Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-06-25 23:07

Jansson skrev:
KarlXII skrev:
Jansson skrev:
KarlXII skrev:Fanns ju en SME 20/2 på engelska ebay igår.
http://i971.photobucket.com/albums/ae20 ... 7316_n.jpg

Motsvarande 41500 ink frakt som utgångsbud är ju inom budget. Han fick den inte såld, så maila och bjud 35' för den. För att starta förhandlingen, så att säga. :)

Kalle.
Jo precis.

Men mitt kontrollbehov vid en sådan affär sätts på förmodligen allt för övermäktigt prov.
Varit där i tanken.

Jag sejfar nog.

Hur menar du?

Har svårt att slanta upp när säljaren bor på en ö som ligger långt bort.

Knepigt om nåt går snett.

Ah. Jo, förstås. Å andra sidan räcker budget även till en weekend i London. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-06-25 23:07

Jansson skrev:
Alexi skrev:En ny SME 10 ligger innom budget.

Alexi.
Nästan iaf. Ligger väl på 56'?

Mycket, mycket fin.
Stereophiles recension ger för handen att "detta är mycket möjligt den sista skivspelaren du nånsin behöver köpa"

Det är dit jag vill komma.

Den går så klart in på listan.

Mums!
Men man måste inte ha en SME-arm.
En smäcker dansk skulle få plats innom budget.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-06-25 23:10

KarlXII skrev:
Jansson skrev:
KarlXII skrev:
Jansson skrev:
KarlXII skrev:Fanns ju en SME 20/2 på engelska ebay igår.
http://i971.photobucket.com/albums/ae20 ... 7316_n.jpg

Motsvarande 41500 ink frakt som utgångsbud är ju inom budget. Han fick den inte såld, så maila och bjud 35' för den. För att starta förhandlingen, så att säga. :)

Kalle.
Jo precis.

Men mitt kontrollbehov vid en sådan affär sätts på förmodligen allt för övermäktigt prov.
Varit där i tanken.

Jag sejfar nog.

Hur menar du?

Har svårt att slanta upp när säljaren bor på en ö som ligger långt bort.

Knepigt om nåt går snett.

Ah. Jo, förstås. Å andra sidan räcker budget även till en weekend i London. :)
Det försökte jag ockå föreslå. Bara en SME V arm går på 40k. och så mycket kan inte pajja, man har ju en bra slant över till renovering i värsta fall.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-26 00:02

Jansson skrev:
Thomas_A skrev:
Jansson skrev:
Thomas_A skrev:Hade jag råd - en spelare med bra vakuum-skivtallrik med arm Moerch DP-8 Anisotropic.

Ok.
Vilka spelare har det?

Inga hittills nämnda med denna funktion.

Här ser jag att mörcharm rekommenderas igen.

Du använder själv en Linn axis.

Vad har varit orsak till det valet?

En Basis eller SOTA-modell med vakuum-skivtallrik. Moerch för möjligheten till låg massa (ner till 3.8 gram). PU en Ortofon OM40 eller V15 med JICO SAS nål.

Linn Axis Mk2 modell fungerar bra, IMO. Har alltid funderat på att byta arm till en Moerch på den, men eftersom en sådan arm inte är gratis, så är det inte prioriterat rent ekonomiskt.

Basis och Sota har jag hört om.
Svenska återförsäljare?

Hifi Excellence, Södertälje för SOTA såg jag. Pris SOTA Star 36 kkr, reburbished 32 kkr, tillkommer arm, ex DP-6 + PU.

Basis tror jag inte har ÅF i Sverige.

Utan vakuum finns en mängd "coola" skivspelare till bättre priser. Vet dock inte vilken som skulle vara bästa köp i olika prisklasser - det var länge sedan jag kollade.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-26 08:06

Personligen har jag aldrig lyssnat på en enpunktslagrad arm som varit uppsatt i ett halvår som jag tyckt varit anständig. Mörch armar med silikonkladddet tycker jag är rena skiten. Förstår faktiskt inte alls fascinationen för dessa. Bara vingligt i början och senare segare. Och Ett antal armrör för att passa olika pickuper. Gillar kullager alla dagar i veckan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-26 08:53

Harryup skrev:Personligen har jag aldrig lyssnat på en enpunktslagrad arm som varit uppsatt i ett halvår som jag tyckt varit anständig. Mörch armar med silikonkladddet tycker jag är rena skiten. Förstår faktiskt inte alls fascinationen för dessa. Bara vingligt i början och senare segare. Och Ett antal armrör för att passa olika pickuper. Gillar kullager alla dagar i veckan.

mvh/Harryup

DP-6 är inte enpunktslagrad och dämpningen är valfri. Det går att välja att inte hälla i silikon.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 09:56

Harryup skrev:Personligen har jag aldrig lyssnat på en enpunktslagrad arm som varit uppsatt i ett halvår som jag tyckt varit anständig. Mörch armar med silikonkladddet tycker jag är rena skiten. Förstår faktiskt inte alls fascinationen för dessa. Bara vingligt i början och senare segare. Och Ett antal armrör för att passa olika pickuper. Gillar kullager alla dagar i veckan.

mvh/Harryup

Hade en diskussion med Linn försäljare på en sheratonmässa om just detta.
Han dömde ut Naim ARO av samma anledning.

Enligt dina erfarenheter är altså unipivot en inte så lyckad?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-26 10:04

Jansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om inte Ola-68 har en spelare som kanske skulle passa herrn.

Nyfiken.

Kanske han hör av sig?
Skicka honom ett PM
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-26 10:14

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-26 11:08

Jansson skrev:

mvh/Harryup

Det finns säkert lyckad kombinationer men silikonolja/fett blir efter ett tags omröring silikonpasta. Armen ändrar sig över tiden. När det gäller enpunktslagring är det som med luftlagrade tangentialarmar klart svårt att får rätt dämpning i sidled vilket gör att armen helt enkelt inte blir tight i den lägsta basen. Jag har i ett tidigare liv meckat med ganska många skivspelare och jag kommer inte ens till ovänner rekommendera enpunktslagring. Heller inte SMEIII till nån. Man kan absolut få ett snällt och behagligt ljud förstås utan lagerglapp med enpunktslagring men vill man ha bra transientåtergivning i lägsta basen gäller kullager.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 11:19

Fjonkalicious skrev:http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco&feature=youtube_gdata_player

Ja den är bra!

Jag vill ändå ha en grammofon.
:D

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 11:20

Harryup skrev:
Jansson skrev:

mvh/Harryup

Det finns säkert lyckad kombinationer men silikonolja/fett blir efter ett tags omröring silikonpasta. Armen ändrar sig över tiden. När det gäller enpunktslagring är det som med luftlagrade tangentialarmar klart svårt att får rätt dämpning i sidled vilket gör att armen helt enkelt inte blir tight i den lägsta basen. Jag har i ett tidigare liv meckat med ganska många skivspelare och jag kommer inte ens till ovänner rekommendera enpunktslagring. Heller inte SMEIII till nån. Man kan absolut få ett snällt och behagligt ljud förstås utan lagerglapp med enpunktslagring men vill man ha bra transientåtergivning i lägsta basen gäller kullager.

mvh/Harryup

Ok.

Jo jag vet att du har stor erfarenhet.
tack för fördjupning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-26 11:24

Thomas_A skrev:

mvh/Harryup

DP-6 är inte enpunktslagrad och dämpningen är valfri. Det går att välja att inte hälla i silikon.

Mig veterligen är silikonbadet på armar kopierat av Breuer. Bara det att det fungerade ju på ett helt annat sätt och hade en ytterst lättflyktig silikon. Man kunde spilla ut det med lätthet typ lättflyktigt schampoo. Vänd på en Haddock eller SME och inget händer förrän om 10 minuter. En gammal Mörch är ju i vart fall inte öppen vilket är en fördel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-26 11:28

Harryup skrev:Man kan absolut få ett snällt och behagligt ljud förstås utan lagerglapp med enpunktslagring men vill man ha bra transientåtergivning i lägsta basen gäller kullager.

Alla lagringar som inbegriper flytande vätskor är kassa, för att tala klarspråk. Vätskor förlorar/ändrar sina egenskaper med tiden, mer än vad tex kullager gör.

Detsamma gäller sk våt avspelning av vinylskivor, det fungerar bra första gången men sedan kletar sig vätskan fast i spåren och eventuella problem blir ännu värre.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-26 11:28

Beggade ganska nya LP12'or med Akito, Circus och Lingo kan man få för runt 10' oftast.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 16:02

MagnusÖstberg skrev:
Jansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om inte Ola-68 har en spelare som kanske skulle passa herrn.

Nyfiken.

Kanske han hör av sig?
Skicka honom ett PM

Oki.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 16:07

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Man kan absolut få ett snällt och behagligt ljud förstås utan lagerglapp med enpunktslagring men vill man ha bra transientåtergivning i lägsta basen gäller kullager.

Alla lagringar som inbegriper flytande vätskor är kassa, för att tala klarspråk. Vätskor förlorar/ändrar sina egenskaper med tiden, mer än vad tex kullager gör.

Detsamma gäller sk våt avspelning av vinylskivor, det fungerar bra första gången men sedan kletar sig vätskan fast i spåren och eventuella problem blir ännu värre.

/ B

Ok.
Jag har just tittat på en Well Tempered skivspelare där tonarmen vilade på golfboll som låg i ett silikonbad.

Den var inte inkopplad.
Men det var en annorlunda lösning.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 16:09

Harryup skrev:Beggade ganska nya LP12'or med Akito, Circus och Lingo kan man få för runt 10' oftast.

mvh/Harryup

Det är långt under budget.
Ska jag kanske tolka det som ett köpråd?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-26 18:17

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:

mvh/Harryup

Mig veterligen är silikonbadet på armar kopierat av Breuer. Bara det att det fungerade ju på ett helt annat sätt och hade en ytterst lättflyktig silikon. Man kunde spilla ut det med lätthet typ lättflyktigt schampoo. Vänd på en Haddock eller SME och inget händer förrän om 10 minuter. En gammal Mörch är ju i vart fall inte öppen vilket är en fördel.

mvh/Harryup

När det gäller DP-6 står det följande:

Model DP-6 has a unique combination of bearings. A silicone-damped, high precision ball-bearing assembly is used for the horizontal plane of motion. Two precision sapphire bearings are incorporated for the vertical mode of motion, which may be damped also, if desired, by injecting silicone fluid into a well for vertical damping. The damping of the horizontal plane of motion is independent of the damping of vertical mode of motion, and the latter can further be adjusted to all intermediate levels of damping.

In model DP-6 the azimuth adjustment for perfect channel separation is accomplished at the pivot of one of the sapphire bearings.

Effektiva massan för armen är som sagt ner till 3.8 gram vilket gör att det går att anpassa resonansen för i princip alla PUs på marknaden. Så vitt jag vet finns ingen annan arm som är så pass lätt (som produceras idag). Det gör Moerch-armen ganska unik.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 18:26

Ytterligare en fråga från min sida.

Vid disponering av total budget hur bör man fördela resp enhet rent kostnadsmässigt?
-drivverk
-arm
-pick up

Eller det går kanske inte att generalisera?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-06-26 18:29

Jag skulle fördela den:
SME 10
Mörch DP6 (mattsvart)
OM40

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 18:46

Alexi skrev:Jag skulle fördela den:
SME 10
Mörch DP6 (mattsvart)
OM40

Alexi.
Tack!

- Då klarar jag budget?
Men är inte om 40 utgången?

Kollat på veteran hifis sida och det verkar inte som han har den i lager.
För det är väl bara den butiken som säljer SME?

Jag fick tillfälle idag att lyssna på en annan typ av skivspelare på audioconcept som lät mycket fint, verkligen fint.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-06-26 19:07

Det vore väldans kul om du kanske berättade lite mer så vi får vara delaktiga :P
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 19:14

CODY skrev:Det vore väldans kul om du kanske berättade lite mer så vi får vara delaktiga :P

Självklart!
Förlåt.
:)

En Nordic Concept Artist.

Bild

Det här är en lånad bild.
Men aktuell spelare ligger under budget.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-06-26 19:41

Den var stilig! Jag har lyssnat endel på Roberts spelare och det har alltid låtit bra.

OM40 kan du köpa av Ingvar.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-26 19:56

Alexi skrev:Den var stilig! Jag har lyssnat endel på Roberts spelare och det har alltid låtit bra.

OM40 kan du köpa av Ingvar.

Tack för input.
:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-26 23:01

Jag skulle vidga mina vyer och välja pickup efter vilken tonarm det blir osv. Och tonarmen borde väljas efter eller ihop med verket.

Lp12, javisst. Billig spelare beg för mycket musikalisk prestanda över många år. Och med riktigt god service. Skulle nog idag bara köpa spelare endera beg förstås men som levereras av High Fidelity, Audio Concept eller Mirre.
Allt direktdrivet går fetbort, alla unika armar som är mätbart trevliga går fetbort.
Att uppdatera sig på hur olika t.ex. Linnar låter i olika prisklasser kan vara en lämplig start.

Lycka till Jansson.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-06-27 00:20

Amen!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-27 01:15

"Min främsta grammofon" borde tråden heta. Sista är bara för deppigt :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-27 07:15

phloam skrev:"Min främsta grammofon" borde tråden heta. Sista är bara för deppigt :)

Tycker trådnamnet är bra.
Min främsta gramofon skulle betyda att han inte har haft någon lika bra/bättre tidigare. Det låter bara fööör deppigt 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd