aktiv låda cerwin vega

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Willepille

aktiv låda cerwin vega

Inläggav Willepille » 2005-08-11 19:04

tjena . skulle vilja veta hur denna funkar ! cerwin vega clsc12s jag är mest ute efter "fetto" bas som jag kallar det och det är väl nånstans runt disco eller vad ni hifiinriktade snubbarna kallar det.
ska man köpe ett extra steg och driva den med eller funkar den bra med det steget den redan har ? sen skulle jag vilja veta men ni kanske inte har en aning och jag har inte det heller .. men jag har en pioneer a-656 kanske lite äldre modell för jag hittar inte så mycket om den när jag söker på google osv. men där på baksidan så står det att strömförbrukning eller vad det kallas är på 650w och då har jag 4 kanaler- ingen dolby digital förstärkare. men vad har jag för effekt från förstärkarn på dom kanalerna till högtalarna då ..?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-11 19:20

Är du säker på att det är en 4-kanalsförstärkare? Att förstärkaren har 4 högtalarterminaler betyder bara att du kan ansluta två par högtalare till den. De data jag hittar på nätet (exvis http://www.blocket.se/view/5676754.htm? ... c=1&city=0) säger 2x120W. Att sedan några som säljer begagnat envisas med att berätta att förstärkaren drar 650 watt betyder ingenting annat än att den just kan dra 650 watt som mest. Med andra ord ungefär som 10 vanliga glödlampor :-)

/ B

Användarvisningsbild
Willepille

Inläggav Willepille » 2005-08-11 20:37

japp jag e säker på att det finns 4 kanaler eller ja om vi säger såhär 4st röda+ och 4st svarta- ingångar. tycker inte det finns tillräckligt med bas därför funtar jag på cv lådan men det mesta är nog att högtalarna jag har nu oxå är skit behöver inte ens säga vad det e för några. så den skulle kunna va hur "klen" som helst min förstärkare då alltså ?? nån som har nån info om baslådan ..? lyssnar mest på trance och sånt skit om det nu hjälper inte såna finlirare som dom flesta av er kanske är e mest ute efter partydunket ..!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-11 21:47

Willepille skrev:japp jag e säker på att det finns 4 kanaler eller ja om vi säger såhär 4st röda+ och 4st svarta- ingångar. tycker inte det finns tillräckligt med bas därför funtar jag på cv lådan men det mesta är nog att högtalarna jag har nu oxå är skit behöver inte ens säga vad det e för några. så den skulle kunna va hur "klen" som helst min förstärkare då alltså ?? nån som har nån info om baslådan ..? lyssnar mest på trance och sånt skit om det nu hjälper inte såna finlirare som dom flesta av er kanske är e mest ute efter partydunket ..!

Vad menar du med att det finns 4 svarta och 4 röda ingångar? Vad är dom märkta med, "line in" eller?

/ B

Användarvisningsbild
Willepille

Inläggav Willepille » 2005-08-12 18:24

okej ... nu vart det krångligt... eller så är det jag som är krånglig! :D
jag kan koppla in 4st högtalare i den här e bild iaf om du vill se så jag inte säger fel eller nått .. whina inte på sladdarna bara .. vet att det e piss..
Bild

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-08-12 21:01

Det verkar stå
Right "B" Left
på det övre paret

och Right "A" Left
på det nedre paret

Stereo, tvåkanalsförstärkare,
dessa har ibland dubbla terminaler.

Om du har fyra högtalare anslutna,
så kanske förstärkaren överbelastas.
(och därmed låter illa)
Koppla i en högtalare åt gången
och lyssna om det låter bättre...

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-12 22:07

Välkommen till faktiskt :D

Är basen aktiv och du inte så toknoga med hifi-kvalitéer, så duger den inbyggda förstärkaren. Den brukar vara skapligt anpassat för element och låda.

Vill du förbättra basen (kvalitetsmässigt) så är stagning av lådan och byte av högtalarelementet troligen bättre än att skaffa en annan förstärkare.

Ang Pioneer förstärkaren; Varför vill du veta förstärkarens effekt och hur många högtalare vill du koppla till den.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Willepille

Inläggav Willepille » 2005-08-13 11:36

"Varför vill du veta förstärkarens effekt och hur många högtalare vill du koppla till den."

nja .. skulle bara vara kul att veta. Spelar ingen större roll för jag tycker den driver det jag har nu ganska bra. jusst nu har jag 4 högtalare inkopplade men sen om jag köper lådan så skickar jag 2 av dom och stoppar i lådan. har dock ingen lågnivåutgång så jag får koppla högnivå eller så får jag köpa en sån där högniva till lågnivå sladd! nån som vet hur den funkar .?

Användarvisningsbild
Cerwinroos

Inläggav Cerwinroos » 2005-12-19 20:08

Hej ska du lyssna på techno så är det nog en bra baslåda. Om det är dubbla ingångar på line-in utgången på slutsteget på subben så kan du ta och köpa en vanlig aux sladd kapa en kanten på den och sätta den i en av dina vanliga högtalarutgångar på din förstärkare och den andra änden kan du sätta i substärkaren. Kanske lite rörigt beskrivet men jag hade det så till min cerin sub innan och det funkade jätte bra och ja jag har lyssnat på lågnivåkablar och mårkte ingen större skilnad..//tomas

Användarvisningsbild
Cerwinroos

Inläggav Cerwinroos » 2005-12-19 20:09

Men då kan du i och försig bara ha två högtalare inkopplade.. :?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-19 20:14

det finns högnivå ingång på dom flesta subar...så även fallet med cerwin vegan, bara koppla högtalar kabel från förstäkaren in i ingången på suben, sen är det bara att basa på...enkelt och funktionellt. cerwin basen dunkar på bra
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Återgå till Köpråd