Är Douglas Self en klok karl?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-14 22:32

IngOehman skrev:Bill50X:
Jag tror du (och PeterAkemark) pratar om subjektiviteter.

Jag pratar om objektiviteter.

Det är nog därför vi inte är överens.

Jag har verkligen ingenting emot att någon är nedlåtande mot mig om jag säger något som verklige är objektivt felaktigt. Stämmer kritiken är det ju bara att hålla med! :wink:

De som har sådana prestigeproblem att de inte kan backa, fast de vet att de har fel, må få det jobbigt, men de får bära det oket själv. Det kan inte vara kritikernas ansvar att modifiera sanningen.

Jag vet inte vad du menar med subjektiviteter och objektiviteter i detta sammanhang. Jag ser det inte som ett prestigeproblem att inte vilja bli nedlåtande behandlad. Det har helt enkelt inte med saken att göra.

Oavsett min kunskapsnivå, så länge jag är vaken för att ta till mig nya intryck och kunskaper så förutsätter jag att de som sitter inne med kunskapen använder ett socialt accepterat sätt att kommunicera och inte behandlar mig på ett negativt sätt. Om jag "stretar emot" kan ju faktiskt bero på att jag har andra synvinklar som behöver ventileras och som kanske den "kunnige" inte ens har tänkt på. Öppenheten måste finnas på båda sidor.

Detta sagt utan att jag vet vem denne storhet är och vad han har sagt. Principiellt är jag dock negativ till att bli nedlåtande bemött vare sig det är av en självutnämnd guru eller kungen, ÖB eller vad du vill. Man kan ju tycka att ens meningsmotståndare är okunnig eller svävar i det blå men det är ingen anledning till att sätta sig på sina höga hästar. Vill man få acceptans för sina idéer eller kunskaper når man mycket längre genom att vara hövlig.

/ B

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-08-15 00:13

Han verkar ju vara smart den där karln.
Men kanske inte snäll?
Kan man vara klok utan att vara snäll?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-15 00:35

Inte snäll?

Jag väntar fortfarande på ett exempel på vad för otreligheter Self skulle ha yttrat.

Tills dess någon kommer med ett bra exempel står jag helt på hans sida - och vill mena att de av hans uttalanden jag känner till varit helt relevanta, oavsett om någon kanske vill kalla dem nedvärderande.

De enda jag kan tänka mig det kan vara är uttalanden från honom som reagerat på osanningar som i sig i många fall framförts med bristande respekt för andras rätt att inte bli ljugna i ansiktet (DET tycker jag är nedvärderande). Om någon talar osanning och dessutom framför osanningarna på ett arrogant sätt (vilket inte är ovanligt) är det rimligt att kommentera det som Self gjort.

Är det hans sätt att kommentera myter och lögner som några här tycker varit nedvärderande?

Men igen - att diskutera huruvida han betett sig illa känns rätt konstigt tycker jag, när de som beskyller honom för detta inte ger några som helst exempel på det.

Vad har han sagt som ni reagerat illa på och kallar nedvärderande???

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-08-15 08:54

Jag har inga som helst fakta som styrker att han inte skulle vara snäll.
Fast man kan ju lätt få det intrycker baserat på det som skrivits om
honom. I brist på bevis så låter jag mitt fodral vila.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-15 14:55

IngOehman skrev:Inte snäll?

Jag väntar fortfarande på ett exempel på vad för otreligheter Self skulle ha yttrat.

......

Vh, iö

Nä, D Self är möjligen lite spydig ev lite giftig i gammal god debatttradition. Om han ev är otrevlig så syns det säkert inte i hans publikationer.

Men att IÖ inte accepterar att det skulle vara i sig fel att vara direkt otrevlig, bara man har rätten på sin sida, det vet vi. Den diskussionen är meningslös. Ge upp, alla ni andra! Han får tycka så.
Ni andra får tycka på andra sätt.

Nu återgår vi till tekniken, tycker

Trådens upphovsman,

Hans Albertsson.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-15 16:24

Jag antar utan att ha lusläst den vanliga debatten i tråden här att med klok menas då om Douglas vet vad han pratar/skriver om ?
Jag är inte den som kan avgöra eller sätta honom på plats men önksar att han skriver fler böcker då jag ser det som en mycket kompakt och vettig informationskälla för den som vill sätta sig in i analogelektronik utan att behöva trassla sig igenom akademisk matteonani som bevisar det ena och det andra.
Utan i stället visa och jämföra det mesta i mätningar och steg för steg ta sig fram till kompletta lösningar som är realiserbara.
Resultatet i den här branchen brukar ju bli uppmätt förr eller senare i vilket fall i form av effektkuber eller annat sätt. :)

Jag, tycker han verkar vettig och klok.

- Douglas 4 president -
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-15 17:47

mike34 skrev:Jag antar utan att ha lusläst den vanliga debatten i tråden här att med klok menas då om Douglas vet vad han pratar/skriver om ?
Jag är inte den som kan avgöra eller sätta honom på plats men önksar att han skriver fler böcker då jag ser det som en mycket kompakt och vettig informationskälla för den som vill sätta sig in i analogelektronik utan att behöva trassla sig igenom akademisk matteonani som bevisar det ena och det andra.
Utan i stället visa och jämföra det mesta i mätningar och steg för steg ta sig fram till kompletta lösningar som är realiserbara.
Resultatet i den här branchen brukar ju bli uppmätt förr eller senare i vilket fall i form av effektkuber eller annat sätt. :)

Jag, tycker han verkar vettig och klok.

- Douglas 4 president -

Frågan gällde om man kunde utgå från att det han skriver är sant, egentligen. Dvs om man vågar ha det som utgångshypotes, eller om man skulle vara tvungen att räkna och kolla och mäta hela tiden... I detta avseende verkar karlen klok nog.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-15 23:54

Fast är klok samma sak som kunnig? Här diskuteras ju både hur kunning han är, hur ärlig han är och om han är otrevlig eller inte.
Jag anser att man visst kan vara klok, men inom ett område inte vara helt kunnig. Om han vore väldigt klok skulle han inse att han inte var kunnig och då inte yttra sig om han misstänkte att han hade fel.
För min del utan att ha läst något så är han möjligen kunnig. Klok, ingen aning, han kanske har en spökskrivare eller har kopierat rubbet. Och visst kan man väl av vissa uppfattas som otrevlig även om man är klok.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-16 00:08

n3mmr skrev:
IngOehman skrev:Inte snäll?

......

Vh, iö

Nä, D Self är möjligen lite spydig ev lite giftig i gammal god debatttradition. Om han ev är otrevlig så syns det säkert inte i hans publikationer.

Men att IÖ inte accepterar att det skulle vara i sig fel att vara direkt otrevlig, bara man har rätten på sin sida, det vet vi.

Det där har du hittat på själv. Och därmed visat att det i själva verket är din uppfattning, för det du skrev var inte trevligt, och du trodde att du hade rätt. :wink:

Vad jag har sagt är inte att det är ok att vara otrevlig! Vad har du fått det ifrån???

Jag har sagt att det är okej att vara ÄRLIG.

Det är olika saker. Om någon ärligt är nedvärderande mot mig, efter att jag sagt något dumt, så förstår jag dem. Man skall ju inte värdera dumheter, det leder inte till något bra. Att nedvärdera något, men låtsas att man inte gör det är oärligt, kanske rent av fegt.

Om jag ogillar rasister, terrorister, att folk (vissa) spottar inomhus och folk som spekulerar utan hänsyn till att de gör folk illa - så säger jag det. Inte för att jag tycker att man skall vara otrevlig, utan för att jag vill vara ärlig, och tycker att alla borde vara det. Världen blir bättre om folk är ärliga/visar civilkurage, inte genom att vara elaka, utan genom att protestera mot elakheter. Motsatsen alltså.

n3mmr skrev:Den diskussionen är meningslös. Ge upp, alla ni andra! Han får tycka så. Ni andra får tycka på andra sätt. Nu återgår vi till tekniken, tycker

Trådens upphovsman, Hans Albertsson.

Jag förstår inte syftet med ditt inlägg. Allt jag gjort är ju att försvara Self. Jag har inte sett honom vara otrevlig varken i tryck eller privat. Däremot har jag sett mycket klokt skrivas av honom. I denna tråd har det dock spekulerats friskt om hans eventuella otrevlighet. Då är det väl rätt naturligt att man frågar sig vad de som kommit med sina synpunkter baserar dem på?

Eller är det ok att säga att vem som helst är otrevlig, helt grundlöst? Det tycker inte jag. Det är bara otrevlig spekulation. Sådan nedvärderar jag gärna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-16 14:13

IngOehman skrev:
Vh, iö

vi tar det så här :-) säger vi.

OK??

Föregående

Återgå till Teknikforum