Monitor audio rx 6 - nu test i stereophile !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 18:04

Richard skrev:Det handlar om tuning hur lågt du vill att en högtalare ska gå också, troligen har MA premierat lätta styva koner för att " pace, rythm and dynamics" ska komma fram obehindrat. Detta i kombination med rel. liten lådvolym och hög impedans ( för en högtalare med dubbla basar ) ger ju
resultatet.

En troligare gissning är att MA inte har optimerat för lätta koner. I s f hade känsligheten varit högre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-29 18:04

hm jag råkade jag visst citera fel inlägg, men alla förstår nog
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-29 18:07

Rickard skrev....
Jag tror tex inte att det är helt omöjligt att dina luxorhögtalare skulle låta bättre i ett givet sammanhang än tex. både oa 52 och piP

Som fullregistrare skulle nog luxorlådorna åka dit pga av att lågbasen inte är den bästa,dom faller av rätt rejält under 40hz..

Men som toppar delade vid 80hz gillar jag dom skarpt :)

Har ju trots allt haft en massa modeller här så jag har kunnat jämföra,jm lab elektra/pk/qrs500/oa12/oa14/od11/qrs500/boston-a40 för att nämna några :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 18:08

Phon:

Det låter bättre med alla rör opluggade. Integrationen med subasarna ( som står på träkoner ) är nästan perfekt.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 18:37

Naqref skrev:
Richard skrev:Det handlar om tuning hur lågt du vill att en högtalare ska gå också, troligen har MA premierat lätta styva koner för att " pace, rythm and dynamics" ska komma fram obehindrat. Detta i kombination med rel. liten lådvolym och hög impedans ( för en högtalare med dubbla basar ) ger ju
resultatet.

En troligare gissning är att MA inte har optimerat för lätta koner. I s f hade känsligheten varit högre.

Du menar att de optimerat för " disko- bas ?"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 18:39

Richard skrev:
Naqref skrev:
resultatet.

Du menar att de optimerat för " disko- bas ?"

Inte nödvändigtvis då man kan få det även om man har lätta koner.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-29 18:48

Naqref skrev:
Richard skrev:Jaha, där föll en del av farhågorna Naqref hade.
Där står mostly. Inte all. Dessutom om det är rätt gjort så är den effekten minimal för en närfältsmätning. Mycket mindre än vad Atkinson möjligen ger sken av. <snip>.
Såhär exemplifierar ARTA-manualet fenomenet:
Bild
Då ligger ju RX6 snarast lite lägre än i ovanst exempel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 19:07

LasseA skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:Jaha, där föll en del av farhågorna Naqref hade.
Där står mostly. Inte all. Dessutom om det är rätt gjort så är den effekten minimal för en närfältsmätning. Mycket mindre än vad Atkinson möjligen ger sken av. <snip>.
Såhär exemplifierar ARTA-manualet fenomenet:
Bild
Då ligger ju RX6 snarast lite lägre än i ovanst exempel.

Jepps, i äkta frifält. Det är inte nödvändigt att man får den nedre kurvan, det beror på mätomständigheterna. Men oavsett så ligger den närmare ett verkligt fall än den ideala frifältskurvan.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-29 19:58

Naqref skrev:Jepps, i äkta frifält. Det är inte nödvändigt att man får den nedre kurvan, det beror på mätomständigheterna. Men oavsett så ligger den närmare ett verkligt fall än den ideala frifältskurvan.
Ah, ja det är klart frifältskurvan blir ju inte resultatet i rummet hur man än gör det så visst "verkligheten" ligger någonstans mellan de bägge kurvorna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 21:56

Intressanta inlägg. Precis det som bör diskuteras.

Naqref- kan den lilla peaken kring 10000hz höras, och kan den korrigeras om det är nödvändigt, isådanafall, hur ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-06-29 22:07

Nu är ju inte jag Naqref, men ett sätt kan ju vara att inte "nörda-in"
på den . . . du verkar ju inte störas så värstens möe när du lyssnar . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 22:14

Laila skrev:Nu är ju inte jag Naqref, men ett sätt kan ju vara att inte "nörda-in"
på den . . . du verkar ju inte störas så värstens möe när du lyssnar . . . :wink:

Nej, det har du kanske rätt i. lazyworm tycker ju inte heller det är lönt att göra något år detta " fel" .

Men om man vill göra något åt det....

Det enklaste kanske är ett enkelt seriefilter, innan huvudfiltret. Frågan är vilka komponentvärden ?

Vad sägs om spole: 0,1 mh, konding 2,2 uf, motstånd 1,5 ohm. ?

Vad säger Naqref, Phon ?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-29 22:16

Richard skrev:Intressanta inlägg. Precis det som bör diskuteras.

Naqref- kan den lilla peaken kring 10000hz höras, och kan den korrigeras om det är nödvändigt, isådanafall, hur ?
Det finns säkert åtgärder i samma härad som dina favoritåtgärder som du kan prova. Varför inte denna:
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 22:18

LasseA :

Det där är nog mera för dig än mig.

:wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-06-29 22:34

Richard skrev:
Laila skrev:Nu är ju inte jag Naqref, men ett sätt kan ju vara att inte "nörda-in"

Nej, det har du kanske rätt i. lazyworm tycker ju inte heller det är lönt att göra något år detta " fel" .

Men om man vill göra något åt det....

Det enklaste kanske är ett enkelt seriefilter, innan huvudfiltret. Frågan är vilka komponentvärden ?

Vad sägs om spole: 0,1 mh, konding 2,2 uf, motstånd 1,5 ohm. ?

Vad säger Naqref, Phon ?
LCR baserat på impedans i området, men påverkan kommer ligga över ett större frekvensområde och som redan påpekats - inte värt att hantera utan gott om tid och mätutrustning i paritet med högtalarnas värde.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-06-29 23:38

Gillar MA, har ägt ett par och lyssnat framför allt på gamla Gold serien (GS20), men det är metal domes och jag tycker Ino och Dynaudio är bättre på de höga tonerna. Det är svårt att slå en bra silk dome

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-06-29 23:56

Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 23:58

patjoh skrev:Gillar MA, har ägt ett par och lyssnat framför allt på gamla Gold serien (GS20), men det är metal domes och jag tycker Ino och Dynaudio är bättre på de höga tonerna. Det är svårt att slå en bra silk dome

Kan så vara.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-29 23:59

UnholyRishna skrev:Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?

Kanske det, då man passerat 40- strecket så kanske det ger en liten puff i diskantupplösningen.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-06-30 00:03

Richard skrev:
UnholyRishna skrev:Jag tror inte att peaken vid 10kHz är särskilt störande. Brukar väl inte låta vasst vid så höga frekvenser ändå? Den borde snarare ge ett "skimmer" och en upplevelse av högre upplösning i högtalaren. Eller är jag helt ute och cyklar?

Kanske det, då man passerat 40- strecket så kanske det ger en liten puff i diskantupplösningen.

Tror det kan vara önskvärt redan innan dess. Vet att jag gillade diskanten skarpt i Vienna Beethoven Baby Grand, den har åxo liknande saker för sig. Upplevde den som väldigt högupplöst, luftig och mjuk..

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-30 00:06

Richard skrev:

Precis, lite skimmer är inte fel :) Om 10 år premierar man nog telefonljud :roll:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-30 00:08

UnholyRishna skrev:
Richard skrev:

Tror det kan vara önskvärt redan innan dess. Vet att jag gillade diskanten skarpt i Vienna Beethoven Baby Grand, den har åxo liknande saker för sig. Upplevde den som väldigt högupplöst, luftig och mjuk..

Frågan är vad peaken på MA rx 6 vid 25000 hz ställer till med ( metallelement ) ? Jag har för mig att IÖ forskat rätt mycket om detta. Peaken kan till dels åtgärdas med en liten spole på, säg, 0,05 mh.

Så gjordes det i LTS f1.
Jag ska prova en sådan imorgon från hifikit i serie med diskanten.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-06-30 00:18

Richard skrev:
UnholyRishna skrev:
Richard skrev:

Frågan är vad peaken på MA rx 6 vid 25000 hz ställer till med ( metallelement ) ? Jag har för mig att IÖ forskat rätt mycket om detta. Peaken kan till dels åtgärdas med en liten spole på, säg, 0,05 mh.

Så gjordes det i LTS f1.
Jag ska prova en sådan imorgon från hifikit i serie med diskanten.

Nu är jag ju ingen expert på området.. Men borde det inte finnas en risk att man påverkar ganske mycket mer i högtalarens totalljud om man börjar sätta in komponenter i filtret. Det man faktiskt gillar med högtalaren riskerar att gå förlorat så att säga. Bäst är nog att försöka inte börja pilla med sånna här grejer. för då slutar man aldrig! :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 09:41

Det är ju det som är det roliga med det hela. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-30 10:07

phon skrev:Det är ju det som är det roliga med det hela. :D

Jovisst. Jag kommer dock inte att öppna upp högtalaren och mixtra med filtret.

En diskantavrullning innan 25000hz kan göras med en liten spole innan terminalen, likaså ett seriefilter för att ta bort 10000hz toppen.

Phon, vilka världen, med tanke på mätningarna skulle ett seriefilter ha ?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-30 10:46

Richard skrev:Phon, vilka världen, med tanke på mätningarna skulle ett seriefilter ha ?
Det spelar ingen roll, du kommer att tycka att det låter bättre oavsett...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-30 11:42

LasseA skrev:
Richard skrev:Phon, vilka världen, med tanke på mätningarna skulle ett seriefilter ha ?
Det spelar ingen roll, du kommer att tycka att det låter bättre oavsett...

Icke. Filtret åker bort om det blir sämre.

Kom igen Phon.....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 12:03

Man brukar väl köra med servett om det är för vasst? :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-30 13:25

phon skrev:Man brukar väl köra med servett om det är för vasst? :)

Bild

:D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-06-30 13:47

phon skrev:Man brukar väl köra med servett om det är för vasst? :)

Bild

Något speciellt fabrikat som förespråkas, Edit Maxi kanske? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi