Info om nya profundus X

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-10 16:28

Jaja, men skyll inte på mig när kuben rycker till och det åker av några fingrar...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-10 16:29

zapanasta skrev:Skickar en hälsning ifrån DVD-ai :)

Dämpmaterialet ska sitta på ett annat sätt i dessa än i "vanliga" profundusX, och att om man vill veta exakt hur dem ska sitta och hur bitarna ser ut så kan man maila mig på.

david.sandell@live.se

Jamen då så, då går det ju se om det går att frissera till likadant dämp. Annars är det bara spela utan som MagnusÖstberg säger :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-10 16:33

Nattlorden skrev:Jaja, men skyll inte på mig när kuben rycker till och det åker av några fingrar...

Det är jävlat som att köra en varm kniv i smör.

Är man osäker kan man ju be någon som är van, ägaren av bandsågen T.ex 8)

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-07-10 17:55

bassman skrev:
Nattlorden skrev:Jaja, men skyll inte på mig när kuben rycker till och det åker av några fingrar...

Det är jävlat som att köra en varm kniv i smör.

Är man osäker kan man ju be någon som är van, ägaren av bandsågen T.ex 8)[/quote

Jag har oxå varit hantvärkare hela mitt liv och just därför skulle jag ALDRIG uppmuntra någon att såga genom sådana material, det kan gå bra men vid fel varvtal, fel tänder på klinga etc så flyger fingrarna in nnan man hinner blinka.]

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-10 18:43

Det jag hakade upp mig på var Nattlodens, "Bandsåg kommer inte att fungera" Jag vet att det fungerar! "säjfade" dessutom med att be ägaren till maskinen som förmodas vara van vid grejen om man själv är osäker.. Förstår inte vad ni hetsar upp er på :?

Maskinen jag använde var av den här typen om nu någon inte vet vad en bandsåg är. http://www.dewalt.se/powertools/product ... rarchy/54/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-10 19:16

När det är kroppsdelar på spel är det bättre att vara övertydlig än att någon chansar.

Det där var ena små bandsågar, de kör man då inga tallar genom...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-10 19:20

För att såga tallar är ju det första man tänker på när man hör bandsåg ;)

Oavsett skall man alltid vara försiktig med sågar och är man osäker så överlåter man det till någon med mer kunnande så får man behålla alla sina fingrar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-10 19:23

adzer skrev:För att såga tallar är ju det första man tänker på när man hör bandsåg ;)

Nej, det är det andra. Det första är vilken såg man sågar dansband vid fotknölarna med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-10 19:26

bassman skrev:Det jag hakade upp mig på var Nattlodens, "Bandsåg kommer inte att fungera" Jag vet att det fungerar! "säjfade" dessutom med att be ägaren till maskinen som förmodas vara van vid grejen om man själv är osäker.. Förstår inte vad ni hetsar upp er på :?

Maskinen jag använde var av den här typen om nu någon inte vet vad en bandsåg är. http://www.dewalt.se/powertools/product ... rarchy/54/

Men max kaphöjd verkar vara angiven till 155 mm. Det räcker väl inte till i fallet Profundus-X?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-07-10 19:43

zapanasta skrev:Skickar en hälsning ifrån DVD-ai :)

Dämpmaterialet ska sitta på ett annat sätt i dessa än i "vanliga" profundusX, och att om man vill veta exakt hur dem ska sitta och hur bitarna ser ut så kan man maila mig på.

david.sandell@live.se

Det stämmer att dämpmaterialet ska sitta på ett annat sätt så att försöka kapa till det så det skulle passa tänker jag inte prova på. Även om man skulle lyckas med att kapa till dämpmaterialet så skulle det nog inte räcka till eftersom det enligt vad jag förstod på Öhman är flera olika dimesioner på materialet. Jag skickar dig ett mail David så jag får se hur dom ser ut.

Thomas

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-10 20:06

Nattlorden skrev:
adzer skrev:För att såga tallar är ju det första man tänker på när man hör bandsåg ;)

Det måste jag prova!

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-07-10 20:20

Nattlorden skrev:När det är kroppsdelar på spel är det bättre att vara övertydlig än att någon chansar.

Nog för att vi sågar gran på mitt företag nu men de sågverk som sågar furu kör inte med bandsåg vanligen. Det är klingor med en diameter på runt 50-60cm (om inte större) som används.
Och ja våran såg är nog större än de flesta sett då den är några meter bred och ca 120m lång, eller rättare sagt såglinje bestående utav 8 större maskiner.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-07-10 22:30

Purre skrev:
Nattlorden skrev:När det är kroppsdelar på spel är det bättre att vara övertydlig än att någon chansar.

Nog för att vi sågar gran på mitt företag nu men de sågverk som sågar furu kör inte med bandsåg vanligen. Det är klingor med en diameter på runt 50-60cm (om inte större) som används.
Och ja våran såg är nog större än de flesta sett då den är några meter bred och ca 120m lång, eller rättare sagt såglinje bestående utav 8 större maskiner.

Perfekt ! Där i får t.o.m dämpet till x-moduler plats ! :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-10 22:53

Purre skrev:

Det är väl 900mm klingor i en timmertagande såg och 700mm i en delningssåg?
500mm brukar det sitta i kantverken, som kantar bräder.
Men visst bandsågar man väl furu i en del sågverk?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-07-11 00:23

Är osäker på storleken på klingorna men kan mycket väl stämma det du säger paa. Är inget jag håller på med på jobbet och har aldrig gjort så inte reflekterat så mycket över det hela iaf.
Stod och räknade reducerarna och sågarna nu ikväll på jobbet. Fick det till 6st och sen 3st blockvändare på det. Vi sågar upp till 370mm i dia har jag för mig.
Sen misstänker jag klingdiametern även beror på vad som sågas. De minsta stockarna är någonstans runt 150-200mm i dia, Då blir det 2 centrumbitar och inget mer när vi kör det. De största får vi ut 4 eller 5 centrumbitar och sen 6-8st sidobräder. Hastigheten genom sågen beror självklart på dimension men max hastighet är runt 120m/min.

Men ja någon bandsåg har vi inte och vårat syskonsågverk som kör furu kör med liknande såg så ingen bandsåg där heller.
Jag är dessutom tveksam till de länger man måste ha på sågytan gör att en bandsåg är utsluten när den höga hastigheten kommer in i bilden.

Iofs kollar man på våran hyvel så går sågen långsamt. Hyveln körs i 450-650m/min vid normal körning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-07-11 00:43

Det var mer spännande när det handlade om de nya lådvsrianterna. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-07-11 08:19

shifts skrev:Det var mer spännande när det handlade om de nya lådvsrianterna. ;)

Jag håller med!

Nya Prof.X med mindre låda har måtten B=42, H=50, D=52 det är ett nytt element och så har den två basportar och elementskydd. Tyg till elementskydden följer inte med.

Priset för nya Prof.X-2 i industrilack 13875:- (10775:- i Rå-MDF) (man ska lägga på 3,5% på priset i den senaste prislistan 2012/0 och avrunda uppåt)

Prof.X Classic kommer då att kosta 12420:- i industrilack (9320:- i Rå-MDF)

Hur löser man det där med tyget till elementskydden så att det blir snyggt? Finns det en bildtråd om det?

Thomas

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-11 08:46

Tumme skrev:Hur löser man det där med tyget till elementskydden så att det blir snyggt? Finns det en bildtråd om det?

Thomas

Lägg in neodymium magneter i baffeln och gör en ram som kläs in med högtalartyg.

Mina Svs har denna lösningen och jag tycker det är förbaskat smart snyggt och enkelt.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-11 08:55

Magneter eller kardborreband är ju klassiska lösningar som fungerar bra.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-11 09:02

Kardborre ser är inte vidare snyggt när skyddet inte är på sin plats.
Magneter is tha shit ;)

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-07-11 09:08

Tumme skrev:
shifts skrev:Det var mer spännande när det handlade om de nya lådvsrianterna. ;)

Jag håller med!

Nya Prof.X med mindre låda har måtten B=42, H=50, D=52 det är ett nytt element och så har den två basportar och elementskydd. Tyg till elementskydden följer inte med.

Priset för nya Prof.X-2 i industrilack 13875:- (10775:- i Rå-MDF) (man ska lägga på 3,5% på priset i den senaste prislistan 2012/0 och avrunda uppåt)

Prof.X Classic kommer då att kosta 12420:- i industrilack (9320:- i Rå-MDF)

Hur löser man det där med tyget till elementskydden så att det blir snyggt? Finns det en bildtråd om det?
Thomas

Elementskydden målas lämpligen i tygets färg. hål finns förborrade i varje hörn på både låda och elementskydd och där monterar man "pluppar" ex honor i låda och hanar i skyddet. Tyget viks runt elementskyddet och sätts fast med häftpistol eller kontaktlim.

Svarar inte för ino audio utan för hur jag kommer / skulle ha gjort.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-11 09:12

Helt övertygad om att Ingvar kommer släppa en NF edition nu när han läste min lösning som han aldrig tidigare har hört om.

;)
Självklart försänks magneterna ifrån insidan.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-07-11 09:32

NiklasF skrev:Helt övertygad om att Ingvar kommer släppa en NF edition nu när han läste min lösning som han aldrig tidigare har hört om.

;)
Självklart försänks magneterna ifrån insidan.

Helt övertygad om att du kommer förstå varför man INTE vill vara utan elementskydden på dessa när du får se dem ;) De är en förlängning av baffeln och SKA vara där för att högtalaren ska se enhetlig ut.

En grymt lyckad / enkel design och snyggare än Prof-Y med elementskydd som har liknande men ändå helt olika konstruktion.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-07-11 09:47

NiklasF: Bra lösning, det är så jag också tänkt göra för att dölja hela högtalare i bänk.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-07-11 10:59

Fredrikb72 skrev:Elementskydden målas lämpligen i tygets färg. hål finns förborrade i varje hörn på både låda och elementskydd och där monterar man "pluppar" ex honor i låda och hanar i skyddet. Tyget viks runt elementskyddet och sätts fast med häftpistol eller kontaktlim.

precis så ser mitt element skydd ut till gamla profundusX. och det skyddet är gjort av Öhman (eller hans snickare). , skyddet är öppet för porten dvs inget tyg där, så antar att det blir 2 hål på nya.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-07-11 11:00

Fredrikb72 skrev:
Elementskydden målas lämpligen i tygets färg. hål finns förborrade i varje hörn på både låda och elementskydd och där monterar man "pluppar" ex honor i låda och hanar i skyddet. Tyget viks runt elementskyddet och sätts fast med häftpistol eller kontaktlim.

Det är just det där med att vika runt tyget som jag gärna tar emot tips på så det blir snyggt i hörnen med tyget. Blir det inte lätt lite knöligt i just hörnen?
Elementskyddet är grundlackat och det är som du säger redan förberett för dessa pluppar i både skydd och låda. Det är bara tyget som skall dit.

Thomas

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-11 11:44

NiklasF skrev:Kardborre ser är inte vidare snyggt när skyddet inte är på sin plats.
Magneter is tha shit ;)

Ja magneter är ju snyggare om man kör utan skydd, men varför man vill köra utan skydd förstår jag inte.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-11 11:46

Tumme skrev:
Fredrikb72 skrev:

Det är just det där med att vika runt tyget som jag gärna tar emot tips på så det blir snyggt i hörnen med tyget. Blir det inte lätt lite knöligt i just hörnen?
Elementskyddet är grundlackat och det är som du säger redan förberett för dessa pluppar i både skydd och låda. Det är bara tyget som skall dit.

Thomas

Man får ju göra snygg vikningar i hörnen. Blir det lite för knöligt så kan man alltid skära bort en bit överlappande tyg.
Väldigt enkelt att göra IMO. Annars ge den till frugan ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-11 12:08

adzer skrev:varför man vill köra utan skydd förstår jag inte.

Vissa av oss nördar tycker högtalarkoner är snyggt...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-11 12:24

Nattlorden skrev:
adzer skrev:varför man vill köra utan skydd förstår jag inte.

Vissa av oss nördar tycker högtalarkoner är snyggt...

Haha ja det finns då folk till allt :D
Då kan man ju bygga låda utan skydd för elementen som gamla profx. Blir lättare och billigare att bygga med.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino