Ombyggnad Tandberg högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-06-30 18:16

Ska du komplettera med sub skulle jag gå på phon´s linje.

Behåll elementet komplettera ev med diskant bygg filter.

Går att trolla bort en hel del med ett bra filter.

Har du tillgång till mätutrustning ?

En liten diskant borde gå att fräsa in bakifrån utan att fördärva vintage auran :D

Kanske ett 2:1 system och gör en submodul i samma träslag med nedåtriktad kon för matchande trä look.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-06-30 19:47

Den lilla Visaton diskanten DTW72 skulle kanske vara lämplig. Litet format ganska välljudande och billig.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 21:17

En sån borde väl nästan gå att montera innifrån med lite lim/silicon/nåt, och med ett antal hål borrade i mellanrummen mellan spjälorna där ljudet kan komma ut? Då syns den ju knappt heller.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-30 22:29

Kul med mycket respons nu! :) Och visst vill jag gärna ha kvar karaktären på lådan! Jag känner själv att lösningen med en ny innerbaffel är något jag skulle kunna lyckas bra med.

Säg då att jag sätter ett bas-element 6-8 tum i nederkant av hålet. En diskant i överkant, eventuellt att jag borrar upp lite för den som föreslogs av phon. Så nästa fundering blir kring vilka element och filter jag ska välja för min låda. Kan tänka mig att lägga upp till 2k på detta. Ska titta runt lite på detta, men tar gärna emot tips från er kunniga.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-06-30 23:00

phon skrev:En sån borde väl nästan gå att montera innifrån med lite lim/silicon/nåt, och med ett antal hål borrade i mellanrummen mellan spjälorna där ljudet kan komma ut? Då syns den ju knappt heller.

Det tror jag skulle gå bra. Diskanten verkar dessutom lätt att anpassa till ett bas-mellanregister med ett enkelt filter. Använder den själv i en provlåda med Scan Speak 4 tums Discovery element med bara en enkel seriekondensator. En kombination som låter riktigt trevligt.
Om inte hela lådvolymen på 25 liter behövs går det ju att bygga en låda i lådan så att säga och anpassa volymen till det valda högtalarelementet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-06-30 23:16

Det tror jag skulle gå bra. Diskanten verkar dessutom lätt att anpassa till ett bas-mellanregister med ett enkelt filter. Använder den själv i en provlåda med Scan Speak 4 tums Discovery element med bara en enkel seriekondensator. En kombination som låter riktigt trevligt.
Om inte hela lådvolymen på 25 liter behövs går det ju att bygga en låda i lådan så att säga och anpassa volymen till det valda högtalarelementet.

Diskanten låter lovande! Något jag bör tänka på om jag skulle välja ett bas-element till just den?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 23:19

Det blir väl egentligen en helt ny högtalare, då är det bara att börja räkna eller nåt. :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-07-01 01:13

Sätt dig ner ta en pilsner och fundera på vad du vill ha ut av högtalaren innan det köps element för 2K.

Bygga en sub från scratch som är byggd efter elementets behov blir mums.

Trycka in nåt element i lådan som skall lira bas blir kompromiss.

Att få original elementet att lira 80hz och uppåt med stöd av en diskant borde kunna gå ?

Då slipper du staga och fixa den förmodligen inte helt kassaskåps byggda lådan.

Testa hur mycket du kan få ur original elementet med lite högpass och en diskant kanske överaskar !

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-07-01 01:32

Sätt dig ner ta en pilsner och fundera på vad du vill ha ut av högtalaren innan det köps element för 2K.

Bygga en sub från scratch som är byggd efter elementets behov blir mums.

Trycka in nåt element i lådan som skall lira bas blir kompromiss.

Att få original elementet att lira 80hz och uppåt med stöd av en diskant borde kunna gå ?

Då slipper du staga och fixa den förmodligen inte helt kassaskåps byggda lådan.

Testa hur mycket du kan få ur original elementet med lite högpass och en diskant kanske överaskar !

Kan vara så att jag blåst upp mina förhoppningar på lådorna, svårt att få perspektiv på saker och ting när man inte besitter rätt kunskap själv.

Om jag ska tillverka filter och komplettera med diskant till de befintliga elementen. Hur går jag tillväga på smidigast sätt?

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-07-05 21:14

Hej igen. Jag fick hem min reseförstärkare idag så kunde äntligen göra mätningar på högtalarna :D

Fick använda min datormic så resultatet kanske är färgat av det.

Iaf så är den övre bilden från mätningen rakt framifrån och den undre med en ~45 graders vinkel.

Tidigare har det föreslagits filter+ny diskant.. Är det en rimlig lösning när man ser till de här mätningarna?

Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-07-05 22:47

Det ser nästan ut som om du mäter bara bashögtalaren.Diskanten faller alldeles för fort.
Högtalaren heter Peerless koax 610-20 och där har man måtten på elementen-6x10 tum för basen och 2 tum för diskanten.
Diskanten är den välkända Peerless MT20HFC-känd från OA5an m fl.
Det finns också ett filter i form av en ellyt(trol 10uF eller så)vid diskanten och troligen en drossel lindad runt magneten!
Stämmer det?
Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-05 22:53

Den där mätningen ser väl fin ut. :)

Tidigare har det föreslagits filter+ny diskant.. Är det en rimlig lösning när man ser till de här mätningarna?

Ja, det tycker jag väl. Diskanten saknas ju, om det nu inte är miken förstås ... :) Lite bas finns det ändå. Det är väl en sluten låda så det är väl bara att stoppa den full med gullfiber eller annat som kan finnas tillhands.

En lagom stor spole i serie med baselementet, så blir det planare från 5-600 och uppåt, och kommer att falla vid kanske 3k eller nåt. Där kan väl en DTW72 diskant ta vid. Sätt diskanten nära basen.

Prova 0,5 - 1mH eller så i serie med basen, och nån µF eller två i serie med diskanten. Det kan gå åt en liten spole till diskanten också, tvärsöver efter kondensatorn.

Diskanten kan kanske behöva kopplas fasvänt, plus mot jord, men det ser du förhoppningsvis nästa mätning. Först spole till basen så det planar ut lite. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-05 22:58

rolfzetterberg skrev: Det finns också ett filter i form av en ellyt(trol 10uF eller så)vid diskanten och troligen en drossel lindad runt magneten!
Stämmer det?

Titta, det finns ju redan lite att prova med. :)

Jag glömde att det var en koaxial, är diskanten verkligen hel?

Diskanten går att byta ut om den brunnit eller nåt, popnita fast en ny. Jag har massor av såna, det finns säkert ännu fler hos andra.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-07-05 23:19

Jag hade en diskussion med en norrman med samma problem,och i hans fall var det tydligen kortis i drosseln,hur otroligt det än låter.Det är inte särskilt svårt att kolla om drosseln är boven i dramat-bara att löda loss ena "benet" och se vad som händer.Drosseln ska vara på ca 0,2mH.
Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-07-06 00:54

Jaakobssons skrev:Se mätningar ovan!

XXX - snipp - XXX

Fattade jag rätt, att det är högtalarnas utseende du vill bevara, men inte nödvändigtvis deras vintagesound.
Det vore alltså roligare att överraska omgivningen med en ofärgad och odistorderad återgivning?
Jag tror att originalelmentet kan ha bortåt tio gånger högre distorsion, även vid låga ljudnivåer än dagens bästa 6½-7 tumselement. Visserligen får du inte två element av riktigt den kalibern samt matchande diskantelement och delningsfilterkomponenter inom din angivna budget på 2.000 kr totalt, men i alla fall något betydligt renare och neutralare än om du kämpar med skumma filterlänkar för att kompensera för originalelementets brister.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-07-07 00:51

Tack för svaren! :)

Om jag varit otydlig tidigare så är det just så att jag vill bevara looken men ha ett modernt och ofärgat ljud som jag förhoppningsvis kan njuta av i ett par år! Jag har inget mot att behålla dessa element, men skulle kännas tråkigt att lägga ner en massa tid för att sedan upptäcka att det blir till att byta ut dem iaf...

Håller ni med lennart om att det är för hög distorsion i elementen? I så fall tänkte jag se mig om efter nya element nu i helgen.. annars blir det att ta en närmre titt på drossel och allt vad det var :P [/quote]

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-07 10:19

rolfzetterberg skrev:Jag hade en diskussion med en norrman med samma problem,och i hans fall var det tydligen kortis i drosseln,hur otroligt det än låter.
Det är inte särskilt svårt att kolla om drosseln är boven i dramat-bara att löda loss ena "benet" och se vad som händer.
Drosseln ska vara på ca 0,2mH.
Bild

Kanten på diskantens magnet kanske kan skära igenom koppartrådens isolering?

Det är nog en 4 ohm MT20 i den där "bredbandaren", dom är inte så vanliga, jag har nog bara ett par stycken såna.
Ingen spole till basen, det skulle jag ha kört med om man tittar på mätningen högre upp i tråden.
En modernare diskant borde gå att få dit på ramen, en CT62 kanske, dom finns att få tag på igen.

Har ingen aning om distorsionen på basen, har inte sett nån mätning eller gjort nån själv på det elementet. I min Peerless-broschyr står
inget om disten på basen. Det verkar finas två olika, E610 och U610, med lite olika stark motor. RolfZ kanske har nån dist-info i gömmorna?

Det blir väl nya filter på ena eller andra sättet oavsett om du väljer gamla eller nya element?
Väljer du nya element kan jag vara intresserad av dom gamla, så förbättras budgeten kanske något i vart fall. :)

.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-07-07 14:39

"Kanten på diskantens magnet kanske kan skära igenom koppartrådens isolering?"
Jo,det är nog den mest troliga orsaken.
Det finns inga exakta data på delningsfiltret,eftersom Tandberg köpte hela enheten från Peerless.Men man kan anta att det liknar andra Tandberg och då ska det vara konding 8-10uF och drossel 0,19mH och då kan man ju lika gärna klämma till med 0,2mH.
Delning 3000Hz.
Res.frekv 85Hz i låda

Diskanten är på 5 ohm medan basen är 3,2 ohm.

Det står t.o.m att vid reparation skall hela enheten bytas ut...

Den ovala basen finns förutom de phon skrev om i ytterligare(minst) två varianter till.610FM-en bredbands och 610W en basvariant.

610W ska delas högst vid 4000Hz.

Av en tillfällighet hittade jag på loppis för en tid sedan två högtalare utan någon som helst beteckning,men som just innehåller en 610W som bas och en Peerless diskant 100x100mm av en ovanlig modell-LE39HFC.

Tyvärr har jag inga distsiffror på Peerless från den här tiden.Har aldrig sett några.

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-07-08 22:08

Nu har jag funderat ett par dagar och bestämt mig för att bygga ny innerbaffel och därmed köpa nya element! Tror det kan bli ett kul projekt och förhoppningsvis lär jag mig något på vägen :)

Jag har letat runt efter element som kan passa till lådorna. Ett bas element som verkade passa lådan bra var: Seas Prestige H1217 CA18RLY.
Detta tillsammans med en CT62, delning vid 3kHz med andra ordningens filter.

Några tankar kring det? :P

Användarvisningsbild
Jaakobssons

Inläggav Jaakobssons » 2012-07-17 20:19

Hade vart tacksam för en liten knuff i rätt riktning när det gäller val av element. Finns det inte någon gammal tråd här på forumet där någon byggt egen låda på 25L med gott resultat? Har själv inte kunskapen för att välja bästa element och optimera filter för mina högtalare, så hade underlättat med lite mer kött på benen. :)

Föregående

Återgå till DIY-forum