Citat: The Single-Ended Triode Paradox

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-06-29 10:24

KarlXII skrev:Efter en demo på Ljudmakarn där det spelades Moon transistorelektronik direkt efter insåg jag att Audio Research lyckats med konststycket att kombinera rörets och transistorns sämsta egenskaper.

Jag gillar ARC tacke vare den ofta rätt så höga tekniska nivån samt en en del eleganta lösningar; skön rörporr helt sonika.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-06-29 11:19

KarlXII skrev:Efter en demo på Ljudmakarn där det spelades Moon transistorelektronik direkt efter insåg jag att Audio Research lyckats med konststycket att kombinera rörets och transistorns sämsta egenskaper.

Och vilka är de sämsta egenskaperna hos de båda ?,upplys mig! Mina erfarenheter kring rörstärkare är som sagt :?
När ARC lät bra var det ihop med Respons.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2012-06-29 11:19

Kan någon förklara den där sk "korskopplingen" som ARC använde tidigare i sina slutsteg, vad ger den för fördelar jämfört med "traditionell" koppling ?
/ tord

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-06-29 11:35

Javisst

Det fungerar som så att man plockar återkopplingen på trafons primär och man gör det på bägge anoderna, dvs man får en balanserad/differentiell återkopplingssignal.

Signalen från det övre slutröret återkopplas sedan till pre-drivern till det nedre röret och vise versa.

Utöver denna pirmäråterkoppling finns givetvis återkoppling från trafons sekundär till ingångssteget.

Med reservatione för att implementationen skiljer sig mellan olika modeller. Jag kikade på schemat till D76 som jag råkade ha i en pärm.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-06-29 13:08

Morello skrev:Javisst

Det fungerar som så att man plockar återkopplingen på trafons primär och man gör det på bägge anoderna, dvs man får en balanserad/differentiell återkopplingssignal.

Signalen från det övre slutröret återkopplas sedan till pre-drivern till det nedre röret och vise versa.

Utöver denna pirmäråterkoppling finns givetvis återkoppling från trafons sekundär till ingångssteget.

Med reservatione för att implementationen skiljer sig mellan olika modeller. Jag kikade på schemat till D76 som jag råkade ha i en pärm.

Den där kopplingen är gammal som gatan, den presenterades i White "Powertron" förstärkaren redan 1953. AB Gösta Bäckström hade oxå en variant på denna koppling under 50 talet.
Man kopplade från transformatorns sekundär som även ARC gjorde på vissa modeller, möjligen beroende på överslagsrisken.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-06-29 13:14

Morello skrev:

Jag gillar ARC tacke vare den ofta rätt så höga tekniska nivån samt en en del eleganta lösningar; skön rörporr helt sonika.

Aha, jag tror jag börjar förstå din negativa inställning till SET förstärkare. På mig verkar det bara vara tekniken som intresserar dig, och musiklyssnandet kanske kommer i andra eller tredje hand. :wink:

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2012-06-29 15:50

Jag ber om ursäkt för att jag kanske har hamnat lite off-topic men det surrades ju kring ARC så...

Ok, men vad skall den vara bra för ?
Blir det inte bara krångligt och risk för ytterligare "osymetrier" i "transmissionslänken" ?

Mvh tord

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-06-29 16:06

tordnilsson skrev:Jag ber om ursäkt för att jag kanske har hamnat lite off-topic men det surrades ju kring ARC så...

Blir det inte bara krångligt och risk för ytterligare "osymetrier" i "transmissionslänken" ?

Mvh tord

Du hajar inte det här, det SKA se krångligt och komplicerat ut. Alltid imponerar det på någon. :D

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2012-06-29 16:18

Haha ! :D
Att jag inte fattat det ännu !! :roll:
Jamen dåså då ere bara å öppna plånboken å köpa det mest komplexa som jag kan hitta så är välljudet i min ägo... :wink:
Mvh Tord

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-06-29 16:22

Gösta Bäckströms variation på denna koppling försökte jag och Jan Lodström,under en hel förmiddag bena ut hur den fungerade. det var ett virrvarr av ström och spänningsmotkopplingar i ett enda kaos. Vi lyckades så småningom, och jag gjorde en försöksuppkoppling av den. Det mätte utmärkt men musiken som kom ur den var luddigt och odistinkt samt detaljlöst. Blä! Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2012-06-29 16:28

ErikAndersson skrev: Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.

Nu är du väl ute å cyklar igen... :wink: :wink:
/ tord

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-06-29 16:33

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-29 16:44

ErikAndersson skrev: Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.

Hmm, det talar ju för trissor som är klart mindre än rör. Vad fick dig att ändra uppfattning igen? ;-)

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-06-29 16:48

He He, Mindre antal komponenter menade jag förstås. Lustigkurre där! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-29 16:51

Så bra då tar jag bort min blocketannons på Audionen och sitter nöjd igen då.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-06-29 17:03

tordnilsson skrev:Jag ber om ursäkt för att jag kanske har hamnat lite off-topic men det surrades ju kring ARC så...

Mvh tord

Nja, alltså, ursprungligen hade man den där kopplingen i ingångssteget. Fördelen är att man får stabil symmetri och flera ingångar för feedback som dessutom ligger på nollpotential. Stan White använde den i sin Powrtron [sic] 1953 och Van Schoyoc beskriver den redan 1948 i Radio News, men den användes tidigare. Allt är ju nämligen inte audio här i världen utan fasvändare* med god balans och utan drift behövdes i andra maskiner som hanterade signaler och då menar jag även maskiner där god signalhantering var viktigare än det är inom audio.

Har man kopplingen på ingången och låter katodföljarnas katodmotstånd gå till jord får de lite väl låga värden men om man som ARC har lyft spänningen ca 100 v så blir det inte så. Kopplingen användes ju främst i ARC:s bästa steg (någonsin) t.ex. D79 och D150 och dessutom Bill Z:s modifiering av Dynaco. D79 och D150 dyra då och är fortfarande dyra på begagnatmarknaden. Mycket ambitiösa byggen, väl i klass med McIntosh (tycker jag).

I ARC:s byggen finns ju korskopplingen i drivern och fasvändningen sker på ingången med en extra ECC83 som kopplas som som en anodföljare + katodföljare med 100% spänningsfeedback. I ARC D79 och D150 går det feedbackloopar både korsan och tvärsan. Schemat är lite svårgenomträngligt för en amatör fast på ett roligt sätt. Värre är det med en McIntosh.

EDIT: * eller differentialsteg
Senast redigerad av DQ-20 2012-06-29 22:40, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 17:12

Lösningen för att förstå såna här kopplingar heter simulering.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 17:17

ErikAndersson skrev:Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.

[s]Transistorer är väl som regel mindre än rör?[/s] EDIT: Gammal... :oops:

Eller om du menar "färre": Koppla pickupen direkt till högtalaren.
Senast redigerad av Svante 2012-06-29 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 17:19

Flint skrev:Lösningen för att förstå såna här kopplingar heter simulering.

:mrgreen:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-29 17:36

Kan man förstå meningen med SET med en simulering?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 17:41

paa skrev:
Kan man förstå meningen med SET med en simulering?

Hur menar du. Schemamässigt eller upplevt ljudmässigt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-29 17:49

Jag vet inte varför jag får associationer till HAL när jag läser SET.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2012-06-29 20:41

" Allt är ju nämligen inte audio här i världen utan fasvändare med god balans och utan drift behövdes i andra maskiner som hanterade signaler och då menar jag även maskiner där god signalhantering var viktigare än det är inom audio. "

Inte för att jag vill märka ord men... :wink:

Hur vart det nurå 8O : god signalhantering är väl "ganska" viktigt inom audio också har jag för mig... :wink: :wink:

(I min lilla värld är det väl det en grundläggande parameter som förutsättning för musikåtergivning )

mvh å en trvlig kväll på er alla / tord

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-29 21:23

ErikAndersson skrev:Aha, jag tror jag börjar förstå din negativa inställning till SET förstärkare. På mig verkar det bara vara tekniken som intresserar dig, och musiklyssnandet kanske kommer i andra eller tredje hand. :wink:

Om ditt jobb vore att förstärka en kodtycklig elektrisk signal, skulle du då resonera annorlunda än Morello?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-29 21:58

Morello skrev:

Mvh tord

Tycker det ni skriver är intressant, och jag är imponerad av ARC, men
samtidigt också lite kluven till ARC...

- - -

Av alla de F/E-lyssningar jag varit med om, har ingen rörförstärkare
förmedlat musiksignalen med mindre förändringar än just en ARC. :o

Så OM målet är ett anskaffa en "perfekt transmissionslänk" (kabel
med förstärkning och impedansisolation) och den måste vara rör-
bestyckad, så är nog detta slutsteg (minns inte beteckningen, trots
att jag minns att frågan om dess beteckning har varit upp här på
faktiskt.se tidigare...) det bästa valet jag känner till. Och faktum är
att det slog många transistorförstärkare på fingrarna när F/E-lyss-
ningen skedde med konstlast! Färre när lasten var 8 ohm resistivt.

- - -

Men... Jag tycker ändå inte alls att det är den bästa rörförstärkaren,
eller ens ett vettigt köp!

Och varför inte det då?

Jo, för om man behöver en transitorförstärkare så är det ju mycket
vettigare att köpa en transistorförstärkare!

Alltså trots att långt ifrån alla transitorförstärkare klarar att förmedla en
signal oanfrätt när de är lastade av en högtalarlik konstlast.

Det betyder bara att man inte kan köpa vilken som helst om kraven är
höga, för rätt så många transtorförstärkare är onödigt dåliga även på
att "inte ändra en signal".

Men det går ju trots allt att hitta massor av (omän få procent) transistor-
förstärkare som gör jobbet som icke-påverkande transmissionslänk, en
hel del bättre än denna ARC-förstärkare.

Och MYCKET billigare!

- - -

Så vad är då en bättre rörförstärkare än så?

För MIG är svaret att en mycket bättre rörförstärkare än "en som är bra
på att efterlikna goda transistorförstärkare", är en rörförstärkare som
arbetar efter sina egna villkor - och gör DET så bra som möjligt.

Och jag menar också att man inte får glömma bort att dessa villkor är
variabler - och att den som inte ger sin rörförstärkare rätt villkor därför
inte kommer att få veta hur bra den är!

Och det är ju synd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-29 22:03

Svante skrev:Jag vet inte varför jag får associationer till HAL när jag läser SET.

När jag läser HAL så tänker jag alltid GÖK, alltså det som min kollega
Micke Hertzman kallade sin datamanick. Den som undrar varför, upp-
manas härmed att tänka hårt. 8)

Egentligen skulle vi dock kalla våra datamanicker för något trevligt
astronomiskt, och min fick namnet Mizar. Den trilskades dock i sådan
utsträckning att den fick heta Mizär istället.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 22:06

Jag har lyssnat till en del ARC förstärkare, jag har alltid tyckt att de låtit rent och klart.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-29 22:06

En rörförstärkare ska byggas för att låta bra och spela musik på ett sjuhelvetes bra och engagerande sätt och inte för att mäta och låta som vilken traditionell halvdöd transistorhäck som helst oavsett prislapp och mätdata. Där håller jag med ErikAndersson. Det är synd om de konstruktörer som fastnar i imponerande tekniska lösningar och glömmer musiken men det är deras problem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-29 22:09

Flint skrev:Det är synd om de konstruktörer som fastnar i imponerande tekniska lösningar och glömmer musiken men det är deras problem.

Imponerande tekniska lösningar låter också bäst om man vill lyssna på fonogrammet. Vill man inte det kan man ju välja valfritt distfillter, typ SET.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-06-29 22:11

IngOehman skrev:När jag läser HAL så tänker jag alltid GÖK, ...Den som undrar varför, upp-
manas härmed att tänka hårt. 8)
Vh, iö

Förlagan hette FÄJ
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi