Svante skrev:Du ska medge att den är felaktig, precis som jag skriver.
Det var ord och inga visor.
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Svante skrev:Du ska medge att den är felaktig, precis som jag skriver.
Det var ord och inga visor.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Det vore mycket mer klädsamt om ni båda kunde medge att texten är illa felaktig i stället för att försvara den.
Medge?
Vaddå medge?
Jag läser en text som någon annan skrivit, och jag försöker som
alltid förstå vad den som skrivit den menat. Vad skall jag medge?
Vh, iö
Haha, den var dagens bästa.
Du ska medge att den är felaktig, precis som jag skriver. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Du har varit lite selektiv i ditt förstående på sistone, tycker jag.
hevi skrev:En annan fråga, om motkoppling och rör...
Min gamle salig morbror var en rörkonstruktör av viss dignitet när det begav sig. Han pysslade iof inte med hifi-applikationer utan konstruerade elektronrör för helt andra apparater från mitten på 40-talet fram till sent 50-tal. Vid något tillfälle kom vi att diskutera röregenskaper och hur dom konstrueras och fungerar (var länge sedan, dock)...
I alla fall, så förstod jag det som så att för att lyckas prestera en hyggligt "höglinjär" triod, t ex, så använder elektronrörkonstruktören i princip alltid någon form icke oansenlig och högst medveten "intern" elektrisk eller elektromekanisk motkoppling (inne i själva röret, alltså), vilket linjäriserar röret men på bekostnad av förstärkningsfaktorn.
Någon som vet om det stämmer? Är det så att "linjära" trioder generellt har lägre förstärknigsfaktor än de icke-linjära varianterna (för det antar jag finns?)? Hur ser utimpedansen ut mellan de två?
IngOehman skrev:Men - jag noterar att Svante tycker det är hans sak att bestämma vad jag skall ha för uppfattning.
IngOehman skrev:Svante: Jösses...
ErikAndersson skrev:Men är en musiksignal att jämföras med en statisk mätsignal? Givetvis inte, den blir tämligen tråkig att lyssna till. En sinusvåg tex har konstant amplitud och frekvens medan en musiksignal består av en salig blandning av frekvens och amplitudvariationer. Hur reagerar då vår mätmässigt perfekta förstärkare på en sådan signal? Ja frekvenserna kan inte ändras, detta trots att representanten här i Sverige för en Skottsk ljudtillverkare påstod motsatsen för ett antal år sedan. Han påstod att förstärkarna spelade falskt det är dessbättre omöjligt. Men vad händer med amplitudvariationerna dvs de dynamiska förloppen i musiken? Blir inte de högre amplitudtopparna kraftigare än de lägre i motkopplingsslingan? Eller är förstärkaren så smart att den själv sorterar bort icke önskade olinjäriteter? Självklart kan den inte göra det, utan den är programmerad att i princip återge alla musikens dynamikskiftningar med i stort sett samma amplitud! Detta resulterar i att musikens dynamik minskar i en motkopplad förstärkare, givetvis beroende på hur hårt den är motkopplad. Däremot ökar förstärkarens egen statiska dynamik vid motkoppling, frågan är bara vad vi har för nytta av det.
IngOehman skrev:Svante: Jösses...hevi skrev:En annan fråga, om motkoppling och rör...
Min gamle salig morbror var en rörkonstruktör av viss dignitet när det begav sig. Han pysslade iof inte med hifi-applikationer utan konstruerade elektronrör för helt andra apparater från mitten på 40-talet fram till sent 50-tal. Vid något tillfälle kom vi att diskutera röregenskaper och hur dom konstrueras och fungerar (var länge sedan, dock)...
I alla fall, så förstod jag det som så att för att lyckas prestera en hyggligt "höglinjär" triod, t ex, så använder elektronrörkonstruktören i princip alltid någon form icke oansenlig och högst medveten "intern" elektrisk eller elektromekanisk motkoppling (inne i själva röret, alltså), vilket linjäriserar röret men på bekostnad av förstärkningsfaktorn.
Någon som vet om det stämmer? Är det så att "linjära" trioder generellt har lägre förstärknigsfaktor än de icke-linjära varianterna (för det antar jag finns?)? Hur ser utimpedansen ut mellan de två?
Javisst. En triod kan sägas vara just det du beskriver. Även om
man kanske skulle vilja vända uppner på det och säga att det
är tvärtom - alltså att man kan konstruera fram en ökad effekti-
vitet och utstyrbarhet, på bekostnad av linjäriteten. Så är det
med Pentoder t ex.
Och tittar man på yttre metoder så kan man ju titta på hur man
kan utgå ifrån en pentod och UL-koppla. Det är ju ett sätt att
liksom halft "backa" till triod.
Distorsionen sjunker och uteffekten likaså.
Vh, iö
Summary: The triode is imagined to be replaced by an infinite-impedance pentode (with its simplified anode-current expression gmdVc) with a fictitious emf in the grid circuit to represent the “back action” of the anode on the field at the cathode It is shown how this transformation makes it possible to obtain practical triode circuit formulæ from conventional feedback theory.
JanBanan skrev:Svante skrev:Du har varit lite selektiv i ditt förstående på sistone, tycker jag.
Det blir lätt så när det finns ekonomiska intressen med i bilden.
Ingvar kan inte ha läst det som skrivits, eller så får man bara tolka när en vän skriver felaktigheter så att det istället blir rätt.Piotr skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Det vore mycket mer klädsamt om ni båda kunde medge att texten är illa felaktig i stället för att försvara den.
Medge?
Vaddå medge?
Jag läser en text som någon annan skrivit, och jag försöker som
alltid förstå vad den som skrivit den menat. Vad skall jag medge?
Vh, iö
Är det så att du börjat att tolka på sistone?
Tolka är ju inte bra har vi fått lära oss här på faktiskt, det är ju bättre att läsa det som står.. eller hur det nu var.
Och är det så att man vid tolkning av text kan få Perkas text till det du sedan hävdar att han skriver/menar så har du kanske rätt, bättre att läsa ord för ord helt utan att "tolka".
/Peter
Svante skrev:Tänk, det är bara jag som inte har några ekonomiska incitament att delta i den här debatten.
IngOehman skrev:Svante skrev:Tänk, det är bara jag som inte har några ekonomiska incitament att delta i den här debatten.
Jag har inga. Så vi är i varje fall två.
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:Tänk, det är bara jag som inte har några ekonomiska incitament att delta i den här debatten.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Tänk, det är bara jag som inte har några ekonomiska incitament att delta i den här debatten.
Ok...? Det stämmer inte med bilden jag har fått av ditt och ErikAnderssons samarbete.
Men hur det än är med den saken, har du något svar på min fråga om du tycker att ErikAnderssons text är sakligt korrekt?
IngOehman skrev:Jag har ju redan kommenterar den ur flera perspektiv och förstår inte vad du tror dig vinna på att tvinga fram "medgivanden" som inte kan bli annat än oärligt om det skall göra dig nöjd.
ErikAndersson skrev:Men är en musiksignal att jämföras med en statisk mätsignal? Givetvis inte, den blir tämligen tråkig att lyssna till. En sinusvåg tex har konstant amplitud och frekvens medan en musiksignal består av en salig blandning av frekvens och amplitudvariationer. Hur reagerar då vår mätmässigt perfekta förstärkare på en sådan signal? Ja frekvenserna kan inte ändras, detta trots att representanten här i Sverige för en Skottsk ljudtillverkare påstod motsatsen för ett antal år sedan. Han påstod att förstärkarna spelade falskt det är dessbättre omöjligt. Men vad händer med amplitudvariationerna dvs de dynamiska förloppen i musiken? Blir inte de högre amplitudtopparna kraftigare än de lägre i motkopplingsslingan? Eller är förstärkaren så smart att den själv sorterar bort icke önskade olinjäriteter? Självklart kan den inte göra det, utan den är programmerad att i princip återge alla musikens dynamikskiftningar med i stort sett samma amplitud! Detta resulterar i att musikens dynamik minskar i en motkopplad förstärkare, givetvis beroende på hur hårt den är motkopplad. Däremot ökar förstärkarens egen statiska dynamik vid motkoppling, frågan är bara vad vi har för nytta av det.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag har ju redan kommenterar den ur flera perspektiv och förstår inte vad du tror dig vinna på att tvinga fram "medgivanden" som inte kan bli annat än oärligt om det skall göra dig nöjd.
Min fråga var: Tycker du den här texten (den nedan) är sakligt riktig?
Jag skulle bli nöjd med ett "ja" eller ett "nej" eller om du känner att du vill kommentera den rad för rad som du brukar så går det bra också.
Du menar att du skulle vara oärlig om du gjorde något av det?
Jag lägger med texten igen bara så att vi vet säkert vilken vi pratar om:ErikAndersson skrev:Men är en musiksignal att jämföras med en statisk mätsignal? Givetvis inte, den blir tämligen tråkig att lyssna till. En sinusvåg tex har konstant amplitud och frekvens medan en musiksignal består av en salig blandning av frekvens och amplitudvariationer. Hur reagerar då vår mätmässigt perfekta förstärkare på en sådan signal? Ja frekvenserna kan inte ändras, detta trots att representanten här i Sverige för en Skottsk ljudtillverkare påstod motsatsen för ett antal år sedan. Han påstod att förstärkarna spelade falskt det är dessbättre omöjligt. Men vad händer med amplitudvariationerna dvs de dynamiska förloppen i musiken? Blir inte de högre amplitudtopparna kraftigare än de lägre i motkopplingsslingan? Eller är förstärkaren så smart att den själv sorterar bort icke önskade olinjäriteter? Självklart kan den inte göra det, utan den är programmerad att i princip återge alla musikens dynamikskiftningar med i stort sett samma amplitud! Detta resulterar i att musikens dynamik minskar i en motkopplad förstärkare, givetvis beroende på hur hårt den är motkopplad. Däremot ökar förstärkarens egen statiska dynamik vid motkoppling, frågan är bara vad vi har för nytta av det.
(Jag ska väl tillägga att fetningen är min.)
(Och snälla mods, ge Ingvar en chans att svara på min fråga för jag vill verkligen veta vad han tycker om texten.)
ErikAndersson skrev:Sluta nu att tjafsa om detta! Tråden är 5 år gammal!!! Och dessutom från ett annat forum. Den har även ältrats i flera diskussioner under årens lopp!
LÄGG AV!!!!!!![]()
![]()
![]()
dimitri skrev:"ni" är alltid dålig debatteknik
Nattlorden skrev:Svante, han vet inte... Han trodde det var så men nu när det är ifrågasatt har han ingen ny teori att ersätta det med, så då återstår debattsabotage.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster