Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-15 15:14

Tror att det var svårigheten med att F/E-lyssna en skiva som åsyftades..

Ngt för LTS-pöjka att sätta tänderna i? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-15 15:54

Att få lyssna på några eller många inspelningar Före och Efter
mastringsprocessning, vore förvisso mycket intressant, men vad
har det med återgivning att göra?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-15 18:17

ART skrev:
rhenrics skrev:Blir det relevant att bemöta sådana argument (i skriftlig form på ett diskussionsforum) med annat än att man ger systemet en ny chans och tar diskussionen på plats?

Naturligtvis hade det varit bäst ta det på plats från början. Men en konstruktiv dialog hade väl inte skadat. Bäst förmodligen inte på ett diskussionsforum utan kanske snarare över en mer privat kanal med högre interaktivitetsgrad --- som ... telefon?

Om man nu köper att det var inspelningens fel att man inte tyckte det lät tillräckligt bra vill säga.

Vilket om jag tolkar saken rätt är (ytterligare) en sak man inte heller är överrens om.

Jag tycker inte det är konstigt att "recensenten" valt att inte ta diskussionen alls, med tanke på alla spekulationer om dolda illvilliga agendor, dolkstötar i ryggen mm. Inget speciellt trevligt utgångsläge om man säger så.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-15 18:24

Blue skrev:Sammanfattningsvis tycker jag alltså att Mayro är en trevlig prick (och framförallt en som, liksom alla andra, har rätt att framföra sina åsikter utan att bli nedspottad), men han och jag har i mångt och mycket olika åsikter om hifi.
:)

Ja just så!

Enligt mig så är det Mayro som "nedspottade" Ingvars högtalare först(vilket ledde till att man kan anse att Ingvar "nedspottade" Mayros olämpliga uttal, man säger bara helt enkelt inte "når inte ens upp till fotknölarna...", jag kan dock tänka att Mayro inte har den mest utvecklade diplomatiska språkbegåvningen vilket framgår klart ur hans raljerande/svängande sätt att skriva på.

Man skulle kunna vara mera artikulerad och saklig när man gör en recension, även så på ett litet forum(då så mycket folk idag rör sig på Internet har uttalanden en tung ansvarsbördan icke att förglömma!), det finns faktiskt för en utbildad människa betydligt flera och lämpligare ord som skulle kunna ersätta uttrycket "når inte ens upp till fotknölarna" som ju är oerhört kränkande och drumelaktigt uttryck utan minsta saklighet, absurt!

Må dock båda försonas!

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2005-08-16 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-15 18:54

Jag vill bara inflika att forumen är fulla med "recensioner" av olika apparater, kablar och högtalare, utan att apparattillverkaren kommenterar dessa (pga ointresse, brist på tid, etc). Jag tror många konstruktörer får sina produkter nedskrivna i en eller flera "egenskaper" med subjektiva omdömen, trots att det inte finns några objektiva evidens för att vad de säger är sant. Tommy Jenving på Supra lär ha sagt att "diskussionerna går i vågor på nätet, men om vi skulle sitta och besvara/försvara dessa så skulle vi inte få nåt gjort på företaget".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-15 18:58

MKo skrev:Enligt mig så är det Mayro som "nedspottade" Ingvars högtalare först(vilket ledde till att man kan anse att Ingvar "nedspottade" Mayros olämpliga uttal, man säger bara helt enkelt inte "når inte ens upp till fotknölarna...", jag kan dock tänka att Mayro inte har den mest utvecklade diplomatiska språkbegåvningen vilket framgår klart ur hans raljerande/svängande sätt att skriva på.

Diplomati är kanske inte det man först tänker på när man läser inlägg här på Faktiskt :-D
Det finns några gentlemän här som behärskar diplomatin till fullo, men varken jag själv eller huvudpersonerna i denna tråd tillhör denna skara.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-15 19:47

Thomas_A skrev:Jag vill bara inflika att forumen är fulla med "recensioner" av olika apparater, kablar och högtalare, utan att apparattillverkaren kommenterar dessa (pga ointresse, brist på tid, etc). Jag tror många konstruktörer får sina produkter nedskrivna i en eller flera "egenskaper" med subjektiva omdömen, trots att det inte finns några objektiva evidens för att vad de säger är sant. Tommy Jenving på Supra lär ha sagt att "diskussionerna går i vågor på nätet, men om vi skulle sitta och besvara/försvara dessa så skulle vi inte få nåt gjort på företaget".

Nej de fortsätter istället som Audio pro att göra världens bästa kablar/högtalare istället. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-16 01:48

rhenrics skrev:Jag tycker inte det är konstigt att "recensenten" valt att inte ta diskussionen alls, med tanke på alla spekulationer om dolda illvilliga agendor, dolkstötar i ryggen mm. Inget speciellt trevligt utgångsläge om man säger så.

Hej rhenrics!

Vill bara påpeka att jag tror du vänt bak-och-fram en smula på händelseförloppet. Det är förvisso lätt hänt om man inte följer debatten medan den pågår, men rätt skall vara rätt.

Spekulationerna om illvilliga agendor m m är ju en konsekvens av att Mayro inte "velat ta diskussionen", som du uttrycker det. Inte tvärtom.

Det ser du om du kollar i vilken ordning inläggen kommit.

Jag kommenterade överhuvudtaget inte hans inlägg, inte ens de absurdare inslagen av det, förrän jag började höra reaktioner på dem - från många håll. Det var flera dagar efter att de gjordes. När spekulationsvågorna om underliga ljudbildsbredder började gå höga skrev jag ETT inlägg.

I detta skrev jag bland annat:
iö skrev:Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?

Inte vet jag...

Mitt inlägg i övrigt innehåller huvudsakligen en förklaring av hur jag ser på musikåtergivning, inte kritik av några andras inlägg.

Så frågan är - vem är det som överreagerar egentligen?

Om det är så att det varit ett missförstånd på grund av formuleringar har det funnits massor av tillfällen att berätta det.

Istället har Mayro valt att kompagnera vidare genom att skriva otrevligheter på hifi-forum.

Mitt önskemål har varit att reda ut vad som har menats från Mayros sida. Vad som skrivits vet vi redan, men vad som menats är inte givet, och Mayro har inte lyft ett finger för tt klargöra det.

Här kommer några exempel på inlägg jag gjort, innan det stod klart att Mayro hade en agenda:

iö skrev:Du har ändrat uppfattning om mig förut. Eller hur? Jag tror att du kommer att göra det igen! Jag tror (och hoppas) att du inte klandrar mig för att jag reagerar nu heller. Om du gör det hoppas jag i varje fall att du kommer att se saken annorlunda senare.

iö skrev:Självklart får man säga "jag tycker att det låter för smalt".

Det hade jag inte invänt emot.

iö skrev:Tobbe! (Mayro) Några små saker bara:

1. Du är en trevlig snubbe!

2. Jag tycker din tråd innehöll kritik som inte var saklig. Eftersom jag inte tänker ändra på (försämra) högtalarna måste jag säga min uppfattning om kritiken. Du är fortfarande trevlig dock!

3. Jag kommer gärna och hälsar på dig, men det vore mycket kuligare att lyssna på ditt system, än att ta med mina grejjor till dig. Jag är ju inte alls intresserad av att sälja högtalare och är således helt ointresserad av att exponera dem såsom jag tror att du kanske vill hjälpa mig med?
. Jag vill INTE blir exponerad, min hobbyverksamhet är redan idag för jobbig och jag gör vad jag kan för att minska verksamheten. En hobby måste vara kul. Det får inte bli ett jobbigt arbete.
. Däremot kommer jag och Johan hemskt gärna och hälsar på dig! Som sagt - du är en trevlig snubbe. Tack för inbjudan! :)

Johan har ju semester, och jag är alltid ledig!

När skall vi dyka upp? :P

iö skrev:Jag uppfattade inte heller att det förekom någon illvilja i Mayros berättelse. Jag tror mig dessutom känna mayro så väl nuförtiden att jag tror mig veta att han inte är illvillig av sig. Tvärtom är ha en väldigt välvillig och hygglig person.

iö skrev:De första inlägg jag läste från Mayro var otroligt dömande och spekulativa. Han har dock därefter på ett föredömligt och generöst sätt klargjort att det han ventilerade var förutfattade meningar, som han nu (till stor del? ) begravt.

iö skrev:Jag skulle helt enkelt ha spelat flera exempel redan i lyssningsrummet om jag hade fått veta att någon ogillat vad de hörde (ur någon aspelt) från någon inspelning. Det är ju bästa sättet att visa att det upplevda faktiskt berott på inspelningen.

iö skrev:Det handlar om att kalla saker för vad de är. Att ha (eller inte ha) subjektiva åsikter är allas rättighet, ALLA har rätt till sin uppfattning.

Men att argumentera att något är objektivt fel på ren spekulation är en helt annan sak.

iö skrev:Jag har verkligen ingen lust att bråka med Mayro, eller någon annan lika sympatisk människa.

Vad det handlar om är väl bara att några saker (det handlar ju bara om en del av det han skrev) framstår, alla reservationer inkluderade, som FAKTA. Och det är inga små sågningar det handlar om...

Detta var ett axplock från inlägg jag gjorde mellan den 4:e och den 7:e augusti. Alltså under flera dagars tid - dagar under vilka Mayro inte bevärdigare något inlägg med någon sak-kommentar (på faktiskt).

Alla kan förhoppningsvis se att jag verkligen inte försökt "tvinga in Mayro i en teknisk diskussion". Allt jag önskat är en dialog. Jag har ju bara velat veta (och velat att andra skall veta) vad han menat med sina kommentarer.

Men han har vägrat bevärdiga några inlägg med några kommentarer.

DÅ, och först då, kan det lätt bli så, att man förmodar att det hela har varit en agenda som han skulle genomföra - när hans sågning innehåller ord som "katastrof" och "inte till fotknölarna" (trots att han smilade och betygade lyssningen på plats och jag uttryckligen hade bett honom att vara ärlig och säga vad han tyckte, så att demon skulle vara meningsfull) och han inte bevärdigar mina kommentarer till inläggen, och frågor om deras betydelse med så mycket som en viskning. Tvärtom gör han stort väsen av att han avregistrerat sig på faktiskt, och inte tänker kommunicera. Detta således efter "avslutat uppdrag" (agendans genomförande).

I själva verken är det nog så att det är den agenda som han haft från början. Den som han påbörjade redan långt innan han visste just någonting om Ino Audio, men ändå spekulerade och ljög vilt på hifi-forum.

Detta har han förvisso bett om ursäkt för, men vad betyder det när ursäkten fortfarande ekar i luften, när fortsättningen av agendans genomdrivande vidtar?

Och när han understryker det hela med sin tystnad, trots att han rimligtvis måste veta hur ledsen hans agerande gjort mig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-16 09:45

IngOehman skrev: Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?

Inte vet jag...

Hej Ingvar!

Ja det var många citat. Det jag främst tänkte på var det uttalande du skrev precis före ovan citerade citat, nämligen: "Tråden ifråga innehåller några påståenden som är så långt ifrån verkligheten man kan komma, och de är i vissa fall staplade på varandra (interfolierade med vänligheter så att trovärdigheten skall verka större...) och formulerade så att läsaren tror att "så här är det!".

Jag får väl antagligen skylla mig själv som öppnade dörrarna till någon som redan innan (helt utan något underlag) visat tydlig vilja att döma och göra ned mig och det jag håller på med, maskerat till att vilja "hjälpa andra att fatta". Kanske borde jag ha fattat att sådana tendenser går inte att bota på bara några få timmar.
"

Har lagt dit fetstil för att tydliggöra min poäng.

Detta var bland det första du skrev, så varför citerade du inte även detta? Vi diskuterade uttalandet tidigare och du menade att jag missat att du där bara beskriver hur du tidigare uppfattade Mayro. Jag menar dock att texten mycket väl kan uppfattas som att du fortfarande (redan innan och därmed även efter) tycker så. Att din uppfattning om Mayro så att säga först varit negativ (tidigare), sedan blivit reserverat positiv (under hembesöket) för att sedan, efter att han skrivit i HF, bekräftat dina farhågor (sådana tendenser går inte att bota på några timmar) och fått dig att återta din negativa inställning till honom. Så tolkar jag det. Kanske Mayro också tolkade det så. För jag antar att den storm som rördes upp inte berodde på de snälla uttalanden du valde att citera ovan. Att påstå något sådant vore väl ändå att förgripa sig å det grövsta på det verkliga händelseförloppet?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-08-16 10:10

Mitt första intryck av Mayros recension var att denne herre ville hämnas nedskrivandet av svindyra, värdelösa gamla infinity högtalare. Det fattade man ju iofs på förhand.
Vem vill bli avslöjad som lättimponerad, lurad och blåst på dyra pengar? Om Mayro förbehållslöst hyllat IÖs högtalare och billiga elektronik hade sagda Mayro förlorat all trovärdighet inför de flesta av sina subjektivt lagda hifi-vänner, tror jag.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2005-08-16 11:06

Text från Mayros tråd på Hififorum

OK. VI fortsätter "resan" då

Detta genom att ta upp delen där jag anser det dyker upp svårigheter... TONALT så anser jag som tidigare skrivet ino systemet man fick höra har "rätt" tonal ballans.. Och med dom små piparna så vart nivåerna med denna ultrabilliga elektronik imponerande bra. Det känndes "avvägt" på nåt sätt...

Men som även skrivits så var det ju först pip spelades. Och då hade man ju ULF´s system ännu kvar i ljudminnet. Samt var helt ovan med ljudbilden som lådor har emot då det man själv spelar som är dipoler...Detta hos både mig o ULF..

Sedan skedde en sak som helt gör lyssningen svår att direkt "som vanlig lyssning" ta in var att LJUSET släktes hela tiden då musik spelades....

För då man själv gör så hemmavid så "ställs man om" på nåt sätt i intrycken. Jag tror alla vet hur synen osv ger influenser osv. Nattspelande hemma är klart roligare än dagens spelande... Och då det är totalt becksvart så blir alla våra sinnen helt anorlunda.

Där är ETT problem till att göra en "VANLIG" beskrivning... tror nog dom flesta här vet hur jag menar med detta..

ALLT blir ju anorlunda för ens intryck... ljus. rummet. elektroniken osv osv. Så först för att vara ärlig så visste jag inte ens VAD som spelades ens. Så förvirrande vart det i alla fall för mig..

Och ärligt så är detta saker som jag INTE gillar såsom utgångsläge för att ta upp olika saker osv ifråga om LJUD.

För jag både vill o bör kunna avgöra mina intryck med att ÄVEN "se" dom.

Därför så kommer nu en mycket mycket otillförlitlig ljudbeskrivning här. Och den är klart MYCKET otilförlitlig. För det är endast såsom system denna berättas. SAMT med total egentlig ovetskap om VAD som spelades för att vara ärlig... DVS totalt utan fasta punkter osv..

En del anser dyliga intryck MER värdefulla. Men jag måste säga JAG föredrar att kunna ha LITE mer "grepp" om att ÄVEN visuellt kunna BEKRÄFTA mina intryck med synen OCKSÅ. I alla fall EFTERÅT..

Såsom en bekräftelse på att det jag tyckt mig höra ÄVEN stämmer överens med vad jag anser "synbart"..

Båda sätten är bra. Men att ENBART ha denna blinda blir för mig totalfel. samt innehåller aldelse för mycket av "känslan att bli lurad" samt osäkerhet.

Och att man dessutom VET man senare skall återger korrekt o riktigt gör att man spänner sig o inte slappnar av. Så JAG tänkte alseles för mycket i stället för att enbart ta IN infon som spelades...

Detta är utgångsläget.. Men eftersom det ÄR IÖ vi besökte. Och därvid IÖ´s system o sätt osv vi skulle "upptäcka" så är det HAN som bestämmer ordningen självklart...

Nu ska jag ge MINA intryck lite sammanfattat här.

Jag anser att tonalt sett IÖ har redan med denna billiga elektronik har fin balans... Faktiskt anser jag mitt system samt ulf´s "rätt" snarlikt på många sätt just TONALT sett... Så frekvensgången är troligen rätt lika HÖRBART hos oss som hos IÖ. Sedan om våra dipoler osv gör att MÄTBAR frekvensgång blir anorlunda vet jag inget om alls.

Men anser den hörbara är rätt lika igenom registret...

När det sedan kommer till mer kritisk bedömmning av ljudets KVALITET så kommer lite som tidigare smolk in i bägaren....

Troligen härör detta ifrån elektroniken. Detta kan jag absolut INTE utsäga till tusen i säkerhet ju. Det är ju ett SYSTEM jag hört...

Men anmärkningarna ligger erfarenhetsmässigt på elektroniksidan såvida ej Inos högtalare är totalt anorlunda än allt annat vilket jag INTE tror. Dom har sina fel o brister dom såsom alla andra.. Samt därvid ÄVEN fördelarna såsom alla andra..SJÄLVKLART...

Vid kritisk lyssning så finner jag mer att önska vid rösthanteringen... Jag finner att det ljud JAG hörde har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där...

En del kan jag förklara med min vana med jätteljud ifrån dipoler. Men även med perspekltivet att man hört många många burkar också så är ändå denna parameter aldelses för markerad..

Och DÄR kommer det jag tagit upp tidigare in. Jag misstänker starkt detta ligger på elektronikens begränsningar...

fe Metoden att ta fram elektroniken böjer jag mig för till fullo.. För tonalt är tydligen denna FE lyssning väldigt bra om den sätts ihop med mätning osv så grejorna driver ok...Jag har sagt jag kommer vara ÄRLIG. och detta är jag också.

"problemet" var klart mindre på viss musik. även via en del röster osv.. Medan en del andra inte lirade direkt ok...

Därvid tillkommer en sak till såsom "bonus" tyvärr.. ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå.

Som tidigare sas så har MINA erfarenheter lett till att detta är elektronikproblem i första hand.

Jag skulle ge "skjortan o femtio" för att få sitta i mera hemtama miljöer som ni förstår....

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Del två i bedömmning av ljud.
Bedömmningsnivå TVÅ. DVS bedömmning efter priser o elektronik sett... Och inte totalbedömmning utifrån MINA erfarenheter oavsett pris osv....

Och detta är nog den mest riktiga sättet att ge sina intryck..

Jag är tyvärr tvungen att kvarstå med kritiken om ljudbildens "monokänsla" med exakt samma problematik. Jag kan inte bar acceptera dyliga enligt mig rena fel i en för övrigt ÖVERASKADE bra kombo detta är... NU talar vi om den ULTRABILLIGA elektroniken som spelades... Senare kommer skälet upp till varför jag tror mig kunna härleda VAD som i första hand gör detta fenomen...

Jag TROR det är PIONEER DVD som har en sådan smal ljudbild helt enkelt... För med den väldigt trevliga tonala återgivningen så har denonen nog massa "rätt i facit"..
Men här är jag på farlig mark. Men jag vågar mig på denna gissning o ber er vänta med hängningen till senare...

Sammanfattningsvis då. Totalintryck av lyssningen är följande.

I sina prisklasser totalt sett enligt MINA värderingar "rätt" tonala nivåer. Men finns att hämta mer beroende på elektronik tror jag även där..Saknade ett uns av värmeinnehåll i rösthanteringen...Men där är tycke o smak helt avgörande tror jag från person till person..

Så mina klagomål om denna alldeles för "smala" ljudbild hänger där såsom huvudsakligt problem för MIG.. tyvärr även vid bedömmningsnivåerna inom prisklassen...Har hört klart bättre i prisklassen, ocj även billigare faktiskt..

del tre.
Bedömmningen av HÖGTALARNA och då o inte i system...

Som ni ser så ler jag lite... När redan småpiparna fick mig att inse jag BÖR jobba med min bas så förstår ni jag ändock gillade ino högtalarnas ljud i detta rum o källare.. Vad dom kan o inte kan ute i vida världen där det står olika saker o driver dom har jag inte ens susning om. Men jag är övertygad dom ger ägarna massa bra musiklyssnade..och jag inser o förstår till fullo VARFÖR så ofta denna källare kommer upp på tapeten.

Jag kommer själv OM jag får gärna besöka denna plats igen för mer INGÅENDE lyssning o ev om jag får ta med lite egna prylar o sätta in så man blir mer bekant med vad man hör osv...säger igen här så INGEN tror nåt annat. Och politiskt korrekt tänker jag inte vaa för att tillfredställa någon. Jag gillade det jag hörde.

Men ni måste förstå att jag under resor genom åren klagat sååå jäkla mycket på typ ULF´s grejor så han snudd kastat ut mig.. Så därför så kan jag inte heller för "husfriden" skull sätta mig här o säga "inget var önskvärt mer än detta" osv...

ÄR dom bäst i världen??

Nej det tror jag inte alls dom är. Begrepp såsom "bäst i världen" anser sig snudd alla tillverkare ha rätten att kalla sina grejor för..

Men att dom är mycket bra kan man nog påstå utan överdrifter.. Sedan som sagt detta med att höra dom med kompetent elektronik också...
Det vore riktigt roligt faktiskt...

Då det kommer till hemmabio så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.
Och det bero dels på brister i erfarenhet om HUR bra sådan kan låta. Jag kan enbart säga att det hemmabioljud jag hörde hos Johan B är totalt helt ohotat alla kategorier.. Där var o är nivåskillnaden mellan ALLT jag upplevt så stor så tyvärr varken kan eller vill jag ens säga nåt...

IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga...

Jag har ännu krigpshykoser efter landstigningen vi deltog i vid besöket hos JohanB.... Vaknar med skrikande röst om nåd osv.. Ja det var rent skrämmande faktiskt denna upplevelse av hemmabio...

och detta är knappt ens på skoj jag säger detta... Tror det sitter en bunt eojuedare o nickar här instämmande... vi är nog flera med pshykoser troligen efter denna uppvisning av HEMMABIO...

för totalt sett 15-16 tusen till 50-60 så är ett ord som kommer på tungan PRISVÄRT något som bara måste sägas...

Och att detta ljud får MIG att vilja delta i LTS är solklart. För att redan med piparna som reference inse man bör jobba med sina basar trotts 4 tolvor är en hint ändock om vilka nivåer det totala intrycket är...
Sedan kan nog en som är mera van med lådhögtalare anse att jag drar aldeles för höga växlar angående ljudbredd osv. SJÄLVKLART. Detta är något jag självklart inser o vet. För denna kritik får ALLA lådor jag hört någonsin. Bara att här var det extra mycket som ger den lite enligt mig svidande kritik jag ger på området.

Fast en lådspelande skulle med MINA referenser anse jag har FÖR stort ljudfält ju... Så kanske faller det inom ramen för olika smak om man skulle hårddra även detta...

Så mitt råd är att man själv lyssnar sig fram vid byten av saker såsom högisar osv...

Till sist då en sak till jag måste ta upp såsom ett omvänt problem. Som jag tog upp så MÅSTE man göra sina lyssningar i miljöer man ej är hemma i. Och ändock i rätt "tillfixade rum" som snudd INGEN fru skulle godkänna. och som jag tror även en stor del Män skulle säga nej till..

Så hur sakerna är vid mer "vanlig "uppställning vet jag noll om. Så därför bör man såsom JAg ser det besöka flera som har dessa högtalare för att få MYCKET mera info om VAD som krävs av den blivande ägaren för att FÅ dom trotts allt många BRA saker man KAN få. För inom prisramen är dom övervägande bra ju... Det är ju inte ens ett pris som en enda cd kostar för en del. Och skillnaderna i dessa nivåer är ju inte direkt av karaktären att i ena systemet kliver en elefant upp på scenen. o med andra systemet en kamel eller en katt...

Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här.

Men jag vet mina stora brister i att skriva o förklara saker o ting i ord osv. Men jag ber er alla som anser jag är gnällig osv att förstå att jag verkligen anser att efter alla ord o bråk det minsta jag kan göra är att ge mitt allt för att rättvist o utan att ljuga ge MIN bild av INOS system. Och alla som läser ska veta jag snudd skulle ge en av mina kablar för att få sitta hemma o prova dessa en månad för att ge er en mycket mer korrekt bild. För jag tror med stor säkerhet dessa INO högtalare kan mycket mer om man fick "äga" dom längre....för här finns elektronik jag absolut inte anser o tror har rätt nivåer med i "spelet"...

Nu släpper jag detta textinnehåll. Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.

Hoppas ni förstår detta nu.
Jag har problem med stavning osv. Så sluta gnäll. läs o fatta i stället så slipper jag må dåligt och tvingas sluta skriva för jag skäms över mitt handikapp. Det står KLART i reglerna att man INTE ska kritisera folk för stavning mm.LÄS DOM innan post av inlägg.
"En som är less på gnäll"

eoJUED Såklart!

Vad jag kan utläsa av "textmassan" ovan så har jag svårt att hitta
något kritiskt om INO´s högtalare.

Den kritik som framföres gäller den monokänsla som ljudbilden ger,
och det härledes inte till högtalarna utan till Pioneer DVD´n.

Jag känner Mayro, och vi har diskuterat det här tråkiga efterspelet
som uppkom efter besöket hos IÖ, JAG kan garantera en sak, Mayro hade ingen dold agenda när han gjorde sitt besök i Stockholm, han hade sett fram i mot det under en längre tid.

Och jag måste tillägga, han var mycket imponerad av IÖ´s högtalare, därimot inte av elektroniken som drev.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-16 11:22

PEGE skrev:
"Vad jag kan utläsa av "textmassan" ovan så har jag svårt att hitta
något kritiskt om INO´s högtalare. "

Mayro skrev:
"IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga... "

JÖSSES! 8O

Jag har nog aldrig läst ett flummigare amatörtest i hela mitt liv.
Om Mayro inte vet vad som var bra eller dåligt - varför skriva något överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-08-16 11:31

PEGE skrev:Text från Mayros tråd på Hififorum

Vad jag kan utläsa av "textmassan" ovan så har jag svårt att hitta
något kritiskt om INO´s högtalare.

Den kritik som framföres gäller den monokänsla som ljudbilden ger,
och det härledes inte till högtalarna utan till Pioneer DVD´n.
, han hade sett fram i mot det under en längre tid.

Och jag måste tillägga, han var mycket imponerad av IÖ´s högtalare, därimot inte av elektroniken som drev.

Han kritiserar inte högtalarna men han gillar egentligen inte vad han hör för att han tycker att pioneers DVD-spelare är för dålig :roll:

Mayro skrev:
Därvid tillkommer en sak till såsom "bonus" tyvärr.. ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt.

Hur ska man tolka detta, det är ljudmässigt en ren katastrof men det är inte Ingvars högtalares fel :?:

Mayro kanske inte menar vad han skriver, men jag tolkar den inte som någon hyllning direkt.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-08-16 11:36

PEGE; Du verkar tolka den citerade "texten" på ett oerhört positivt sätt, kan jag få numret till din langare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-16 11:42

Bara en liten analys på en liten bråkdel av en mening:

Mayro skrev:
Därvid tillkommer en sak till såsom "bonus" tyvärr.. ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt.

Min tolkning av det jag strukit under är att... tonala karaktären är precis duglig... och om hans öron nu inte är de allra bästa så kan det vara rätt dåligt.

Tror säkert han försökte skriva något annat, men han har ett mysko sätt att göra reservationer på ställen där han inte borde reservera sig och glömma bort det på det ställen det hade behövts.

Understruken mening borde förmodligen skrivits typ: "Trots att det bara är mina öron som gör bedömingen så verkar den tonala karaktären vara på sin plats."

Slutsats... Mayro borde inte försöka skriva recensioner, han saknar förmågan att läsa vad han själv skrivit på ett objektivt sätt. Det går inte att läsa mellan raderna vad det är han försöker skriva.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-08-16 11:46

Tack pöjkar :!:

Kanske den roligaste tråden jag läst på år och dar.

:D :D :D :D :D :D :D

// Jonas

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-16 11:49

Nattlorden skrev:Slutsats... Mayro borde inte försöka skriva recensioner, han saknar förmågan att läsa vad han själv skrivit på ett objektivt sätt. Det går inte att läsa mellan raderna vad det är han försöker skriva.
Skall du tolka och även bestämma vad Mayro menar i sin skrift? :D :lol: 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-16 11:51

Guten Tag Postpunk

Ja, ich habe das Gefühl aber vad betyder resten -
something naughty I suspect???

Jag vill oxå ha numret till PEGEs langare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-16 12:14

EngelholmAudio skrev:Skall du tolka och även bestämma vad Mayro menar i sin skrift? :D :lol: 8O

It's a dirty job, but someone has to do it. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-16 12:15

citat:

ÄR dom bäst i världen??
Nej det tror jag inte alls dom är.

Men att dom är mycket bra kan man nog påstå utan överdrifter.. Sedan som sagt detta med att höra dom med kompetent elektronik också...
Det vore riktigt roligt faktiskt...

inom prisramen är dom övervägande bra ju...
(mayros slutsats ser det ut som tycker jag)

(inte för att jag tror att jag kulle hålla med visserligen 8) )

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-08-16 12:29

Elektroniken är så gott som transparent. Om Mayro då skriver att det "lät smalt" "fotknölar" osv, är inte det en FETSÅGNING av allt det LTS och INO står för :?:

Edit: Ljudkrav; det betyder "har du känslan av att ha dragit det sämsta kortet (arselskortet) nu igen?"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-16 12:33

Nattlorden skrev:
It's a dirty job, but someone has to do it. :wink:

Nattlorden, du som är en auktoritet på att tolka vad folk egentligen menar, kan inte du tolka det citat av Ingvar som jag publicerade ovan? Jag tycker det låter som att Ingvar redan i sitt första inlägg efter att Mayro gjort sin så kallade recension, beskriver hur Mayro illvilligt planerat från första början att svartmåla högtalarna, och att han medvetet vilseleder dem han skriver för (maskerat till välvilja). Hur tolkar du det? :wink:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-08-16 12:43

rhenrics: Inte för att svara i nattlordens ställe, men jag tolkar IÖ citatet som att IÖ var klarsynt redan från början.
Senast redigerad av postpunk 2005-08-16 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-16 12:44

postpunk skrev:Elektroniken är så gott som transparent. Om Mayro då skriver att det "lät smalt" "fotknölar" osv, är inte det en FETSÅGNING av allt det LTS och INO står för :?:

Edit: Ljudkrav; det betyder "har du känslan av att ha dragit det sämsta kortet (arselskortet) nu igen?"

Jag utgick ifrån att han verkligen menade vad han skrev. Det kanske inte är så, eftersom att han verkar ha försvunnit då vid närmare eftertanke.

Men, kvalitet överlever nog illvilliga påhopp om det var så.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-16 12:51

postpunk skrev:rhenrics: Inte för att svara i nattlordens ställe, men jag tolkar IÖ citatet som att IÖ var klarsynt redan från början.

Då håller du även med om att Ingvars påstående om att han först efteråt, när det visat sig att Mayro inte ville delta i diskussionen, började tänka i termer av dolda agendor, illvillighet och svek, inte stämmer? Denna klarsyn fanns ju, som du säger, redan från början, inte sant?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-16 13:01

postpunk skrev:Elektroniken är så gott som transparent. Om Mayro då skriver att det "lät smalt" "fotknölar" osv, är inte det en FETSÅGNING av allt det LTS och INO står för :?:

LTS/IÖ hävdar att elektroniken är så gott som transparant ("ingen hörbar förändring i F/E-lyssning") men det betyder inte att den i andras öron behöver vara speciellt bra. Flera deltagare här på forumet är till exempel inte alls övertygade om 668:ans förträfflighet. F/E-lyssningens kvaliteter kan man också diskutera.

Det hindrar ju inte alls att INO-högtalarna är hur bra som helst. Jag har själv bara lyssnat på PiP´en, dessutom bara en kort stund, så jag ska inte uttala mig om högtalarens kvaliteter. Den lät dock ruskigt bra den korta stunden.

Jag har också svårt att bedöma huruvida Mayros öron fungerar som dom ska, men han skriver som en kratta. Han verkar inte lägga ner ens ett uns av möda för att skriva begripligt och få fram det han menar. Pladdrigt, överdrivet och tillspetsat kan man tillåta sig vara i muntliga privata samtal men knappast som recensent och förmedlare av upplevelser på ett forum eller annat offentligt rum. Då rasar trovärdigheten fullständigt.

/ B

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-08-16 13:01

Rhenrics; Ja, självklart. Men med tanke på att det anses väldigt fult att anklaga någon för dylika nedrigheter, så fult att även om påståendet är sant, är det den anklagande parten som sitter med arselskortet iaf. Och särskillt på ett forum där det ju kan vara svårt för tredje part att avgöra vem som har rätt/fel. På ett forum vinner den sympatiske.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-08-16 13:08

Asså Bill, det finns så mycket saker här i världen man kan filosofera omkring. Ljudåtergivning är tack och lov INTE en av dessa saker. Jag kanske inte fattar vad du menar, dock :oops:

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2005-08-16 13:09

När jag läste citatet från "recensionen" ovan tycker jag att problemet uppstår i det att trots alla påpekanden från Mayro att hans uppfattning är hans egen subjektiva, så skiner det liksom ändå igenom att det ÄR verkligen som han skriver på nåt vis......(katastrofalt, fotknölarna etc...) det blir ganska provocerande att ta till sådana uttryck på en subjektiv bedömning...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-16 13:09

Bill50x skrev:
Jag har också svårt att bedöma huruvida Mayros öron fungerar som dom ska, men han skriver som en kratta. Han verkar inte lägga ner ens ett uns av möda för att skriva begripligt och få fram det han menar. Pladdrigt, överdrivet och tillspetsat kan man tillåta sig vara i muntliga privata samtal men knappast som recensent och förmedlare av upplevelser på ett forum eller annat offentligt rum. Då rasar trovärdigheten fullständigt.

/ B

Var inte detta lite onödigt hård kritik mot Mayros (o)förmåga att skriva? Jag uppfattade inte reportaget som en recension, utan bara en redogörelse för vad han upplevde vid sitt besök hos Ingvar. Jag tror säkerligen att han gjorde sitt bästa att skriva ner sina tankar och känslor. Inte med samma akademiska finess som vi svänger oss med här på elitforumet, men so what? Jag tyckte ändå det var kul och intressant att läsa. Trovärdigheten, i så måtto att Mayro i sin redogörelse var ärlig om sin upplevelse, ifrågasätter jag inte alls. Däremot möjligen tillförlitligheten i det han skriver. Men det är en helt annan sak.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi