Monitor audio rx 6 - nu test i stereophile !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Monitor audio rx 6 - nu test i stereophile !

Inläggav Richard » 2012-06-27 22:43

Nu finns äntligen en test med mätningar på den omskrivna och enligt många välljudande högtalaren rx 6.

Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet stagas.
Spikes naturligtvis.

Länk till hifivärldens mest omtalade högtalare just nu ( i prisklassen ) :

En massa mätningar också !

http://www.stereophile.com/content/moni ... oudspeaker

Enligt både Atkinson och lyssningstestaren den bästa högtalaren för 12000:- just nu men, varsågod- dissekera och kom med kritik .

"Summing Up
Despite the advances made in affordable speakers in the six years since I reviewed Monitor Audio's Silver RS6, its replacement, the Silver RX6, excelled in every parameter by today's standards, demonstrating a broad range of strengths and no weaknesses. And while you might find affordable speakers that slightly outperform the Silver RX6 in an area or two, I doubt anyone will find one that's so universally appealing. It was an ideal match for every type of music, from delicate female voices and jazz trios to bombastic orchestral and electronic rock music. And its small footprint, attractive but unassuming appearance, and clean, extended bass performance make it an ideal home-theater speaker: one that obviates the need for a subwoofer. I can't think of another affordable speaker that better meets such a broad range of needs."

En kritisk mätdetalj jag funnit är en liten mätmässig peak vid 10000 hz.
Tips på åtgärder ?

Vad säger Phon, mfl ?
Senast redigerad av Richard 2012-06-28 00:13, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-27 22:51

En peak vid 10 000hz är väl vad farbröder i min ålder behöver :wink:

Jag skall lyssna av dessa så fort tillfälle ges!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-27 23:12

bassman skrev:En peak vid 10 000hz är väl vad farbröder i min ålder behöver :wink:

Jag skall lyssna av dessa så fort tillfälle ges!

Gör det, se till att de står på stabila spikes bara ! Jag har som du vet provat med eller utan, och de låter klart bättre med.

Vill du höra baspitchen tydligare, be försäljaren dra åt baselementen en aning med bulten på baksidan.

Lyssnarens fru i testen med vänninnor kunde inte låta bli att dansa frenetiskt till rx6: orna.

"The Silver RX6 was also a party speaker that could handle loud rock. For Ellen's birthday dinner, on a lark, she spun Lady Gaga's The Fame Monster (CD, Streamline B0013535-72) at about 98dB. (Yes, same wife.) To my surprise, she stood in my listening room dancing continuously for about six tracks as a half dozen other females, ranging in age from 10 to 65, joined in. I worried about the wine glasses in my liquor cabinet getting knocked off their racks."
Senast redigerad av Richard 2012-07-22 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-27 23:49

" The RX6's high-frequency purity nicely dovetailed with its perfect rendition of crisp, clean, fast transients on recordings with percussive content. The bell-like knocks and shimmies of Philipp Vandré's instrument on Cage's The Piano Works 2 (CD, Mode 50) were extended and detailed, with just the right amount of decay. Similarly, Egberto Gismonti's guitar playing is quite percussive in his duets with percussionist Nana Vasconcelos on their Duas Vozes (CD, ECM 1279); the Monitors created a lifelike sense of churning rhythm. With busy and angular jazz fusion, the speaker had a sense of coherent pacing that simulated a live performance. The interaction of bassist Guy Nasangue and drummer Moktar Samba on Jean-Luc Ponty's No Absolute Time (CD, Atlantic Jazz 782500-2) is busy and frenetic; through the Monitors, there was never a sense of blurring or sluggishness.
The Silver RX6's reproduction of bass was also superb. Dave Holland's double-bass intro to Kevin Eubanks's "Nemesis," from Holland's Extensions (CD, ECM 1410), was warm and three-dimensional throughout the instrument's entire range. For electronic bass, the rapid-fire bass-synth passage that ends Spaceship, from Philip Glass's Einstein on the Beach (CD, Elektra Nonesuch 7 93230-2), was clean and clear, with no trace of overhang."
................................................

Resultatet av testen visar vikten av :

1. Mekanisk kvalitet/ stabilitet i en högtalare.
2. Vikten av spikes.
3. Det är viktigt att elementen kan dras åt hårt.
4. Delningsfiltret ska vara perfekt konstruerat med samspel i mellan/
diskantområdet ( enligt Atkinson är det det på rx6 ).
5. Detta resulterar i en högtalare som spelar musiken med all den känsla som finns i inspelningarna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-28 00:09

Magnetgapet stagas?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 00:13

MagnusÖstberg skrev:Magnetgapet stagas?

Vars har du läst det någonstans ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-28 00:19

Richard skrev:

I din text innan du ändrade den.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 00:22

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Vad har du fått det ifrån ?

Till trådämnet istället.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-28 00:24

Jag bara undrade vad som menades.

Kul med en recension du tycker är bra som handlar om din högtalare.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 00:36

MagnusÖstberg skrev:Jag bara undrade vad som menades.

Kul med en recension du tycker är bra som handlar om din högtalare.

I närfältsmätningen finns det en liten peak vid 10000 khz. Förslag till filteråtgärd som tar ned peaken ?

( ingenting av peaken hördes dock vid lyssningstesten ).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2012-06-28 02:41

Skulle inte rekomendera att du bygger om delningsfiltret för den där peakens skull, dom har nog gjort så gott dom kunnat och vad du än lägger på i filtret kommer förändra hur de befintliga filterkomponenterna påverkar delningen.

Den känns inte lite klen i basen? -30dB vid 20Hz är ganska mycket.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-06-28 06:22

Lazyworm skrev:

Jag skulle nog hävda att det är ganska lite! :D

(Ja, jag fattar...)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 08:06

Lazyworm skrev:Skulle inte rekomendera att du bygger om delningsfiltret för den där peakens skull, dom har nog gjort så gott dom kunnat och vad du än lägger på i filtret kommer förändra hur de befintliga filterkomponenterna påverkar delningen.

De går i praktiken inte lägre än 30 hz utan subbas.

Jag skulle nog säga att de i mitt rum inte räcker till utan två rejäla 12 tums subwoofers. Men det har jag sagt om pi 60 också som jag tycker är basfattiga i mitt rum. För vanliga lyssnare i bastunga rum är det en annan femma.

De verkar har premierat känslighet istället för basdjup. Lådorna är inte jättestora heller. Baskvaliteten är betydligt högre än tex piPs ( som ju är väldigt bra ändå ) eftersom artikulationen är skyhög.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 08:08

Lazyworm skrev:Skulle inte rekomendera att du bygger om delningsfiltret för den där peakens skull, dom har nog gjort så gott dom kunnat och vad du än lägger på i filtret kommer förändra hur de befintliga filterkomponenterna påverkar delningen.
.

Du har nog rätt i det. Integrationen mellan elementen var ju perfekt.

Vad säger du om +- 22 grader fasfång mellan 200hz och 10000 hz ?

Måste vara svårt att åstadkomma oavsett pris.
Senast redigerad av Richard 2012-06-28 08:49, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Re: Monitor audio rx 6 - nu test i stereophile !

Inläggav Nefilim » 2012-06-28 08:30

Richard skrev:Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet stagas.
Spikes naturligtvis.

Here we go again. :roll:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-28 08:32

Nefilim skrev:Here we go again. :roll:

Inte nödvändigtvis, vi skulle ju för en gångs skull kunna diskutera högtalaren! :)
... tycker jag!

Per

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 08:39

PerStromgren skrev:
Nefilim skrev:Here we go again. :roll:

Inte nödvändigtvis, vi skulle ju för en gångs skull kunna diskutera högtalaren! :)

Precis.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-06-28 08:41

Nefilim skrev:
Richard skrev:Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet stagas.
Spikes naturligtvis.

Influensatid redan?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-28 08:53

Richard skrev:
Tips på åtgärder ?

Vad säger Phon, mfl ?

Har inte sett högtalaren men den ser väl ut som ett bra utgångsmaterial för lite DIY-övningar? :)

Basen sticker ju ut lite genom att inte finnas på låga frekvnser och genom att booma på lite högre, så det blir en given början.

Två nya basar åker in. Inget med metall, jag är ju inte medlem i MEK, metallelementklubben. Det får nog bli ett par ScanSpeak Revelator 7 tums med extramagneter, tror att de kan passa i den något för slanka lådan.

Gängbultshålen går att sätta igen med en dekorationsbultar. Det bakre basröret försvinner och ersätts med en limmad skiva från insidan, det framre röret flyttas ner en liten bit och avstämningen sänks så man får lite bas.

Jag öppnar nog upp så det blir en gemensam kavitet i lådan. Möjligen kan den behöva stagas upp lite på insidan beroende på hur sladdrigt det är.

Diskanten byts till en silkedome av bra kvalitet. Nya filter rakt av verkar lämpligt i det här läget.

Spiksen åker bort och ersätts med stora planbrickor med mjukisfötter under.

Ja, annars så gör jag nog inga större förändringar på högtalaren, den är väl fin och sådär. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-28 09:01

Richard skrev:
.

jag skulle inte kalla den perfekt då det snabbt bildas dipp offaxis vertkalt
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 09:17

steveo1234 skrev:
Nefilim skrev:
Spikes naturligtvis.

Influensatid redan?

Diskutera högtalaren istället . :)

Det finns ett litet fel, bla. detta :

"However, you can see in this graph a major peak at 200Hz in the front port's output, which coincides with both the small impedance peak in figs. 1
and 2, and a small suckout in the woofer's nearfield response. Again, I would have expected this behavior to have audible consequences, and again it is fair to note that BJR heard nothing amiss in the upper bass."
.................

Jag provade att öppna terminalen på baksidan längst ned på rx6 , och själva botten längst ned i högtalarens baskammare är helt odämpad. Kan detta påverka mätresultatet ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-28 10:06

Richard skrev:
Jag provade att öppna terminalen på baksidan längst ned på rx6 , och själva botten längst ned i högtalarens baskammare är helt odämpad. Kan detta påverka mätresultatet ?

Man får ju förstås se över dämpningen också när alla element, filter och annat har bytts ut. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-28 10:08

phon skrev:
Richard skrev:

Man får ju förstås se över dämpningen också när alla element, filter och annat har bytts ut. :)

Fast ljudet blir troligen sämre med de skräpelement du ville sätta in istället. :P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-28 10:14

Richard skrev:
Fast ljudet blir troligen sämre med de skräpelement du ville sätta in istället. :P
Det vet man ju inte förrän man har provat.

Musiken kanske blir bättre? :D
Senast redigerad av phon 2012-06-28 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-28 10:27

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Vad har du fått det ifrån ?

Till trådämnet istället.

Richard innan han ändrade texten skrev:Den har en del specialgimmicks, tex enbultsmontering av baselementen som kan dras åt stenhårt samtidigt som lådan och elementschassiet samt magnetgapet stagas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-28 10:33

Undrar hur hårt man kan dra innan magnet/polstycken lossnar från chassit? Eller går lådan sönder först?

Rickard, kan du inte provdra lite med en lång hävarm, en meter eller nåt. Dra tills något kraschar och rapportera tillbaks. Intressant att få veta hur starkt det är egentligen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-28 10:38

Richard skrev:
.

Det du pratar om är den elektriska fasvridningen. Det har väldigt lite med fasintegrationen mellan elementen akustisk att göra. Att få ner den förra till de nivåer som är uppmätta är busenkelt och billigt. Det är bara att parallellkoppla högtalaren med ett lagom stort motstånd. Det påverkar inte ljudet men vissa blir imponerade över att mätningarna ser fina ut.

För att bedöma om fasintegrationen är välgjord så får du kolla på de akustiska mätningarna istället. Och där ser det faktiskt rätt bra ut. Fast höjdledskorrektionen är ju helt kajko. Där kan man nog få en rejäl förbättring om man ställer högtalarna uppÅner på ca 80cm höga stativ. Fast då blir det kanske lite labilt...

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-06-28 10:39

Richard skrev:" The RX6's high-frequency purity nicely dovetailed with its perfect rendition of crisp, clean, fast transients on recordings with percussive content. The bell-like knocks and shimmies of Philipp Vandré's instrument on Cage's The Piano Works 2 (CD, Mode 50) were extended and detailed, with just the right amount of decay. Similarly, Egberto Gismonti's guitar playing is quite percussive in his duets with percussionist Nana Vasconcelos on their Duas Vozes (CD, ECM 1279); the Monitors created a lifelike sense of churning rhythm. With busy and angular jazz fusion, the speaker had a sense of coherent pacing that simulated a live performance. The interaction of bassist Guy Nasangue and drummer Moktar Samba on Jean-Luc Ponty's No Absolute Time (CD, Atlantic Jazz 782500-2) is busy and frenetic; through the Monitors, there was never a sense of blurring or sluggishness.
The Silver RX6's reproduction of bass was also superb. Dave Holland's double-bass intro to Kevin Eubanks's "Nemesis," from Holland's Extensions (CD, ECM 1410), was warm and three-dimensional throughout the instrument's entire range. For electronic bass, the rapid-fire bass-synth passage that ends Spaceship, from Philip Glass's Einstein on the Beach (CD, Elektra Nonesuch 7 93230-2), was clean and clear, with no trace of overhang."
................................................

Resultatet av testen visar vikten av :

1. Mekanisk kvalitet/ stabilitet i en högtalare.
2. Vikten av spikes.
3. Det är viktigt att elementen kan dras åt hårt.
4. Delningsfiltret ska vara perfekt konstruerat med samspel i mellan/
diskantområdet ( enligt Atkinson är det det på rx6 ).
5. Detta resulterar i en högtalare som spelar musiken med all den känsla som finns i inspelningarna.

Nja, jag håller nog inte med om att testet visar vikten av det nu skriver ovan. tester säger att denna högtalare är en prisvärd högtalare och låter bra. Att just så den är konstruerad funkar med det du ovan nämnt.

En annan högtalare kan låta minst lika bra (eller bättre) med helt andra förutsättningar, såsom frikoppling från golvet, att elementen är alldeles lagomt åtdragna, och så vidare (IMHO har jag svårt att nämna en såpass stor låda som väger 16 kilo för 'stabil').

Jag hade helt klart lyssnat på dem ifall jag hade varit på jakt efter ett par högtalare, där jag hade använt dem som toppar, eller köpt till basstöd (då de är befriade från lågbas).

Att ge sig i kast att modifiera dem är för mig främmande, då är det väl bättre att hitta ett par andra som uppfyller ens krav :?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-28 10:45

Ska man anmärka på något så är det nog mest basavstämningen. Väldigt orginell som gör att man inte får ut så mycket output som man skulle öht och dessutom med de höga avstämningarna så får man inte ut något under 40Hz.

Det stämmer ju bra med den klassiska idén om att en högtalare inte behöver gå lägre eftersom en elbas inte går lägre. Nu finns det ju en modern uppfinning som heter elektronisk musik (som säkert inte har funnits i mer än 60-70 år eller så) där man inte har nämnda begränsningar. Men ska man spela musik som är minst så gammal och dessutom undvika musik med pukor och orgel så är det kanske en lämplig högtalare. Förutom då att nivån är bra mycket förhög vid 100Hz och grupplöptiden drar iväg till nivåer att allt låter som om det spelas i baktakt. Men det finns säker några som imponeras av det också.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-28 10:51

Naqref
Njae. Så stora fördröjningar rör det sig nog inte om. Det är i alla fall en halv sekund mellan kaggen och virveln vid tempot 120 BPM.

Edit.
Rättade en sekund till en halv.
Senast redigerad av Flint 2012-06-28 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi