IngOehman skrev:Bill50X:
Jag tror du (och PeterAkemark) pratar om subjektiviteter.
Jag pratar om objektiviteter.
Det är nog därför vi inte är överens.
Jag har verkligen ingenting emot att någon är nedlåtande mot mig om jag säger något som verklige är objektivt felaktigt. Stämmer kritiken är det ju bara att hålla med!![]()
De som har sådana prestigeproblem att de inte kan backa, fast de vet att de har fel, må få det jobbigt, men de får bära det oket själv. Det kan inte vara kritikernas ansvar att modifiera sanningen.
Jag vet inte vad du menar med subjektiviteter och objektiviteter i detta sammanhang. Jag ser det inte som ett prestigeproblem att inte vilja bli nedlåtande behandlad. Det har helt enkelt inte med saken att göra.
Oavsett min kunskapsnivå, så länge jag är vaken för att ta till mig nya intryck och kunskaper så förutsätter jag att de som sitter inne med kunskapen använder ett socialt accepterat sätt att kommunicera och inte behandlar mig på ett negativt sätt. Om jag "stretar emot" kan ju faktiskt bero på att jag har andra synvinklar som behöver ventileras och som kanske den "kunnige" inte ens har tänkt på. Öppenheten måste finnas på båda sidor.
Detta sagt utan att jag vet vem denne storhet är och vad han har sagt. Principiellt är jag dock negativ till att bli nedlåtande bemött vare sig det är av en självutnämnd guru eller kungen, ÖB eller vad du vill. Man kan ju tycka att ens meningsmotståndare är okunnig eller svävar i det blå men det är ingen anledning till att sätta sig på sina höga hästar. Vill man få acceptans för sina idéer eller kunskaper når man mycket längre genom att vara hövlig.
/ B