Flint skrev:Vad är det här för...? Ska det vara så förbannat svårt för n3mmr att göra en beställningslista med ELFA:s artikelnummer inskrivna när han ändå har kollat att dom sålde eländet. Trams.
Inte hans fel. Det är ELFA som falskskyltar.

Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vad är det här för...? Ska det vara så förbannat svårt för n3mmr att göra en beställningslista med ELFA:s artikelnummer inskrivna när han ändå har kollat att dom sålde eländet. Trams.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Vad är det här för...? Ska det vara så förbannat svårt för n3mmr att göra en beställningslista med ELFA:s artikelnummer inskrivna när han ändå har kollat att dom sålde eländet. Trams.
Inte hans fel. Det är ELFA som falskskyltar.
stefanolo skrev:Ingen anledning att bli oförskämd när han lägger ned tid och möda på att supporta...eller missförstod jag dig nu?
stefanolo skrev:Bra att inte ta åt sig. Förresten, jag kanske missuppfattade och kontaktade dig i onödan angående "komponentuppdateringen". Står allt som behövs i din längre post strax under mitten av sidan ett i tråden? Jag är inte så inläst på turerna i det här bygget.
stefanolo skrev:Den mentaliteten har jag aldrig lagt märke till...snarare tvärtom...men din avighet kanske beror mer på den respons din attityd frambringar...som man ropar i skogen får man svar.
Flint skrev:Ragnwald
Jag antar att det du skickade var en tidigare version och inte den nyare omräknade. Har du någon placeringsritning eller bild på kortet så att man kan kolla benavstånden?
n3mmr skrev:För att klargöra: Konstruktionen är gjord av mig, med mycket bistånd av Naqref och IngOehman.
Det blev fel när byggsatsen plockades ihop: schemats komponentbeteckningar är inte desamma som finns i BOMen eller på kortet.
Så, lyssna nu på mig:
Ni som envetet snackar om 15 nF och 27 nF....
Byt nu spår och använd modifierade komponentvärden enligt nedan.
Komponentbeteckningarna jag använder stämmer med schemat i
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTSRIAA.GIF
GLÖM KOMPONENTLISTAN!!!! Och tänk på att kortet tyvärr refererar till den felmärkta komponentlistan!
Först, C1 o C2 i schemat, 47pF, kan vara +- 5% utan problem. Så länge dom är lika varandra inom 2%. Och då endast om man använder Ortofon Super OM40. Med andra pickuper får ni prova er fram, eller hitta andras erfarenheter att ta till er.
Nedanstående lista använder enbart tillgängliga standardvärden, och jag listar med ELFA-nummer: (referens enbart schemat).
R11 = 80kOhm, 2x160kOhm i parallell. 60-747-77 x 2
R12 = 6,81kOhm 60-732-41
R15 = 18,7kOhm 60-737-12
C3 = 39,8nF, 33nF + 6800pF i parallell 65-456-85 + 65-456-02
C4 = 11nF, 10nF + 1000pF, i parallell 65-456-28 + 65-455-03
Med dessa värden ligger man inom +- 2 promille, sett som tidskonstanter.
Max tonkurvefel borde hålla sig inom +- 0,02 db som systemfel.
Ovanpå det en variation om max +-0.1db som kan förväntas ligga inom +-0,05 db, p g a komponenttoleranserna.
"exakta värden" för korrektionen i sig, om ni vill leta komponenter.
C3 = 39,76nF
C4 = 11,03nF
R11 = 80,06kOhm
R12 = 6,80kOhm
R15 justerar så att totalförstärkningen är densamma som förut.
Så den är inte så noga, 18-20 k duger bra
Monteringen:
själv skulle jag montera parallellkopplade komponenter på små bitar stripboard. Och sen koppla in på plats med trådar från stripboardet. Speciellt för de två resistanserna om 160kOhm vardera blir det väl pilligt annars. Det kan vara en god ide att använda den ena komponentens egna ledningar som monteringsledningar, också.
Väv i så fall de ledningarna igenom till lödsidan, och sen tillbaka till framsidan, för att maximera stabiliteten. Löd sen ledningarna på baksidan av det lilla stripboardet, räta upp dom för montering till RIAAkortet, och pressa ner resistanskombinationen mot RIAAkortet innan du löder fast kombinationen.
C30 och C32 (om jag minns rätt), dvs den andra av de två seriekopplade 15nF-kondingarna i originalet ersätts av en kortslutningsbygel. Och 11-nf-kombinationen sätts in i st f C29 resp C31.
Om ni inte begriper nu.... så får ni bygga nåt annat.
Jag gör andra saker numera.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Ragnwald
Jag antar att det du skickade var en tidigare version och inte den nyare omräknade. Har du någon placeringsritning eller bild på kortet så att man kan kolla benavstånden?
Haha... har du redan stött på patrull?
Ragnwald skrev:Om komponenterna finns, vet du inte förrän du fått leveransen.
Några restnoteringar och några icke levererbara.
Undrar om de har uppdaterat siten, efter att jag ringde och skällde?
Flint skrev:På den nya listan hittade jag bara ett motstånd som var "tillfälligt" slut till 2012-09-12.
60-737-12 - Motstånd 18,7kohm 1% 0,6W
Ragnwald skrev:Flint skrev:På den nya listan hittade jag bara ett motstånd som var "tillfälligt" slut till 2012-09-12.
60-737-12 - Motstånd 18,7kohm 1% 0,6W
Fortfarande? Restnoterad på min leveransnota 2012-02-21. Den lär inte vara på ingående.
Ragnwald skrev:Du, jag la ner en hel vecka, från morgon till kväll, på att kontakta alla möjliga företag för att få ihop det, men resultatlöst.
Nytt kort med ytmonterade komponenter, kanske skulle få mig att gå igång igen.
Att kompromissa än här och än där bara för att få ihop det, ligger mig inte för.
Ragnwald skrev:Det är 1% polyprop och 1% motstånd som försvunnit ur standardserierna, har det visat sig.
Mycket händer inom loppet av ett par år.
Har du tid och lust, kan jag skicka komponent-PDF, så kan du försöka själv.
peranders skrev:Farnell har cirka 5600 18,7k motstånd i lager....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster