Högtalarkablar ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-06-26 20:16

LeifB skrev:
Rydberg skrev:
LeifB skrev:Vad vinner man på ofärgat ljud i möjliga mån?
Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.

Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.
Menar så klart återgivningen.

Jag kan ju bara redogöra för varför jag själv gärna ser att jag har en hyggligt ofärgad återgivning. Ett av skälen är att om man har en anläggning som inte har en egenkaraktär slipper man höra den när man spisar musik, utbytet och skillnaden mellan olika musik och inspelningar blir då större. God återgivning innebär ju vidare definitionsmässigt återgivning med låg distorsion, något säkert många vill ha.

I det stora hela tycker jag att musikspisandet bli både mer intressant och roligare om man slipper höra "anläggningen" utan bara musiken.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-06-26 20:17

hifikg skrev:
StefanL skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Han driver med er.

Det var tydligt efter några inlägg.

Utan att gå Lex Krasse, men jag gjorde bakgrundskontrollen och insåg att seriösa svar inte var av intresse.

Fast 4 sidor bla-ha är ändå 4 sidor bla-ha. Respekt (eller inte).

Du får tänka på kommande generationer som googlar på hifi och kablar, de kan lära sig ett och annat om vi håller svaren på en hyggligt seriös nivå även om TS redan har bestämt vad hen tycker.

Ve och fasa om de råkar googla mjukfötter vs spikfötter 8O
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2012-06-26 20:17

LeifB skrev:
Supernollan skrev:
LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....

:wink:

Ett helrör.

Nja...

Men du, gillar du ditt Asus Essence ST?
Kör du från datorn?

Med tanke på att du ställde frågor om kortet på minhembio och tackade för svaren så... Ja, det är en av källorna jag använder.

Jag är helnöjd med kortet. Bra D/A-chip, mäter kanon (som du såg i nämnda tråd) och bra, stabila drivrutiner utan en massa tjaffs.
Senast redigerad av Supernollan 2012-06-26 20:28, redigerad totalt 1 gång.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-26 20:18

Rydberg skrev:
LeifB skrev:
Rydberg skrev:
Blandar du inte ihop begreppen lite? Ofärgad återgivning brukar man pratar om men ofärgat ljud? Sound och annat som man lägger på inspelningen, för att man vill ha det så, måste ju anses tillhörande själva skapandet och det är ju en subjektiv process.

Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.

Jag kan ju bara redogöra för varför jag själv gärna ser att jag har en hyggligt ofärgad återgivning. Ett av skälen är att om man har en anläggning som inte har en egenkaraktär slipper man höra den när man spisar musik, utbytet och skillnaden mellan olika musik och inspelningar blir då större. God återgivning innebär ju vidare definitionsmässigt återgivning med låg distorsion, något säkert många vill ha.

I det stora hela tycker jag att musikspisandet bli både mer intressant och roligare om man slipper höra "anläggningen" utan bara musiken.

Ja det har jag full förståelse för.
Men hur har du lyckats få en anläggning som är ofärgad?
Några tips?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-26 20:38

LeifB skrev:
Rydberg skrev:
LeifB skrev:
Rydberg skrev:

Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.

Ja det har jag full förståelse för.
Men hur har du lyckats få en anläggning som är ofärgad?
Några tips?

Börja med grått och dra därefter ner på färgen.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-06-26 22:58

Jag vill iaf att bakgrunden skall vara svart i mitt system. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-27 00:35

Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.

Åh, vad jag tycker illa om när du säger så där. Det är ju ett argument som kan förklara precis vad man vill. Men även om det är sant ibland, så är det också precis tvärtom ibland, tex att dåliga förstärkare blir provocerade av oavslutade kablar. Man hör alltså skillnad på dyrkabeln och lampsladden beroende på att den dåliga förstärkaren man har självsvänger med lampsladd.

Så en bra förstärkare kan ta bort skillnaden mellan lampsladden och dyrkabeln, men det beror på att den är bra och klarar att driva alla sorters kablar. Inte på att den är dålig och självsvänger med lampsladd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-06-27 00:50

Svante skrev:
Richard skrev:Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.

Åh, vad jag tycker illa om när du säger så där. Det är ju ett argument som kan förklara precis vad man vill. Men även om det är sant ibland, så är det också precis tvärtom ibland, tex att dåliga förstärkare blir provocerade av oavslutade kablar. Man hör alltså skillnad på dyrkabeln och lampsladden beroende på att den dåliga förstärkaren man har självsvänger med lampsladd.

Så en bra förstärkare kan ta bort skillnaden mellan lampsladden och dyrkabeln, men det beror på att den är bra och klarar att driva alla sorters kablar. Inte på att den är dålig och självsvänger med lampsladd.

Åh, vad jag tycker illa om när du säger så där. En bra förstärkare blir givetvis provocerad av dåliga kablar.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-27 01:09

Svante skrev:

Det e som Kejsarens nya kläder, "hör du inte skillnad på kablar så e du en dålig lyssnare eller har en dålig anläggning". Sån e jag. Jag har aldrig lyckats höra skillnad på två (hela) kablar oavsett pris. Anläggningen jag har e väl skräp och jag är en dålig människa. Eller så e jag det där lilla barnet som säger vad de andra egentligen vill säga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-27 01:47

Objektivisten skrev:En bra förstärkare blir givetvis provocerad av dåliga kablar.

Kan du utveckla det lite?

Hur dålig måste en kabel vara?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-06-27 09:27

Rydberg skrev:
LeifB skrev:
Rydberg skrev:

Ja det har du rätt i.
Lite blandning var det.

Du vill höra originalfärgen gissar jag. Ungefär som en plasmaskärm som är rätt inställd för en naturlig bild. Blåstick är för d-t, ungefär som överdriven diskant är det. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-27 09:33

Jag har en mindre hörselskada och är väldigt känslig för en alltför mycket diskant. Är diskanten oren eller väldigt överdriven så går både kablar och en dålig högtalare bort.

Någon som känner igen sig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-27 16:55

hifikg skrev:
Svante skrev:

Det e som Kejsarens nya kläder, "hör du inte skillnad på kablar så e du en dålig lyssnare eller har en dålig anläggning". Sån e jag. Jag har aldrig lyckats höra skillnad på två (hela) kablar oavsett pris. Anläggningen jag har e väl skräp och jag är en dålig människa. Eller så e jag det där lilla barnet som säger vad de andra egentligen vill säga.

Jag tror snarare att det rör sig om en kombnation av två saker:

1. Du är osedvanligt immun mot suggestionseffekter, vilket ofta
är synonymt med ett vetenskapligt förstånd i kombination med
egna erfarenheter av att ha blivit suggererad.

2. Du har sluppit stöta på de sällsynta fall där det verkligen gör
små men hörbara skillnader.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-27 17:00

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:En bra förstärkare blir givetvis provocerad av dåliga kablar.

Och varför är en förstärkare bra om den blir provocerad av en dålig
kabel? :?

Det låter mera som en dålig egenskap.

Men framförallt låter beskrivningen som sådan som en som kommer
från någon som inte kommit ihåg att (eller inte vetat att man måste)
hålla isär lastegenskaper och transimissionsegenskaper om man skall
kunna analyser vad som är vad i sådana här sammanhang.

Det är nämligen vitt skiljda saker, även om det kan finnas fysikaliska
samband mellan parametrerna som skapar det ena och det andra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-27 17:14

Jag är lite nyfiken om högtalarkabeln påverkar mer i en rörförstärkare?

Låginduktiva laster har väl en positiv påverkan eller?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-27 19:26

LeifB skrev:Jag har en mindre hörselskada och är väldigt känslig för en alltför mycket diskant. Är diskanten oren eller väldigt överdriven så går både kablar och en dålig högtalare bort.

Någon som känner igen sig?

Absolut. En vass diskant är den absolut värsta egenskapen en högtalare kan ha.

Dock så anser jag inte att olika kablar påverkar speciellt mycket på den eller andra fronter.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-06-27 20:46

adzer skrev: En vass diskant är den absolut värsta egenskapen en högtalare kan ha.

Egentligen bör man nog gardera sig och säga "ett vasst övre register". Chansen är stor att denna typ av upplevelse kommer från andra saker än just elementet i sig, även om det förstås förekommer.

Jag tror att det oftare handlar om en inte helt problemfri delning mellan mellanreg och diskant vilket inte ovanligt kan ge upphov till smalbandiga peakar i tonkurvan.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-06-27 21:21

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
Svante skrev:

Vh, iö

Men är det inte så att en normal person inte kan vara immun mot suggestion. Det är en slutsats jag har dragit utifrån den lilla akademiska erfarenhet jag har i detta.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-06-28 01:21

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Och varför är en förstärkare bra om den blir provocerad av en dålig
kabel? :?

Det låter mera som en dålig egenskap.

Men framförallt låter beskrivningen som sådan som en som kommer
från någon som inte kommit ihåg att (eller inte vetat att man måste)
hålla isär lastegenskaper och transimissionsegenskaper om man skall
kunna analyser vad som är vad i sådana här sammanhang.

Det är nämligen vitt skiljda saker, även om det kan finnas fysikaliska
samband mellan parametrerna som skapar det ena och det andra.

Vh, iö

XXX

Inlägg justerat. //V8
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Högtalarkablar ?

Inläggav IngOehman » 2012-06-28 08:53

LeifB skrev:Hej.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilka högtalarkablar jag ska använda.
Vad skiljer dom åt?
Är dyra bättre än nya?
Hur långa ska dom vara?
Grova eller tunna?
Alla tips mottages.

Mvh

Det är väldigt enkelt att svara på:

Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper
för kabeln de rekommenderar för högtalaren ifråga. Sen räknar du bara ut
vilken kabel (utgå ifrån fysikens lagar) som tillgodoser önskemålen!

Överkurs är att även undvika flerkardeliga kablar.

Om du vill vara riktigt på den säkra sidan så kontakta till sist förstärkartill-
verkaren och kolla att den kabel du kom fram till skulle passa, inte kommer
att ställa till med några instabilitetsproblem för förstärkaren.

Om högtalar- och förstärkartillverkarna inte kan svara på så enkla frågor
så kan rådet eventuellt vara att byta även högtalare och förstärkare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-28 09:11

IngOehman skrev:
Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper

Överkurs är att även undvika flerkardeliga kablar.

Om du vill vara riktigt på den säkra sidan så kontakta till sist förstärkartill-
verkaren och kolla att den kabel du kom fram till skulle passa, inte kommer
att ställa till med några instabilitetsproblem för förstärkaren.

Om högtalar- och förstärkartillverkarna inte kan svara på så enkla frågor
så kan rådet eventuellt vara att byta även högtalare och förstärkare.

Det där borde "klistras" någonstans!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-28 10:10

IngOehman skrev:
LeifB skrev:...Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper

Överkurs är att även undvika flerkardeliga kablar. ...

I mitt fall e de ju döda, båda två (fast jag tror det är ganska väldokumenterat ändå). Törs jag fråga varför man ska undvika flerkardeliga kablar, eller kommer jag ändå inte att begripa svaret?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-28 10:16

bootstrap skrev:Men är det inte så att en normal person inte kan vara immun mot suggestion. Det är en slutsats jag har dragit utifrån den lilla akademiska erfarenhet jag har i detta.

Jag är absolut inte immun mot suggestion, men Ingvar kan ha en point i att jag är mindre känslig för sådant just när det gäller kablar. I andra avseenden är jag som vilken människa som helst *s*

Till yttermera visso så gick jag en gång i tiden och inhandlade en "dyrkabel" trots att jag redan då var överens med mig själv om att jag inte hörde någon skillnad. Bara för säkerhets skull. Den använder jag ännu de gånger jag möblerar så den räcker till. Av samma anledning har jag kopplat upp nuvarande anläggning med feta nätkablar och (tror jag) ett nätfilter. De tillför inget och de förstör inget, men för säkerhets skull...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-28 10:59

hifikg skrev:
IngOehman skrev:
LeifB skrev:...Kontakta din högtalartillverkare och fråga dem vilka elektriska egenskaper

I mitt fall e de ju döda, båda två (fast jag tror det är ganska väldokumenterat ändå). Törs jag fråga varför man ska undvika flerkardeliga kablar, eller kommer jag ändå inte att begripa svaret?

Min uppfattning är att det kan vara en ide att undvika flerkardeliga kablar
helt enkelt för att trycket mellan dem påverkas av hur mycket ström som
går genom kabeln. Ju mera ström desto högre tryck.

Ledningsförmågan mellan kardelerna är i sin tur påverkbart av nämnt tryck,
och en kabel som moduleras mekaniskt som beskrivet, av strömmen som
går genom samma kabeln, blir sålunda olinjär.

Om man vill kan man jämföra med en kolkornsmikrofon. Ni vet sådana som
fanns i telefonerna förr i tiden. Den fungerade så att den modulerade en
ström genom att ett membran i kontakt med ytterväden och därmed ljud,
puffade på kolet och ändrade trycket och därmed ledningsförmågan.

- - -

Jag har några gånger försökt räkna på fenomenet, och kommit fram till att
den mätbara distorsionen från fenomenet i en högtalarkabel bör vara väl-
digt väldigt låg. Så låg att den är svår att mäta.

Men för säkerhetsskull, liksom!

- - -

Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
är av direkt avskräckande storlek så är det för mig ett störningsmoment
att sitta och fundera på om det hade låtit bättre om jag skippat den fler-
kardeliga kabeln. Så därför skippar jag sådana! ;)

Men som sagt - fenomenet skall inte överdrivas.

Och lite perspektiv: I en bransch där det diskuteras kristallin distorsion i
själva kopparmaterialet, är ju effekterna av kardelerna gigantiska.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-28 11:05

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
IngOehman skrev:

Min uppfattning är att det kan vara en ide att undvika flerkardeliga kablar
helt enkelt för att trycket mellan dem påverkas av hur mycket ström som
går genom kabeln. Ju mera ström desto högre tryck.

Ledningsförmågan mellan kardelerna är i sin tur påverkbart av nämnt
tryck, och en kabel som moduleras mekaniskt som beskrivet, av strömmen
som går genom kabeln, blir sålunda olinjär.

Jag har några gånger försökt räkna på fenomenet, och kommit fram till att
den mätbara distorsionen från fenomenet bör vara väldigt låg. Så låg att
den är svår att mäta. Men för sökerhetsskull, liksom.

Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
är av direkt avskräckande storlek så är det för mig ett störningsmoment
att sitta och fundera på om det hade låtit bättre om jag skippat den fler-
kardeliga kabeln. Så därför skippar jag sådana. ;)

Men som sagt - fenomenet skall inte överdrivas.

Och lite perspektiv: I en bransch där det diskuteras kristallin distorsion i
själva kopparmaterialet, är ju effekterna av kardelerna gigantiska.

Vh, iö

Attans, nästa gång jag poppar Dracul så kommer jag fundera på kardelerna i mina kablar... I svärfars kvarlåtenskap finns några rullar ren koppartråd. Exakt hur ren vet jag inte, men en sådan, inklädd i en snygg kabelstrumpa kanske vore nåt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-28 11:25

Hehe älskar den typen av inlägg av Ingvar. Skönt att veta att det inte bara e jag som brukar sitta och fundera över de minsta till synes oviktiga detaljerna ^^

Många bäckar små ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-28 11:42

bootstrap skrev:
IngOehman skrev:
hifikg skrev:
Svante skrev:

Vh, iö

Men är det inte så att en normal person inte kan vara immun mot suggestion. Det är en slutsats jag har dragit utifrån den lilla akademiska erfarenhet jag har i detta.

Njae, man kan vara väldigt immun mot suggestion.

Det är även vetenskapligt helt förbjudet att stipulera att man inte kan
vara helt immun. Det går nämligen inte att undersöka, och leda i bevis.

Iden att man skulle kunna göra det strider mot första vetenskapliga
tesen.

- - -

Men bortsett ifrån det så går det utmärkt att "träna ned" sin tendens
att drabbas av (vara mottaglig för) suggestionseffekter.

Jag har utvecklat ett flertal metoder som jag även har testat hur pass
väl andra kan ta dem till sig, och lära sig att använda.

Med stor framgång!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-28 11:44

adzer skrev:Hehe älskar den typen av inlägg av Ingvar. Skönt att veta att det inte bara e jag som brukar sitta och fundera över de minsta till synes oviktiga detaljerna ^^

Många bäckar små ;)

Med risk att ni missar musiken.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-28 12:31

Flint skrev:
adzer skrev:Hehe älskar den typen av inlägg av Ingvar. Skönt att veta att det inte bara e jag som brukar sitta och fundera över de minsta till synes oviktiga detaljerna ^^

Många bäckar små ;)

Med risk att ni missar musiken.

Jag har inget problem med att ha flera intressen och ändå njuta av dem individuellt eller samtidigt för den delen.

Musik är enligt mig till för att få mig att må bra och njuta av den. Det påverkas inte för att jag har ett stort intresse av tekniken eller för att jag tex äter samtidigt.

Jag gör gärna något annat samtidigt som jag lyssnar, men om du måste sitta i ett helt mörkt rum och bara fokusera på musiken för att njuta så är det upp till dig. Enligt mig låter det skittråkigt.

Tekniken och fysiken bakom är ju nästan lika skoj som musiken för mig :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-28 12:40

adzer skrev:Tekniken och fysiken bakom är ju nästan lika skoj som musiken för mig :)

För egen del är tekniken roligare än musiken numera. Mycket beroende på dagens tokmastringstrend. Man får spela gamla oremastrade inspelningar om det ska duga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi