER JAG ALDRIG ERKÄNNA!!

...men vi kan väl träffas lite i alla fall? Lite??

Jag kan bidra med min svågers TLX8 som drivs just nu av ett av mina LAB.GRUPPEN fp6400. En...hmm, 'intressant' kombination.
The greatest slacker...

Föregående

Återgå till Vintage-hifi