Flint skrev:Naqref
Njae. Så stora fördröjningar rör det sig nog inte om. Det är i alla fall en sekund mellan kaggen och virveln vid tempot 120 BPM.
Sccchh, jag använde det retoriska greppet - överdrift.
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Naqref
Njae. Så stora fördröjningar rör det sig nog inte om. Det är i alla fall en sekund mellan kaggen och virveln vid tempot 120 BPM.
Naqref skrev:Flint skrev:Naqref
Sccchh, jag använde det retoriska greppet - överdrift.
phon skrev:Undrar hur hårt man kan dra innan magnet/polstycken lossnar från chassit? Eller går lådan sönder först?
Rickard, kan du inte provdra lite med en lång hävarm, en meter eller nåt. Dra tills något kraschar och rapportera tillbaks. Intressant att få veta hur starkt det är egentligen.

LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
LasseA skrev:Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
Hur har du införskaffat erfarenheten?Flint skrev:LasseA skrev:Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
Min erfarenhet säger det.
LasseA skrev:Ja.Flint skrev:LasseA skrev:Beskriv.Flint skrev:Den långa vägen.
Nej. Gillar inte inlägg i novellform. Du får acceptera att jag säger att jag tror att du har fel. Har du problem med det?
Det räcker med att skriva om varför du anser att en centralt placerad skruv/stag ger starkare mekanisk koppling till högtalarlådan än säg 6 st skruvar runt om elementet, vill inte göra livet för svårt för dig..Flint skrev:OK. Jag ska skriva en novell om alla tester och misstag inom elektronik och högtaleri jag har gjort de senaste 40-50 åren när jag får lust. Tllls dess får du ge dig till tåls och sluta tjata.
LasseA skrev:Det räcker med att skriva om varför du anser att en centralt placerad skruv/stag ger starkare mekanisk koppling till högtalarlådan än säg 6 st skruvar runt om elementet, vill inte göra livet för svårt för dig..Flint skrev:OK. Jag ska skriva en novell om alla tester och misstag inom elektronik och högtaleri jag har gjort de senaste 40-50 åren när jag får lust. Tllls dess får du ge dig till tåls och sluta tjata.
LasseA skrev:Inte för att jag tror på Richards religiösa tankegångar om effekterna av mekanisk stabilitet i högtalare men förutsatt att man har den böjelsen så:
Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
celef skrev:LasseA skrev:Inte för att jag tror på Richards religiösa tankegångar om effekterna av mekanisk stabilitet i högtalare men förutsatt att man har den böjelsen så:
Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
den kopplingen liknar en skruvtving monterad på högtalarlådan och en sådan förhindrar väl bara lådan att växa (högtryck i låda) men förhindrar inte lådan att minska (lågtryck i lådan)
jag tror det skulle vara bra att montera ett stag inuti lådan mellan baffel och bakstycke och sedan använda kopplingen som en säkring
kom att tänka på en sak, en järnstång sådär ger inte det upphov till en massa mikrovibrationer, ska röret sandfyllas kanske?
Vad menar du med kantuphängningen, elementkorgen? Kantupphängning är så vitt jag vet gängse benämning på gummi/skum-mojen som fäster konen mot korgen.Richard skrev:Lasse:
Motorn i ett baselement sitter inte i kantupphängningen.
Största fördelen med rx 6 konstruktion med bulten är att elementets magnetmotor stabiliseras och blir orubbligt stabilt eftersom bakväggen på lådan tar spärn via bulten.
Sådan mekanisk stabilitet är svår att uppnå, även med gjutgods i ett konventionellt monterat baselement.
<snip>
Mjo, tänker något liknande. En (lagom) kort skruv som bara går genom baffeln känns mer stabil än ett väldigt långt stag. Den mekaniska stabiliteten i varje skruvpunkt i korgen borde vara jämförbar med ett långt stag, en islagsmutter har ju ungefär samma yta som den där insexmuttern på RX6 och skruven borde kunna dras åt lika hårt (om inte mer, ett långt stag borde kunna deformeras vid rejäl åtdragning!?). Alltså tänker jag att den totala kraften som binder elementet mot högtalarlådan blir högre med fler skruvar. Jag kan ha fel såklart, är ingen expert på fysik och mekanik, snarare tvärt omcelef skrev:den kopplingen liknar en skruvtving monterad på högtalarlådan och en sådan förhindrar väl bara lådan att växa (högtryck i låda) men förhindrar inte lådan att minska (lågtryck i lådan)
jag tror det skulle vara bra att montera ett stag inuti lådan mellan baffel och bakstycke och sedan använda kopplingen som en säkring
kom att tänka på en sak, en järnstång sådär ger inte det upphov till en massa mikrovibrationer, ska röret sandfyllas kanske?
LasseA skrev:Vad menar du med kantuphängningen, elementkorgen? Kantupphängning är så vitt jag vet gängse benämning på gummi/skum-mojen som fäster konen mot korgen.Richard skrev:Lasse:
Största fördelen med rx 6 konstruktion med bulten är att elementets magnetmotor stabiliseras och blir orubbligt stabilt eftersom bakväggen på lådan tar spärn via bulten.
Sådan mekanisk stabilitet är svår att uppnå, även med gjutgods i ett konventionellt monterat baselement.
<snip>
Tror du att problemet med "mjukt" fästa element är att motorn rör sig?
Richard skrev:LasseA skrev:Vad menar du med kantuphängningen, elementkorgen? Kantupphängning är så vitt jag vet gängse benämning på gummi/skum-mojen som fäster konen mot korgen.Richard skrev:Lasse:
<snip>
Tror du att problemet med "mjukt" fästa element är att motorn rör sig?
Gör dig inte dummare än du är.
Jo, det är därför element med gjutet schassie ofta låter bättre än porösare material. Rejäla baselement låter ofta bättre för att de är bättre mekaniskt konstruerade, jämför xxls med Sls från peerless.
Men du kanske tycker att elementkorgar av modellera vore en bra ide, likt Svante ? Det är ju helfel.
Detta är liksom steg ett att förstå om man ska kunna konstruera en verkligt god högtalare.
MagnusÖstberg skrev:Men för att det skall vara styvt kontinuerligt gillar jag celefs tankar.
MagnusÖstberg skrev:Men för att det skall vara styvt kontinuerligt gillar jag celefs tankar.
phon skrev:MagnusÖstberg skrev:Men för att det skall vara styvt kontinuerligt gillar jag celefs tankar.
Ja, ett stag som mothåll till bulten verkar väl bra. Då säkerställer man att inte lådan plattas till, och dragkraften hamnar på högtalarbakkanten mot baffeln. Så har dom säkert redan gjort burken antar jag.
Flint skrev:LasseA skrev:Varför det?Flint skrev:LasseA skrev:Borde inte den där kopplingen ge mycket sämre mekanisk kontakt mellan lådan och elementet jämfört med (4-)6(-8 ) vanliga skruvar (maskinskruv med någon form av mutter)? Visst skapar man ett stag mellan lådans framvägg och bakvägg också men den torde ju spela rätt liten roll och går enkelt att lösa på andra sätt.
Tror att du har fel.
Min erfarenhet säger det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster