Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
är av direkt avskräckande storlek så är det för mig ett störningsmoment
att sitta och fundera på om det hade låtit bättre om jag skippat den fler-
kardeliga kabeln. Så därför skippar jag sådana!
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
Jag gillar också musik, just därför provade jag vad som ledde mig i mitt tycke närmast den, av den anledningen används inte Ekk hos mig.
Jag föredrog en variant av flerkardelig istället, den tog fram variationer framförallt i det lägre registret bättre, mindre sameness om man säger så.
Det behöver ju förstås inte bero på det faktum att den var flerkardelig.
Ekkn komer dock att provas med lödda bananer istället för de skruvbananer som nu sitter, kontakteringen med sådana blir ju långt ifrån bra med enkardeliga kablar.
LeifB skrev:Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
Allt emellan är till för fel.
MagnusÖstberg skrev:LeifB skrev:Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
Jättedumt med saker som är till för fel. Använd inte sånt.
Goldfinger skrev:adzer skrev: En vass diskant är den absolut värsta egenskapen en högtalare kan ha.
Egentligen bör man nog gardera sig och säga "ett vasst övre register". Chansen är stor att denna typ av upplevelse kommer från andra saker än just elementet i sig, även om det förstås förekommer.
Jag tror att det oftare handlar om en inte helt problemfri delning mellan mellanreg och diskant vilket inte ovanligt kan ge upphov till smalbandiga peakar i tonkurvan.
LeifB skrev:Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
Jag gillar också musik, just därför provade jag vad som ledde mig i mitt tycke närmast den, av den anledningen används inte Ekk hos mig.
Jag föredrog en variant av flerkardelig istället, den tog fram variationer framförallt i det lägre registret bättre, mindre sameness om man säger så.
Ekkn komer dock att provas med lödda bananer istället för de skruvbananer som nu sitter, kontakteringen med sådana blir ju långt ifrån bra med enkardeliga kablar.
Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
IngOehman skrev:LeifB skrev:Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Jag gillar att lyssna på musik, och även om detta distorsionsfenomen inte
Jag tycker det är helkasst att ha kontakter på högtalarsladdar.
Njaae... Någon kontaktering behöver man ha om det skall bli någon musik av det.
Den kontakteringen kan vara av många olika slag. Detta är en listning på kontakteringar från sämre till bättre:
1. Sämst, rent av odugligt dåligt - skruvförbindelse. Oavsett om det åsyftar en kontakt (t ex banan-) som är skruvad till kabeln eller en terminal av polskruvstyp. Denna typ av kontaktering har inget i kvalificerad audioapparatur att göra.
2. Riktigt bra kontaktering får man av kontakter med fjädertryck. Ju större kontaktyta desto högre tryck behövs.
3. Bäst är hellödda kedjor. Men man kan fråga sig om de i praktiken erbjuder några fördelar framför typ 2-förbindelser.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Den kontakteringen kan vara av många olika slag. Detta är en listning på kontakteringar från sämre till bättre:
1. Sämst, rent av odugligt dåligt - skruvförbindelse. Oavsett om det åsyftar en kontakt (t ex banan-) som är skruvad till kabeln eller en terminal av polskruvstyp. Denna typ av kontaktering har inget i kvalificerad audioapparatur att göra.
2. Riktigt bra kontaktering får man av kontakter med fjädertryck. Ju större kontaktyta desto högre tryck behövs.
3. Bäst är hellödda kedjor. Men man kan fråga sig om de i praktiken erbjuder några fördelar framför typ 2-förbindelser.
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
I vilket avseende är en skruvad banankontakt "odugligt dålig"? Menar du att du kan detektera en hörbar skillnad?
Som att be om kontaktdist alltså.LeifB skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någonsin varit tvungen att efterdra en skruv?
Klart att man måste efterdra efter någon vecka. Sen kolla med jämna mellanrum.
MagnusÖstberg skrev:Som att be om kontaktdist alltså.LeifB skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någonsin varit tvungen att efterdra en skruv?
Klart att man måste efterdra efter någon vecka. Sen kolla med jämna mellanrum.
adzer skrev:Jag tror inte ingvar syftar på att de låter dåligt när de väl sitter fast, men skruvar har en tedens att dra ur sig(dvs behöva efterdras) och då kan man få allt från missljud till kortslutning.
Av den enkla anledningen är alla former av skruvanslutning att undvika.
hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
LeifB skrev:hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Nappar... gillar 18 years
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?
Nappar... gillar 18 years
Du är välkommen! Skicka ett PM så bestämmer vi detaljerna!
MagnusÖstberg skrev:Det blir ett långt test att genomföra, men det kan ju skyndas på om vi väljer rätt typ av metall också
MagnusÖstberg skrev:Nej, det finns en tidsaspekt också.
Men skitsamma, jag är ju inte direkt intresserad av övningen iallafall, men en god whisky och lite musikspisande vid tillfälle är aldrig fel.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster