Flint skrev:Och nu en oändlig debatt om vem som började och vem som sa vad.
Nej, sådant nedlåter vi oss inte till!
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Flint skrev:Och nu en oändlig debatt om vem som började och vem som sa vad.
Nej, sådant nedlåter vi oss inte till!
ErikAndersson skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:Morello skrev:KarlXII skrev:Efter en demo på Ljudmakarn där det spelades Moon transistorelektronik direkt efter insåg jag att Audio Research lyckats med konststycket att kombinera rörets och transistorns sämsta egenskaper.
Jag gillar ARC tacke vare den ofta rätt så höga tekniska nivån samt en en del eleganta lösningar; skön rörporr helt sonika.
Aha, jag tror jag börjar förstå din negativa inställning till SET förstärkare. På mig verkar det bara vara tekniken som intresserar dig, och musiklyssnandet kanske kommer i andra eller tredje hand.
Kanske är det så att du inte är så intresserad av musiken som den är utan föredrar at dränka den i förvrängning - därav ditt bristande intresse för återkopplade push/pull-steg.
Har du vaknat till liv nu igen! Det var så lugnt här på forumet när jag slapp dina hånfulla påhopp och spydigheter. Varför tror du jag har ett bristande intresse för återkopplade Push-Pull steg? Jag kan upplysa dig om att under alla år jag verkar som konstruktör har huvudelen av mina förstärkare varit just motkopplade Push-Pull steg. Ta reda på fakta först det är ett gott råd!
sprudel skrev:DQ-20 skrev:Problemen med långtidslyssning framkommer främst när man vill vara hifi-guru och ge råd åt andra på grundval av sina egna upplevelser.
/DQ-20
Vad är det för problem med det?
Svante skrev:Goldfinger skrev:Man kan ju annars prova själv för att se hur mottaglig man är.
Jag har vid några testtillfällen blandat öppen med blind lyssning för att se hur jag upplever skillnaden mellan två apparater.
Ja, det bör man göra tycker jag. Lyssna först öppet för att få koll på vilka skillnader som verkar troliga, och sedan verifiera att skillnaden verkligen var hörbar med blindlyssning och statistik.
Svante skrev:Goldfinger skrev:Det jag kom fram till var att jag hörde samma typ av avvikelser vid bägge förfarandena men med den skillnaden att jag förlorade en del känslighet via blindtesten.
Ja, samma upplevelse har nog jag, men jag skulle inte kalla det en förlust av känslighet. Förväntanseffekter slår ju inte alltid fel, och om de visar rätt och man plockar bort dem så blir det förstås en mindre skillnad. Så förlusten är förväntanseffekterna, inte känsligheten.
Svante skrev:Goldfinger skrev:Vid suggestionseffekter är ju de upplevda skillnaderna olika vid växling mellan de bägge testvarianterna.
Ja, och det är det du beskriver. Du får inte stödet av suggestionseffekterna, därför upplevs skillnaden som mindre.
Svante skrev:Det är fö inte konstigt att suggestionseffekterna samverkar med de verkliga effekterna när man gör blinda och öppna tester omväxlande. Man kalibrerar förväntan, och det är ju bra. Så för sin egen del fungerar ju växelvis öppet och blint testande som en "sanity check" av den egna förmågan vid öppna lyssningar.
Svante skrev:Goldfinger skrev:Därför oroar jag mig inte så mycket, så länge det går åt det hållet att det medelst öppen lyssning går smidigt att utveckla systemet så att det klarar att gräva fram allt mer information ur fonogrammen ser jag ingen större anledning att börja testa på annat dessutom krångligare sätt.
Ja, det fungerar som sagt för egen del, men det är mycket svårt för en utomstående att bedöma om resultaten är värda något. I vetenskapliga sammanhang är värdet nära noll.
ErikAndersson skrev:Har du vaknat till liv nu igen! Det var så lugnt här på forumet när jag slapp dina hånfulla påhopp och spydigheter.
Ragnwald skrev:Goldfinger skrev:Därför oroar jag mig inte så mycket, så länge det går åt det hållet att det medelst öppen lyssning går smidigt att utveckla systemet så att det klarar att gräva fram allt mer information ur fonogrammen ser jag ingen större anledning att börja testa på annat dessutom krångligare sätt.
Olinjär, skvalpig frekvensgång kan uppfattas som detaljexponerande.
IngOehman skrev:Svante skrev:Goldfinger skrev:Därför oroar jag mig inte så mycket, så länge det går åt det hållet att det medelst öppen lyssning går smidigt att utveckla systemet så att det klarar att gräva fram allt mer information ur fonogrammen ser jag ingen större anledning att börja testa på annat dessutom krångligare sätt.
Ja, det fungerar som sagt för egen del, men det är mycket svårt för en utomstående att bedöma om resultaten är värda något. I vetenskapliga sammanhang är värdet nära noll.
Nära?
Hur kan de ha ett värde? Jo, kanske i något sociologiskt sammanhang,
där man studerar människors övertygelser, eller något liknande.
Vh, iö
sprudel skrev:Under själva blindtestet skaps också massor av suggestionseffekter.
Det märker alla som varit med om det. Man kommer inte förbi detta bekymmer den vägen.
Nattlorden skrev:ErikAndersson skrev:Har du vaknat till liv nu igen! Det var så lugnt här på forumet när jag slapp dina hånfulla påhopp och spydigheter.
Så jobbigt att se dig själv i spegeln?
Goldfinger skrev:Det där gäller ju all överföring av upplevelser, vad har långtidslyssning speciellt med det att göra?
ErikAndersson skrev: Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Goldfinger skrev:Därför oroar jag mig inte så mycket, så länge det går åt det hållet att det medelst öppen lyssning går smidigt att utveckla systemet så att det klarar att gräva fram allt mer information ur fonogrammen ser jag ingen större anledning att börja testa på annat dessutom krångligare sätt.
Nära?
Hur kan de ha ett värde? Jo, kanske i något sociologiskt sammanhang,
där man studerar människors övertygelser, eller något liknande.
Vh, iö
För den som lyssnar vid konstruerandet av högtalare bör det ju ha ett alldeles förträffligt värde, eller vad menas?
Kaha skrev:sprudel skrev:Under själva blindtestet skaps också massor av suggestionseffekter.
Det märker alla som varit med om det. Man kommer inte förbi detta bekymmer den vägen.
Varför är det bara "audiofiler" som drabbas av alla dessa märkliga "problem" med blindtest?
Varför kan den snobbigaste, mest presigefyllda vinkännaren känna hur ett vin smakar utan att han har den blekaste aning om det är Vino Tinto eller ett fiiint franskt slottsvin i glaset?
Kaha skrev:ErikAndersson skrev: Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.
Tror du verkligen på det själv?
Tag dessa två tuners som exempel (Båda från samma företag, samma tidsperiod):
Ct-610:
Ct-7000
Vilken av dessa två tror du låter bäst?
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:Morello skrev:KarlXII skrev:Efter en demo på Ljudmakarn där det spelades Moon transistorelektronik direkt efter insåg jag att Audio Research lyckats med konststycket att kombinera rörets och transistorns sämsta egenskaper.
Jag gillar ARC tacke vare den ofta rätt så höga tekniska nivån samt en en del eleganta lösningar; skön rörporr helt sonika.
Aha, jag tror jag börjar förstå din negativa inställning till SET förstärkare. På mig verkar det bara vara tekniken som intresserar dig, och musiklyssnandet kanske kommer i andra eller tredje hand.
Kanske är det så att du inte är så intresserad av musiken som den är utan föredrar at dränka den i förvrängning - därav ditt bristande intresse för återkopplade push/pull-steg.
Har du vaknat till liv nu igen! Det var så lugnt här på forumet när jag slapp dina hånfulla påhopp och spydigheter. Varför tror du jag har ett bristande intresse för återkopplade Push-Pull steg? Jag kan upplysa dig om att under alla år jag verkar som konstruktör har huvudelen av mina förstärkare varit just motkopplade Push-Pull steg. Ta reda på fakta först det är ett gott råd!
Det vara bara svar på tal så att säga.![]()
Kanske borde skrivit: ..intresse för återkopplade transistorsteg av push/pull-typ.
jonasp skrev:Kaha skrev:ErikAndersson skrev: Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.
Tror du verkligen på det själv?
Tag dessa två tuners som exempel (Båda från samma företag, samma tidsperiod):
Ct-610:
Ct-7000
Vilken av dessa två tror du låter bäst?
Men han skrev faktiskt "mindre", inte färre. Erik anser uppenbarligen för att en produkt ska vara en bra musikåtergivare måste komponenterna vara små!
Små rör är bättre än stora alltså? Små motstånd är bättre än stora?
Rätt knepigt uttalande, om nu någon frågar mig.
jonasp skrev:Kaha skrev:sprudel skrev:Under själva blindtestet skaps också massor av suggestionseffekter.
Varför är det bara "audiofiler" som drabbas av alla dessa märkliga "problem" med blindtest?
Varför kan den snobbigaste, mest presigefyllda vinkännaren känna hur ett vin smakar utan att han har den blekaste aning om det är Vino Tinto eller ett fiiint franskt slottsvin i glaset?
+1!!!!!
Harryup skrev:
Nja, det finns tester där experter tydligen inte känt någon skillnad på olika vinsorter och likaså tester av olika whiskeysorter.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nja, det finns tester där experter tydligen inte känt någon skillnad på olika vinsorter och likaså tester av olika whiskeysorter. Då är det fel på experten
Naqref skrev:Harryup skrev:Nja, det finns tester där experter tydligen inte känt någon skillnad på olika vinsorter och likaså tester av olika whiskeysorter. Då är det fel på experten
Vid seriösa tester så förlitar man sig aldrig på en enda individ. Att man anekdotiskt för fram detta som ett exempel på att blindtest är kasst visar bara att man inte har förstått hur seriösa sensoriska blindtester ska göras.
Det finns gott om exempel på att testare på expertnivå snarare tycker olika om två identiska produkter än lika om två snarlika produkter. Men bara om man ser till dessa som enskilda fall och inte i en större enhet. Summerar man resultatet från något dussintal testare vid ett lagom antal olika testtillfällen så framträder en betydligt tydligare bild. Då brukar identiska produkter ligga statistiskt överlappande och snarlika men olika produkter skilja sig åt.
Svante skrev:
Ja, samma upplevelse har nog jag, men jag skulle inte kalla det en förlust av känslighet. Förväntanseffekter slår ju inte alltid fel, och om de visar rätt och man plockar bort dem så blir det förstås en mindre skillnad. Så förlusten är förväntanseffekterna, inte känsligheten.
Nattlorden skrev:ErikAndersson skrev:Har du vaknat till liv nu igen! Det var så lugnt här på forumet när jag slapp dina hånfulla påhopp och spydigheter.
Så jobbigt att se dig själv i spegeln?
sprudel skrev:Svante skrev:
Det här har vi ju haft förut, men ändå. Du vill skilja på någon slags realeffekt där upplevelsen är decimerad från förväntanseffekter och den upplevelse som sker när man lyssnar vanligt/öppet.
Jag tror också att känsligheten ökar vid vanlig lyssning, man höjer sin gain för vissa element i det som anläggningen presterar. Element som du vid korttidslyssning inte noterade men som växer fram. Efter denna process är du en annan lyssnare och det hjälper dig inte ett smack om någon försöker hävda att det du egentligen hör är realeffekt plus din ökade känslighet som skulle vara någon "avvikelse" från din normala uppfattningsförmåga. Det är den situationen du har när du lyssnar vidare i din anläggning. Att andra inte uppfattar den vid blindtest är inte heller någon "tröst", du hör dem.
Jag skulle snarare säga att du utvecklat dina sinnen till att uppfatta små skillnader som du tidigare inte uppfattade.
Du kan alltså träna dig till att höra saker som du inte gjorde otränad, men du kan inte reversera dig till otränad. Andra lyssnare som genomgår samma process kommer sannolikt att genomgå en liknande utveckling.
Vad jag vill säga är att mottagaren av ljudupplevelsen inte är densamme efter en långtidslyssning som vid de första lyssningarna.
Och så tar vi till storsläggan i argumentationsarsenalen: Så är det bara!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster