ErikAndersson skrev:Du kan väl inte på riktigt allvar kräva att jag skall besvara ett HiFi forum inlägg, 5 år gammalt på ett annat forum?
OK, det är ett ganska gammalt inlägg, absolut. Är det så att du har ändrat uppfattning i frågan på senare tid?
Gör man en snabb slagning på google så känns det inte riktigt så då det ganska enkelt går att vaska fram diverse inlägg där du hävdar just precis det som sägs i hififorum-inlägget, om än i något kortare form med skillnaden att det senaste inlägget jag noterade är gjort 2011.
Ytterligare ett inlägg som dök upp bland top-resultaten (från 2009, visserligen) säger du att "På en av mina hemsidor för åretal sedan förklarade jag anledningen med mycket enkla ord. Trots enkelheten i min förklaring var det fler "experter" som inte begrep vad jag menade, utan de baktalade mig på ett "ankdammsforum" vilket egentligem bara bevisade deras trångsynthet."
Tyvärr har du inte kvar siten, men turligt nog har waybackmachine arkiverat ett antal snapshots, så vi kan se vad det var för förklaring du refererade till.
Så här står det där:
Motkopplingens nackdelar: Motkoppling är en dynamisk förstärkningreducering som fungerar så att de starkare partierna, i vårat fall musiken, undertrycks mer än de svaga. Jämför med ett begränsarsteg eller "clipper" som det även kan heta. Vi får med andra ord ett amplitudolinjärt förhållande vilket komprimerar musiken och därmed ödelägger musikens naturliga dynamik. Dessutom tillför motkopplingen andra distorsions produkter orsakade av tidsskillnaden mellan grundsignalen och motkopplingsslingan dessa distorsioner ger sig till känna som råhet och hård återgivning av de höga registren, vilket är typiskt för hårt motkopplade förstärkare. Jag kallar dem "öronsågare".
Sidan jag plockat citatet ifrån finns att läsa i sin helhet
här.
Är det så att du står fast vid denna förklaring även idag, för det känns väldigt mycket som så när man läser dina inlägg här och på andra forum?
Sen ser jag även att du nämner pentoder och trioder i samband med återkopplingsartikeln. Jag ställde tidigare en öppen fråga här i tråden om pentoders relation till trioder, och om trioder skulle kunna anses som tämligen hårt motkopplade i sig själva (då jag inte trodde du ville svara). Det verkar i alla fall betraktas som motkopplade av dåtidens och väldigt många av nutida "rörgurus".
För att reda ut eventuella missförstånd vore det bra om du kunde sprida lite ljus över hur du ser på saken, för uppriktigt sagt, läser man informationen på din gamla site så får man lite känslan av att du missat, eller i alla fall undviker att trioden av väldigt många "experter" har dom egenskaper dom har just på grund av den inbyggda motkopplingen.