Moderator: Redaktörer
CJNE skrev:Hur räknar du ut att 34 V = 144,5 W i 8 ohm utan att känna till I ?
(japp så lite koll har jag)
Svante skrev: Men visst HADE det blivit så om man hade spelat en kort sinusskur med just 6,5-ohms-frekvensen?
Naqref™ skrev:Svante skrev: Men visst HADE det blivit så om man hade spelat en kort sinusskur med just 6,5-ohms-frekvensen?
Eh... det är du som är vetenskapsman i det här sammanhanget. Litar du inte på teorierna?
(Svar: Ja.)
IngOehman skrev:
Nagref: Att du har klippt bort Hotspurs kommentar (som jag kommenterar) blir väldigt konstigt.
IngOehman skrev:De jag talar om är den EMK som högtalaren genererar omedelbart efter kraftiga insignaler.
IngOehman skrev:Det där blir kanske lättare att förklara med papper och penna, men låt mig köra en kortvariant.
Tänk dig att vi ha ett högtalarelement där vi försummar effekterna av allt annat än talspoleresistansen (säg 10 ohm) motorn (säg 10 Tm) och den rörliga massan (säg 10 gram). Det blir en RC-länk.
Kör sedan en DC-spänning (säg 10 volt) in tills kondensatorn laddat upp sig (tills maximal* rörelseenergi byggts upp). Startströmmen blir 10/10 = 1 A, men när rörelseenergin går mot max minskar strömmen mot noll.
DÅ!...slår vi om inspänningen till -10 volt.
I detta läge har vi faktiskt initialt hela 20 volt över talspolerestiatansen, och 2 ampere går genom talspolen.
Är du med så långt?
Med detta enkla resonemang har jag visat att en krets med minimumimpedansen 10 ohm driven av en förstärkare med klippspänningen 10 volt (+/-) kan ge upphov till 2 och inte 1 ampere, genom impedansen.
Kortversion (i quiz-form) av det ovanstående: Vilken förstärkare än bäst?
1. Den som ger en kontinuerlig uteffekt om 112 W i 8 ohm - 200 W i 4 ohm - 324 W i 2 ohm - 450 W i 1 ohm - 506 W i 0,5 ohm och 450 W i 0,25 ohm. (Kortvarigt mycket mer i impedanser under 1 ohm.)
eller,
2. Den som ger 450 W kontinuerligt i 8 ohm - 506 W i 4 ohm - 450 W i 2 ohm och 324 W i 1 ohm? (Kortvarigt mycket mer i impedanser under 8 ohm.)
(Förutsättningar: Alla andra data = samma, samt dina högtalares impedans ligger över 3 ohm vid alla frekvenser.)
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster