Monitor audio rx 6 - nu test i stereophile !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-30 17:58

Har nu testat med 0,07 mh luftlindad spole i serie med diskanten, monterat innan terminalen.

Vissa inspelningar låter en aning bättre, speciellt de som
är sönderkomprimerade.

De verkligt fina inspelningarna låter inte dåligt, men en aning sämre än innan.

Äpplen och päron alltså.

Efter långlyssning några dagar avgörs det om det var en förbättring.

Här är en intressant artikel av IÖ om ultraljud och metalldomar.

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/media/SACD-praktik.pdf
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 21:06

Jag satte också en liten spole i serie med en diskant (för länge sedan), den hade en rätt stor topp vid 15k. Det var mýcket större topp än vad du hade, och det lät betydligt bättre med spolen. Kommer inte ihåg storleken, jag provade mig nog fram , men nåt i storlekordning med din.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-30 21:25

phon skrev:Jag satte också en liten spole i serie med en diskant (för länge sedan), den hade en rätt stor topp vid 15k. Det var mýcket större topp än vad du hade, och det lät betydligt bättre med spolen. Kommer inte ihåg storleken, jag provade mig nog fram , men nåt i storlekordning med din.

..jag antar att lyssningströttheten blev mindre med spolen ?

Det är en avvägning i mitt fall . Metalldomen i rx 6 har en liten peak vid 10000hz on axis och en uppbrytning vid 25000hz enligt atkinsons mätningar.

Jag KAN lyssna längre stund utan lyssningströtthet med 0,07 mh spolen, dessutom på söndermastrade inspelningar. Men bra inspelningar låter fantastiskt utan spolen.

Hmmm.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-30 23:17

En liten omkopplare kanske? Det har jag på flera av mina högtalare.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-06-30 23:52

phon skrev:En liten omkopplare kanske? Det har jag på flera av mina högtalare.

Jag är tveksam, analoga omkopplare främjar inte signalkvaliteten direkt.
Jag skulle i så fall sätta dit en extra + terminal på högtalaren där spolen är ansluten.
Sen är det bara att flytta + kabeln beroende på hur man vill använda högtalaren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-01 02:09

Varannan kväll söndermastrat och varannan välproducerat. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-01 02:15

Goldfinger skrev:
phon skrev:En liten omkopplare kanske? Det har jag på flera av mina högtalare.

Jag är tveksam, analoga omkopplare främjar inte signalkvaliteten direkt.
Jag skulle i så fall sätta dit en extra + terminal på högtalaren där spolen är ansluten.
Sen är det bara att flytta + kabeln beroende på hur man vill använda högtalaren.
JAg ser inte att en analog omkopplare skulle försämra något med dessa högtalare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-01 08:06

Richard,
hur har du vinklat högtalarna? Slipper du toppen om du låter dom korsa varandra 1 m framför ditt huvud?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-01 09:09

Harryup skrev:Richard,
hur har du vinklat högtalarna? Slipper du toppen om du låter dom korsa varandra 1 m framför ditt huvud?

mvh/Harryup

Lätt invinklade. Jag är inte längre så säker på 10000hz toppen stör egentligen. Snarare kanske jag ska filtrera bort ovanför , typ 15000hz istället. Den stora peaken ligger vid 25000hz.

Ska prova att linda av spolarna till 0,05 mh istället. Då blir det bara en svag toppdiskantsänkning.

Målet är att så många skivor som möjligt ska bli kul att lyssna till.

Jag kommer byta fram och tillbaka till en entydig förbättring uppnås.

Det låter väldigt bra utan filtrering också. Jag kanske ska vara nöjd istället. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-01 10:00

Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-01 10:04

Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.

Ja, precis.

Frågan är var avrullningen ovanför toppdiskanten ska sitta för bäst effekt, i högtalaren, förstärkaren eller signalkällan. Kanske i alla ?

Några ( alla ? ) engelska firmor verkar ju göra så, framförallt förstärkaretillverkare, nätverkspelaretillverkare, men även flera av de som gör högtalare. Monitor audio undantaget.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 10:21

Richard skrev:
Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.

Ja, precis.

Frågan är var avrullningen ovanför toppdiskanten ska sitta för bäst effekt, i högtalaren, förstärkaren eller signalkällan. Kanske i alla ?

Några ( alla ? ) engelska firmor verkar ju göra så, framförallt förstärkaretillverkare, nätverkspelaretillverkare, men även flera av de som gör högtalare. Monitor audio undantaget.

Vilka firmor?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-01 10:24

mx skrev:
Richard skrev:

Ja, precis.

Vilka firmor?

I stort set alla slutsteg/tillverkare har ett LP-filter på ingången som begränsar bandbredden uppåt bara olika "tidigt".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 10:44

Nu har jag bara skummat igenom inläggen, och av det jag läst förvånar det mig att just du Richard verkar snöa in hårt på en liten puckel runt 200 Hz och en topp på 10000 Hz. Hör man sånt om man lyssnar på musiken, verkligen? Låter som om du är en riktig ljudnörd ändå. Precis som att en del sitter i mörkret och tänker på att deras högtalarkablar har för många kardeler sitter du och tänker på "fel" som inte heller hörs. Tune in and relax!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-01 10:48

hifikg skrev:Nu har jag bara skummat igenom inläggen, och av det jag läst förvånar det mig att just du Richard verkar snöa in hårt på en liten puckel runt 200 Hz och en topp på 10000 Hz. Hör man sånt om man lyssnar på musiken, verkligen? Låter som om du är en riktig ljudnörd ändå. Precis som att en del sitter i mörkret och tänker på att deras högtalarkablar har för många kardeler sitter du och tänker på "fel" som inte heller hörs. Tune in and relax!

Det kan bero på att just den störning de ger stör hans upplevelse av musiken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-01 10:59

Jag rullar av mina högtalare rätt tidigt, väldigt flackt - faktiskt oerhört flackt, men konsekvent om man sedermera ser till lyssningar vid lyssningsplats.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 11:01

Flint skrev:
hifikg skrev:Nu har jag bara skummat igenom inläggen, och av det jag läst förvånar det mig att just du Richard verkar snöa in hårt på en liten puckel runt 200 Hz och en topp på 10000 Hz. Hör man sånt om man lyssnar på musiken, verkligen? Låter som om du är en riktig ljudnörd ändå. Precis som att en del sitter i mörkret och tänker på att deras högtalarkablar har för många kardeler sitter du och tänker på "fel" som inte heller hörs. Tune in and relax!

Det kan bero på att just den störning de ger stör hans upplevelse av musiken.

Rackarns otur om det är så. Tycker mig läsa både här och där att "felen" bara går att mäta, men inte höra. Och när man på allvar börjar diskutera vad som händer runt 25 kHz så undrar jag om man ändå inte är mest ljudnörd ändå *s* (obs! inget nedsättande i det, som jag ser det, det är också en hobby)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-01 11:02

hifikg skrev:*s*

Vad betyder det där?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 12:08

Flint skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Ja, precis.

Vilka firmor?

I stort set alla slutsteg/tillverkare har ett LP-filter på ingången som begränsar bandbredden uppåt bara olika "tidigt".

OK, men vilka begränsar tidigt då?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 12:09

Flint skrev:

Vad betyder det där?

Jag tror att det är set där tssss-ljudet man gör när man är skeptisk.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-01 12:12

mx skrev:
Flint skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Ja, precis.

Vilka firmor?

OK, men vilka begränsar tidigt då?

Har inte kollat skillnader med tanke på märken eller geografi men på papperet ser det ju bättre ut att begränsa "sent" så därför kanske det lockar vissa tillverkare mer för att det ska imponera men med kanske försämrad ljudkvalitet som följd. Hypotes, icke bevisad.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-01 12:30

mx skrev:
Flint skrev:

Vad betyder det där?

*s* :wink: :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-01 12:46

Förr var det vanligt att bättre försteg begåvats med en mängd sk knaster- och brusfilterlösningar, som gav fler möjligheter än enbart kompensera dåligt hanterade vinylskivor.
Den som vet mest, tror minst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-01 15:55

mx skrev:
Richard skrev:

Ja, precis.

Vilka firmor?

Samtliga testade förstärkare och signalkällor av dessa märken enligt stereophile:

Naim, Linn, creec, rega, quad, mission.

Högtalare :

linn, naim, mission, rega, quad , epos, mfl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 18:21

Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Ja, precis.

Vilka firmor?

Samtliga testade förstärkare och signalkällor av dessa märken enligt stereophile:

Naim, Linn, creec, rega, quad, mission.

Högtalare :

linn, naim, mission, rega, quad , epos, mfl.

Så det är vanligt bland tillverkare som kontrollerar hela kedjan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-01 18:41

mx skrev:Så det är vanligt bland tillverkare som kontrollerar hela kedjan?

Tydligen. Dom verkar ha upptäckt något som vissa gillar och trivs med. Synd bara att vissa märken har använt så knepig marknadsföring och skrämt bort en massa kunder med knepighter som att kasta ut telefonen ur rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 19:26

mx skrev:
Flint skrev:

Vad betyder det där?

Njae, det står i all enkelhet för "smile" och motsvarar :) sedan långt innan jag kunde skriva :) och det hänger i av gammal vana. Sen kan det ibland handla om ett lite lurigt leende, men det gäller (för mig) oavsett det står *s* eller :) eller :-)

Så ere *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 19:29

Richard skrev:...Efter långlyssning några dagar avgörs det om det var en förbättring. ...

Ska det verkligen behövas? Räcker det inte med ett ackord?
Nu e jag elak, men jag kunde inte låta bli. Själv testar jag ibland högtalare i ett kvarts sekel innan jag avger några omdömen om dem, men så har jag aldrig lärt mig Tune Dem.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-08 16:58

Ett ackord räcker. ;)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-07-08 17:13

Låter instrumenten stämda så gör de väl det kan man tycka. Varför långtidslyssna i onödan? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi