Jag vill alltså ha en Behringer+Mik. Så frågan är, vilken ska jag köpa? (EQ+mik)
Kan man koppla mik till denna?
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Varför då? är det inte problemen med transientljud som man vill motverka genom att sänka mer vid resonanserna?Sänk vid problemfrekvenserna 3-6 dB, inte mer. Att sänka för mycket ger bara problem med transientljud.
Ok, då förstår jag vad som menas. Det går ju iofs att diskutera hur pass transienta basljud normalt är. De är ju ofta rätt långsamma till naturen och ifall det handlar om syntetiska ljud så vet man ju inte riktigt hur de är tänkta att låta ändå. Då kanske det är en bra kompromiss att dämpa rumsresonansernas frekvenser så att det blir "rätt" för statiska signaler. Frågan när om man verkligen saknar något då, oftast inte skulle jag tro.Naqref™ skrev:Martin skrev:Varför då? är det inte problemen med transientljud som man vill motverka genom att sänka mer vid resonanserna?Sänk vid problemfrekvenserna 3-6 dB, inte mer. Att sänka för mycket ger bara problem med transientljud.
Transientljud hinner inte bygga upp rumsresonanserna på samma sätt som statiska toner och dämpar man för mycket så får man inte så mycket ljud vid transienta ljud (d v s man får problem att få fram dem).
Harryup skrev:Har varit med om basresonanser på 42dB vid 32 Hz. Ytterligt tokigit med så var det. Det gick inte att spela alls. Tog bort rubbet och sedan låter anläggningen äntligen musik.
m_persson79 skrev:Det är alltså en parametrisk EQ + Spectrum Analyzer..
m_persson79 skrev:Martin: (är du marens på HF.nu?)
Men med spektrum-analyserandet får man väl iaf en pekfingervisning om sina rumsproblem under säg 200Hz?
Vad är poängen med dylika EQ då?
m_persson79 skrev:Man lirar rosa brus så visas resultatet på "stolparna" sen är det bara att reglera.. kan nog vara kul att leka med.
Den äldre herren jag talade med hade hållit på med hifi väldigt länge och han sa att den gjorde mycket för ljudet.
Trodde man kallade EQ för parametisk..
Blir det massa fasfel då?
Var det ett felköp?
m_persson79 skrev:Men med spektrum-analyserandet får man väl iaf en pekfingervisning om sina rumsproblem under säg 200Hz?
Vad är poängen med dylika EQ då?
Naqref™ skrev:m_persson79 skrev:Martin: (är du marens på HF.nu?)
Men med spektrum-analyserandet får man väl iaf en pekfingervisning om sina rumsproblem under säg 200Hz?
Tyvärr har den lite för låg upplösning för att man ska se något relevant. Testa något av Svantes progg istället (Tombstone tror jag ska funka till att se var man har problem under några hundra Hz med god upplösning).Vad är poängen med dylika EQ då?
DET är en bra fråga.![]()
Fast det är ju klart att det kan vara kul med lite olika leksaker ibland.
Kanske litar du mer på oss på Faktiskt.se nästa gång? Trots att
vissa av oss har hållit på väldigt lite med HiFi...
Brukar själv vara mycket skeptisk till dem som "hållit på mycket
länge med HiFi"... De tenderar att vara mest drabbade av myter
och annat...
Kanske litar du mer på oss på Faktiskt.se nästa gång? Trots att
vissa av oss har hållit på väldigt lite med HiFi...
E skrev:42 dB ovanför basregistrets medelnivå?!![]()
![]()
(Eller 42 dB ovanför något "för svagt" register?)
Hur i helsike är det möjligt. Var rummet kubiskt och av betong?
Samt högtalarna placerade i hörnen?
Frågan är om man inte i sådana lägen bör fundera över att byta
högtalarsystem (multipla basmoduler?) eller flytta det en bra bit?
Typ till ett annat rum...![]()
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster