Det är mycket svårare att få artisten att göra en helt ny mix som är bra.
Moderator: Redaktörer
phon skrev:Först försöker man rätta till de tekniska bristerna så gott det går i något ljudredigeringsprogram, sedan bränner man en ny och bättre CD och sist spelar man upp den nya CD'n i sin HiFi-anläggning. Plättlätt.
Det är mycket svårare att få artisten att göra en helt ny mix som är bra.
dimitri skrev:Svante skrev:dimitri skrev:... hög trohet till vad då? Till fonogramet (givetvis)
Med risk för att riva i en gammal diskussion: Nej, troheten gäller en hel återgivningskedja, från mikrofon till högtalare. Givetvis måste anläggningen hemma konstrueras med antaganden om hur ledet före fonogrammet ser ut, men det gör inte att begreppet hifi gäller bara delen efter fonogrammet.
Hifianläggningen hemma är en del av en hifikedja. Den kan visserligen inte göra något bättre än att återge fonogrammet antagandes att det är inspelat på ett visst sätt, men det gör inte att troheten på ett systemövergripande plan behöver begränsas till trohet mot fonogrammet.
Jag var nyligen med på en inspelning med hifiambitioner, där det handlade om att få med precis det som hände i studion till fonogrammet.
med all respet Svante, här hugger du i sten.
Anta att man gjort ett uselt jobb i studion eller konsertsalen. Det inspelade håller låg teknisk kvalitet. Musiken däremot är av högsta konstnärlig kvalitet (antar vi). Hur ska vår high fidelity anläggning bete sig? ska den försöka rätta till den tekniska kvaliteten på fonogramet eller tala sanning?
phon skrev:Då får man spela och njuta av den som den låter, eller välja bort den om man inte får någon behållning av den. Jag väljer bort en hel del musik som jag kan gilla musikaliskt men inte står ut med ljudet på, och inte heller kan postmastra själv.
dimitri skrev:du må ha rätt här. Saken är bara den att när vi går till vår kvartershifihandlare så kan vi bara välja hifiutrustning som tar sig an just det färdiga fonogramet och som inte har en aning om hifi kedjan innan
Svante skrev:Ja, och det är väl kanske en av anledningarna till att en del verkar tycka att hifi är apparater och inte ett begrepp.
Flint skrev:FBK skrev:Inte första gången som liknande påståenden kommer, dvs så fort man protesterar på det ena eller andra sättet mot sådant som just skett så har man en gnällig attitydÄr det bara jag som ser det sjuka i denna inställning. Är väl klart mer rakryggat att säga att du inte vill ha olika åsikter osv utan man ska tycka som massan i stort annars adjö. Alltför smalspårigt som jag ser det och då är mina upplevelser av rörstärkare mer eller mindre usla, men icke sågar jag personer bara för att de framhåller rör framför grus. (som en del kallar det) Men något som jag sågar direkt är personer som pissar på andras åsikter på det sättet som ovan gjorde.
Det är lättgenomskådad retorik och maktspråk för att föringa och förlöjliga motståndarna. Bara att returnera med samma metod tillbaka, men snyggt så att det ligger inom forumreglerna. Varför ska ena sidan i en debatt spela snyggt när inte den andra sidan gör det?
Conan skrev:Om en trisse-stärkare med 0,000001% dist och 1000-tals Watt under huven ger ett sämre ljud än en 2 x 8 W SET, så är det väl trisse-häcken som är en "distbox" i den spcifika anläggningen, med den specifika lyssnaren, med de lyssningsvolymer som spelas och med de fonogram som avlyssnas!? :wink:
Conan skrev:Svante skrev:Ja, och det är väl kanske en av anledningarna till att en del verkar tycka att hifi är apparater och inte ett begrepp.
OK, men hur skulle det då vara korrekt att definiera en spcifik del i kedjan som "distbox" utan att ta hänsyn till det ljudet som faktiskt når lyssnaren?
Jag klämmer på allmän begäran till med en bilanalogi:
En hårdnackad bilentusiast:
"-jasså du föredrar stötdämpare på bilen.. ho ho ho... dom djäfla distapparaterna. Med såna på bilen kan du ju aldrig slå några varvrekord på Monza!!".
Ägare till bilen med stötdämpare:
"-Men jag kör ju 80% på vägar med farthinder & sånt och dessutom tycker jag det vart mycket skönare att köra bil när det inte skakar så förbannat."
Bilentusiast:
"-Vilken sablars galimattias! Det kan aldrig bli en high end-bil om du inte kan slå varvrekordet på en F1-bana fattaruväl! Pilutta dig, distlover".
Conan skrev:Vad jag vill säga är bara att ordet "distbox" självfallet rimmar illa med att det ganske faktiskt ger ett mer njutbart ljud till lyssnaren. Om en trisse-stärkare med 0,000001% dist och 1000-tals Watt under huven ger ett sämre ljud än en 2 x 8 W SET, så är det väl trisse-häcken som är en "distbox" i den spcifika anläggningen, med den specifika lyssnaren, med de lyssningsvolymer som spelas och med de fonogram som avlyssnas!? :wink:
jonasp skrev:Man kan undra hur många varv denna visa kan återupprepa sig. Som en vinylskiva som hackar på exakt samma ställe. Varv efter varv...
Svante skrev:jonasp skrev:Man kan undra hur många varv denna visa kan återupprepa sig. Som en vinylskiva som hackar på exakt samma ställe. Varv efter varv...
Vi strävar efter bättre varvtider, vettö.
Harryup skrev:Nej Svante, det är ett bevis för att f/e- testen i det utförandet inte ger objektiva svar bl.a. på grund av missanpassning. Det är också ett bevis för att du har fel prioriteringar då du väljer förstärkare eftersom du inte är intresserad av att optimera din test genom att spela musik på en kombination där faktiskt förstärkaren får driva högtalare och inte en hög komponenter. Faktiskt förlorade du några steg på trovärdighetsskalan i ljudåtergivningsdiskussioner om du framhärdar att testen är lämplig och adekvat.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nej Svante, det är ett bevis för att f/e- testen i det utförandet inte ger objektiva svar bl.a. på grund av missanpassning. Det är också ett bevis för att du har fel prioriteringar då du väljer förstärkare eftersom du inte är intresserad av att optimera din test genom att spela musik på en kombination där faktiskt förstärkaren får driva högtalare och inte en hög komponenter. Faktiskt förlorade du några steg på trovärdighetsskalan i ljudåtergivningsdiskussioner om du framhärdar att testen är lämplig och adekvat.
Förklara vad du syftar på med missanpassning.
F/E kan göras med en riktig högtalare istället för konstlast om man bara har någonstans att slänga inte den som inte stör slutlyssningen, så det är inget teoretiskt problem, enbart ett praktiskt dilemma.
Du kan nog dra av lika många poäng på dig själv, plus några extra för att det var du som började med det tramset.
Harryup skrev:Det är helt ok att du inte förstår. Du får läsa på vad IÖ skrivit om SET och f/e.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nej Svante, det är ett bevis för att f/e- testen i det utförandet inte ger objektiva svar bl.a. på grund av missanpassning. Det är också ett bevis för att du har fel prioriteringar då du väljer förstärkare eftersom du inte är intresserad av att optimera din test genom att spela musik på en kombination där faktiskt förstärkaren får driva högtalare och inte en hög komponenter. Faktiskt förlorade du några steg på trovärdighetsskalan i ljudåtergivningsdiskussioner om du framhärdar att testen är lämplig och adekvat.
Förklara vad du syftar på med missanpassning.
F/E kan göras med en riktig högtalare istället för konstlast om man bara har någonstans att slänga inte den som inte stör slutlyssningen, så det är inget teoretiskt problem, enbart ett praktiskt dilemma.
Du kan nog dra av lika många poäng på dig själv, plus några extra för att det var du som började med det tramset.
Det är helt ok att du inte förstår. Du får läsa på vad IÖ skrivit om SET och f/e. Du talar emot din mentor.
Däremot förlorade du inga poäng eftersom du inte hade några.
Mvh/Harryup
Svante skrev:Jag var nyligen med på en inspelning med hifiambitioner, där det handlade om att få med precis det som hände i studion till fonogrammet.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:
Jag frågade inte om SET.
Det borde du gjort eftersom det är det mitt svar till Svante gäller eftersom det är det han kommenterade. Dvs SET och f/e.
Harryup skrev:Nej Svante, det är ett bevis för att f/e- testen i det utförandet inte ger objektiva svar bl.a. på grund av missanpassning. Det är också ett bevis för att du har fel prioriteringar då du väljer förstärkare eftersom du inte är intresserad av att optimera din test genom att spela musik på en kombination där faktiskt förstärkaren får driva högtalare och inte en hög komponenter. Faktiskt förlorade du några steg på trovärdighetsskalan i ljudåtergivningsdiskussioner om du framhärdar att testen är lämplig och adekvat.
Mvh/Harryup
PerStromgren skrev:Svante skrev:Jag var nyligen med på en inspelning med hifiambitioner, där det handlade om att få med precis det som hände i studion till fonogrammet.
Mer, mer!
Kan du inte starta en tråd och berätta vad som hände och vad du hörde? Eller är det något hemligt undergroundband?
berma skrev:Grejen är ju den - att grabbarna som pysslar med små SET-rörförstärkar och stora horn-högtalare har mycket roligare än de som köper hembioförstärkare på stormarknader och lyssnar genom små pyttehögtalare. Trisseförstärkare blir bara roliga om de har löjligt hög effekt.
berma skrev::)He he, det här forumet är sig likt, till och med på sommaren.
Men ni har ju missuppfattat allt!
Grejen är ju den - att grabbarna som pysslar med små SET-rörförstärkar och stora horn-högtalare har mycket roligare än de som köper hembioförstärkare på stormarknader och lyssnar genom små pyttehögtalare. Trisseförstärkare blir bara roliga om de har löjligt hög effekt.
Chefsideologen har ju fattat det, vilket gör vissa arga och andra förvirrade.
Ljuv Musik kommer det ur alla hyfsade system ändå,
men det är det nog ingen som märker.
Med ytterligt vänlig hälsning !![]()
/b
Nattlorden skrev:Om trissestärkaren har de goda egenskaperna, vilka fel har du inte tagit upp om den skulle bli så dålig i anläggningen som inte är möjliga att klassa som dist?
Nattlorden skrev:Fonogrammen och i princip även lyssnaren är irrelevant. En bra anläggning är inte anpassad till en lyssnare, den är generellt bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster