Nästan platt BL-kurva från TC-Sounds!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Nästan platt BL-kurva från TC-Sounds!

Inläggav luminous » 2003-11-22 22:30

Adire kan gå och slänga sig i väggen med sin XBL2 motor, nu är det TC-Sounds som gäller 8)

Ta en titt på denna PDF-en: http://www.tcsounds.com/Images/LM_news.pdf
Notera den nedre BL-kurvan. Vad sägs om en BL-kurva som är nästan helt platt med +-46mm utslag? Trevligt att utvecklingen går framåt på högtalarfronten. Undrar om de har lagt lika mycket energi på en fin kms-kurva...

Den här tekniken måste ju kunna användas även på mellanregisterelement, även om BL olinjäriteter är viktigast i basregistret.

Jag vill ha en sådan bas!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-23 01:29

Grymt.
Hade inte Pioneer något på gång under slutet av 80-talet med speciella kantlösa element som verkade lovande ?
Ok, kantlöst är ju inget nytt men har för mig att de också hade en grym x-max.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-23 03:31

Men var hittar du vas, fs och QTS mH mm. mm. på den basen för du kan väl inte lägga dina förutfattade meningar på bara bl vs. x kurvan.

Det är ju grymt bra material att stå på iaf., hoppas bara dom kan få till resten lika bra och att den kommer inom rimlig tid. Vilken är TC's bästa 15"are just nu?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-11-23 13:00

Vet inte om de ens har några egna basar med den tekniken, men Tc-sounds gör ju basar åt andra tillverkare och då specificerar de vilka värden på vas, fs, qts osv. som de vill ha. Men den platta bl-kurvan visar bara att elementet kommer att vara vansinnigt linjärt jämfört med traditionella element, och jag tror nog att Tc-sounds kan tillverka bra basar :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-24 11:14

jo det ser ju jäkligt trevligt ut men frågan är hur lång tid det tar innan dom kan implementera den lösningen tillsammans med bra parametrar på fs, qts mm. 8O

Det är bara att hålla tummarna, som det är just nu skulle jag föredra Adire Tempest framför alla TC's egna element pga pris/prestanda. Tumulten är inte heller helt fel men den kräver ju en riktigt sjuk förstärkare för att man ska kunna köra talspolarna parallellt och få en minimal induktans.

Återgå till Teknikforum