Åskskydd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Åskskydd

Inläggav bassman » 2012-06-18 16:15

Nu går det mot sommar även här uppe och med detta kommer det åskoväder när man minst anar det.

Tänker skydda mina grejer nere i mitt musikrum ifall olyckan är framme. Är det någon som har förslag på ett smutt och ekonomiskt åskskydd? Har sett att det finns grendosor T.ex denna

http://www.kontorsvaror.se/ups-askskydd ... mance.html

Men funkar dom verkligen..?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kimpost

Re: Åskskydd

Inläggav Kimpost » 2012-06-18 16:26

bassman skrev:Nu går det mot sommar även här uppe och med detta kommer det åskoväder när man minst anar det.

Tänker skydda mina grejer nere i mitt musikrum ifall olyckan är framme. Är det någon som har förslag på ett smutt och ekonomiskt åskskydd? Har sett att det finns grendosor T.ex denna

http://www.kontorsvaror.se/ups-askskydd ... mance.html

Men funkar dom verkligen..?

Jag har två sådana, och har inte haft några problem. Men heller ingen åska som har försökt slå ut dem. De kommer för övrigt med en garanti, där de ersätter skadad utrustning, men jag har aldrig behövt försöka utnyttjaden.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2012-06-18 22:20

Nja, min erfarenhet är att just som det står är ett transient skydd, det KAN skydda mot en lättare åsksmäll, men inte mot en rejäl.

I mitt förrförra jobb så repade jag mycket åskskador, och man vet aldrig vad åska ställer till med, ibland så följer den bara en kabel, ibland så sprängs den inifrån och ut, (jo jag har sett sådana kablar!) ibland så är HELA kabeln bara borta med grenuttag och allt, och det är lite svart på golvet där den låg, och konstiga kopparsmulor i rummet!!

Så det är nog bättre än inget.....men inte mer.

Men det finns bra skydd som man monterar i elcentralen, med hjälp av en elektriker då....

Mvh/Stefan

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-19 14:10

Säkrast är att dra ut alla kablar när man inte använder utrustningen. Skulle inte förlita mig på enbart ett enklare åskskydd även om det som det redan påpekats är bättre än inget skydd alls.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-06-19 14:17

Visst är att dra ut alltid bäst. Men på mitt kontor har jag klarat väldigt många situationer med min UPS med skydd. Hur vet jag då det? Jo sitter i ett litet kontorskomplex där de som inte haft skydd fått modem, datorer, bärbara telefoner utslagna men de med skydd klarat sig helt (läs jag).

Sedan klarar den inte alla situationer. I vissa fall klarar sig inte UPS:en (men det som är ikopplat klarar sig), men jag har även haft (en gång faktiskt bara) en knall som tog sönder allt i sin väg

Gäller nu datorer, men klarar sig dessa med skyddet så bör hifiutrustning klara sig bra också.

Så jag tycker åskskydd är bra investering, men dra ut när man kan.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-19 15:27

Det är klart slår blixten ner i kåken kan man nog räkna med rubbet pajar och förmodligen oavsett vilket skydd man har.

Men står den ner i kvarteret och ger en mindre stömspik kan säkert en sådan där list skydda en gnutta iaf. Slipper man T.ex köpa en ny projektor har man ju tjänat in den ringa utgiften kan jag tänka..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 15:29

+1

Återgå till Generellt om hifi