av anoden » 2013-07-17 14:46
Har i någon tråd lovat återkomma med en jämförande (subjektiv) beskrivning av OA-51 i originalutförande och OA-51LE2 men har av
olika anledningar inte kommit till skott ännu. Vad som återstår är att
skruva i 8545 elementet men det får anstå till dess jag får besök
av mina polare, de fasansfulla västerbottningarna.
Däremot har jag, (förutom att ha lyssnat till ett fantastiskt välljudande
ljudåtergivningssystem för någon vecka sedan, om detta ber jag att få återkomma), gjort en del andra i mitt tycke intressanta iakttagelser.
Eftersom jag verkligen uppskattar hur OA-51 högtalarna i originalutförande
klingar i mina öron så har jag införskaffat ytterligare ett par OA-51:or,
denna gång i svart ek (tror jag) med omkantade 8542 element och Carlsson T11 oa diskantelement.
Ägnade några dagar i april/maj åt att fräscha upp lådorna, återställa filtret
med originalkomponenterna och montera in ett par originaldiskanter,
Peerless 115DT26, och upp med lådorna på väggen för provspelning.
Spelade och spelade utan att det riktiga välbefinnandet infann sig, tyckte
att de lät lite skrikigare än mitt andra par.
Min slutsats var att jag till sist hade råkat ut för ett par av de där illaljudande Peerlessdiskanterna, no worries, jag har ju T11 oa diskanterna
och ett par D25AG (som blev över när jag förändrade mina OA-52.2 till OA52.3). När jag monterade ner lådorna synade jag 8542 elementen lite närmare, snygg omkantning men vänta lite, så där ser ju inte mina skumkanter ut, de som sitter i mina "älskade" OA-51:or. Noterade detta i mitt undermedvetna när jag stuvade undan högtalarna för förvaring till häromdagen.
Häromdagen var en sån där dag med ihållande regn, kraftig blåst och cirka 12 grader i luften, inget väder som lockade för den nästan dagliga
golfrundan.
Vad göra, frun tillfälligt bortrest, barnen utflugna, jo fram med det senaste
paret för ny provlyssning och eventuellt byte av diskantelement.
Omkantningen var utförd av en "auktoriserad" omkantare så att kanterna ser lite annorlunda ut kan väl inte ha någon avgörande betydelse.
När jag jämförde kanterna lite närmare så är det två påtagliga skillnader,
"ryggen" på originalkanterna är ca 15mm bred, på de här ca 12mm + att
diametern skiljer ( de här kanterna ser ut att vara ämnade för 6,5 tums element ).
Dessa senaste iakttagelser fick mig att ändra strategi, istället för att byta
diskantelement så bestämde jag mig för att byta 8542 element, (jag hade ett par av mig själv omkantade 8542 element i mina OA-52:or ), sagt och gjort, in med ett annat 8542 element i den högra högtalaren, sedan upp på
väggen för att spela tillsammans med den vänstra av mina "älskade" OA-51:or.
Spelade och spelade, kunde inte höra den elaka diskanten, bara den
glimrande och glittrande mellanregisteråtergivningen som kännetecknar
ett par "friska" OA-51:or.
Intressant, detta fick mig att gå mera systematiskt tillväga, tillbaka med min högra "original" högtalare och upp med den vänstra med icke utbytt element att spela ihop med min högra original.
Det som händer nu är att ljudbilden kantrar mot min högra originalhögtalare, framförallt märkbart i det övre mellanregistret, där
glimret och glittret i pianoklangen finns.
Osäker om det är inbillning eller någon annan psykologisk artefakt
får mig att konsultera ett av många "guldöron" som jag har i bekantskapskretsen och efter ett besök och ett sakkunnighetsutlåtande
kan jag avfärda hypotesen om inbillning.
Min första hypotes, den om illaljudande diskantelement visade sig inte kunna bekräftas, med andra mellanregisterelement låter de som i mitt
högt "älskade" par.
Sensmoralen i detta sista stycke är att det kanske inte alltid är så lätt
att uttala sig om tex. "diskantåtergivningen", ett bra sätt att förstöra musikupplevelsen är för övrigt att lyssna efter enskildheter (mina egna erfarenheter)
Ytterligare en sensmoral kan vara, kolla att du har originalkanter på dina
omkantade 8542 element.
Fortsättning följer........
PS. Spelar och njuter dagligen av mina original OA-51:or. DS.