Symf. & körmusik - visst måste det finnas bra sådan, ell

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

HippHipp

Symf. & körmusik - visst måste det finnas bra sådan, ell

Inläggav HippHipp » 2005-05-28 15:30

Jag tycker det finns alldeles för lite tips på bra klassisk musik (här på faktiskt.se) i förhållande till utbudet av de tolkningar/utgivningar som finns.

Jag har kommit fram till att jag gillar symfonier och körsång allra bäst. Bombastiskt skall det vara!

Om man skall tro MoLT och hur ofta deras utmärkelse delas ut så finns det ju knappt någon fantastisk klassisk musik, men så illa kan det väl inte vara?

Det stora utbudet gör ju att man kan botanisera och lyssna på massor av olika tolkningar, eller så får man beslutsångest av det stora antalet utgivningar och ger upp...

Så jag tar med stor tacksamhet emot era bästa tips på högkvalitativa (i konstnärligt och tekniskt avseende) symfonier och körsång!
Vadå anläggning? Jag använder min bärbara till att spela mp3-filer och lyssna på webradio tills jag har de rumsliga förutsättningarna för att motivera köp av en anläggning.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-28 15:36

"Om man skall tro MoLT och hur ofta deras utmärkelse delas ut så finns det ju knappt någon fantastisk klassisk musik, men så illa kan det väl inte vara?"

Njae, nu är du nog lite orättvis, läser man MoLT tycker jag man hittar många skivor som rekommenderas starkt. Tyvärr är jag själv ganska dåligt bevandrad inom klassisk musik, vilket säkert bl.a. beror på att det enorma utbudet avskräcker.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Re: Symf. & körmusik - visst måste det finnas bra sådan,

Inläggav mikke_musik » 2005-05-28 18:25

HippHipp skrev:Så jag tar med stor tacksamhet emot era bästa tips på högkvalitativa (i konstnärligt och tekniskt avseende) symfonier och körsång!

Oscar's motettkör på Proprius, A-B stereo!

Jag har en bra inspelning av Carmina Burana, det är ju maffigt så det förslår. Skall se om jag kan hitta den...

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-05-28 19:16

Allt med Bach. Han har gjort en hel hög med kantater och det som jag har lyssnat på har allt varit bra.

Ett verk som speciellt kan passa dina önskemål är Matthäuspassionen. Otroligt bra. Öppningenschoralen med dubbelkör är riktigt mäktig och vacker! Verket finns förövrigt utgivet i sin helhet på en trippelcd ifrån harmonia mundi som sälj som katalog-cd, alltså rejält rabatterad jämfört med vad många klassiska skivor annars säljs för. Finns på cdon.
Inspelningen och framförandet är mycket bra (jag tror Har. mundis går för att vara en av de bättre?)
Fast va bered på att många låtar inte är i närheten lika pampiga som kördelarna, som utgör en minoritet av verkets speltid. Men det är egentligen bara bra, man måste få andas nån gång också. Men det finns utgåvor som bara innehåller körbitarna. Men det känns lite som att köpa singlar, hur kul är det?

Johanesspassionen och Mässa i H-moll är också mycket bra.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-28 20:20

Det där med MoLts utmärkelse; det beror nog mest på brist på tid/initiativ misstänker jag. Dessutom är nog kraven väldigt högt ställda. Annars så brukar ju t ex Thomas Roth komma med (även) ljukvalitetmässiga rekommendationer.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Pelle

körmusik

Inläggav Pelle » 2005-05-30 16:39

Mörkt och vackert:

Rachmaninov, Sergej
Vespers (All-Night Vigil)
Estonian Philharmonic Chamber Choir

Harmonia Mundi
Finns att köpa via Naxos.se

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-05-30 20:22

BEETHOVEN " Symfoni nr 6 " med Cleveland ork, Dirigent Christoph von Dohnanyi, TELARC

BRAHMS " Ein deutsches requiem " Chicago symf och kör, solister Kiri te Kanawa och Bernd Weikl, Dirigent Georg Solti, DECCA

HÄNDEL " Messias " Chicago symf och kör, solister Kiri te Kanawa, Anne Gjevang, Keith Lewis och Gwynne Howell, Dirigent Georg Solti, DECCA
McIntoshnörd!

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-05-30 22:05

Nu börjar tipsen trilla in så smått, trevligt trevligt! Fortsätt gärna! Det får bli en tur till Amazon, där hittar man alltid nåt (speciellt av de här föreslagna verken)!
Vadå anläggning? Jag använder min bärbara till att spela mp3-filer och lyssna på webradio tills jag har de rumsliga förutsättningarna för att motivera köp av en anläggning.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-06-11 14:00

Om du gillar pampiga symfonier och körmusik ska du naturligtvis lyssna på Gustav Mahler. Börja med tredje symfonin med Riccardo Chailly på Decca - och har du surround lär du dregla.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-06-11 14:05

Är det inte en märklig brist på logik att påstå att eftersom nästan inga skivor erhåller Guldnoten så finns det inga bra klassiska inspelningar...? Är man läskunnig så vimlar det av positiva recensioner i molten. Dessutom är det möjligt att kontakta skribenterna för att få tips om man känner sig osäker. Det kallar jag service.

Användarvisningsbild
harald

Körverk

Inläggav harald » 2005-08-12 05:51

Carmina Burana av Carl Orff med stor kör och orkester (ca250 personer)tycker jag är ett mycket bra verk

Användarvisningsbild
tinnitus

Synf-& körmusik

Inläggav tinnitus » 2005-08-14 12:56

Om vi lämnar det bombastiska, vilket också
finns på skivan, så är nog detta en av dem som tillhör toppen bland klassiska in-
spelningar, enlig min mening.
Mahlers 1:a symfoni, med Seiji Ozawa och Bostons Symfoniorkester på DG från 1984.
Gamla Gewanthaus i Leipzig finns inte mer, men förutseende nog så byggde man en exakt kopia i Boston, och den står kvar med sin härliga akustik.
Man kan också jämföra denna inspelning
med Lahtis Symfoniorkester under Osmo Vän-
skes ledning, där kan man botanisera fritt bland BIS:s många Sibeliusinspelningar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-25 19:57

Litet lagom spännande, vackert, fräckt, o bombastiskt är "Planeterna" av Holst. Jag har en inspelning hemma med The Royal Philharmonic Orchestra under ledning av Sir Charles Groves som är riktigt trevlig. Skivmärket är det för mig okända "CD-Drive - Classic master pieces".

Det var en så´n där billighetsskiva som jag kom över för ett antal år sedan. Och döm av min förvåning när jag presenterades en magnifik inspelning av en strålande tolkning!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-26 16:03

Jag måste bara få slå ett slag för några av mina favoritinspelningar:

- Porgy and Bess (Gershwin). EMI, inspelningsår 1988, under ledning av Simon Rattle. Helt fantastisk klang och ljudbild (och suverän tolkning av bra musik).

- Verklärte Nacht (Schönberg). Virgin classics, inspelningsår 1991, under ledning av Mario Venzago. Tror man inte att man gillar Schönberg, så har man inte hört detta! Också en fantastisk klang.

- Ivan den förskräcklige (Prokofieff). EMI, inspelningsår 1978 och digitalt remastrat (mycket välgjort!) 1989. Riccardo Muti håller i pinnen. Musiken kan upplevas som något kärv för den ovane (inte lika lättillgänglig som Porgy and Bess) men det är stundtals mycket vackert, stundtals pampigt och stundtals skitfräckt helt enkelt! Allt till en enastående klang och ljudbild.

Suck ja (drömmande...) musik när den är som bäst!

Hälsn. Michael

erik_l

Inläggav erik_l » 2005-08-31 16:14

Några favoriter från min hylla:

- Richard Strauss: Vier letzte Lieder, jag tycker mycket om inspelningen med Jessye Norman tillsammans med Gewandhausorchester Leipzig och Kurt Masur. Den finns i två utgåvor, antingen med Wagners Wesendoncklieder eller med ett gäng till sånger av Richard Strauss. Köp den sistnämnda och lyssna på Wiegenlied.
- Bachs sviter för solocello, med Anner Bylsma.
- Mer i samma anda som Bach: det mesta med Jordi Savall
- Beethovens trippelkonsert i inspelningen med Svjatoslav Richter/David Oistrach/Mstislav Rostropovich tillsammans med Berliner Philharmoniker och Karajan.
- Beethovens femma med Concertgebouw Orchestra och Bernard Haitink. Ovanligt ösig och svängig inspelning. Sjuan är på samma skiva.
- Mats Nilssons Vokalensemble, mycket fin körplatta.
- Prova också Mein Herz Brennt med Torsten Rasch och Dresdner Sinfoniker. Orkesterarrangemang av Rammsteinlåtar, mycket bättre än man kan tro.
- Vivaldis fyra årstider med Il Giardino Armonico (samt deras Vivaldiplatta tillsammans med Cecilia Bartoli)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-31 16:38

erik_l skrev:- Prova också Mein Herz Brennt med Torsten Rasch och Dresdner Sinfoniker. Orkesterarrangemang av Rammsteinlåtar, mycket bättre än man kan tro.

Beställd.

Har lyssnat på samples, och covers är det då rakt inte... vettesjutton vad det är egentligen. :wink:
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

erik_l

Inläggav erik_l » 2005-08-31 16:59

Tolkning kanske? SvD kallade den i alla fall årets klassiska CD när den kom...

LypsylateX skrev:
erik_l skrev:- Prova också Mein Herz Brennt med Torsten Rasch och Dresdner Sinfoniker. Orkesterarrangemang av Rammsteinlåtar, mycket bättre än man kan tro.

Beställd.

Har lyssnat på samples, och covers är det då rakt inte... vettesjutton vad det är egentligen. :wink:

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-09-01 22:29

Finns även på sacd, multikanal.

Svenska Dagbladet
Publicerat 15 oktober 2004 12:22

Torsten Rasch
Mein Herz Brennt
klassiskt
Universal

Det här är det mest geniala jag hört på många år! Jag sitter som på nålar hela tiden.
Rasch, tysk kompositör född 1965, har gjort det klokaste av val och skapat ett mästerverk utifrån åtta av rockgruppen Rammsteins (mästerliga) sånger. Det är inte fråga om något arrangemang av poplåtar, långt ifrån. Rasch har skapat en alldeles egen form utifrån Rammstein, i vissa fall följer han de melodiska linjerna trofast, i vissa använder han fragment.
Hela tiden skapar han en egen orkestersats som är så avancerad och suggestiv att man häpnar. Tonspråket är modernt, expressiv modernism kanske. Han kan sitt hantverk, det är supervirtuost. Rasch har verkat i Japan under ett antal år, något man hör tydligt i "Ich Will".
Gruppen Rammstein är i sig det mest spännande jag vet och jag har ibland beskrivit dem som Wagner av idag, något Rasch konfirmerar genom att just bejaka det aktuella i musiken och de fantastiska texterna. René Papes baryton är en dröm, likaså skådisen Katharina Thalbachs "sprechstimme". Dresdner Sinfoniker under ledning av John Carewe spelar fullständigt superbt. Utan tvekan årets skiva!

Thomas Roth

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-29 15:52

Tips?

Jag kan tipsa om den andra av skivorna där (köptes för inga pengar på CDONs utförsäljning "8 skivor för 99kr"):

Bild
Adolf Fredriks Bachkör - Gläd dig/Maria Musik

Jag hittar bra spår efter bra spår på denna platta, det enda jag inte gillar är bibelcitaten..

/J
admin

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-04 19:27

Mozarts Requiem måste ju nämnas i denna tråd, det vore skam annars. Jag har den endast på vinyl, utgiven av Philips, 6527 152.

En annan riktigt bra inspelning:
Vivaldi-Le quattro stagioni, Decca Viv3, New philharmonic orchestra, Leopold Stokowski.

En till:
Beethoven-Pastorale (symfoni nr6), SLPM 138 805, Berliner philharmoniker, Herbert von Karajan.

Denna är bra också:
Musica Svecia MS702. Orphei Drängar med dirigent Eric Ericsson sjunger svenska manskörslåtar, ex "Ett bondbröllop". Prop 9944
Senast redigerad av ekeponken 2006-05-08 22:24, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-05-05 08:57

Verdis Requiem

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-05 09:46

Bombastiskt skall det vara!

... och ingen har nämnt Stravinsikjs Våroffer? Det är ett "klassiskt" verk som måste infogas i varje skivsamling. Jag är inte så känslig för tolkningar, så jag kan inte tipsa dig. Själv har jag ett flertal, där den den som låter bäst är utgiven på Clarity: Magen Solomon
och Redwood Symphony
. Inspelningen är gjord med tvåmikteknik (plus bakstöd?) och låtter maffigt så det förslår.

Våroffer var mitt eget första möte med "klassisk" musik som avsatte ett varaktigt spår. Jag kommer ihåg att jag nog var ca 16-17 och lyssnade på stereoradio (ca 1970!) på kvällen på P2 i mina Sennhesier HD414 och fick höra inledningen på Våroffer. Jag blev sittande och lyssande på hela verket utan att kunna slita mig! Häftigt! Det glömmer jag aldrig. Sedan dess har jag verket live dussintals gånger , och på skiva väldigt ofta. Jag har några verk som jag inte kan avsluta mitt i, utan alltid hör till slut; Våroffer är ett av dem.
... tycker jag!

Per

Återgå till Skivrekommendationer