Jo, 0-45 graderskurvorna gör det (orange är 45 grader).paa skrev:De ligger väl inte alls vid samma nivå vid 3 kHz?
Moderator: Redaktörer
LasseA skrev:Jo, 0-45 graderskurvorna gör det (orange är 45 grader).paa skrev:De ligger väl inte alls vid samma nivå vid 3 kHz?
Titta igen. Y-axeln är 80dB på ER18 och 50 på Idunn, vilket försvårar jämförelser, likaså mäter Idunn upp till 60 grader offaxis men ER18 går till 90 grader (de tre sista kurvorna är alltså längre offaxis än Idunn-mätningen). Om de är separerade för åskådlighet så är ju förtätningen ännu värre än den ser ut vid första anblicken!Jocke skrev:LasseA skrev:Jo, 0-45 graderskurvorna gör det (orange är 45 grader).paa skrev:De ligger väl inte alls vid samma nivå vid 3 kHz?
Tycker det är rätt marginellt för ER18DXT. Funderar på om inte kurvorna är separerade en aning för åskådlighet... under f0 för ER18 borde de linjera varann.
LasseA skrev:Titta igen. Y-axeln är 80dB på ER18 och 50 på Idunn, vilket försvårar jämförelser, likaså mäter Idunn upp till 60 grader offaxis men ER18 går till 90 grader (de tre sista kurvorna är alltså längre offaxis än Idunn-mätningen). Om de är separerade för åskådlighet så är ju förtätningen ännu värre än den ser ut vid första anblicken!Jocke skrev:LasseA skrev:Jo, 0-45 graderskurvorna gör det (orange är 45 grader).paa skrev:De ligger väl inte alls vid samma nivå vid 3 kHz?
Tycker det är rätt marginellt för ER18DXT. Funderar på om inte kurvorna är separerade en aning för åskådlighet... under f0 för ER18 borde de linjera varann.
Emanuelgbg skrev:Finns ju denna http://www.audioexcite.com/?page_id=2386 som också har DXT-diskanten
Jag tror att det området låter lite "betonat" (man lyssnar ju inte bara på direktljudet utan samlingen av ljud i olika spridningsvinklar tillsammans med rummet), vilket kanske kan vara lite olyckligt just vid 3kHz, har dock ingen aning om det verkligen märks av då man lyssnar på högtalaren. Generellt sett har ju ER18DXT en väldigt fin energirespons, klart bättre än de flesta högtalare som jag sett mätningar på (förutom just de med waveguides/horn).Jocke skrev:Vilken effekt menar du/ni att "förtätningen" har? Oftast tänker jag mig problem med off axis-beteendet som dippar och utsläckningar...
LasseA skrev:Jag tror att det området låter lite "betonat" (man lyssnar ju inte bara på direktljudet utan samlingen av ljud i olika spridningsvinklar tillsammans med rummet), vilket kanske kan vara lite olyckligt just vid 3kHz, har dock ingen aning om det verkligen märks av då man lyssnar på högtalaren. Generellt sett har ju ER18DXT en väldigt fin energirespons, klart bättre än de flesta högtalare som jag sett mätningar på (förutom just de med waveguides/horn).Jocke skrev:Vilken effekt menar du/ni att "förtätningen" har? Oftast tänker jag mig problem med off axis-beteendet som dippar och utsläckningar...
Emanuelgbg skrev:Finns ju denna http://www.audioexcite.com/?page_id=2386 som också har DXT-diskanten
paa skrev:Emanuelgbg skrev:Finns ju denna http://www.audioexcite.com/?page_id=2386 som också har DXT-diskanten
Men den basen har väl inte den motor med kortslutningsringar för lägre dist, som ER18 och UR18 har?
Jocke skrev:Tillverkare anger ju sällan vad som inte finns...^^ Tog själv för givet att det var ett mindre syskon 18 när den kom - tror vi har resonerat kring det här förr...
paa skrev:Jocke skrev:Tillverkare anger ju sällan vad som inte finns...^^ Tog själv för givet att det var ett mindre syskon 18 när den kom - tror vi har resonerat kring det här förr...
Det är väl så att SEAS inte uppgraderat Prestige-motorerna för 26 mm talspole till samma nivå som dom bättre för för 39 mm talspole än.
Emanuelgbg skrev:skrutten skrev:*Att ta lite höjd för talspoleuppvärming kan vara en god ide.
Kan volymen i lådan bli för liten/ högt Q? eller har det med delningsfiltret att göra?
Den där f0 du pratar om måste väl gälla högt upp i frekvensregistret, uppbrytningar ligger ju generellt sett vid höga frekvenser. I diskantens fall handlar det om att den sprider "för bra" under ca 3kHz men dess uppbrytning kommer ju vid 25kHz. Förstår inte hur du menar med det där faktiskt.Jocke skrev:Funderar vidare kring det här med förtätningar. Ibland sägs det att WG´ns öppningsarea ska matcha basens storlek men poängen med det har jag inte riktigt greppat...![]()
Att det blir lite fnurror och rippel kring delning är väl inte så märkligt då elementen sitter separerade från varann och spelar i olika faslägen? beroende på var vi mäter/lyssnar kommer de att samverka eller motverka varann.
I min värld beror förtätningen i ER18DXT på att diskanten sprider lite för bra under f0 (frekvens proportionell mot konradien och den teoretiska gränsen för var uppbrytning börjar ske).
Tycker mig se att de här fenomenen ökar med komplexare filter av högre ordning så MarkK har nog gjort ett bra jobb med de designmål han haft.
Så, hur skulle man kunna komma åt det då? Djupare och brantare waveguide som närmar sig horn? Dämpmaterial på baffeln? Högre delningsfrekvens?
Jocke skrev:Så, hur skulle man kunna komma åt det då? Djupare och brantare waveguide som närmar sig horn? Dämpmaterial på baffeln? Högre delningsfrekvens?
LasseA skrev:Den där f0 du pratar om måste väl gälla högt upp i frekvensregistret, uppbrytningar ligger ju generellt sett vid höga frekvenser. I diskantens fall handlar det om att den sprider "för bra" under ca 3kHz men dess uppbrytning kommer ju vid 25kHz. Förstår inte hur du menar med det där faktiskt.
LasseA skrev:Problemet är att waveguiden klarar att upprätthålla "pattern control" ner till kring 3-4kHz men delningen ligger vid 2kHz, spridningen hos de båda elementen matchar inte vid delningen, diskanten sprider "brett" medan basen sprider "smalt". Eftersom basens spridning minskar redan vid 2kHz och diskantens pattern control fungerar ner till 3-4kHz så går det inte riktigt att matcha ihop dem fullständigt bra utan att få "förtätningar" (off-axis flare), tor jag.
paa skrev:Jocke skrev:Så, hur skulle man kunna komma åt det då? Djupare och brantare waveguide som närmar sig horn? Dämpmaterial på baffeln? Högre delningsfrekvens?
Med SEOS waveguides kanske?
Det diskuteras ju gruppköp av sådana i DIY-avdelningen.
LasseA skrev:Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.celef skrev:det grejjar jag inte, ändringarna påverkar ju allt
högtalare med fin linjäritet på direktljudet men med en kass energikurva låter i det flesta fall direkt dåligt, en högtalare med mindre linjärt direktljud men med fin energirespons låter i det flesta fall överlägset
så för mig gäller att snickra ihop den allra bästa kompromissen
Kef Reference 201/2 har nog den bästa off-axisresponsen jag sett, i stereophile:celef skrev:LasseA skrev:Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.
nä, jag har ingen sådan graf, men jag ska försöka hitta nån, jag har för mig sett några fina sådana hos både stereophile och soundstage
PrecisJocke skrev:Kikade på artikeln - visst händer det något vid 9-10kHz i vertikalled! Tycker den ser "förtätad" ut...^^
Tja, jag sa aldrig att den var perfekt men det är det bästa jag sett så vitt jag kan minnas. Vertikalleds-offaxis brukar se långt värre ut, försök hitta en som är bättreJocke skrev:Har faktiskt inte följt vad Kef haft för sig på väldigt länge... Ser bra ut det där - har du lyssnat på dem? Men då är vi inne på 3-vägare.
Kikade på artikeln - visst händer det något vid 9-10kHz i vertikalled! Tycker den ser "förtätad" ut...^^
LasseA skrev:Kef Reference 201/2 har nog den bästa off-axisresponsen jag sett, i stereophile:celef skrev:LasseA skrev:Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.
nä, jag har ingen sådan graf, men jag ska försöka hitta nån, jag har för mig sett några fina sådana hos både stereophile och soundstage
Den saknar off-axis flare så gott som helt och faller av mjukt och fint ut mot bredare spridningsvinklar.
Tittar man på soundstages mätningar av samma högtalare så ser man att ER18 sprider lika "bra" till 10kHz och håller uppe off-axis bättre mellan 10 och 20kHz. Enda smolket i bägaren är den lilla flare som finns vid 3kHz.[/img]
celef skrev:jo, högtalaren ifråga har i min mening en för hög output i området runt 3khz, egentligen över hela platån i det område jag skrev om tidigare, och felet ligger i delningsfiltret tror jag
så härifrån där jag sitter så anser jag att högtalaren är olämplig som en referens, iallafall för mig
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster