Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Jag har hitills i tråden inte sett några argument som håller åt vare sig det ena eller det andra hållet, Richard tycker jag dock är närmast och det är fullt logiskt att vid minimering av andra fel som genererar maskeringseffekter blir detektionströskeln lägre och små skillnader lättare att höra.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Köp de billigaste som du kan leva med, rent inredningsmässigt alltså. Ljudet är lika. Vill du övertyga dig snabbt så lyssnar du blint på den billigaste och dyraste. Hör du ingen skillnad då så vet du vad som gäller.
Riktigt så enkelt är det inte. Det kan vara så att de övriga delarna i din anläggning maskerar skillnaden mellan kablar.
Å andra sidan, hör du ingen skillnad på EKK och "dyr-kabel" så har du en rejäl indikation på att lägga krutet (= slantarna) på andra delar av anläggningen. Eller att optimera högtalarplaceringen tex, kostar nada.
/ B
LeifB skrev:Hej.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilka högtalarkablar jag ska använda.
Vad skiljer dom åt?
Är dyra bättre än nya?
Hur långa ska dom vara?
Grova eller tunna?
Alla tips mottages.
Mvh
LeifB skrev:Lite midsommardagsnöje..
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.
Det var tydligt efter några inlägg.
sprudel skrev:Hmm! Då kanske jag har en högupplöst anläggning då som hör skillnad?
Men jag föredrar faktiskt EKK och RG. Tycker helt enkelt att de var bättre. Att de betingar ett humant pris gör inget, hade de andra fallit mig mer i smaken så hade jag köpt dem.
StefanL skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.
Utan att gå Lex Krasse, men jag gjorde bakgrundskontrollen och insåg att seriösa svar inte var av intresse.
Fast 4 sidor bla-ha är ändå 4 sidor bla-ha. Respekt (eller inte).
hifikg skrev:StefanL skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.
Utan att gå Lex Krasse, men jag gjorde bakgrundskontrollen och insåg att seriösa svar inte var av intresse.
Fast 4 sidor bla-ha är ändå 4 sidor bla-ha. Respekt (eller inte).
Du får tänka på kommande generationer som googlar på hifi och kablar, de kan lära sig ett och annat om vi håller svaren på en hyggligt seriös nivå även om TS redan har bestämt vad hen tycker.
Ragnwald skrev:LeifB skrev:Men vilka kablar ger ett ofärgat ljud?
Finns dom?
Högtalarkablar som inte på något minsta vis påverkar förstärkaren, torde inte finnas nej.
Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
Rydberg skrev:Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 27 gäster