Var lägga delningsfrekvenser, och varför.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Var lägga delningsfrekvenser, och varför.

Inläggav aisopos » 2012-07-02 12:31

Så fort man bygger en tvåvägare, trevägare eller ännu-fler-vägare så ska man ju välja någon/några delningsfrekvenser.
Många ggr ger ju detta sig självt, pga elementens egenskaper. Gör man t.ex en tvåvägare blir det allt som oftast nära 3kHz pga de användningsbara områdena för elementen.

Men ibland finns det lite spelrum. Och ibland är man så tidigt i idéstadiet att man kan först välja önskvärda delningar för att sen leta efter passande element.

Vad finns det för bra saker att tänka på när det gäller att välja delningsfrekvens?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-02 12:49

Antar att proffsen tittar mest på spridningsegenskaper, efter att man ringat in lämpligt spann/intervall för val av delningsfrekvens. Själv brukar jag testa genom att först köra elementen via aktiv delning och helt enkelt lyssna/testa mig fram till en lämplig delning. Vidare kollar jag med min grafiska dB-mätare hur kurvan eventuellt varierar vid ändrad delningsfrekvens. Helt ovetenskapligt alltså :), men det brukar bli bra.

Kräver förstås tillgång till lite aktiva prylar och mätare. Annars är väl simulering i Basta! i kombination med lite mätningar ett säkrare kort.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-07-02 12:52

Ofta vill man inte ha för tvära kast i sidoutstrålningen runt delningsfrekensen. Men det är många faktorer att ta hänsyn till. Som tumregel ökar effekttåligheten med brantare delning och högre delning. Detta leder också till mer riktningsverkan och detta kan vara bra eller dåligt. Hörseln är som mest känslig någon stans mellan 1-4 kHz så det vore bättre att ha en bredbandare på 2-3" som delas mellan 500-1000 Hz. Men då standarden är en 1" så får man få att välja på och en kommerciellt udda konstruktion som blir svår att sälja.

Man skall inte inbilla sig att allt är baserat på logik och ingenjörsvetenskap.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-07-02 12:56

DrBoar skrev:Man skall inte inbilla sig att allt är baserat på logik och ingenjörsvetenskap.

Precis, eftersom det också finns välljudande och "musikaliska" högtalare. (fulironi) 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-02 13:07

DrBoar skrev:Man skall inte inbilla sig att allt är baserat på logik och ingenjörsvetenskap.

Nej, mycket har kommit fram genom trial and horror. Däremot brukar det mesta gå att förklara i efterhand med logik och ingenjörsvetenskap.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-02 13:10

Om man gör en trevägare kan det väl på sätt och vis vara smart lägga delningen mellan bas och mellanreg vid baffelsteget för baffelbredden i fråga.
Eller kanske justera baffelbredden till att passa delningen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-02 18:40

DrBoar skrev:Som tumregel ökar effekttåligheten med brantare delning och högre delning. Detta leder också till mer riktningsverkan och detta kan vara bra eller dåligt.

Men hur blir det eg med riktverkan blir den (jag antar att det är loobens höjd vid frekvensen mitt i delningen som avses) verkligen mer riktad med ett ex 48dB filter än ett 24dB? Jag har svårt att tänka mig detta om fasningen på filtret + element är ok. Att udda ordningens filter beter sig annorlunda är en helt annan sak.

(sorry för möjlig ot)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-02 18:44

Inget som är i närheten av filter och delningsfrekvenser är OT i denna tråd. :wink:

Bara påhopp och onödigt ordmärkeri är OT. 8)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-02 19:10

*Framförallt är det viktigt att lägga delningen inom det områden som elementet låter bra.

*Hur långt man har mellan elementen i höjdled ändrar höjden på looben genom delningen (som kan pågå i oktaver), så det är också en faktor för att välja delningsfrekvens. Om man gör en planbaffelhögtalare så fungerar vissa varianter av filter tillsammans med specifika delningsfrekvenser eftersom signalen blir fasförskjuten av avståndsskillnaden i djupled. Kan man centrera högtalarna i djupled så kan även delningen läggas hursomhelst. Men att man centrerat högtalarna i djupled behöver inte innebära att man får en lika vågfront från bägge elmenten. Oftast är dock den första punkten viktigast, samt att ha koll på heta områden som kan orsakas av delningen.

Oftast så hamnar delningen runt 2 - 3 kHz till diskanten. Jag lägger gärna delning till bas mellan reg runt 300-400Hz här är vägländen längre och det blir mindre kritiskt att träffa rätt än i diskant fallet. Baffelbredden är väl så viktig för den del av lådan som diskanten sitter i och förståss hur ljudet i mellanbasen kommer att uppfattas (direktljud/reflekterat) (EDIT) så att binda baffelbredd till delning kan möjligen vara kontraproduktivt beroende på vilket sound som önskas.
Senast redigerad av skrutten 2012-07-02 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-02 22:33

är filtret bra gjort så att elementen samverkar på ett bra sätt så tror jag delningsfrekvensen har en underordnad betydelse.
Finns ju en del firmor och en del diyare som har åsikter om "perfekta delningar" men jag tror inte det finns entydiga sådana frekvenser.

Ett bra delningsfilter bör ju ge en perfekt sömlös övergång mellan elementet. Per definition borde detta betyda att filterfrekvensen inte spelar roll.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-07-02 22:42

DrBoar skrev:Hörseln är som mest känslig någon stans mellan 1-4 kHz så det vore bättre att ha en bredbandare på 2-3" som delas mellan 500-1000 Hz. Men då standarden är en 1" så får man få att välja på och en kommerciellt udda konstruktion som blir svår att sälja.

Hörselns känslighet för ljudtrycksnivå är som störst runt 1-4kHz. Frågan är om det finns någon koppling till känslighet för fasfel och eller andra fel som introduceras av en delning.

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-02 22:57

Att dela så nära 3 kHz eller däröver bör vara lämpligare än att dela under 1kHz där det är lättare att höra fasfel (enligt en tidigare diskussion på faktiskt). Så över 3kHz får man nog de största friheterna för delning (av lite taffligare sort).

Hörseln är känsligast i runt 3kHz men är det någon som testat hörbarheten av att t.ex. minska nivån vid denna frekvens med någon dB och se vad det ger sammantaget? Förvånansvärt lite skulle jag vilja säga fast vi hör som bäst i det området.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-02 23:06

Mja, för ett givet elementavstånd blir huvudloben vid delningen smalare ju högre delningsfrekvens man väljer. Det betyder att om man flyttar sig en aning i höjdled så får man större tonkurveavvikelser med högre delning.

Jag tror att man i första, andra och tredje hand ska titta på tonkurveavvikelser i olika riktningar och långt senare bekymra sig över fasgången. I området över 1 kHz är det mycket svårt att höra de allpasseffekter som ett typiskt delningsfilter har.

Labba gärna lite med xdir på www.tolvan.com .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-07-04 20:34

Om exempel på annat än fysik som påverkar delningsfrekvensen:

För 50 år sedan i England så beskattades 12" element och större lägre än mindre element då de räknades som yrkesverktyg. Med dagens mode med pinnsmala högtalare så används mycket 5" och 6,5", tittar man i hifikataloger från 70 och 80 talet var det vanligare med 8" och 10". Väljer man tre stycken 6,5" eller en 12" påverkar detta valet av delningsfrekvenser orsakat av olika mervärdesskatt och mode 8O

Återgå till DIY-forum