Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10010
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2012-07-04 00:12

paa skrev:Tänk om det bara beror på att tonarmen i P7 är så mycket bättre än RB300?


Jag tror inte det. RB300 har betydligt bättre resonansegenskaper än Technicsarmen. Jag startade en tråd om det på vinylengine, här är grafer då en likadan arm som sl1200ans jämförts med RB300. Sistnämnda har "remarkable results" vad gäller resonanser, medan technicsarmen "could have been better", titta:

Bild

och rb300 låter inte avgjort bättre, ellercannorlunda uttryckt, får inte technicsen att låta bättre. därför tror inte jag att en rb 700 gör några underverk på technicsen.

men du kan förstås ha rätt :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10969
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2012-07-04 00:27

paa skrev:
CODY skrev:
paa skrev:
CODY skrev:RB 700an är en riktigt fin tonarm med bättre lager etc än de mindre armarana. Detsamma gäller kablarna inuti armen och till stärkaren. Lagret är ett helt annat och bättre etc. Men det kan du läsa om på regas hemsida.

jag tycker att den låter jättebra, inget sticker ut och den klingar friskt och homogent. Det sitter en rega exact på den och riaa är en rega fono; både PU och Riaa är egentligen sämre än spelaren. Den spelar särskilt klassisk musik på ett helt neutarlt sätt och den s a s hörs inte alls. Jag har många fina Erato och Decca pressningar som jag har ärvt. Finns inte någon anledning att byta. Om man vill uppgradera (och det får man förutsätta att du vill) kan man köpa mer ambitiösa pickisar och Riaa-steg. Den är relativt billig, 15 tkr. Den behöver inget underhåll och kan egentligen inte uppgraderas. Den är gjord för att vara fit n forget.

Ljudbilden är stor och livlig.


Kanske det skulle bli ännu bättre om du monterade den armen på Technics-spelaren?


Nja,

jag har en RB300 på Technicsen i detta nu och den är hos fodervärd (medlem på forumet) över sommaren och spelar reagge. Technicsen låter instängt (men relativt bra förstås) med skarp bas, men har inget att sätta emot P7an.

Tänk om det bara beror på att tonarmen i P7 är så mycket bättre än RB300?


Eller, hemska tanke, att puppen på RB300* inte var/blev helt "korrekt" injusterad med avseende på typ "SRA å antiskating samt azimut"(*vars "fysik" jag är relativt väl bevandrad i då jag sedan länge innehaft en sådaner)

Vill även tillägga att Regas puppar(efter att ha haft bara två :oops: )
inte direkt faller mig på läppen m.a.p varken konstruktion, kvalitet
(precision i montering), återgivning eller prisvärdhet . . .

Men dä ä ju ja dä . . . :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2012-07-04 00:40

Som Technics-fanboy måste jag påpeka att SL-1700 är en tidig hifi-föregångare till 1200/10, från 79-81 (med en gummirem mellan tonarmsmotor och cueing som måste bytas nuförtiden) :)

Inte för att jag tror den påverkar, men den finns inte på senare modeller så det kan ju ha skett andra smärre modifikationer av tonarm etc..?

Hade varit kul att se ett test mellan mer nytillverkad 1210-arm och RB700..! :)

(Undrar vilken kombination shifts hörde?)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Digitalinspelningar för jämförelse.

Inläggav lennartj » 2012-07-04 02:25

Bill50x skrev:Alltså, att jämföra drivverk/tonarmar/pickuper är ett tidsödande och komplext arbete. Speciellt som det inte är frågan om att stoppa in några kablar i en ny apparat utan att det handlar om kanske timmar av montage och justeringar innan man kan avlyssna resultatet.

/ B

Då kan man komma förbi det opålitliga hörselminnet om man vågar vara odogmatisk och använda en PC samt ljudkort med bra linjeingång och AD-omvandlare, eller annan högkvalitativ inspelningsplattform.
Stöder den 24-bit/96 kHz är det bra, men vanlig 16-bit, 44,1 kHz-sampling räcker långt samt Audacity (freeware).
Först måste man ha en skiva med någon form av testsignal så att man kan justera inspelningsnivån till att vara exakt lika för alla pickuper.
Sedan väljer man omsorgsfullt ut utslagsgivande inspelningar av olika slag.
Den som även spelar begagnade skivor i varierande skick bör naturligtvis spela in några exempel på sådana med olika defekter, som distorsion från sönderspelad skiva, brus och knaster. Skillnaden mellan olika pickuper är ibland häpnadsväckande i frågan om att undertrycka eller överdriva störningar.
Typ av nålslipning tror jag har störst betydelse.

Om någon skulle göra sig besväret att spela in åtminstone ett halvdussin olika pickuper spelande exakt samma skivexemplar i samma ordning tycker jag att det vore högintressant att A/B/X-lyssna på dem blint.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Digitalinspelningar för jämförelse.

Inläggav Bill50x » 2012-07-04 08:52

lennartj skrev:Då kan man komma förbi det opålitliga hörselminnet om man vågar vara odogmatisk och använda en PC samt ljudkort med bra linjeingång och AD-omvandlare, eller annan högkvalitativ inspelningsplattform.

Ja, det är ett förnuftigt sätt att lyssna på skillnaderna mellan olika spelare.

Arbetet med att jämföra olika kombinationer spelare/tonarm/pickup finns dock kvar. Tre av varje ger 27 kombinationer att montera/justera. Nu behöver man kanske inte testa varje möjlig kombination, ett drivverk kan man ju snabbt sortera ut om det tex känns svajigt/ostadigt osv.

/ B

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Digitalinspelningar för jämförelse.

Inläggav Jansson » 2012-07-04 09:34

lennartj skrev:
Bill50x skrev:Alltså, att jämföra drivverk/tonarmar/pickuper är ett tidsödande och komplext arbete. Speciellt som det inte är frågan om att stoppa in några kablar i en ny apparat utan att det handlar om kanske timmar av montage och justeringar innan man kan avlyssna resultatet.

/ B


Den som även spelar begagnade skivor i varierande skick bör naturligtvis spela in några exempel på sådana med olika defekter, som distorsion från sönderspelad skiva, brus och knaster. Skillnaden mellan olika pickuper är ibland häpnadsväckande i frågan om att undertrycka eller överdriva störningar.
Typ av nålslipning tror jag har störst betydelse.



Intressant.
Kan man inte förenkla saken och påstå att en bra pick up med goda spårningsegenskaper inte överdriver störningar?
Om en pu undertrycker störningar borde den väl rimligtvis inte heller spåra en god pressning lika bra?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-07-04 09:41

sportbilsentusiasten skrev:
Naqref skrev:
Jansson skrev:Kalle på High Fidelity hävdade att LP 12 mycket väl hanterar dynamiskt svaj och att det inte ska höras.


Har inte IÖ hävdat att han har mätt på LP-12 och snarare kom fram till motsatsen - att den adderar dynamiskt svaj? Men med en sådan frekvens att det framhäver rytmen i viss typ av musik.

Jag minns inte men det finns väl beskrivet här någonstans.

Tycker du inte det är oseriöst att i alla lägen föra fram dessa argument när det handlar om en LP12 från 80-talet? (om jag minns rätt)
I princip allt är ju modifierat på dagens LP12!

Tex motorstyrningen är ju reviderade 4ggr sedan dess...(och ny motor dessutom)

Till trådstartaren, Majik LP12 ska du inte ha, den är en budgetvariant som bla har en sämre motorstyrning!
Så att dema en sådan ger inte alls någon bra indikation på vad en "normal" LP12 presterar


Motorstyrningen påverkar en synkronmotor extremt lite på dessa parametrar. Extremt lite. Oavsett motorstyrning. För nyare dc-motorerna är det lite en annan sak där man kan låta motorns last ingå i elektronikens återkoppling och påverka aktivt farten. Men det förutsätter då att man väljer dc-motoralternativet med motsvarande motorstyrning. Men då kan jag tycka att det är lite oprisvärt. Det billigaste alternativet kostar ungefär som om man skulle betala Morello att konstruera och bygga en one off ultra high end controller.

Sedan ska man komma ihåg att det stora problemet är inte motordelen då den är relativt dynamiskt mjuk oavsett motor utan det är hela upphängningen samt samarbetet mellan skivtallrik och rem (så som paa redan har nämnt).

Det största felet med LP-12an är dock fortfarande helt ignorerat och det är den dynamiska obalanserade fjärdringen av subchassiet. Det som gör att exempelvis en mekaniska störning i horisontalled genererar en stoakstisk wobblande rörelse i både i horisontalled och vertikalled med flertalet torsionsmoder. Det är detta som gör att den är extremt känslig för vilket underlag spelaren står på och det som gör att den måste justeras i tid och otid. Hade Linn sett till att ordna detta hade mångt och mycket av min kritik mot spelaren fallit. Förutom att den är grymt oprisvärd. Noteras bör att Keel-uppgraderingen inte fixar detta problem.

Det är lite tveeggat. Det är säkert denna svaghet som många formligen älskar spelaren och andra så tvärt ogillar den. Skulle Linn bygga bort svagheten så skulle de mista många fler trogna uppdaterare än vad de skulle vinna nya kunder. De senare har de redan skrämt bort.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-04 09:52

ivor-isobarik skrev:Prioritetsordningen är följande:
-Lagret
-Subchassiet/upphängningen
-Motor/Styrning
-Arm
-Puppan
-RIAA

...Och en stor portion FF(Foundation First)

Ett Cirkuskit nytt hos handlaren kostar ungefär 4500:-

Keel som dyr chassiet heter kostar skjortan -typ runt 30K?

Motorstyrningen, Radikal som den heter över 30K?

Begagnade motorstyrningen Lingo typiskt 4500:- den senare modellen någon tusing mera.

Armarna då,en EKOS SE som är topparmen kostar enligt listan 44K men brukar gå att köpas biligare

Ekos II begagnad betalar man runt 13k för beroende på skicket(kosmetiskt)

En EKOS etta begagnad cirka 7K

Armar som Akito och Ittok kan man få för kaffepengar men kan vara vanskliga,det finns i alla fall tre versioner av Akito där de senare är mycket bättre priserna varierar mellan 1500-5000:-

Pupporna då..

Tycke och smak är som alltid delade,man vill nästan inte gå in i den debatten. Väl beprövade puppor som jag upplever som goda på tolvan är:

-Adikt: en MM som egentligen är en modifierad Goldring 2500,kostar cirka fyratusen,riktigt bra! man brukar säga att den mår bäst av att slita ut två nålar i innan man börjar fundera på en ny puppa,en nål kostar ungefär tvåtusen,spårar bra och har bra livslängd. En del har testat med Goldring 2500 i stället då den är billigare,men inte funnit den lika trevlig.

Adikt gör sig bra i alla armar nämnda,en Ekos med Adikt kan spela bättre än en betydligt häftigare nål i enklare arm. Även en så enkel puppa som AT95 är musikaliskt överlägsen i Ekosarmen mot den bättre puppann Adikt i en Akito(på grund av att armen är bättre)

-Klyde:MC puppa som jag tycker spelar bra men som är onödigt dyr med tanke på att det finns trevligare och billigare nålar Pris runt 11K

-Akiva: Linns bästa just nu och väldigt dyr-runt 30K,nämner den bara och överlåter till betraktaren att avgöra om man tycker det vara prioriterat.

Dynavector: har en riktigt bra MC puppa för runt 5K som jag överväger köpa den dagen jag har ihjäl min egen nål. Har anhängare världen över..

AT OC9: behöver ingen närmare presentation,en klassvinnare i MC segmentet.


Går man en annan väg så kan jag rekommendera att köpa en slutspelad Linn Troika för några hundringar(men kan lätt kosta en tusing oxå)en gammal topp MC puppa som jag bokstavligen avgudar,sedan skickar man iväg den till UK på omstiftning,kostar runt 4-tusen och spelar rent gudomligt!



Ser man ur det ekonomiska perspektivet med mest pang för pengen så ser en riktigt bra och prisvärd LP tolva ut så här:

Ett begagnat LP12 verk med ett serienummer runt 90.000?
Lingo I begagnad alternativt Lingo II
Ekos I eller ekos II arm
Adikt,Dynavector,ATOC,Klyde eller,Troika

Och så en begagnad Linn Linto ifall man blir med MC..


Antagligen så kostar inte en sådan särskilt stora slantar i förhållande till prestanda,skulle jag ge mig på att gissa så kunde det bli ungefär så här:


Cirkusverket utan arm och motorstyrning: 7000:-
Lingo I:4500:-
Lingo II:6000:-
Ekos I: 7000:-
Ekos II:13.000:-
PU:1500-7000:-(begagnad Adikt1500-2000:-,mittemellan ATOC och Dynavectorn,en retippad Troika eller en Klyde med få speltimmar)
Trampolin II bottenplatta:kostar ny 2000:- så säg att den är värd 1000:- begagnad?


Så ihopplockad borde prisbilden se ut så här begagnade på blocket:

LP12,Cirkus,Ekos I,Lingo I,Adikt,Trampolin:
Ungefär 21.000:-

LP12,Cirkus,Ekos II,Lingo II,Adikt,Trampolin:
Ungefär: 28.500:-

LP12,Cirkus,Ekos II,Lingo II,Dynavector,troika(nystiftad)eller begagnad Klyde mindre än 300 timmar,trampolin:

Ungefär 32.000:-


Bästa affären gör man som köpare om man hittar sin favoritspelare med det specs man söker,gärna någon som man känner och som man vet har tagit väl hand om den och man vet att skicket på LP12án kan bekräftas. Den är alltid billigast komplett!

Därför säljs oftast LP12 orna i delar då det alltid finns människor som letar bitar,det är ett populärt folkkärt familjemys att sätta ihop drömtolvan från Ebayfynd och kan vara projekt som pågått under en väldigt lång tid,ett litet självförverkligande helt enkelt!

Absolut mest pang för liten peng är:

Cirkustolva,Valhalla motorstyrning,fräsch Ittok II,eller en Akito II,och adikt.

Ungefär: 10.000:-

Börjar man där så får du igen hela pengen,möjligen mer också om du inte skulle uppskatta att få lyssna till allt som finns på dina skivor:-)

Den är även perfekt att bygga vidare på,delarna du sedan byter ut och som säljs löst får du nästan lika mycket för som tolvan kostat dig till skillnad från många andra skivspelare.(beg adikt 1500,valhalla 500-1500,Akito 1500-3000 beroende på modell)Ittok:4500:- ungefär)

Därefter så kan man vartefter man känner det påkallat köpa en lingo eller ekosarm. Det blir lite dyrare med mellanlandningarna men det kan vara kul att inte göra allt på en gång.


Jag uppskattar min LP12 tolva alldeles enormt,skulle inte sitta och skriva så här annars,det finns annat också,jag har hört olika skivspelare men i min värld så är de ändå inte lika mycket pang för pengen. Skulle vilja säga något snällt om Thorens men,tyvärr,en bra justerad instegstolva spelar skjortan av dem. Jag skulle vilja säga att silikonbadande sjukhusvågar är vägen till lycka men det blir tyvärr bara valiumanus i mina öron.

Hursomhelst så repekterar jag att alla finner sin egen lycka i sina apparater. Jag har funnit min i LP12án..


Ett riktat inlägg till LP 12 experter på faktiskt.

Jag vill återvända till detta fina inlägg från ivor-isobarik.
Exemplariskt tycker jag.

För mig som är dåligt insatt i LP 12 djungeln.
I detta inlägg finns mycket information men det kräver samtidigt en hel den grundkunskaper.

Prioriteringsordning viktar
-Lager
-Subchassi/Upphängning
-Motor/styrning

Framför
-Arm
-pu
-RIAA.


Ok!
Jag har en pu som väl så god som man tittar till prioritetsordning.
Mitt RIAA är erkänt mycket bra.

Dessa två kan behållas.

Jag antar att lager är detsamma på modeller med serienummer 90000 och uppåt?

Subchassi?
Avses här trampolin?
Hur viktig är Keel i detta sammanhang?
Lingo finns i olika generationer?

Armar.

Akito finns visst i tre olika versioner?
Kalle på High Fidelity sa något om att den sista versionen av Akito är rejält mycket bättre än 1 och 2. Jag kanske inte lyssnade ordentligt på vad han sa.
Kommentarer om Linns armar?
Hur viktig är Ekos-armen i detta sammanhang.

Jag ska om några få timmar besöka Veteran Hi fi fär demo.

Bland sortimentet har Mirre en begagnad LP 12 för 20000:-
Om jag begripit något av Lp 12 hierarkin och prisbild förefaller detta som ett överpris?
Synpunkter?
länk till Veteran hi fi
http://www.simplyblack.net/VHIFI/index_ ... ack.html#3
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-04 10:09

Naqref skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Naqref skrev:
Jansson skrev:Kalle på High Fidelity hävdade att LP 12 mycket väl hanterar dynamiskt svaj och att det inte ska höras.


Har inte IÖ hävdat att han har mätt på LP-12 och snarare kom fram till motsatsen - att den adderar dynamiskt svaj? Men med en sådan frekvens att det framhäver rytmen i viss typ av musik.

Jag minns inte men det finns väl beskrivet här någonstans.

Tycker du inte det är oseriöst att i alla lägen föra fram dessa argument när det handlar om en LP12 från 80-talet? (om jag minns rätt)
I princip allt är ju modifierat på dagens LP12!

Tex motorstyrningen är ju reviderade 4ggr sedan dess...(och ny motor dessutom)

Till trådstartaren, Majik LP12 ska du inte ha, den är en budgetvariant som bla har en sämre motorstyrning!
Så att dema en sådan ger inte alls någon bra indikation på vad en "normal" LP12 presterar


Motorstyrningen påverkar en synkronmotor extremt lite på dessa parametrar. Extremt lite. Oavsett motorstyrning. För nyare dc-motorerna är det lite en annan sak där man kan låta motorns last ingå i elektronikens återkoppling och påverka aktivt farten. Men det förutsätter då att man väljer dc-motoralternativet med motsvarande motorstyrning. Men då kan jag tycka att det är lite oprisvärt. Det billigaste alternativet kostar ungefär som om man skulle betala Morello att konstruera och bygga en one off ultra high end controller.

Sedan ska man komma ihåg att det stora problemet är inte motordelen då den är relativt dynamiskt mjuk oavsett motor utan det är hela upphängningen samt samarbetet mellan skivtallrik och rem (så som paa redan har nämnt).

Det största felet med LP-12an är dock fortfarande helt ignorerat och det är den dynamiska obalanserade fjärdringen av subchassiet. Det som gör att exempelvis en mekaniska störning i horisontalled genererar en stoakstisk wobblande rörelse i både i horisontalled och vertikalled med flertalet torsionsmoder. Det är detta som gör att den är extremt känslig för vilket underlag spelaren står på och det som gör att den måste justeras i tid och otid. Hade Linn sett till att ordna detta hade mångt och mycket av min kritik mot spelaren fallit. Förutom att den är grymt oprisvärd. Noteras bör att Keel-uppgraderingen inte fixar detta problem.

Det är lite tveeggat. Det är säkert denna svaghet som många formligen älskar spelaren och andra så tvärt ogillar den. Skulle Linn bygga bort svagheten så skulle de mista många fler trogna uppdaterare än vad de skulle vinna nya kunder. De senare har de redan skrämt bort.


Detta med underlag och placering av LP 12 känner jag igen från brittiska forum.
Inte sällan har man hävdat Mana-acoustics vägghängda hylla som en adekvat lösning. Om inte detta så i alla fall någon form av rack-lösning.
Det skulle nog peka på att i alla fall tidigare generationer av LP 12 har varit kritiska mot vilket underlag de placerats på.

Jag diskuterade saken i butik och fick info att dagens LP 12 är mycket okritiska för underlagets beskaffenhet.
Ingen särskild framtagen rack-lösning utan bara ett rimligt stabilt underlag.

På frågan om underhåll rekommenderas service ungefär var 4-5 år av LP 12, enligt uppgift från butiken High Fidelity.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 12586
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-04 11:12

Jansson skrev:
Jag diskuterade saken i butik och fick info att dagens LP 12 är mycket okritiska för underlagets beskaffenhet.
Ingen särskild framtagen rack-lösning utan bara ett rimligt stabilt underlag.

Det stämmer inte.
Mindre känslig än förr, ja. Men ALLA skivspelare är mer eller mindre känsliga för mekanisk (och akustisk) störning!
Mer om detta i nästa inlägg.

LP12 hos Veteran verkar vara en gammal spelare, vilken är specen? Hittar bara lite info på deras web...

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-04 11:23

sportbilsentusiasten skrev:
Jansson skrev:
Jag diskuterade saken i butik och fick info att dagens LP 12 är mycket okritiska för underlagets beskaffenhet.
Ingen särskild framtagen rack-lösning utan bara ett rimligt stabilt underlag.

Det stämmer inte.
Mindre känslig än förr, ja. Men ALLA skivspelare är mer eller mindre känsliga för mekanisk (och akustisk) störning!
Mer om detta i nästa inlägg.

LP12 hos Veteran verkar vara en gammal spelare, vilken är specen? Hittar bara lite info på deras web...


Kanske slarvigt språkbruk av mig.
Instämmer om placering.
Min nästa spelare kommer jag antingen att placeras på mitt Rega väggstativ eller på mitt Mana rack.

Jag ska förhöra mig om denna LP 12a.
Ser dock ut att vara ngn signaturversion?
Ngn form av namnteckning strax till höger om skivtallriken.
Akito 2 arm tydligen, vad anser du om den?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 12586
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-04 11:35

Jansson skrev:För mig som är dåligt insatt i LP 12 djungeln.
I detta inlägg finns mycket information men det kräver samtidigt en hel den grundkunskaper.

Prioriteringsordning viktar
-Lager
-Subchassi/Upphängning
-Motor/styrning

Framför
-Arm
-pu
-RIAA.


Ok!
Jag har en pu som väl så god som man tittar till prioritetsordning.
Mitt RIAA är erkänt mycket bra.

Dessa två kan behållas.

Jag antar att lager är detsamma på modeller med serienummer 90000 och uppåt?

Subchassi?
Avses här trampolin?
Hur viktig är Keel i detta sammanhang?
Lingo finns i olika generationer?

Armar.

Akito finns visst i tre olika versioner?
Kalle på High Fidelity sa något om att den sista versionen av Akito är rejält mycket bättre än 1 och 2. Jag kanske inte lyssnade ordentligt på vad han sa.
Kommentarer om Linns armar?
Hur viktig är Ekos-armen i detta sammanhang.

Jag har tidigare beskrivit det viktiga om man ska köpa en LP12 för ca 50k, men en kort upprepning,
Keel, Radikal, Ekos2
Sedan är puppan Adikt prisvärd MM vilket leder till att du slipper dyrt nålslitage och dyr MC phonosteg.

Ekos 2 är lite dyrare än Ekos 1 men klart bättre. Ska du köpa Akito ska du ha senaste versionen men då hamnar du nära Ekos2 = gå på Ekos2
Radikal är ett krav
Keel kan man i värsta fall strunta i om man vill komma billigare undan.
Subchassi = Keel. (INTE trampolin som är en bottenplatta)

Och själva LP12 chassit (det i trä) ska helst vara så nytt som möjligt. Från 2000-talet helst nyare. Brukar inte påverka priset nämvärt så leta efter nyare.
En med serienummer 90000 är ju från början av 90talet.

Ska man spara mer, skippa Radikal men gå på Lingo 3, mest prisvärd.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-04 11:43

@sportbilsentusiasten.

Tack för info.
Då är veteran hi fi 12a ointressant till det priset.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Digitalinspelningar för jämförelse.

Inläggav lennartj » 2012-07-04 12:04

Jansson skrev:
lennartj skrev:Den som även spelar begagnade skivor i varierande skick bör naturligtvis spela in några exempel på sådana med olika defekter, som distorsion från sönderspelad skiva, brus och knaster. Skillnaden mellan olika pickuper är ibland häpnadsväckande i frågan om att undertrycka eller överdriva störningar.
Typ av nålslipning tror jag har störst betydelse.



Intressant.
Kan man inte förenkla saken och påstå att en bra pick up med goda spårningsegenskaper inte överdriver störningar?
Om en pu undertrycker störningar borde den väl rimligtvis inte heller spåra en god pressning lika bra?

Riktigt så enkelt tycker jag inte att det är.
Praktisk taget alla pickuper har en resonanstopp mellan 15 och 35 kHz som kan vara över 10 dB och ha en klart hörbar påverkan nere i det diskantområde vi äldre fortfarande hör. Denna kan man påverka genom att variera lasten via RIAA-stegets ingång.
En pickup som inte undertrycker störningar genom avrullad diskant eller begränsad upplösning av andra orsaker kan göra det tack vare sin nålslipning.
Jag har länge förordat van den Hul och använde inga andra under drygt 25 år. Utbudet av originalen har minskat och många mer eller mindre liknande varianter har dykt upp under beteckningar som Gyger, FineLine med flera.

En vanlig nål med rund eller ellipsformad profil följer spårväggen på ett specifikt djup som motsvarar en spårbredd = nålens diameter.
Just på detta spårdjup inträffar slitaget och med en nålspets som kan känna av väggen högre upp (större diameter) eller längre ner kan man ibland få en nästan distorsions- och störningsfri avspelning från en sliten skiva som låter ganska förfärligt avspelad med en pickup med vanlig rund nål oavsett ur "fin" den pickupen är för övrigt.
van den Hul "uppfann" en mejselformad nålprofil för avspelning som är oerhört lik gravernålen med plana ytor i 45 graders vinkel som ligger an mot hela spårväggens sida utom längst ner i botten där den ändå har ett rundat avslut. Den följer därför spårväggen både över och under det slitna djupet vilket ger ett ännu bättre resultat.

Jag ser inga nackdelar mer än priset och att man måste vara extremt noggrann när man monterar en pickup med sådan nål och vara vaksam på att inställningarna inte rubbas över tid, annars kan man med rätta kalla den vinylsvarv.

Min nuvarande Lyra-pickup med FineLine-profil är lite sämre på att återge slitna loppisfynd störningsfritt än de Goldring (910IGC, 900IGC, Electro II och Electro II+) jag avverkat under årens lopp, men i övrigt är den överlägsen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-04 12:19

@lennartj

Tack för fördjupning.
Eftersom mycket av det svarta guldet finns i mer eller mindre slitet skick behöver jag längre fram titta på en adekvat pu för avspelning.

Din främsta prioritet vid valet av just denna Lyra pu?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-07-04 12:29

Spelglädje och detaljer i lycklig förening till ett pris jag inte tyckte var helt orimligt trots att det är en förbrukningsvara.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 12586
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-04 12:29

Naqref skrev:Motorstyrningen påverkar en synkronmotor extremt lite på dessa parametrar. Extremt lite. Oavsett motorstyrning. För nyare dc-motorerna är det lite en annan sak där man kan låta motorns last ingå i elektronikens återkoppling och påverka aktivt farten. Men det förutsätter då att man väljer dc-motoralternativet med motsvarande motorstyrning. Men då kan jag tycka att det är lite oprisvärt. Det billigaste alternativet kostar ungefär som om man skulle betala Morello att konstruera och bygga en one off ultra high end controller.

Sedan ska man komma ihåg att det stora problemet är inte motordelen då den är relativt dynamiskt mjuk oavsett motor utan det är hela upphängningen samt samarbetet mellan skivtallrik och rem (så som paa redan har nämnt).

Det största felet med LP-12an är dock fortfarande helt ignorerat och det är den dynamiska obalanserade fjärdringen av subchassiet. Det som gör att exempelvis en mekaniska störning i horisontalled genererar en stoakstisk wobblande rörelse i både i horisontalled och vertikalled med flertalet torsionsmoder. Det är detta som gör att den är extremt känslig för vilket underlag spelaren står på och det som gör att den måste justeras i tid och otid. Hade Linn sett till att ordna detta hade mångt och mycket av min kritik mot spelaren fallit. Förutom att den är grymt oprisvärd. Noteras bör att Keel-uppgraderingen inte fixar detta problem.

Det är lite tveeggat. Det är säkert denna svaghet som många formligen älskar spelaren och andra så tvärt ogillar den. Skulle Linn bygga bort svagheten så skulle de mista många fler trogna uppdaterare än vad de skulle vinna nya kunder. De senare har de redan skrämt bort.

Många, liksom du, har missat att:
A/ upphängningen INTE är konstruerad för att mäta bra utan att låta bra.
B/ upphängningen är konstruerad för att i första hand åtgärda AKUSTISK feedback. Enl Linn är det viktigare än mekanisk feedback.
C/ rätt justerad genereras inte dessa wobblande rörelserna

Sedan kan jag tycka att du bör mäta på en korrekt justerad modern LP12 innan du kritiserar den.

Normalt är ju detta forum dödens noga med vetenskaplighet men när det gäller vissa tillverkare verkar det vara helt ok at spekulera villt och från detta dra säkra slutsatser...

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2012-07-04 15:07

Vilka problem ni har. Jag gör så här när jag köpt en ny puppa. Först ställer jag in det nåltryck tillverkaren anger. Sedan kollar jag frekvenskurvan med rosa brus. Efter det så kollar jag hur den klarar testskivans högsta inspelade amplitud och ställer antiskating. Eventuellt så fungerar inte det med mindre att man måste ändra på nåltrycket och sedan samma procedur igen. Antiskating ställer jag på olika punkter av ett helt ograverat lack som jag har. När det är klart börjar man med att lyssna och jämföra vinyl från ECM med motsvarande ECM CD. Viktigt är att man lyssnar på båda i synk och med exakt samma nivå. Låter det lika från båda, ja då får man väl anse att det är bra. Vill tillägga att äldre vinyl oftast har mindre bas än vad dagens skivor har.
En grej till. Det är bra om man har en Riaa där man kan ändra kapacitansen, för det är där som man kan ändra frekvenskurvans jämnhet. Impedansen har faktiskt som det verkar en mindre betydelse.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35956
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-07-04 17:46

Naqref skrev:Motorstyrningen påverkar en synkronmotor extremt lite på dessa parametrar. Extremt lite. Oavsett motorstyrning. För nyare dc-motorerna är det lite en annan sak där man kan låta motorns last ingå i elektronikens återkoppling och påverka aktivt farten. Men det förutsätter då att man väljer dc-motoralternativet med motsvarande motorstyrning. Men då kan jag tycka att det är lite oprisvärt. Det billigaste alternativet kostar ungefär som om man skulle betala Morello att konstruera och bygga en one off ultra high end controller.

Sedan ska man komma ihåg att det stora problemet är inte motordelen då den är relativt dynamiskt mjuk oavsett motor utan det är hela upphängningen samt samarbetet mellan skivtallrik och rem (så som paa redan har nämnt).

Det är även så att ett servo inte kan reglera vettigt ovanför reglersystemets grundresonansfrekvens. Dvs för skivspelare den resonans som drivremmens elasticitet tillsammans med skivtallrikens masströghet ger. Oavsett hur dyrbar likströmsmotorstyrning man väljer så kommer man inte runt detta. Återkopplinngen kommer ju inte heller från tallrikens hastighet, utan från motorns, så det kompenserar ju inte remmens fjädring i alla fall.
Remmen vill man ju ha mjuk för att filtrera motorljuden, vilka kan vara kraftigare från synkronmotorer, reglerade likströmsmotorer kan vara tystare och man borde då kunna använda styvare rem. Jag vet dock inte om Linn har styvare rem för likströmsdrivningarna, i så fall kan det ju vara kanske till en liten fördel för det dynamiska svajet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-04 23:53

Idag har det varit en intressant dag och full av oväntade upplevelser.

Har besökt Veteran hifi och Vinylbutiken.
Båda butiker mycket vänliga och bra.

Hade tänkt att skriva nåt och klämma ur mig nån sorts rapport.

Måste tänka mer. Det är lite mycket nu.
Vad som står mycket tydligt för mig efter att ha lyssnat på 8 olika skivspelare idag är att detta inte är öppet mål.
Det var väl satan vad svårt det här med grammofoner är när man gräver lite djupare.

Många intryck.

Hur var det nu med det här med bajts och cedes?

Jag vill dock skicka Naqref ett tack för Notts analogue.
Tackar för tips den är mycket, mycket bra!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-07-05 07:28

Jansson skrev:Jag vill dock skicka Naqref ett tack för Notts analogue.
Tackar för tips den är mycket, mycket bra!


:D

Tyvärr har de vad jag vet bara uni-pivot-armar. Men som tidigare nämnts så är ju Mörch DP-6 ett alternativ. Den kombinerar fördelarna med en uni-pivot med en normalt kullagrad (den horisontella lagringen är med kullager).

Sedan kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt att man kan välja vikt på tonarmsrören så att man kan få ett rör som matchar rimligt just den puppa man önskar. Jag tycker det är en fördel. Alternativet är att man har en tonarm som bara passar en puppor med en viss fjädringsstyvhet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2012-07-05 10:25

Jansson skrev:Idag har det varit en intressant dag och full av oväntade upplevelser.

Har besökt Veteran hifi och Vinylbutiken.
Båda butiker mycket vänliga och bra.

Hade tänkt att skriva nåt och klämma ur mig nån sorts rapport.

Måste tänka mer. Det är lite mycket nu.
Vad som står mycket tydligt för mig efter att ha lyssnat på 8 olika skivspelare idag är att detta inte är öppet mål.
Det var väl satan vad svårt det här med grammofoner är när man gräver lite djupare.

Många intryck.

Hur var det nu med det här med bajts och cedes?

Jag vill dock skicka Naqref ett tack för Notts analogue.
Tackar för tips den är mycket, mycket bra!


Intressant med rapport - vilka 8 spelare har du lyssnat på?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-05 10:35

Naqref skrev:
Jansson skrev:Jag vill dock skicka Naqref ett tack för Notts analogue.
Tackar för tips den är mycket, mycket bra!


:D

Tyvärr har de vad jag vet bara uni-pivot-armar. Men som tidigare nämnts så är ju Mörch DP-6 ett alternativ. Den kombinerar fördelarna med en uni-pivot med en normalt kullagrad (den horisontella lagringen är med kullager).

Sedan kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt att man kan välja vikt på tonarmsrören så att man kan få ett rör som matchar rimligt just den puppa man önskar. Jag tycker det är en fördel. Alternativet är att man har en tonarm som bara passar en puppor med en viss fjädringsstyvhet.


Jag har talat med både Robert på Audioconcept såväl som Bengt på Vinylbutiken om just Mörch DP-6.
Jag fick den uppfattningen att båda tycker att det är en ganska svårhanterlig arm.
Om man får till den så ansåg båda att den är mycket bra.
Bengt menade att den dessutom behöver ses över regelbundet avseende inställningar.

Jag är inte alls i närheten av att vara ordentligt insatt i detta ämne och har endast rudimentära kunskaper om intrimning av tonarmar.
Därför är det nog bäst att jag låter en kunnigare person än jag själv sköta injustering och får då gå på den kombination som säljaren har valt.

Hade jag haft din kompetens hade det varit en helt annan sak.
Fast då hade inte heller denna tråd existerat.
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10010
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2012-07-05 11:01

Laila skrev: Eller, hemska tanke, att puppen på RB300* inte var/blev helt "korrekt" injusterad med avseende på typ "SRA å antiskating samt azimut"(*vars "fysik" jag är relativt väl bevandrad i då jag sedan länge innehaft en sådaner)

Vill även tillägga att Regas puppar(efter att ha haft bara två :oops: )
inte direkt faller mig på läppen m.a.p varken konstruktion, kvalitet
(precision i montering), återgivning eller prisvärdhet . . .

Men dä ä ju ja dä . . . :wink: :)


Nej, allt var injusterat så bra som möjligt med VTA och nåltryck, antiskating ställd med en blanksida på en LP. Och därefter finjusterat med HFNs testskiva under många timmar. Pickuppen var en OM40*, som ska vara en bra match kompliansmässigt. Jag vill reservera mig för att pickuppen kanske var trasig på något sätt eftersom den var gammal. Bristerna jag upplevde var marginella och inte av karaktären dist etc, utan endast att det lät jämförelsevis hårt och endimensionellt, med kraftig bas. Regan däremot har "flow" och inget saknas i något av registren. Jag har jämfört regan med technicsen AB genom samma förstärkare som har två phonoingångar (Sansui AU-5900), och reslutatet är detsamma.

När det gäller rega, och för att knyta an till Janssons fråga om sista grammofon, så tycker inte jag att man ska välja bort rega, bara för att det kanske är en vardaglig grammofon; killarna har förfinat det geniala konceptet under 40 år och p7an och p9an är slutresultatet av en förfining av en lyckad och enkel konstruktion. Som Linnkillarna i tråden påpekat och Jansson vet som naimkille finns det mycket att vinna på de synergieffekter som kan nås genom att sätta ihop matchade komponenter från samma tillverkare. Mitt förslag är därför att han köper en rega apheta (mc-pickup) med en rega ios riaa (MC-riaa), och sätter en så dyr rega spelare han kan mellan dessa.

Om man tycker att det är roligt att tweaka, "optimera" och sitta i bilen och tänka tankar som: "med den nya tangentialarmen, som tar alla pu, har jag blivit av med all innerspårsdistrsion"; "med ny silikon på mitt mellanhjul får den ingenjörsmässiga och 50-åriga Lencon de förutsättningar som krävs för att komma nära masterbandet"; eller; "med den nya bottenplattan för 19 000 kr i kombination med de nya fjädrarna, får tangentialarmen m,ed fine line slipad pickupp rätt förutsättningar - nu ä'r min spelare perfekt"; "en på golfboll i silikonbad vilande tonarm tar bort alla resonanser - nu får jag höra skiva som det var tänkt", etc, för att hemkommen sedan lyssna på skivor och vältra sig i tweakarplacebo, kan det naturligtvis vara skojigt.

Som antyds i inledningen tror jag att man kan hamna helt fel om man försöker sätta ihop komponenter som var för sig har bra värde och är "klassiker", ( t ex OM40, RB300 & SL1200). Visst kan man få ett bra resultat, men det gäller att vara öppen för att komponenternas rykte kan skapa placeboeffekter (ta inte åt dig Laila!!), och att ärtgröna/azurblå/solgula/juleröda pickupper från vad som tidigare var känt som en budgettillverkare, på motsvarande sätt kan skapa negativa placeboeffekter. Här har rega apheta fördelen att vara helt hifimässigt grå, vilket torde sörja för att den värsta placeboeffekten kanske försvinner även för de som måste kämpa mot placebo varje dag.

Allt gott!

*eftersom jag läst på detta diskussionsforum att man får höra masterbandet med denna pickup, så kanske allt detta kom från masterbandet.
Senast redigerad av CODY 2012-07-05 11:11, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2012-07-05 11:08

Jansson skrev:
Naqref skrev:
Jansson skrev:Jag vill dock skicka Naqref ett tack för Notts analogue.
Tackar för tips den är mycket, mycket bra!


:D

Tyvärr har de vad jag vet bara uni-pivot-armar. Men som tidigare nämnts så är ju Mörch DP-6 ett alternativ. Den kombinerar fördelarna med en uni-pivot med en normalt kullagrad (den horisontella lagringen är med kullager).

Sedan kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt att man kan välja vikt på tonarmsrören så att man kan få ett rör som matchar rimligt just den puppa man önskar. Jag tycker det är en fördel. Alternativet är att man har en tonarm som bara passar en puppor med en viss fjädringsstyvhet.


Jag har talat med både Robert på Audioconcept såväl som Bengt på Vinylbutiken om just Mörch DP-6.
Jag fick den uppfattningen att båda tycker att det är en ganska svårhanterlig arm.
Om man får till den så ansåg båda att den är mycket bra.
Bengt menade att den dessutom behöver ses över regelbundet avseende inställningar.

Jag är inte alls i närheten av att vara ordentligt insatt i detta ämne och har endast rudimentära kunskaper om intrimning av tonarmar.
Därför är det nog bäst att jag låter en kunnigare person än jag själv sköta injustering och får då gå på den kombination som säljaren har valt.

Hade jag haft din kompetens hade det varit en helt annan sak.
Fast då hade inte heller denna tråd existerat.
:)


Ett problem är väl att ingen av dem är ÅF för Moerch, de har valt andra företag. Det är förståeligt att de helst hålla sig där och inte blanda in andra företag och kombinationer. Av de användarrapporter jag läst om DP-6 på nätet så har jag inte sett några som klagat på att armen är krånglig på något sätt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-07-05 11:16

Naqref skrev:
Det största felet med LP-12an är dock fortfarande helt ignorerat och det är den dynamiska obalanserade fjärdringen av subchassiet. Det som gör att exempelvis en mekaniska störning i horisontalled genererar en stoakstisk wobblande rörelse i både i horisontalled och vertikalled med flertalet torsionsmoder. Det är detta som gör att den är extremt känslig för vilket underlag spelaren står på och det som gör att den måste justeras i tid och otid. Hade Linn sett till att ordna detta hade mångt och mycket av min kritik mot spelaren fallit. Förutom att den är grymt oprisvärd. Noteras bör att Keel-uppgraderingen inte fixar detta problem.

Det är lite tveeggat. Det är säkert denna svaghet som många formligen älskar spelaren och andra så tvärt ogillar den. Skulle Linn bygga bort svagheten så skulle de mista många fler trogna uppdaterare än vad de skulle vinna nya kunder. De senare har de redan skrämt bort.


Det där vobblandet såg jag på en LP12 jag mekade med, det var rätt tydligt. Om man lastade ner subchassit på tonarmssidan med vikter så att det blev balans i subchassit så blev det hela mycket bättre. Jag hade väl minst ett par tre hundra gram eller mer, kommer inte ihåg exakt.

Man kan vända upp-å-ner på på hela motorplattan, aluminiumplåten, så att motorn hamnar i främre vänstra hörnet och strömbrytaren i bakre vänstra så minskar motorns påverkan på utsignalen rätt rejält. Då hamnar motorbullret mycket mindre som amplitudavvikelse vid puppan. Hyfsat gratis projekt, man har ju redan plattan, hålen passar i stort rakt av. :)

Inget vidare spelarkonstruktion tycker jag, fanns massor att göra. Eller snarare tvärtom, mycket bra konstruktion för det fanns mycket att göra för en som gillar att pilla på saker. :)


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-07-05 11:44

Ful är den också. LP12. Booooooring.



:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2012-07-05 11:45

Hej alla!

En lägesrapport kanske är på sin plats?

Jag kommer att träffa raindog snart.
Han är så vänlig att låta mig lyssna på sin skivspelare, jag utesluter mina intryck av lyssning hemma hos honom av det enkla skälet att raindog är en privatperson och därför vill jag hålla denna lyssning anonym.
Detta av respekt gentemot hans gästfrihet.

Tre butiksdemos har gjorts.

Det finns många problem med butiksdemos.
Tröttande men intressant.


-Audio Concept.

Här lyssnade jag på Nordic Concept Artist ( se tidigare inlägg för spec) som var inkopplad på en MBL anläggning av referensklass, makalös anläggning på många sätt, inte minst priset.
NC Artist har en utmärkt pitch, tonalt utmärkt bra. Relativt okänslig för buckliga och dåligt centrerade skivor.
Det är en stor och tung pjäs. Batterdrift. Långtids service?
En mycket fin skivspelare som jag lätt kan leva med.
Robert är mycket vänlig och hjälpsam. Bra butik!

-Veteran hifi

Simply

4 olika skivspelare.

1:SME modell 30
arm: SME 312
pu: ortofon kontrapunkt a.

2:Simply black magic
arm: cantus
pu: Miyajime kansui

3:Simply black magic
arm: Rega rb 300
pu: Transfiguration axia

4: Lenco 75
arm: modifierad arm, ortofonliknande om jag förstått rätt
pu: minns ej.

Mirre spelade på en rörförstärkare och ino piPs.

Högtalarna är jag mycket förtrogen med eftersom jag äger ett par vilket var bra för mig. Mycket svårare med MBL anläggningen.

Av dessa fyra var det hör och häpna Simply black magic med rega rb 300 och mc puppan som jag gillade bäst.
På pappret borde det väl ändå ha varit SME 30 eller simply black med cantusarm?
SME 30 föll mig inte alls i smaken. Mycket känslig för buckliga och ocentrerade skivor. Makalösa konutslag! Jättelik skivspelare som inte berörde mig alls musikaliskt.
Simply black med cantus lät bättre på alla punkter jmf med SME 30.

Av dessa väljer jag Simply black med rega rb 300 och mc puppan.
Det är en skivspelarkombination som jag lätt kan leva med.
En jättefin grammofon detta!
Helt enkelt därför att den är mer tolerant mot inte så bra pressade skivor. Den har i stort samma dynamik och tonalitet och pitch som sin dyrare brorsa. Inte samma detaljeringsgrad men det kan jag byta bort mot en mera tolerant hållning mot programmaterialet.
Cantus-armen talar till mig och påminner om att:
-det här var väl inte en så bra pressning det här?
Simply black? Långtidsservice? Ja så länge Mirre är på plats.

Mirre och hans närmaste man är mycket vänliga och trevliga.
Mycket informativa.
Jag rekommenderar alla som är i tankar om att köpa grammofon att besöka dem.

-Vinylbutiken.

Bengt är en mycket vänlig och följsam person. Han tar sig god tid med demo och är mycket lyhörd. Vill gärna ha en dialog.
Rekommenderas varmt att ta kontakt med honom om du är i shoppingtagen.

Bengt hade kopplat in fyra olika skivspelare.
Här kommer jag att bli lite ofullständig om detaljer avseende modeller, armar och puppor.
Bengt kommer att maila mig detaljer senare.
Anläggningen jag lyssnade genom var en förstärkare som jag inte kommer ihåg namnet på men det var ett på Sonus faber stativare i alla fall.

1: Clearaudio innovation
arm: clear audio unify
pu: minns ej.

2:VPI classic
arm: JMW 10,5
pu: minns ej

3 Dr Feickert analogue Blackbird
arm: Jelco SA-750
pu: Benz micro ace S

4:Nottingham Analogue Hyperspace
arm: Notts Ace anna 12 tummare
pu: minns ej.

Av dessa överskrids budget i 1, 3 och 4.
Bengt menade dock att det mer är karaktären i de olika kombinationerna han ville dema. Sedan kan man skräddarsy valet efter budget.

Clear audio innovation är en mycket intressant spelare.
Genom någon sorts sinnrik motorstyrning kan den momentant kompensera för skivsvaj. Imponerande! Hade valt lite skivor med dålig pressning.Märktes inte alls att de var på det viset.
Musikaliskt så fattas den mig något som gör att den inte riktigt fängslar mig när jag spelar musik.

VPI, inte för mig. Blir inte berörd.

Dr Feickert.
Vilken fin grammofon! Spelar härligt. Den är dock lite mera känslig för dåligt pressade skivor avseende buckligheter och centrering.
Men vilken fin pitch, dynamik och tonalitet.
Stråkarna på Bowies Life on mars är mycket trovärdiga, har aldrig hört denna låt framföras med sådan totalt övertygande realism på alla parametrar.
Schweizare lär se till att reservdelar och företag lever vidare?

Notts analougue hyperspace.
Jättebra grammofon! Mer förlåtande än Dr F avseende pressningar. Men härligt välklingande.
Life on mars? här också mycket bra framförd men något lite mer återhållen.
Notts är ett gammalt märke som nog fortsätter i samma anda även om grundaren inte längre finns bland oss.

Jag vet inte om det här har något läsvärde alls.
Det är ostrukturerat, säkert dåligt definierat, dålig nomenklatur, subjektivt och endast baserat på lyssningsintryck.

Det är svårt det här med grammofoner.
Senast redigerad av Jansson 2012-07-05 11:55, redigerad totalt 1 gång.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Schull
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm/Huddinge

Inläggav Schull » 2012-07-05 11:54

Jätte kul läsning Jansson.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-07-05 12:04

Schull skrev:Jätte kul läsning Jansson.

/L
+ 1!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster