Jag lämnade förstås det minerade kabelfältet öppet för experiment.
Men varför ändrade du ja till nej i ditt inlägg? Har du svårt att tolka dig själv?
Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Något patent i den riktningen känner jag inte till. Men jag tycker det vore
en bra produkt. Och som sagt, om någon vill göra en så ställer jag förstås
upp och hjälper till om det önskas.
I vänta på en sådan fin apparat går det väl fint att elda upp litet effekt i ett seriemotstånd? Eller blir inte det samma sak?
IngOehman skrev:Då mätte du inte klippspänning.
Vh, iö
Morello skrev:Ang: SET
Det jag skrev tidigare ska inte tolkas som att det finns en bättre lösning än trafokopplad dito; strömgenerator, resistor och glödlampa (Nelsson Pass) är såklart ännu knasigare att koppla mellan anod (motsv.) och matning..
IngOehman skrev:Morello skrev:Ang: SET
Det jag skrev tidigare ska inte tolkas som att det finns en bättre lösning än trafokopplad dito; strömgenerator, resistor och glödlampa (Nelsson Pass) är såklart ännu knasigare att koppla mellan anod (motsv.) och matning..
Då är vi helt överens.
För övrigt tycker jag att alla SET-förstärkare borde ha en specialfas-
omkopplare. Det vill säga en omkopplare som växlar fas på både in-
och utgången samtidigt.
Den behöver vara sex- eller åttapolig omkopplare för en stereoför-
stärkare. Men en sådan knapp skulle jag vilja ha i varje fall. För att
kunna testa med.
Huvudskälet är att jag har hört brass som varit inspelat med omvänd
polaritet, och det lät inte bra i en "rättkonstruerad" triodförstärkare.
Men en polaritetsknapp (eller det kanske skall vara en för in- och en
annan för utgången) skulle man kunna experimentera med sådant.
Vh, iö
ErikAndersson skrev:Nattlorden skrev:ErikAndersson skrev:För att återgå till kärnämnet dvs SET förstärkare, så har denna förstärkartyp tusentals och åter tusentals anhängare på vår runda jord. Har samtliga dessa ofta kritiska musikälskare fel?
Logisk vurpa, hur många promille blir det jämfört med transistoranhängarna?
Fullständigt rätt! Men faktum kvarstår, det är trots allt många,många i antal som använder och njuter av ljudet från SET förstärkare.
Nattlorden skrev:Det finns många, många som gillar att läsa Aftonbladet. Det säljs 550 miljoner Big Mac per år. Att finna en grupp som gillar något har sällan någon koppling till kvalité.
Morello skrev:Pust
Jag förstår vad du menar, men jag kan inte förlika mig med jämna termer i karaktäristikan; ska det vara krokig vill jag ha det symmetrisk - åtminstone!
IngOehman skrev:Men betyder det motsatsen då?
IngOehman skrev:Då är vi överens kanske.
De tusentals musikälskarna har rätt - och det har de miljontals också.
Om de är nöjda vill säga.
Morello skrev:I sammanhanget bör nämnas att ARC-stegen är av push/pull-typ med relativt mycket återkoppling, dvs ahögst avsevärt mindre färgande än typiska SET-steg.
Den som inte tror mig kan antingen göra FE-test och/eller kika på mätdata. ARC brukar prestera mycket bra för att vara rörapparater.
Flint skrev:Morello skrev:I sammanhanget bör nämnas att ARC-stegen är av push/pull-typ med relativt mycket återkoppling, dvs ahögst avsevärt mindre färgande än typiska SET-steg.
Den som inte tror mig kan antingen göra FE-test och/eller kika på mätdata. ARC brukar prestera mycket bra för att vara rörapparater.
Betyder det att dom också låter lika illa och tråkigt som traditionella trissehäckar?
KarlXII skrev:Efter en demo på Ljudmakarn där det spelades Moon transistorelektronik direkt efter insåg jag att Audio Research lyckats med konststycket att kombinera rörets och transistorns sämsta egenskaper.
Flint skrev:Morello skrev:I sammanhanget bör nämnas att ARC-stegen är av push/pull-typ med relativt mycket återkoppling, dvs ahögst avsevärt mindre färgande än typiska SET-steg.
Betyder det att dom också låter lika illa och tråkigt som traditionella trissehäckar?
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 31 gäster