Moderator: Redaktörer
Milner skrev:LeifB skrev:Vad är färgat ljud?
Ett färgat ljud avviker från det inspelade ljudet.
Eftersom en kabel är en passiv komponent kan den inte lägga till något men däremot dra ifrån.
LeifB skrev:Milner skrev:LeifB skrev:Vad är färgat ljud?
Eftersom en kabel är en passiv komponent kan den inte lägga till något men däremot dra ifrån.
Det borde betyda då att allt i anläggningen kan bara göra det sämre?
Kablar kan bara dra ifrån det som var från början.
Hur ska man kunna veta vad som är 100% av signalen då?
hifikg skrev:LeifB skrev:Milner skrev:LeifB skrev:Vad är färgat ljud?
Det e nog riktigt. Minst sämre vinner.
LeifB skrev:Är det musiken eller ljudet i sig som är viktigast?
Jag tror det är många som handlar dyra grejer för att visa upp dom för andra.
Är de så? Någon typ av statuspryl eller vad säger ni här?
MagnusÖstberg skrev:Han driver fortfarande med er.
LeifB skrev:Tycker det är intressant att ta upp lite udda tankar som ingen annan vill eller vågar.
T.e.x. vad är rätt eller fel?
LeifB skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:Milner skrev:LeifB skrev:Vad är färgat ljud?
Det e nog riktigt. Minst sämre vinner.
Lite komiskt.
Är det någon typ av tävling att ha minst oförstört ljud då?
Vad vinner man om man har det bästa ljudet och vem bestämmer vem som har bäst?
Är det musiken eller ljudet i sig som är viktigast?
Jag tror det är många som handlar dyra grejer för att visa upp dom för andra.
Är de så? Någon typ av statuspryl eller vad säger ni här?
LeifB skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver fortfarande med er.
Totalt fel...
Tycker det är intressant att ta upp lite udda tankar som ingen annan vill eller vågar. ...
LeifB skrev:...Jag tror aldrig att alla skulle kunna enas om vilken kabel eller högtalare som är den bästa. Betyder det att vi alla lyssnar annorlunda eller att människan har olika i hörslen och vad som uppskattas mest?
LeifB skrev:Jag tror aldrig att alla skulle kunna enas om vilken kabel eller högtalare som är den bästa. Betyder det att vi alla lyssnar annorlunda eller att människan har olika i hörslen och vad som uppskattas mest?
bootstrap skrev:Att kabeln har viss inverkan på signalen förstår jag men nåt jag inte har förstått är hur man i ett tex blind test kan höra vilken som är mest korrekt. Har man tränat sina preferenser eller är det så fiffigt att det man tycker låter bäst oftast är det korrekta?
Jag tänker lite på McGurk effekten då man hör samma ljud olika när man ändrar det visuella. Och funderar på om man kan lita på sina öron att det man gillar också är det minst ofärgade.
Nattlorden skrev:jannemannen skrev:Ingenting är väl egentligen fel...
Fel. Inget har ännu lyckats bli rätt.
LeifB skrev:Lite komiskt.
Är det någon typ av tävling att ha minst oförstört ljud då?
Vad vinner man om man har det bästa ljudet och vem bestämmer vem som har bäst?
Är det musiken eller ljudet i sig som är viktigast?
LeifB skrev:MagnusÖstberg skrev:Han driver fortfarande med er.
Totalt fel...
Tycker det är intressant att ta upp lite udda tankar som ingen annan vill eller vågar.
T.e.x. vad är rätt eller fel?
Vem bestämmer att just en kabel eller en högtalare skulle vara ett rättesnören för samtliga oss människor.
Jag tror aldrig att alla skulle kunna enas om vilken kabel eller högtalare som är den bästa. Betyder det att vi alla lyssnar annorlunda eller att människan har olika i hörslen och vad som uppskattas mest?
Thomas_A skrev:Det finns ingen som lyckats visa skillnader blint när det gäller rätt dimensionerade kablar, oavsett om det står 10 kr/meter eller 1000 kr/meter på prislappen. Det finns massor som hört skillnader i öppna tester.
Utifrån den informationen kan man sen göra sitt val.
Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:Det finns ingen som lyckats visa skillnader blint när det gäller rätt dimensionerade kablar, oavsett om det står 10 kr/meter eller 1000 kr/meter på prislappen. Det finns massor som hört skillnader i öppna tester.
Tyvärr verkar alltför många briljanta logiker dra slutsatsen att det är blindtester det är fel på.
Thomas_A skrev:Det finns ingen som lyckats visa skillnader blint när det gäller rätt dimensionerade kablar, oavsett om det står 10 kr/meter eller 1000 kr/meter på prislappen. Det finns massor som hört skillnader i öppna tester.
adzer skrev:Jag tror helt enkelt man får köpa kablar efter om man lyssnar med öppna eller stängda ögon.
I viss mån kan även vilken genren av musik man lyssnar på spela in i valet.