Moderator: Redaktörer
ABC123 skrev:Kul att RX6 får så fint omdöme. Även jag tycker att de erbjuder väldigt bra ljud och finish för pengarna. MA högtalarfötter är dessutom vettiga (de skickar även med spikes för de som vill använda sådana)
ABC123 skrev:RX är en rejäl uppgradering från RS. RS hade många egenljud
PappaBas skrev:Har ju ägt föregångarna och de var inget sköna i diskanten kan jag säga :/ Basen var rätt bummlig med ( i flera olika rum). Hifi-skåne tyckte att det hela skulle rätta till sig om jag köpte en förstärkare för 13K
Alexi skrev:Min erfarenhet är att högtalare som faller så brant så tidigt i basen ofta låter som de har väldigt tight rapp bas väldigt trevligt på viss typ av musik. Men när man adderar en subb så märker man att en hel del rumsinformation försvinner, från inspelningar som har sådan. Vissa inspelningar låter faktiskt bättre utan infrabas![]()
Förmodligen för att de gjorts i studios där de inte lyssnat genom monitorer som återger så mycket under 30-40Hz.
En klar fördel för denna typ av högtalare med subb är ju att man kan välja om man ska ha med det lägsta eller ej
UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Men om det är ett sådant "discobump" som är synonymt med "stampa-takten-bas" eller "stämda instrument" så tror jag att jag står över...
Richard skrev:En annan fördel är att de premierat känslighet över lågbasprestanda.
Naqref skrev:Richard skrev:En annan fördel är att de premierat känslighet över lågbasprestanda.
Har de? Tycker med 88dB i känslighet att de snarare har missat något för att få till en bra lågbasprestanda.
Alltså 88dB är ok för en 2.5-vägare med 6"-element om den går ner till under 30Hz. Men denna når ju inte ens ner till 40Hz.
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Men om det är ett sådant "discobump" som är synonymt med "stampa-takten-bas" eller "stämda instrument" så tror jag att jag står över...
Högtalaren tappar ju mindre än piP och qm10 under samma mätförutsättningar ( frifält).
Mätningar:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/
Eftersom jag äger båda så kan jag bara säga att även med väggstöd så har piP ingen chans i basområdet. Varken i djup, kvalitet eller kvantitet.
Har även lånat hem pi 60 och jämfört förut och de är tunnare i basen än monitor rx 6, skillnaden mot piP var inte stor.
....så det beror kanske på vilka preferenser du föredrar ?
Richard skrev:Lyssningsintrycken i stereophile angående basåtergivningen:
"The Silver RX6's reproduction of bass was also superb. Dave Holland's double-bass intro to Kevin Eubanks's "Nemesis," from Holland's Extensions (CD, ECM 1410), was warm and three-dimensional throughout the instrument's entire range. For electronic bass, the rapid-fire bass-synth passage that ends Spaceship, from Philip Glass's Einstein on the Beach (CD, Elektra Nonesuch 7 93230-2), was clean and clear, with no trace of overhang."
...................
Enkla statiska mätningar verkar inte visa mycket...
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Högtalaren tappar ju mindre än piP och qm10 under samma mätförutsättningar ( frifält).
Mätningar:
Eftersom jag äger båda så kan jag bara säga att även med väggstöd så har piP ingen chans i basområdet. Varken i djup, kvalitet eller kvantitet.
Har även lånat hem pi 60 och jämfört förut och de är tunnare i basen än monitor rx 6, skillnaden mot piP var inte stor.
Du får gärna hänvisa till den mätningen av QM10 som visar det. Tittade precis på en graf från Soundstage där QM10 tappar ungefär 4 dB mellan 100-40Hz, i ekofritt rum efter vad jag kan utläsa. Jag har aldrig jämfört mina Pi60 mot ovanstående, men däremot Carlsson OA51.3 mot MA RS8
samt Vienna Beethoven grand. Då spelade OA51 mycket renare och djupare än både RS8 och Vienna Betthoven Grand. De senare lyckades bara prestera övertoner och discodunk. Båda dessa mäter på ungefär samma sätt som RX6.
Och Pi60 har både mer och bättre bas än OA51.3.
Däremot kan jag tänka mig att du upplever Pi60 som tunnare än RX6. Detta då Pi60 har en mycket jämnare basgång utan discopuckel och tidig avrullning.
Edit: Det är ju samma graf vi tittat på, en av oss kan inte läsa av mätgrafer....
Du har problem med läsningen, jag skrev att qm 10 sjunker 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Mätningar:
Qm10 har tappat 14 db från 1000 hz till 30hz under frifältmätning.
UnholyRishna skrev:Richard skrev:Lyssningsintrycken i stereophile angående basåtergivningen:
"The Silver RX6's reproduction of bass was also superb. Dave Holland's double-bass intro to Kevin Eubanks's "Nemesis," from Holland's Extensions (CD, ECM 1410), was warm and three-dimensional throughout the instrument's entire range. For electronic bass, the rapid-fire bass-synth passage that ends Spaceship, from Philip Glass's Einstein on the Beach (CD, Elektra Nonesuch 7 93230-2), was clean and clear, with no trace of overhang."
...................
Bullshit.. Vad de rent subjektivt tycker är fullkomligt irrelevant för alla andra som vill jämföra olika högtalare med varandra.
Richard skrev:Richard skrev:UnholyRishna skrev:Men seriöst, högtalaren tappar ju 13 dB från 100Hz ner till 40Hz! Det är ju nästan lika illa som gamla RS8. Visserligen i frifält men ändå. För min del är detta fullständigt oacceptabel prestanda. Finns ju ingen lågbas att tala om. Samma fenomen upplevde jag när jag hade vienna acoustics Beethoven Grand. Bara en massa dunk, och de mätte likvärdigt i basområdet.
Mätningar:
Unholyrichna:
I ditt inlägg har du tagit bort att jag skrev att qm 10 fallit 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Klart trollbeteende.
Richard skrev:UnholyRishna skrev:Richard skrev:Lyssningsintrycken i stereophile angående basåtergivningen:
...................
Bullshit.. Vad de rent subjektivt tycker är fullkomligt irrelevant för alla andra som vill jämföra olika högtalare med varandra.
Förvisso sant, men det innebär ju också att ditt påstående att rx 6 saknar bas är helt irellevant.
Subjektivt upplevs det inte så.
Richard skrev:De ligger rätt högt för den typen av högtalare enligt stereophiles mätningar.
Impedansen går ju aldrig heller under 4 ohm.
Och hur vet du hur stereophile mäter ?
UnholyRishna skrev:
Du får gärna hänvisa till den mätningen av QM10 som visar det. Tittade precis på en graf från Soundstage där QM10 tappar ungefär 4 dB mellan 100-40Hz, i ekofritt rum efter vad jag kan utläsa. Jag har aldrig jämfört mina Pi60 mot ovanstående, men däremot Carlsson OA51.3 mot MA RS8 samt Vienna Beethoven grand. Då spelade OA51 mycket renare och djupare än både RS8 och Vienna Betthoven Grand. De senare lyckades bara prestera övertoner och discodunk. Båda dessa mäter på ungefär samma sätt som RX6.
Och Pi60 har både mer och bättre bas än OA51.3.
Däremot kan jag tänka mig att du upplever Pi60 som tunnare än RX6. Detta då Pi60 har en mycket jämnare basgång utan discopuckel och tidig avrullning.
Edit: Det är ju samma graf vi tittat på, en av oss kan inte läsa av mätgrafer....
Fjonkalicious skrev:Är verkligen rx6 gjord i Hdf? Vad väger dom?
Richard skrev:I ditt inlägg har du tagit bort att jag skrev att qm 10 fallit 14 db mellan 1000 hz och 30 hz.
Klart trollbeteende.
Qm10 har tappat 13 db från 500 hz till 30hz under frifältmätning.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 27 gäster