Relä-klick i dac vid låtbyte på mediaspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Per_Kele

Relä-klick i dac vid låtbyte på mediaspelare

Inläggav Per_Kele » 2012-06-15 17:46

Köpte en ny mediaspelare och mellan varje låt så klickar det till i bric-daccen, ett relä antar jag, låter som det i varje fall. Har inte hänt med tidigare mediaspelare, optisk toslink ut från den nuvarande och även de andra mediaspelarna jag har haft. Vad kan det bero på?

Det är väl ganska lång livslängd på relän men man blir ju lite fundersam. Byta spelare? Köra på med (det irriterande) klickandet?

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-15 19:41

Man skulle ju kunna misstänka att den digitala signalen "försvinner" en sekund mellan låtarna, och då slår relät ifrån helt enkelt...

Vad är det för mediaspelare du har köpt ?

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-15 19:44

Filer med olika samplingsfrekvens?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-06-15 20:05

Ja, så tolkar jag det. Det är en Roxcore EZ-Play Base. Kör endast med (och har gjort hela tiden) wav-filer.

Har tidigare haft Iomega "någonting", Playon! Hd mini och en Western Digital WD TV Live Gen 3. Och inga relä-klick med dem.

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-06-29 13:59

Argh! Nu blir jag tokig. Köpte en annan spelare och relä-klicken var borta men spelaren hade några hyss för sig så den åkte tillbaka. Köpte istället en Xtreamer Sidewinder 3 och nu är klicken tillbaka igen. Både genom optiskt och koaxialt. Kör jag ljudet genom tv:n istället (spelare -> hdmi -> tv -> koaxialt -> dac:en) så är det inga klick.

Har sett på bilder på dac:en att relät sitter på utgången (tror jag). Vad är syftet med detta? Funderar på att koppla förbi den. Åsikter om det?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-06-29 14:27

Kan det vara så att DAC en känner av vilken källa som används automatiskt och vissa spelare lämnar en utsignal konstant medans andra släcker utsignalen mellan uppspelingarna.

Går det att konfigurera DAC en att välja en källa eller är det bara autodetect?

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-06-29 14:58

Källa väljer man med en brytare på framsidan. Det sitter ett (vad jag tror är) relä på utgången, på höger sida bakåt, men det låter som om klicket kommer från vänster sida bakåt. Normalt klickar det när man sätter på och stänger av dac:en.

Användarvisningsbild
lennartj

Mutad klocka?

Inläggav lennartj » 2012-06-29 17:45

Vill du ha lite närbilder på BRIK-DAC'ens innanmäte får du gärna låna de bilder jag tog för drygt ett år sedan när jag köpt den med förhoppningen att analogutgången skulle drivas av utbytbara op-ampar efter DAC-kretsen.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1169290#1169290
Mitt modd-intresse svalnade betydligt när jag insett att DAC Cirrus Logic CS4353 har inbyggda line-drivers (5) på bilden.
http://www.cirrus.com/en/products/cs4353.html

Bild

Det var knepigt att sätt fixa en belysning som gjorde både kretskortsmärkningen och komponentmärkningarna lättlästa på samma bild, så här kommer i stället två:

Bild
Delförstoring av 5.

Bild
Ännu en delförstoring av 5.

Jag känner igen de där reläklicken, men har inte gått till botten med varför. Min gisssning var att mediaspelaren, i mitt fall foobar2000, även mutade klockningen mellan låtarna under vissa förurtsättningar och inställningar.

Min BRIC DAC är sedan länge ute på långlån så jag kan inte verifiera något.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-06-29 20:36

Tack, jo det är just dina bilder jag har kikat på (orkade inte öppna dac:en). Den blåa klossen vid utgången är väl relät som klickar antar jag. Jag förstår inte varför utgången behöver släckas om ingången inte känner någon signal men det kanske någon med större kunskaper kan tala om. Jag känner mig förvirrad.

Är det för att dac:en (kanske) är tänkt att vara påslagen hela tiden?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 21:33

Inga dc- blockkondingar behövs med denna dac enligt applikations pappret så det vore det första jag skulle ta itu med.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-06-29 21:56

Richard skrev:Inga dc- blockkondingar behövs med denna dac enligt applikations pappret så det vore det första jag skulle ta itu med.

Jag ser då inga kondensatorer i serie med utgången. Har du ett schema som säger något annat eller?
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-30 00:14

DQ-20 skrev:
Richard skrev:Inga dc- blockkondingar behövs med denna dac enligt applikations pappret så det vore det första jag skulle ta itu med.

Jag ser då inga kondensatorer i serie med utgången. Har du ett schema som säger något annat eller?

Du har rätt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2012-06-30 15:37

Efter ett par timmars lyssnande på musik och relä-klickande igår så tröttnade jag och idag lödde jag loss relät. Än så länge funkar dac:en som den ska. Problemet löst.

Återgå till Generellt om hifi