Moderator: Redaktörer
phon skrev:Jag satte också en liten spole i serie med en diskant (för länge sedan), den hade en rätt stor topp vid 15k. Det var mýcket större topp än vad du hade, och det lät betydligt bättre med spolen. Kommer inte ihåg storleken, jag provade mig nog fram , men nåt i storlekordning med din.
phon skrev:En liten omkopplare kanske? Det har jag på flera av mina högtalare.
JAg ser inte att en analog omkopplare skulle försämra något med dessa högtalare.Goldfinger skrev:phon skrev:En liten omkopplare kanske? Det har jag på flera av mina högtalare.
Jag är tveksam, analoga omkopplare främjar inte signalkvaliteten direkt.
Jag skulle i så fall sätta dit en extra + terminal på högtalaren där spolen är ansluten.
Sen är det bara att flytta + kabeln beroende på hur man vill använda högtalaren.
Harryup skrev:Richard,
hur har du vinklat högtalarna? Slipper du toppen om du låter dom korsa varandra 1 m framför ditt huvud?
mvh/Harryup
Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Frågan är var avrullningen ovanför toppdiskanten ska sitta för bäst effekt, i högtalaren, förstärkaren eller signalkällan. Kanske i alla ?
Några ( alla ? ) engelska firmor verkar ju göra så, framförallt förstärkaretillverkare, nätverkspelaretillverkare, men även flera av de som gör högtalare. Monitor audio undantaget.
mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Frågan är var avrullningen ovanför toppdiskanten ska sitta för bäst effekt, i högtalaren, förstärkaren eller signalkällan. Kanske i alla ?
Några ( alla ? ) engelska firmor verkar ju göra så, framförallt förstärkaretillverkare, nätverkspelaretillverkare, men även flera av de som gör högtalare. Monitor audio undantaget.
Vilka firmor?
hifikg skrev:Nu har jag bara skummat igenom inläggen, och av det jag läst förvånar det mig att just du Richard verkar snöa in hårt på en liten puckel runt 200 Hz och en topp på 10000 Hz. Hör man sånt om man lyssnar på musiken, verkligen? Låter som om du är en riktig ljudnörd ändå. Precis som att en del sitter i mörkret och tänker på att deras högtalarkablar har för många kardeler sitter du och tänker på "fel" som inte heller hörs. Tune in and relax!
Flint skrev:hifikg skrev:Nu har jag bara skummat igenom inläggen, och av det jag läst förvånar det mig att just du Richard verkar snöa in hårt på en liten puckel runt 200 Hz och en topp på 10000 Hz. Hör man sånt om man lyssnar på musiken, verkligen? Låter som om du är en riktig ljudnörd ändå. Precis som att en del sitter i mörkret och tänker på att deras högtalarkablar har för många kardeler sitter du och tänker på "fel" som inte heller hörs. Tune in and relax!
Det kan bero på att just den störning de ger stör hans upplevelse av musiken.
Flint skrev:mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
I stort set alla slutsteg/tillverkare har ett LP-filter på ingången som begränsar bandbredden uppåt bara olika "tidigt".
mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
I stort set alla slutsteg/tillverkare har ett LP-filter på ingången som begränsar bandbredden uppåt bara olika "tidigt".
OK, men vilka begränsar tidigt då?
mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
Richard skrev:mx skrev:Richard skrev:Flint skrev:Det här är intressant och anknyter till mina experiment med att begänsa signalens bandbredd in till slutsteget.
Ja, precis.
Vilka firmor?
Samtliga testade förstärkare och signalkällor av dessa märken enligt stereophile:
Naim, Linn, creec, rega, quad, mission.
Högtalare :
linn, naim, mission, rega, quad , epos, mfl.
mx skrev:Så det är vanligt bland tillverkare som kontrollerar hela kedjan?
mx skrev:Flint skrev:hifikg skrev:*s*
Vad betyder det där?
Jag tror att det är set där tssss-ljudet man gör när man är skeptisk.
Richard skrev:...Efter långlyssning några dagar avgörs det om det var en förbättring. ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster